hej
jeg fik i går aftes min nye Heljan MY 1155, og den køre fint, men jeg har dog et lille problem som jeg håber i kan hjælpe med
i hver ende af lokomotivet sidder en kobling (ved i nok godt ) hehe, og de lå i en lille pose da jeg fik lokomotivet, så jeg har selv sat dem på.
men på koblingen er der et lille stykke plastic, som går imod skinnerne når jeg køre, og det er jo ikke smart, for hvis jeg køre stærkt og den går på skinnerne stopper lokomotivet op, og flyver sikkert af skinnerne, min mine vogne og min MZ, sidder der dog også sådan en lille dims, men den er ikke så lang så den går ikke på skinnerne.
skal jeg klippe den af ? eller?
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Heljans M/MX har deværre en tendens til at hænge lidt i koblingen. Det er hvad der giver dig problemer.
Ja, du kan godt klippe "dimsen" af koblingen, du skal bare være opmærksom på, at muligheden for at benytte afkoblingsskinne til denne så ryger. Det behøver dog ikke være noget problem, hvis bare makkerkoblingen er intakt - og for så vidt, kan det jo være, at du slet ikke ønsker at koble af ofte.
Alternativt, kan du vippe "dimsen" lidt op eller skifte til en anden kobling, som enten er en andentype, eller hvor dimsen allerede sidder i en vinkel (et sted mellem 45 og 80 grader).
Sidst men ikke mindst, kan du tage tyren ved hornene og eliminere årsagen til den hængende kobling. Det kræver at du skiller maskinen ad, og skifter den metaltråd ud som holder kulissen med en stivere en af slagsen.
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ok tak for svar
jeg tror jeg klipper noget af den af, jeg skal ikke bruge afkoblingskinne, fordi når jeg skal have vogne af, bruger jeg bare 2 stykker ståltråd, og løfter koblingen op
primitivt men effektivt 
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej,
Jeg har haft det samme problem på min Heljan MY. Men min erfaring siger mig, at man skal overveje det kraftigt, inden man ændrer på kulissestyringen. Et for kraftigt stykke fjedertråd, kan bevirke at lettere boogievogne rives af sporet, især ved høj fart og i kraftige kurver. Jeg har således også i flere tempi, amputeret små bidder af tungen på koblingen og det fungerer nogenlunde. Bedre var nok at få nogen andre hjul på maskinen, der i mit tilfælde oprindeligt er en DC udgave som er omstillet til at køre på Märklin C skinner.
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Problemet er at koblingen kommer til at hænge. Det sker for både MX og MY.
Det kan let løses ved at tage de medfølgende skørter, hvor der ikke er hul til koblingen.
Der skal så blot skæres et hul, der er så smalt at koblingen kan hvile på den nederste kant. Så er det skørtet, som holder koblingen i den rigtige højde.
Den operation har jeg lavet på begge typer maskiner og udover at løse problemet med den hængene kobling, så ser skørtet også bedre ud med det mindre hul.
S
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Genial løsning.
Den skal jeg prøve.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk