Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

Heljan SJ T21

Hejsa

Så lige, at Heljan har lagt en nyhed ud på deres hjemmeside med billeder af deres prototype af SJ T21: http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.a...

Men hvad er der lige gået galt med gangtøjet? : http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2280

sammenlignet med 1:1: http://w1.586.telia.com/~u58613872/d1070-23.jpg

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hejsa!

Det er nok det vanlige kineserproblem med kvadreringen af hjulene. Jeg har også set en MH prototype se sådan ud!

Fremkomsten af denne maskine undrer mig dog - den har da aldrig stået på deres liste over kommende produkter - det havde da været mere relevant (efter min verdensopfattelse!) at det var MS, drejeskive eller E maskin, der var dukket op.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Det er nok det vanlige kineserproblem med kvadreringen af hjulene. Jeg har også set en MH prototype se sådan ud!Fremkomsten af denne maskine undrer mig dog - den har da aldrig stået på deres liste over kommende produkter - det havde da været mere relevant (efter min verdensopfattelse!) at det var MS, drejeskive eller E maskin, der var dukket op.mvhGert

Mon ikke?

Den vil jo ikke kunne flytte sig med denne kvadrering uden at brække kobbelstængerne?!?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Er det udelukkende pga. det svenske marked at Heljan interesserer sig for maskinen? Den har da ikke kørt i Danmark?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej!

ja givetvis er det til det svenske marked, men på deres liste over kommende produkter står der også modeller til udenlandske markeder - bare ikke lige denne her.

Pudsigt skulle jeg mene.

Undtaget er dog, hvis de oprindelig har skullet producere den for et andet firma - der så på en eller anden måde ikke kan aftage alligevel!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Undtaget er dog, hvis de oprindelig har skullet producere den for et andet firma - der så på en eller anden måde ikke kan aftage alligevel!mvhGert

Ja se, det var jo faktisk en mulighed. Heljan laver jo produkter for diverse udenlandske fabrikker.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hejsa igen

Prøv at se dette link:

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=226&entity=32038

De har den til forudbestilling med Heljan angivet som producent!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa igenPrøv at se dette link:http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=226&entity=32038De har den til forudbestilling med Heljan angivet som producent!mvhGert

Ja, kender godt siden, det er bare for lang tid siden sidst. Så det er altså en specialfremstilling, og der må jo være salg i dem. Nu er det svenske marked så alt andet lige, også lidt større end det danske Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja, kender godt siden, det er bare for lang tid siden sidst. Så det er altså en specialfremstilling, og der må jo være salg i dem. Nu er det svenske marked så alt andet lige, også lidt større end det danske

Her var den hos Heljan

http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/3112008162124.pdf

Læs evt:

http://www.jarnvag.net/lokguide/T21.asp

Specielt ordene:

"Förutom mindre modifieringar var loken en av MaK:s beprövade standardtyper och liknande lok byggdes också till järnvägsbolag i Tyskland, Danmark och till och med Cuba."

Her ses MaKs leveringsliste, hvoraf det fremgår at T21 og T22 er af typen 800D. Det samme er HFHJ M9 og Lollandsbanens M11.

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1

Så med lidt ombygninger er den hjemme.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Her ses MaKs leveringsliste, hvoraf det fremgår at T21 og T22 er af typen 800D. Det samme er HFHJ M9 og Lollandsbanens M11.

http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1

Så med lidt ombygninger er den hjemme.....

Højde og drøjde på en T21 svarer helt aldeles til en 650D og en 800D, dvs til HP 13, HFHJ M 9+11, ØSJS M 10 og LJ M 33. Det eneste, der afviger er fodpladens bredde, diverse detaljers placering og at førerhuset på den svenske udgave er højere og lidt bredere end på de danske og tyske udgaver. De svenske havde også en anden lygteføring end de tysk/danske.

650D og 800D havde førerhuse med skærm, hvilket den svenske ikke har.

Ventilation, lemme, tanke og trin er et stort virvar.

Men ja: der kan sagtens komme en dansk ud af denne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"UTJ" skrev:
Her ses MaKs leveringsliste, hvoraf det fremgår at T21 og T22 er af typen 800D. Det samme er HFHJ M9 og Lollandsbanens M11.http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1Så med lidt ombygninger er den hjemme.....Højde og drøjde på en T21 svarer helt aldeles til en 650D og en 800D, dvs til HP 13, HFHJ M 9+11, ØSJS M 10 og LJ M 33. Det eneste, der afviger er fodpladens bredde, diverse detaljers placering og at førerhuset på den svenske udgave er højere og lidt bredere end på de danske og tyske udgaver. De svenske havde også en anden lygteføring end de tysk/danske.650D og 800D havde førerhuse med skærm, hvilket den svenske ikke har.Ventilation, lemme, tanke og trin er et stort virvar.Men ja: der kan sagtens komme en dansk ud af denne.

Mon så ikke Heljan [u]har[/u] tænkt den tanke også? Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg vil da helt klart håbe at de laver en dansk version også, eller at vi evt. kunne overtale en danskforhandler med egen produktion (f.eks. Tikøb eller andre) til at lave enten en komplet overdel eller blot et ombygningsæt.

Det ville være ganske relevant for mit vedkommende, arbejder på en modulbaseret bane hvor temaet er "Lollandsbanen 1954 - 1996". Og til det tema er "Jumbo" aka. LJ M11 jo uundværlig.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Det ville være ganske relevant for mit vedkommende, arbejder på en modulbaseret bane hvor temaet er "Lollandsbanen 1954 - 1996". Og til det tema er "Jumbo" aka. LJ M11 jo uundværlig.[/quote]

Jeg tror du mener LJ M 33. M11 er en Frichs-dims, der blev brugt i Maribo og omegn :twisted:

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"UTJ" skrev:
Jeg tror du mener LJ M 33. M11 er en Frichs-dims, der blev brugt i Maribo og omegn :twisted:

Du har ret, jeg huskede forkert, det var M33 jeg mente. Men under alle omstændigheder var "Jumbo" en alsidig maskine; jeg har godt nok aldrig selv set den i drift, men jeg har læst om den og set mange billeder, og den blev både brugt til lokomotiv-trukne persontog såvel som egentlige godstog.

Og hvis jeg ikke tager fejl, måtte den efter "Vinterkrigen" (det voldsomme snefald på LF Jan. - Mar '79) en tur til Tyskland for en større reparation efter at være blevet afsporet under kørsel med sneplov i nærheden af Sakskøbing eller Grænge.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.