Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Heljan og køreegenskaber

Kan Heljan (ikke) lave velkørende lokomotiver?

Jeg har gentagne gange luret på fx. Heljans Pr, F og E-maskiner, men lige så ofte har jeg læst anmeldelser af disse som vender tommelfingeren nedad - eller anbefaler at man skifter tandhjul, renser og smører først. Noget som ikke får mig til at slå til.

Selvfølgelig kunne jeg se nærmere på Roco og Hobbytrade, men kan Heljans produkter slet ikke bruges?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej jeg kan ikke udtale mig om de loks du skriver. Men jeg har en EG og en MY fra heljan og der skulle lige justeringer til før der kørte nogenlunde tilfreds stillende. Men ikke noget der kunne afholde mig fra at købe heljan igen, da de laver meget pæne loks.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Kan Heljan (ikke) lave velkørende lokomotiver?Jeg har gentagne gange luret på fx. Heljans Pr, F og E-maskiner, men lige så ofte har jeg læst anmeldelser af disse som vender tommelfingeren nedad - eller anbefaler at man skifter tandhjul, renser og smører først. Noget som ikke får mig til at slå til.Selvfølgelig kunne jeg se nærmere på Roco og Hobbytrade, men kan Heljans produkter slet ikke bruges?

Jo ! bla. dem du nævner, jeg har aldrig købt et Heljan lokomotiv der ikke har kørt som det skulle, når blot det havde kørt den obligatoriske indkøringstime. Dem du hører om er dem der enten har en bane der ikke kan kapere moderne lokomotivkonstruktion, eller dem der har været uheldige pga. Heljans legendariske mangel på kvalitetskontrol (sidstnævnte grund tæller op til 10% af en levering. Størst fejlprocent på damplokomotiver - mindst på MY & MX.

Like 1 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Kan Heljan (ikke) lave velkørende lokomotiver?

Sagtens.

Både min My og min Mx er ganske velkørende.

De Mo jeg har haft fingre i (en del efterhånden) kører ganske fortrinligt. Blot man husker at reparere kardanskålen, når den revner.

EG har jeg desværre ingen erfaring med.

P og Pr kan drille med flækkede tandhjul, men det klarer Heljan for dig og sætter hjul på der ikke flækker.

E/F maskinen har jeg set et par gange, men har (desværre) ikke den helt store køreerfaring med dem.

Fejlprocenten er hverken ringere eller bedre end andre danske producenter.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Lidt uenig med Moppe. Heljan er (køre)teknisk en smule ringere end Piko (DDR produktionen, de nyere Piko er langt bedre).

Et hvert Heljan Lok er et renoveringsprojekt fra dag 1. Så en veludddannel civilingeniør kan muligvis få dem til at køre, vi andre må må indstille os på at have fået en flot vitrinemodel Sad

Roco's og Hobbytrades modeller er noget bedre.

En stor skam Heljan nedprioriterer det tekniske så meget, for det er virkeligt flotte, og savnede, modeller de laver.

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Henrik M." skrev:
Lidt uenig med Moppe. Heljan er (køre)teknisk en smule ringere end Piko (DDR produktionen, de nyere Piko er langt bedre).
De gamle østtyske PIKO (Gützold) produkter er langt bagefter Heljans nyere modeller rent køremæssigt. Nye PIKO konstruktioner af HOBBY serien kan knapt nå op på siden af Heljans lokomotiver, både udseende og køremæssigt.MS lyntogssættet vil jeg dog ikke råde nogen til at købe.
"Henrik M." skrev:
Et hvert Heljan Lok er et renoveringsprojekt fra dag 1. Så en veludddannel civilingeniør kan muligvis få dem til at køre, vi andre må må indstille os på at have fået en flot vitrinemodel Sad
Fortæl det til mine Heljan lokomotiver, ingen af dem har været adskildt til reperation (endnu), den ældste Mx er selvfølgelig også kun en 7-8 år gammel nu (købt hos Mads på Trinbrættet).
"Henrik M." skrev:
Roco's og Hobbytrades modeller er noget bedre.

Roco - ja, Hobbytrade, desværre nej.

Deres første sending ME (de ungarnsk byggede) var da forfærdentlige og er i dag som brugte svære at komme af med. D-maskinerne i første sending røg tilbage fra butikkerne i stor stil, heldigvis nåede mange butikker at teste dem af, inden de afleverede dem til kunderne.

Nå ja, sidste forsøg på at købe en Hobbytrade maskine resulterede i en MT, der ikke kunne dreje motoren andet end et par omgange i hver retning, for så blokerede tandhjulene - retur til butikken med den....

Måske dit problem er at du kører en forældet skinnetopologi?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Nå, men det vil altså sige at man som uprøvet modeljernbane-bygger, må påregne at skulle reparere kardanskåle, skifte flækkede tandhjul og krydse fingre for at ens Heljan-modeller, kører fornuftigt?

Hvis jeg finder interesse i en Pr 905, bør jeg så eventuelt undgå de gode tilbud på fx. QXL og hellere købe dem en anelse dyrere ved forhandleren?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Nå, men det vil altså sige at man som uprøvet modeljernbane-bygger, må påregne at skulle reparere kardanskåle, skifte flækkede tandhjul og krydse fingre for at ens Heljan-modeller, kører fornuftigt?
Nej.
"Techek" skrev:
Hvis jeg finder interesse i en Pr 905, bør jeg så eventuelt undgå de gode tilbud på fx. QXL og hellere købe dem en anelse dyrere ved forhandleren?

Nu er det som regel en forhandler der har dem på QXL.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Jeg forstår ikke at de velkendte kvalitetsproblemer hos Heljan skulle have noget med skinnetype at gøre.

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"Purellum" skrev:
Jg forstår ikke at de velkendte kvalitetsproblemer hos Heljan skulle have noget med skinnetype at gøre.

Øhh?

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Purellum" skrev:
8)Jeg forstår ikke at de velkendte kvalitetsproblemer hos Heljan skulle have noget med skinnetype at gøre.Per. Cool

moppes henvisning til skinnetopologi er nok ikke helt velvalgt, at topologi jo dækker over et matematisk begreb i forbindelse med mængdelære.

Det, han mener, er sikkert, at specielt E/F-maskinen klarer sig glimrende på lige og krumme strækninger, mens det kniber mere i sporskifter og englændere, altså alt efter hvilke typer spor, man har på sit anlæg.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"bl" skrev:
Det, han mener, er sikkert, at specielt E/F-maskinen klarer sig glimrende på lige og krumme strækninger, mens det kniber mere i sporskifter og englændere, altså alt efter hvilke typer spor, man har på sit anlæg.

I den forbindelse ville jeg egentlig gerne vide, hvor mange CC-vogne eller lignende E-maskinen kan trække op ad en 2% stigning. Er der nogen der ved det?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Litra P" skrev:
... hvor mange CC-vogne eller lignende E-maskinen kan trække op ad en 2% stigning. Er der nogen der ved det?Venlig hilsenLars

Min E-maskine trækker forholdsvist nemt 11 godsvogne op af en 2,2%´s stigning. Og der er ikke gjort noget ved den. Dvs. den burde nok kunne trække 4 Cc-vogne og en postvogn op af en 2%´s stigning.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Techek" skrev:
Nå, men det vil altså sige at man som uprøvet modeljernbane-bygger, må påregne at skulle reparere kardanskåle, skifte flækkede tandhjul og krydse fingre for at ens Heljan-modeller, kører fornuftigt
Nej, langt de fleste forhandlere eller med PR - Heljan reparerer uden beregning (evt. skal du betale porto + reservedele)
Citat:
Hvis jeg finder interesse i en Pr 905, bør jeg så eventuelt undgå de gode tilbud på fx. QXL og hellere købe dem en anelse dyrere ved forhandleren?

Det behøver du ikke - Hvis tandhjulet knækker (mit gjorde det først efter ca. 3døgns kørsel, selvfølgelig fordelt over et par år) sender du den til Heljan og får skiftet tandhjulet - rep. gratis, det eneste jeg betalte var portoen til Heljan. (havde selvfølgelig forlagt notaen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg har 3 Mo, 1 E, 1 P fra Heljan. Mo-érne skulle have slebet bruneringen af hjulene for at optage strøm ordentligt, og kardanskålene er problematiske, men ellers kører de fint. P-én kører perfekt mindst ligeså godt som HTs D-mask. E-maskinen kører fint, jeg har sat andre hjul på forreste løberaksel med lidt større flanger, fordi mit spor ikke ligger optimalt. E-maskinen trækker 4 Cc op ad en 5 % stigning fra opstillingen. Alt i alt fine produkter fuldt på højde med andre producenter.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
I den forbindelse ville jeg egentlig gerne vide, hvor mange CC-vogne eller lignende E-maskinen kan trække op ad en 2% stigning. Er der nogen der ved det?
Godt spørgsmål, men tæl selv - desværre 2,5% ikke 2%, de sidste 3 vogne skjuler sig i kurven.

Billede

Her et lille godstog med 44 aksler - Kunne ikke finde billede af 3 m langt godstog.

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Min erfaring med Heljan er at DC-modellerenes køreegenskaber er på højde med mange andre fabrikanters.

Derimod lever Heljan i den vildfarelse, at de tilsyneladende tror en AC-model (treskinne) blot er en DC-model med slæbesko. Det betyder forkert hjulafstand, ofte manglende trækkraft pga. manglende gummiringe, dårlig slæbeskokontakt.

Så for at få en velkørende AC-model har jeg indtil nu altid skulle fortage ændringer. Og det gælder både for kørsel på k-skinner og c-skinner.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F.Ormstrup" skrev:
Godt spørgsmål, men tæl selv - desværre 2,5% ikke 2%, de sidste 3 vogne skjuler sig i kurven.

Takker, altså er der trækkraft nok til mit behov, længere når jeg nok ikke op på i toglængde...

Og de 2,5% er der jo nok mange der har, og det går jo for det meste godt. På mindre anlæg og med små korte tog kan man nok gå op til 3%. Men under 2% er nu det bedste, også et rent optisk set.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

"moppe" skrev:
"Henrik M." skrev:
Lidt uenig med Moppe. Heljan er (køre)teknisk en smule ringere end Piko (DDR produktionen, de nyere Piko er langt bedre).
De gamle østtyske PIKO (Gützold) produkter er langt bagefter Heljans nyere modeller rent køremæssigt. Nye PIKO konstruktioner af HOBBY serien kan knapt nå op på siden af Heljans lokomotiver, både udseende og køremæssigt.MS lyntogssættet vil jeg dog ikke råde nogen til at købe.
"Henrik M." skrev:
Et hvert Heljan Lok er et renoveringsprojekt fra dag 1. Så en veludddannel civilingeniør kan muligvis få dem til at køre, vi andre må må indstille os på at have fået en flot vitrinemodel Sad
Fortæl det til mine Heljan lokomotiver, ingen af dem har været adskildt til reperation (endnu), den ældste Mx er selvfølgelig også kun en 7-8 år gammel nu (købt hos Mads på Trinbrættet).
"Henrik M." skrev:
Roco's og Hobbytrades modeller er noget bedre.
Roco - ja, Hobbytrade, desværre nej.Deres første sending ME (de ungarnsk byggede) var da forfærdentlige og er i dag som brugte svære at komme af med. D-maskinerne i første sending røg tilbage fra butikkerne i stor stil, heldigvis nåede mange butikker at teste dem af, inden de afleverede dem til kunderne. Nå ja, sidste forsøg på at købe en Hobbytrade maskine resulterede i en MT, der ikke kunne dreje motoren andet end et par omgange i hver retning, for så blokerede tandhjulene - retur til butikken med den....Måske dit problem er at du kører en forældet skinnetopologi?Klaus

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.