Hejsa
Så lige, at Heljan har lagt en nyhed ud på deres hjemmeside med billeder af deres prototype af SJ T21: http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&fModul=default.a...
Men hvad er der lige gået galt med gangtøjet? : http://heljan.dk/webkontrol/modul/filarkiv/visfil.asp?id=2280
sammenlignet med 1:1: http://w1.586.telia.com/~u58613872/d1070-23.jpg
__________________
Med venlig hilsen
Skott
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Det er nok det vanlige kineserproblem med kvadreringen af hjulene. Jeg har også set en MH prototype se sådan ud!
Fremkomsten af denne maskine undrer mig dog - den har da aldrig stået på deres liste over kommende produkter - det havde da været mere relevant (efter min verdensopfattelse!) at det var MS, drejeskive eller E maskin, der var dukket op.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Mon ikke?
Den vil jo ikke kunne flytte sig med denne kvadrering uden at brække kobbelstængerne?!?
Med venlig hilsen
Skott
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Er det udelukkende pga. det svenske marked at Heljan interesserer sig for maskinen? Den har da ikke kørt i Danmark?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
ja givetvis er det til det svenske marked, men på deres liste over kommende produkter står der også modeller til udenlandske markeder - bare ikke lige denne her.
Pudsigt skulle jeg mene.
Undtaget er dog, hvis de oprindelig har skullet producere den for et andet firma - der så på en eller anden måde ikke kan aftage alligevel!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja se, det var jo faktisk en mulighed. Heljan laver jo produkter for diverse udenlandske fabrikker.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa igen
Prøv at se dette link:
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=226&entity=32038
De har den til forudbestilling med Heljan angivet som producent!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja, kender godt siden, det er bare for lang tid siden sidst. Så det er altså en specialfremstilling, og der må jo være salg i dem. Nu er det svenske marked så alt andet lige, også lidt større end det danske
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Her var den hos Heljan
http://www.heljan.dk/filarkiv/billeder/3112008162124.pdf
Læs evt:
http://www.jarnvag.net/lokguide/T21.asp
Specielt ordene:
"Förutom mindre modifieringar var loken en av MaK:s beprövade standardtyper och liknande lok byggdes också till järnvägsbolag i Tyskland, Danmark och till och med Cuba."
Her ses MaKs leveringsliste, hvoraf det fremgår at T21 og T22 er af typen 800D. Det samme er HFHJ M9 og Lollandsbanens M11.
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1
Så med lidt ombygninger er den hjemme.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
UTJ
Indlæg: 438
Her ses MaKs leveringsliste, hvoraf det fremgår at T21 og T22 er af typen 800D. Det samme er HFHJ M9 og Lollandsbanens M11.
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?nav=1400749&lang=1
Så med lidt ombygninger er den hjemme.....
Højde og drøjde på en T21 svarer helt aldeles til en 650D og en 800D, dvs til HP 13, HFHJ M 9+11, ØSJS M 10 og LJ M 33. Det eneste, der afviger er fodpladens bredde, diverse detaljers placering og at førerhuset på den svenske udgave er højere og lidt bredere end på de danske og tyske udgaver. De svenske havde også en anden lygteføring end de tysk/danske.
650D og 800D havde førerhuse med skærm, hvilket den svenske ikke har.
Ventilation, lemme, tanke og trin er et stort virvar.
Men ja: der kan sagtens komme en dansk ud af denne.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Mon så ikke Heljan [u]har[/u] tænkt den tanke også?
Med venlig hilsen
Skott
mr-data
Indlæg: 805
Jeg vil da helt klart håbe at de laver en dansk version også, eller at vi evt. kunne overtale en danskforhandler med egen produktion (f.eks. Tikøb eller andre) til at lave enten en komplet overdel eller blot et ombygningsæt.
Det ville være ganske relevant for mit vedkommende, arbejder på en modulbaseret bane hvor temaet er "Lollandsbanen 1954 - 1996". Og til det tema er "Jumbo" aka. LJ M11 jo uundværlig.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
UTJ
Indlæg: 438
Det ville være ganske relevant for mit vedkommende, arbejder på en modulbaseret bane hvor temaet er "Lollandsbanen 1954 - 1996". Og til det tema er "Jumbo" aka. LJ M11 jo uundværlig.[/quote]
Jeg tror du mener LJ M 33. M11 er en Frichs-dims, der blev brugt i Maribo og omegn :twisted:
mr-data
Indlæg: 805
Du har ret, jeg huskede forkert, det var M33 jeg mente. Men under alle omstændigheder var "Jumbo" en alsidig maskine; jeg har godt nok aldrig selv set den i drift, men jeg har læst om den og set mange billeder, og den blev både brugt til lokomotiv-trukne persontog såvel som egentlige godstog.
Og hvis jeg ikke tager fejl, måtte den efter "Vinterkrigen" (det voldsomme snefald på LF Jan. - Mar '79) en tur til Tyskland for en større reparation efter at være blevet afsporet under kørsel med sneplov i nærheden af Sakskøbing eller Grænge.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.