Kan Heljan (ikke) lave velkørende lokomotiver?
Jeg har gentagne gange luret på fx. Heljans Pr, F og E-maskiner, men lige så ofte har jeg læst anmeldelser af disse som vender tommelfingeren nedad - eller anbefaler at man skifter tandhjul, renser og smører først. Noget som ikke får mig til at slå til.
Selvfølgelig kunne jeg se nærmere på Roco og Hobbytrade, men kan Heljans produkter slet ikke bruges?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej jeg kan ikke udtale mig om de loks du skriver. Men jeg har en EG og en MY fra heljan og der skulle lige justeringer til før der kørte nogenlunde tilfreds stillende. Men ikke noget der kunne afholde mig fra at købe heljan igen, da de laver meget pæne loks.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Jo ! bla. dem du nævner, jeg har aldrig købt et Heljan lokomotiv der ikke har kørt som det skulle, når blot det havde kørt den obligatoriske indkøringstime. Dem du hører om er dem der enten har en bane der ikke kan kapere moderne lokomotivkonstruktion, eller dem der har været uheldige pga. Heljans legendariske mangel på kvalitetskontrol (sidstnævnte grund tæller op til 10% af en levering. Størst fejlprocent på damplokomotiver - mindst på MY & MX.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Sagtens.
Både min My og min Mx er ganske velkørende.
De Mo jeg har haft fingre i (en del efterhånden) kører ganske fortrinligt. Blot man husker at reparere kardanskålen, når den revner.
EG har jeg desværre ingen erfaring med.
P og Pr kan drille med flækkede tandhjul, men det klarer Heljan for dig og sætter hjul på der ikke flækker.
E/F maskinen har jeg set et par gange, men har (desværre) ikke den helt store køreerfaring med dem.
Fejlprocenten er hverken ringere eller bedre end andre danske producenter.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Lidt uenig med Moppe. Heljan er (køre)teknisk en smule ringere end Piko (DDR produktionen, de nyere Piko er langt bedre).
Et hvert Heljan Lok er et renoveringsprojekt fra dag 1. Så en veludddannel civilingeniør kan muligvis få dem til at køre, vi andre må må indstille os på at have fået en flot vitrinemodel
Roco's og Hobbytrades modeller er noget bedre.
En stor skam Heljan nedprioriterer det tekniske så meget, for det er virkeligt flotte, og savnede, modeller de laver.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Roco - ja, Hobbytrade, desværre nej.
Deres første sending ME (de ungarnsk byggede) var da forfærdentlige og er i dag som brugte svære at komme af med. D-maskinerne i første sending røg tilbage fra butikkerne i stor stil, heldigvis nåede mange butikker at teste dem af, inden de afleverede dem til kunderne.
Nå ja, sidste forsøg på at købe en Hobbytrade maskine resulterede i en MT, der ikke kunne dreje motoren andet end et par omgange i hver retning, for så blokerede tandhjulene - retur til butikken med den....
Måske dit problem er at du kører en forældet skinnetopologi?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Nå, men det vil altså sige at man som uprøvet modeljernbane-bygger, må påregne at skulle reparere kardanskåle, skifte flækkede tandhjul og krydse fingre for at ens Heljan-modeller, kører fornuftigt?
Hvis jeg finder interesse i en Pr 905, bør jeg så eventuelt undgå de gode tilbud på fx. QXL og hellere købe dem en anelse dyrere ved forhandleren?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu er det som regel en forhandler der har dem på QXL.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Jeg forstår ikke at de velkendte kvalitetsproblemer hos Heljan skulle have noget med skinnetype at gøre.
Per.
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Øhh?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
moppes henvisning til skinnetopologi er nok ikke helt velvalgt, at topologi jo dækker over et matematisk begreb i forbindelse med mængdelære.
Det, han mener, er sikkert, at specielt E/F-maskinen klarer sig glimrende på lige og krumme strækninger, mens det kniber mere i sporskifter og englændere, altså alt efter hvilke typer spor, man har på sit anlæg.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
I den forbindelse ville jeg egentlig gerne vide, hvor mange CC-vogne eller lignende E-maskinen kan trække op ad en 2% stigning. Er der nogen der ved det?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Min E-maskine trækker forholdsvist nemt 11 godsvogne op af en 2,2%´s stigning. Og der er ikke gjort noget ved den. Dvs. den burde nok kunne trække 4 Cc-vogne og en postvogn op af en 2%´s stigning.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det behøver du ikke - Hvis tandhjulet knækker (mit gjorde det først efter ca. 3døgns kørsel, selvfølgelig fordelt over et par år) sender du den til Heljan og får skiftet tandhjulet - rep. gratis, det eneste jeg betalte var portoen til Heljan. (havde selvfølgelig forlagt notaen)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jeg har 3 Mo, 1 E, 1 P fra Heljan. Mo-érne skulle have slebet bruneringen af hjulene for at optage strøm ordentligt, og kardanskålene er problematiske, men ellers kører de fint. P-én kører perfekt mindst ligeså godt som HTs D-mask. E-maskinen kører fint, jeg har sat andre hjul på forreste løberaksel med lidt større flanger, fordi mit spor ikke ligger optimalt. E-maskinen trækker 4 Cc op ad en 5 % stigning fra opstillingen. Alt i alt fine produkter fuldt på højde med andre producenter.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Her et lille godstog med 44 aksler - Kunne ikke finde billede af 3 m langt godstog.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
gejo
Indlæg: 668
Min erfaring med Heljan er at DC-modellerenes køreegenskaber er på højde med mange andre fabrikanters.
Derimod lever Heljan i den vildfarelse, at de tilsyneladende tror en AC-model (treskinne) blot er en DC-model med slæbesko. Det betyder forkert hjulafstand, ofte manglende trækkraft pga. manglende gummiringe, dårlig slæbeskokontakt.
Så for at få en velkørende AC-model har jeg indtil nu altid skulle fortage ændringer. Og det gælder både for kørsel på k-skinner og c-skinner.
Gert
Litra P
Indlæg: 1.852
Takker, altså er der trækkraft nok til mit behov, længere når jeg nok ikke op på i toglængde...
Og de 2,5% er der jo nok mange der har, og det går jo for det meste godt. På mindre anlæg og med små korte tog kan man nok gå op til 3%. Men under 2% er nu det bedste, også et rent optisk set.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller