Picture

Torndahl

Indlæg: 113

PB  Blog  Hjemmeside

Heljans danske drejeskive

Kære Modelbanekolleger

Jeg købte i april sidste år den danske drejeskive, som Heljan udgav omkring det tidspunkt. Den har fungeret udmærket siden anskaffelsen, dog har den været meget følsom over for småsnavs. Imidlertid fungerer den ikke særligt godt længere, idet de to yderste tandhjul - dem, der er i kontakt med de tilsvarende tandhjul i graven - lige som kiler sig fast i hinanden, hvorfor den dels drejer uhyre langsomt rundt dels "hakker over", så den ikke standser over for de lagte tilkørselsspor. Det er meget kedeligt, når dampmaskinerne trænger til at blive vendt Crying

Jeg håber, at en af Jer kan hjælpe med et godt råd eller erfaringer.

Mange venlige hilsner

Torndahl

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

"Torndahl" skrev:
Kære ModelbanekollegerJeg købte i april sidste år den danske drejeskive, som Heljan udgav omkring det tidspunkt. Den har fungeret udmærket siden anskaffelsen, dog har den været meget følsom over for småsnavs. Imidlertid fungerer den ikke særligt godt længere, idet de to yderste tandhjul - dem, der er i kontakt med de tilsvarende tandhjul i graven - lige som kiler sig fast i hinanden, hvorfor den dels drejer uhyre langsomt rundt dels "hakker over", så den ikke standser over for de lagte tilkørselsspor. Det er meget kedeligt, når dampmaskinerne trænger til at blive vendt Crying Jeg håber, at en af Jer kan hjælpe med et godt råd eller erfaringer.Mange venlige hilsnerTorndahl

Normalt er der 2 års reklamationsrat på nye ting.

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 113

PB  Blog  Hjemmeside

Det har du så ganske ret i. Jeg har købt drejeskive hos Kystbanen, men jeg kan naturligvis ikke finde købsnotaen. Så de kunne måske påberåbe sig retten til kræve den førend garanti kan komme på tale. Endelig, så er det sådan, at hvis det nu bare var til at rette, så kenne jeg selv klare fejlen. Men, det kan jeg nok ikke. Men tak alligevel, det er sikkert der jeg ender med eller uden betaling for reparationen.

T

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Så er det da godt at du har købt den hos Kystbanen, for de lever af tilfredse kunder. Måske kan de endda huske købet!

Ud & snak med dem Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

"Torndahl" skrev:
Kære ModelbanekollegerJeg købte i april sidste år den danske drejeskive, som Heljan udgav omkring det tidspunkt. Den har fungeret udmærket siden anskaffelsen, dog har den været meget følsom over for småsnavs. Imidlertid fungerer den ikke særligt godt længere, idet de to yderste tandhjul - dem, der er i kontakt med de tilsvarende tandhjul i graven - lige som kiler sig fast i hinanden, hvorfor den dels drejer uhyre langsomt rundt dels "hakker over", så den ikke standser over for de lagte tilkørselsspor. Det er meget kedeligt, når dampmaskinerne trænger til at blive vendt Crying Jeg håber, at en af Jer kan hjælpe med et godt råd eller erfaringer.Mange venlige hilsnerTorndahl

Den fejl er set hvis hullet i anlægspladen som graven er i, er for stramt eller at skruerne tvinger drejeskivens grav skævt.

Det kan være at anlægspladen har ændret sig pga. luftfugtighed/temperatur ændringer.

Prøv at løsne de skruer under graven.

Er det udfor de samme spor det går galt ?

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 113

PB  Blog  Hjemmeside

Mange tak for svarerne. Ja, jeg prøver at kontakte "Kystbanen" for reklamation. Til Ole Vedel kan jeg svare, at jeg mener, at jeg var meget påpasselig, da jeg anbragte skiven i pladen og udsavede hullet en mm. større end påkrævet af skabelonen. Og, nej den standser ikke samme sted hver gang - desværre næsten - for så havde jeg selv lugtet lunten. Tandhjulene klemmer sig fast i hinanden - så motoren næsten ikke kan dreje dem rundt- betydelig modstand. Jeg har haft dækslerne skruet af og drejet manuelt med akslen mellem motorgearet og de tandhjul, som er i kontakt med kransen på graven. Når akslen slippes løs og trækkes lidt ud til venstre (set fra motoren og ud mod de to tandhjul) går det for så vidt udmærket, men når akslen tvinges tilbage i lejet ved gearet, ligesom spændes den en lille smule og får vanskeligt ved at dreje rundt, som den skal gøre det - uregelmæssigt. Jeg har søgt efter skævheder uden at finde sådanne.

Mvh

Torndahl

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.