Jeg læste et sted, kan desværre ikke huske hvor, at man kunne udskifte hjulene på Heljans MY, med hobby trades ME hjul, dette skulle forbedre MYérens kørelse på marklin skinner, samt give den, de manglende trækringe, men er der nogen, der har erfaring med disse hjulskift, og virker det :?:
__________________
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Da ingen have erfaringer med dette, ja så måtte jeg jo bare prøve, og sikken forskel det gav denne ellers henstillet Heljan Myér, den køre nu "næste" lige så godt som marklin´s...
Hvor den førhen ikke kunne slæbe sig selv op ad en af mine stigninger uden at stoppe op med hjulspin, trækker den nu fint afsted med 7 BN vogne på samme stigning
Selve hjulskiftet tog under 15 minutter og kostede 100 kroner pr. Myér
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
plutoodie
Indlæg: 116
Har det forbedret kørsel gennem sporskifter og dobbeltkryds?
HHJJ
Bo Jensen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
De kører alle fire helt perfekt nu, både i sporskift og det ene kryds jeg holder mig...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg bliver nød til at gøre dig forsøget efter, og jeg har heldigvis et sæt ME hjul til at ligge.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Dejligt at høre en succeshistorie om Heljan materiel
Strømoptaget kan vel ikke være helt så godt som før operationen, idet der nu pludselig er et mindre antal hjul der har forbindelse til skinnen, er det noget du har kunnet mærke :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nu har de ikke kørt så meget siden om bygningen, men jeg har et enkelt sted på banen, hvor jeg ved, der er dårlige strøm forhold, har tabt lidt lim på skinnerne, og ikke haft tid, til at rense dem endnu, men de kører nu fint forbi området, hvor i mod, min roco MZér, stopper der hver gang.....
Men dovnskaben længe leve, det er jo bare at rense disse 15 cm. skinner..
Så svaret på dit spørgsmål må være, strømoptaget er ikke forringet, i en grad at jeg kan se / mærke det
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det lyder RIGTIG godt Peter. Netop Roco's Mz har nok det dårligste strømoptag af alle mine lokomotiver, selv min Mh kører med færre afbrydelser end Mz'en gør (som endda har dobbelt antal hjul der rører skinnerne) :roll:
Tror jeg må prøve dette trick med mine My'er også min Frichs My, som jeg alligevel snart skal til at rode med når den skal have indbygget lyd.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
I forbindelse med disse hjul skift, har jeg lavet en lille video om deres kørendskaber efter hjul skiftet....
Da desværre er meget forår på falster i dag
, ligemed meget sol, er meget af videoen i modlys, og derfor ser i kun 3 myér kører rundt...
Men nå jeg tænker på, de ikke kunne kører over sporskift, kører med vogne, og op ad bakker førhen, så kører de sku godt nu, men se selv
http://www.youtube.com/watch?v=Oy80IoN8nik
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Fin film peter.
Får du ikke på ny problemer med ophavsretten på den musik du bruger?
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
jo, men nå jeg ser nogle af de andre videoer, så jeg ikke ene om at få problemer...
men jeg håber på at jeg kan få løst mine problemer vedr. digital støj mellem kameraet og min IB, så jeg slipper for at bruge musik, og i stedet kan lade lokomotiverens lyd kører

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Som skrevet, så gjort. Det lykkedes mig at få en Heljan Grafitti MY til, at trække 6 bogievogne op af en stejl kurvet stigning uden problemer.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Lige et (måske dumt) spørgsmål, men er det alle aksler der skal skiftes eller kun de aksler hvor man vil have hæfteringe :?: Hvilke aksler ville være bedst at anbringe hæfteringe på, yderste eller inderste :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg skiftede alle aksler. Den midterste på hver bogie kunne man måske god lade sidde, De resterende 4 aksler har en gummi ring hver.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det sæt man køber af hobby trade indenholder alle 6 aksler, og der findes hæfteringe på 4 hjul, et pr. træk aksel...
Jeg har sat mine således at på hver boggi, findes en hæftering i hverside af boggien
PS. billedet er desværre taget med en mobiltelefon, deraf lidt dårlig kvalitet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
plutoodie
Indlæg: 116
For lige at være helt sikker - så anbefaler i at man bruger følgende løsdel fra Hobbytrade - ikke sandt:
92002 ME/Di.4 Hjulsæt komplet (AC) DKK 118,00
HHJJ
Bo Jensen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Lige netop......

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
plutoodie
Indlæg: 116
Virker tricket også på MY 1201/1202??
HHJJ
Bo Jensen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Her må jeg være dig svar skydigt, men jeg tror det er samme hjul så mon ikk, der sker jo intet ved at prøve
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hejsa.
Jeg har også ønsket om at prøve lykken med min Heljan MV.
Jeg har købt omtalte hjulsæt, men jeg bliver dog nødt til at spørge: Hvordan adskiller I boggien? Jeg har ikke været i stand til at gennemskue det. 
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Du trækker lige ud i boggisidderne, de sidder kun med et par små tynde "stifter" så træk lige, og pas på du ikke knækker disse, de gå utroligt stramt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Tak for svar. Super duper. Nu nævner du ikke noget om dækpladen over tandhjulene, og det kan godt være jeg spørger sindssygt dumt, men bær over med mig
, jeg bør vel også fjerne dækpladen over tandhjulene og skifte hele hjulsættet med aksler og alting?
Min plan var at skifte alle seks hjulsæt med aksler og alting, og så gøre som du foreslog, nemlig at placere en friktionsring på hver sin side af boggien.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Dæk pladen sidder i nogle små tapper som sidder midt på og holder fast ud mod boggisidderne, en lille skuetrækker, og du kan lirke dem forsigtigt op....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Yes sir! Nu kører det bare. Det er jo et helt andet produkt!
Hvis jeg var Heljan ville jeg få rettet produktionen, så der fremover var monteret de korrekte hjul på AC modellerne. Forskellen er jo enorm! Nu suser min MV bare gennem sporskifter og andet; godtfolk?
Det er jo fantastisk!
Tak for for tippet.
PS.: Selvom I andre nok har gjort det samme, så har jeg sendt tippet til Heljan. Jeg forventer ikke der sker noget, men nu har jeg også sendt det.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Chris
Indlæg: 13
Efter af have læst her hvorledes man modificerer et halvdårligt kørende MY til noget nær det perfekte, fik jeg lyst til at prøve den samme øvelse. Desværre forekommer boggisiderne mig at sidde endog meget fast, så mit spørgsmål er, hvor meget kraft skal der anvendes - eller er der noget jeg har overset? Jeg synes overhovedet ikke de er til at rokke. Har I anvendt et værktøj af en eller anden art, eller er det blot at "flå løs med klør fem"?
Chris
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg tager en fladtang, der lige kan snige sig ned mellem boggien og hjulholderen uden at røre, og hvis jeg drejer den 90 grader, så vil den være bredere end "mellemrummet". På den måde kan jeg udnytte "vægtstangsprincippet" til at få boggien løs.
Nu holder jeg fladtangen mellem hjulholderen og boggiesiden, fladtangen rører ikke ved nogle af delene. Herefter drejer jeg fladtangen, så siderne begynder at røre ved henholdsvis boggien og hjulholderen, indtil boggien løsner sig. Jeg bruger ikke særlig stor kraft. Pas på at boggiesiden ikke pludselig slipper og flyver langt væk...
PAS PÅ at du ikke kommer til at røre den lille kobbertråd, der sidder dernede. Hvis du kommer til at bøje den, skal du rette den til før du begynder at køre med din MY.
Alternativt, hvis du ejer et urmager skruetrækkersæt, så kan du tage overdelen af, og stikke en skruetrækker ned langs hjulholderen og her kan du "vrikke" den lille holder af, der holder hjulene på plads. Det er måske nemmere, men lidt farligere, da du her nemt kommer til at ødelægge kobbertråden, hvis du ikke er opmærksom.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Chris
Indlæg: 13
Hej Søren
Tak for vejledningen - det hjalp. Jeg har nu fået afmonteret boggisider, bundstykker og midterhjulene. Men yderhjulene bliver stadig fastholdt af en gaffel, der går hen over hjulakslen i begge sider. Den skal vel også fjernes, men hvorledes er den fastgjort? Der er brugt så meget hvidt fedt i boggierne, at det (selv om jeg allerede har fjernet en del) stadig skjuler mere end godt er.
Chris
Chris
Indlæg: 13
Efter yderligere at have fjernet hvidt fedt fra boggierne, lykkedes det mig at lokalisere de sidste låsetappe. Alt er derfor nu ordnet, og jeg må erkende, at det er et helt nyt lokomotiv, der er kommet ud af anstrengelserne.
Endnu engang tak for hjælpen.
Chris
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Et andet godt råd, som jeg fik af Killerp, er at skifte den indbyggede Uhlenbrock dekoder ud med en lokpilot. Den koster ca. 280 kr. Det skulle efter sigende forbedre køreegenskaberne, men jeg har ikke fået afprøvet det endnu.
Hvis du skulle gå helt amok og installere loksound, så passer det med at højttaleren kan sidde i "kassen", der hænger under lokomotivet.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.937
Eller, som jeg har gjort - forlænget ledningerne på dekoderen, så denne og højttaleren kan placeres i hver sin ende af Heljan-printet
Med venlig hilsen
Skott
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Nu vi er ved det, hvordan skal en MY 1201 egentlig lyde? Hvilke MY "sound themes" benytter I?
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ja hvordan skal den lyde :?: Jeg har tidligere forsøgt at få svar på dette spørgsmål, men desværre endnu uden held. Jeg har forsøgt flere steder udover Sporskiftet, hos min togpusher, og på Jernbanemusseet, men ingen af stederne havde man svaret. Ikke engang en enkelt optagelse (lyd eller video) har jeg kunnet opdrive. Mit sidste kort på hånden er B&W's museum, som førhen lå på Strandgade på Christianshavn og som nu er flyttet ud til MAN Diesel på Teglholmen, men der har jeg endnu ikke været på besøg.
Jeg kan huske at have læst et sted (mener det var Hans Gerner Christiansen der skrev), noget i retning af at under afgang hørte han dens karakteristiske hylende lyd, og at den på afstand var noget mere støjsvag end GM'erne.
Indtil videre har jeg tænkt mig at ligge en almindelig GM lyd.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.