Sidst i 2005 udkom Heljan med deres bud på DSB´s tjeneste MY, og denne blev selvfølgelig anskaffet. Udseendet er imidlertid noget bedrøveligt, men det kunne jo nemt rettes til med lidt maling. Men når jeg nu alligevel var i gang, kunne jeg ligeså godt tilføje lidt detaljer. Her er lidt om projektet:
Kigger man på Heljan´s MY og den virkelige, opdager man hurtig at der er noget galt. Det er farverne. Helt bestemt er det hele undervognen og taget den er gal med. Og så præsenterer de oven i købet modellen med skørter i stedet for plove http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=varekatalog&doo=vare&vare...
Taget og det nederste af karosseriet er lysegråt, og boogie-sider og tanke er sorte. Alt dette skal være mørkegråt, og så på med plovene. Allerede nu tegner modellen sig meget bedre, men der mangler stadig noget: Rangerplatforme.
Disse blev anskaffet fra Freja, http://www.freja-modeltog.dk/ . Rangerplatformene kommer i ætset nysølv, som man selv skal bukke og lodde sammen, noget som jeg ikke har prøvet før, så hvis nogle af platformene ser lidt skæve ud, ved I hvorfor. De anbefales ikke til folk med 10 tommelfingre.
Tjeneste-MY-en er udstyret med ATC, så det skulle min model selvfølgelig også. ATC-imitationen kommer fra et par løse boogiesider til en EG.
De fleste MY-ere (alle?) er med tiden blevet udstyret med nogle skinner nederst på tagrundingen. Disse er eftergjort med et par strips i passende længde. Bemærk at de ikke er lige lange. Hvad funktionen er af disse, har jeg glemt, så måske er der nogle, som kan genopfriske min hukommelse :?:
Rangerblink på taget er lavet af nogle gule dioder. Jeg borede et konisk hul, så de ikke kom til at stikke for langt op i luften. De har ingen funktion på min model, men det er vist også yderst sjælent de bliver brugt på den rigtige MY.
Endelig har håndgrebene langs dørene, også fået en gang maling, da de fra Heljan er blanke, men skal have samme blå farve som MY-eren.
På de billeder jeg har postet her, mangler jeg stadig at male taget, samt rangerplatformene, men det skulle gøre det lidt nemmere at se detaljerne.
Moderne tog på danske skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Da' Cargoman.
Er det ikke tagrender, så regnvand ikke løber ned ad siden og ind gennem ristene?
Under alle omstændigheder: Det ser rigtig godt ud - det er dejligt at se, hvor flot en standardmodel kan blive, når de sidste detaljer kommer på.
MVH
Lars
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Ret flot resultat! En synlig forskel imellem den oprindelige model og det endelig resultat og også ret godt efterlignet af virkeligheden.
Jeg har ikke selv malet noget af mit rullende materiel, så jeg ved ikke hvor svært det er er at male det, men malingen på boogierne kunne godt dække lidt bedre, ligesom grænsen mellem det blå og den grå bund godt måtte være mere lige og skarp.
Men ellers en rigtig vedlykket udbedring af den oprindelige model! Bliv ved med dét ...
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
hejsa Cargoman
Hvilken flot arbejde du har lavet med heljans lidt (meget) uheldige udgave af MY 1135...
Meget meget flot
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
plutoodie
Indlæg: 116
Flot arbejde - hvor lang tid har det egenligt taget - det syntes at være en længere operation
HHJJ
Bo Jensen
Cargoman
Indlæg: 490
Jeg takker for roserne.
Det kan jeg ikke give noget konkret svar på. Egentlig startede jeg på den i januar 2006, men af flere årsager strandede projektet. Der har i perioder været måneder imellem, hvor jeg ikke har lavet noget på den. Derudover kan jeg tilføje, at rangerplatformene ikke er noget, man overstår på en eftermiddag. Jeg lagde hårdt ud med 2 sæt, så jeg havde lidt at øve mig på. Der er kun en enkel platform, som er arkiveret lodret.
Der kommer flere billeder, når jeg bliver helt færdig med den.
Moderne tog på danske skinner
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Flot arbejde Cargoman
Kan man købe ATC antenner i løs vægt nogen steder.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Cargoman
Indlæg: 490
Ikke mig bekendt. Som skrevet, så kommer mine ATC-antenner fra boogiesiderne til en EG. De kan bestilles i løs vægt.
Jeg havde under projektets start spugt Tikøb, om han havde sådan nogle. Det havde han ikke, men ville da gerne fremstille nogle. Jeg tror det var 200 stykker jeg skulle aftage, så jeg takkede pæn nej.
Moderne tog på danske skinner
Cargoman
Indlæg: 490
Så blev jeg færdig med min Tjeneste-MY.
ATC-antennen på den ene boogie er blevet justeret, da den flagrede lidt for meget, og boogierne har fået en ekstra gang maling.
Rangerplatformene har fået mat sort, mens trædefladerne er blanke.
Taget har fået samme farve som undervognen. Bemærk at farven ikke løber ens ned på siderne, men er styret af tagskinnerne.
Nu har jeg fået det undersøgt, og det er det ikke. Det er kablerne til ITC, som gemmer sig indenunder. De blev placeret uden på taget, for at undgå magnetstrømme fra hovedgeneratoren, en kort skinne på den ene side og en lang på den anden side.
Prøv at sammenligne dette http://www.gm-nyt.dk/vis_billed.php?id=1135i hvor den lange skinne ses, med mit det første billede i tråden.
Moderne tog på danske skinner
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Sådan.... flot
Sådan skulle den havde været leveret fra Heljan, meget flot arbejde Cargoman
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)