Hej igen ! Jeg har en heldel besvær med at køre med denne maskine på C- skine og K-skinne. Og jeg har hørt at heljan vil lave nogle nye hjul til tenderen
Der har tidl. været skrevet utroligt meget om Heljans E-maskine på Sporskiftet. Prøv at brug søgefunktionen herinde og skriv "Heljans E-maskine". Så vil der dukke diverse op, herunder en meget lang tråd.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Hvor meget indkøring skal der til ?? Jeg har sidet i 3 timer og ikke andet bestilt at sætte den på sporet igen og igen og det er med stor frygt for at jeg skal ødelægge lokomotivet ved volsome afsporinger, men underligt nok kan den køre baglæns med forsigthed. Min udgave er en ac- model med faulhaber og lyd.
Jeg vil gerne indrømme at jeg har ventet på den som et lille barn og med stor glæde fik den hjem og den er meget flot det er helt sikkert.
Men jeg ville ked af hvis den kun kan nøjes med en plads i vitrieskabet og stå og samele støv, det var ikke min menibg at den skulle det !!!!!
Hej igenHvor meget indkøring skal der til ?? Jeg har sidet i 3 timer og ikke andet bestilt at sætte den på sporet igen og igen og det er med stor frygt for at jeg skal ødelægge lokomotivet ved volsome afsporinger, men underligt nok kan den køre baglæns med forsigthed. Min udgave er en ac- model med faulhaber og lyd.Jeg vil gerne indrømme at jeg har ventet på den som et lille barn og med stor glæde fik den hjem og den er meget flot det er helt sikkert.Men jeg ville ked af hvis den kun kan nøjes med en plads i vitrieskabet og stå og samele støv, det var ikke min menibg at den skulle det !!!!!Kifa
Prøv at søge lidt rundt på Sporskiftet her. Der er skrevet en del om de udfordringer der er/har været i forbindelse med forløberen.
Ellers læs også i nogen af de nyere numre af Banen. Der står også diverse nævnt og her kommer der forslag til forbedringer på E-maskinen. Prøv at kig i Banen nr. 108 og 109, de er stadig forholdsvis lette at få fat på.
Men tilkøring er vigtig. Det har jeg selv oplevet med min egen. Det er også en AC-model med Faulhabermotor, den kører nogenlunde ok. Indtil nu har der været lidt med et enkelt sporskifte.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Hvis den ikke kører ordenligt after max 1 times tilkøring, må den retur til Heljan. En del af maskinerne har problemer med forkert justering/balancering af hjulophæng.
Min egen har været en tur hos Heljan og er blevet justeret med rimeligt resultat, men det blev først helt godt, da den fik skiftet for- og bagløberhjul ud med nogle med større flanger. Så kører den til gengæld også perfekt og med stor trækkraft - uden problemer trækker den af med et tog på 20 toakslede godsvogne gennem skarpe kurver og skiftespor
Det skal dog siges at min testbane er bygget med C-skinner, hvis du har de gamle M-skinner, er jeg ikke sikker på hvordan den vil opføre sig.
Hvor meget indkøring skal der til ?? Jeg har sidet i 3 timer og ikke andet bestilt at sætte den på sporet igen og igen og det er med stor frygt for at jeg skal ødelægge lokomotivet ved volsome afsporinger, men underligt nok kan den køre baglæns med forsigthed.
Hvor meget indkøring skal der til ?? Jeg har sidet i 3 timer og ikke andet bestilt at sætte den på sporet igen og igen og det er med stor frygt for at jeg skal ødelægge lokomotivet ved volsome afsporinger, men underligt nok kan den køre baglæns med forsigthed.
Retur til forhandleren.Klaus
Enig! Men tjek først om der er fremmedlegemer på hjulkransene (10 sek lim) - kræver lup - fjernes med lille slag (skruetrækker)
Tak for jeres gode svar !! Dem tar jeg til efterretning :idea: Jeg har indleveret min E-maskine til service hos Heljan så må vi jo se hvad det så føre til !!!!!
Ang. det andet link om denne maskine oplever jeg lidt mundhuggeri om hvorvidt at Hobbytrade levere gode vare der funker med det samme når man tager det ud af æsken osv. osv. undskyld jeg sidder og griner lidt i skæget over det.
Men jeg skal ikke pille ved det lokomotiv så længe der er garanti på det, for så bortfalder den bare, men der må på den anden side også være grænser for hvor meget man skal lade sig byde af ture til Søndersø og en masse varm luft
Hej allesammenTak for jeres gode svar !! Dem tar jeg til efterretning :idea: Jeg har indleveret min E-maskine til service hos Heljan så må vi jo se hvad det så føre til !!!!!Ang. det andet link om denne maskine oplever jeg lidt mundhuggeri om hvorvidt at Hobbytrade levere gode vare der funker med det samme når man tager det ud af æsken osv. osv. undskyld jeg sidder og griner lidt i skæget over det.Men jeg skal ikke pille ved det lokomotiv så længe der er garanti på det, for så bortfalder den bare, men der må på den anden side også være grænser for hvor meget man skal lade sig byde af ture til Søndersø og en masse varm luft PS. Jeg vender tilbage når jeg får det igen !! Kan i ha fortsat en god sommer !!Kim.
Heljan har et problem med deres kvalitetskontrol, men når man sender ting til reparation virker de normalt OK ! når de kommer retur.
De fleste brokkerier over Heljan, Hobby Trade & Togmodelle skyldes folk med gamle Fleichmann eller Märklin anlæg.
En E-maskine er ikke egnet til kurveradier under 415mm! Fleichmann metalskinner, Märklin M - skinner & gl. K - skinner er heller ikke sagen!
De fleste brokkerier over Heljan, Hobby Trade & Togmodelle skyldes folk med gamle Fleichmann eller Märklin anlæg.
Sikke da noget vrøvl. Problemerne ramte bredt og tilsyneladende tilfældigt. Så meget kunne, som du nævner, skyldes en lemfældig kvalitetskontrol og/eller variationer i produktionspersonalets omhu. "Banens" første beskrivelse af den ombygning, der skulle til, taler vist for sig selv.
Og så vil jeg ikke kalde ærgelsesudbruddene for brokkerier, men snarere frustrationer over, at det trods flere forsøg endnu ikke er lykkedes Heljan at lave en vellykket damper for alle. Langt bedre går det jo med vognbyggeriet...
Men lad os nu ikke ende op i endnu en lang diskussion omkring Heljans E-maskine, men afvente tilbagemeldingen på lige netop det omtalte eksemplar.
__________________
Bjarne
0 kan lide
Skrevet af F.Ormstrup Torsdag d. 30/7/2009 - 22:16
Nåh! Der er nu massevis af brokkerier - gælder forsåvidt også 37141 fra Märklin og andre maskiner der ikke kan lide M - skinner, samme problem findes ved ældre jævnstrømsanlæg.
Citat:
Problemerne ramte bredt og tilsyneladende tilfældigt. Så meget kunne, som du nævner, skyldes en lemfældig kvalitetskontrol og/eller variationer i produktionspersonalets omhu.
Ja, men det var de reelle problemer! ikke dem der har ført til idelige brokkerier over de 3 - 4 danske producenter (i DK)
Citat:
"Banens" første beskrivelse af den ombygning, der skulle til, taler vist for sig selv.
Ja! Om de maskiner der havde brug for den ombygning er der kun et at sige, nemlig Moppes omkvæd:[u] Retur til forhandleren!!![/u]
Ja! Om de maskiner der havde brug for den ombygning er der kun et at sige, nemlig Moppes omkvæd:[u] Retur til forhandleren!!![/u]
Og som jeg har nævnt et andet sted hjalp det ikke en pind at maskinen havde været en tur omkring Heljan. Eneste resultat var en knækket håndliste på taget.
Ja! Om de maskiner der havde brug for den ombygning er der kun et at sige, nemlig Moppes omkvæd:[u] Retur til forhandleren!!![/u]
Og som jeg har nævnt et andet sted hjalp det ikke en pind at maskinen havde været en tur omkring Heljan. Eneste resultat var en knækket håndliste på taget.
Hej! Har du ikke prøvet det råd, som Leif Bach gav i sin tid, under Emaskinen ,det var 40188 Stjerne-hjul fra Roco til frontløberen, jeg kører selv 2 skinne, som du gør DC Digital! Prøv at se siden med tråden her fra Leif Bach:
Jeg har ikke fået den tilbage endnu,der må være sommerferie hos heljan.
Her til morgen kom jeg til at kigge i et Mærklin katolog, der slog det mig at de laver store damplokomotiver der er 3 koblet og de har gjort det i mange år,de kan åbenbart finde ud af det og det kan Roco og trix også.Jeg forstår ikke at de herre på Heljan ikke kigger dem over skulderen og ser hvordan man laver et stort 3 koblet lokomotiv.jeg tænker på ophængning af de stor kobelhjul også og give dem noget sideforskydlighed, det ser man på Br 50/50UK/52/Litra N osv. alså det kan godt lade sig gøre,og så aligevel overholde Nem-normerene til 3 skinne og 2 skinne !!!!!
Det er jo et løft i flok lokomotiv lige som feks. Lirta P. Så hvidt jeg husker var der sat nogle eksperter til at rådføre heljan til at lave det lokomotiv og komme med gode råd og det samme var der med dette lokomotiv Lira E." Hvad bor de på månen eller lever de i en helt anden verden end os modelbane tosser". det har åbenbart ikke hjulpet noget
Det var lidt sure opstød fra mig, men jeg tror at der er nogen der kan følge mig i min betraktning
Det var lidt sure opstød fra mig, men jeg tror at der er nogen der kan følge mig i min betraktning
Delvist.
Der er 2 ting omkring E-maskinen der skal tages i mente.
1. Mekaniske fejl fra montagen der ikke er fanget i kvalitetstjek. Der er blandt andet noget med kobbelhjulenes bevægelighed op og ned og frontløberens sideværts bevægelighed.
2. E-maskinen er er meget fint opbygget maskine, små flanger på hjulene osv. der fordrer at man har et anlæg der er godt lagt og at man ikke har for små radier. Derfor duer maskinen ikke på M-skinner. Kigger du på Rocos S3/6 i blå farve lider den af fuldstændigt det samme.
Hvilken ting er du rendt ind i?
Du skal regne med at Heljan holder ferie, men hvorfor har du indlevert den til Heljan og ikke til din forhandler?
Jeg forstår godt din frustration over Heljan, men de kan faktisk godt lave velkørende store lokomotiver - mange (de fleste?) af deres E-maskiner kører fortræffeligt. Problemet er bare som jeg ser det, at deres kvalitetskontrol ikke er god nok og at der slipper for mange "mandagsmodeller" ud til kunderne. Jeg ved ikke hvor meget de gør for at styre kvaliteten, men efter det jeg har hørt, så er det nødvendigt at "mandsopdække" kineserne der laver modellerne - det siges at hobbytrade konstant har en mand stationeret på deres kinesiske samlefabrik og at han følger produktionen meget nøje. Noget kunne tyde på at Heljan ikke gør det samme?
At så Heljan i dette tilfælde også har valgt en ret avanceret måde at afbalancere forløber og drivhjul på, gør ikke deres kvalitetsproblemer mindre, for det kræver tilsyneladende en meget nøjagtig justering for at virke!
Heljans ide er tilsyneladende også at de vil lave modeller, der er så realistiske i udseendet som muligt, hvilket selvsagt også går ud over lokomotivets evne til at komme rundt i skarpe kurver og gennem sporskifter med skarpe afgreninger. Man så diskutere om det er bedst at have en model, der ser perfekt ud eller om man vil have en model, der kan køre i selv de aller skarpeste modelbanekurver. Det vil vel altid blive et kompromis, og man kan så diskutere om Heljan har valgt rigtigt.
Jeg var også selv ret frustreret over min egen E-maskine, men den er da kommet til at køre rigtig godt efter først en tur tilbage til Heljan og derefter yderligere at have fået monteret hjul med større flanger på for- og bagløber. Det er selvfølgelig heller ikke OK, at man ikke får et lokomotiv, der kan køre ordenligt, men først skal retur til justering. Jeg håber at Heljan snart bliver bedre til kvalitetskontrol!
Det er anden gang jeg har den ovre hos Heljan.den første gang virkede lyset på fodpladen foran ikke. Det blev så rettet.
Nu når jeg har fået banen op og stå op lever jeg at den kommer op og ride med de foreste drivhjul(afspore) lige så snart at den møder det første kurvespor og skiftespor!!! Men det skal dertil siges at alle de andre hjul på maskinen bliver på sporet også den foreste truck,men fortsatter jeg med at køre afspore den helt og holdent og det tør man kun gøre et par gange ellers tror jeg at jeg ødelægger lokomotivet og det vil selvfølgelig ikke derfor har jeg leveret det service hos Heljan.
Og det er indleveret igennem min forhanler
Det forholder sig sådanne at jeg har lavet et programeringsspor på et lille brat som jeg har løst og der afprøvede jeg første gang min lokomotiv og opdagede det lyset.
Jeg køre 3 skinne med c og k spor og R4 i kurver slanke sporskifter og kryds.
Jeg er da glad for at din E-maskine virker, jeg ville bare ønske at min også kunne virke .Jeg kan godt forstå at det kan give problemer med at lave en lokomotiv hvis det skal være skala fast, men det kan næsten alle de andre aktøre på market næsten gøre, men så må man så afgøre om den skal stå i vitrinen eller om den skal køre på en bane !!!! Men jeg nu valgt at den skal køre og det er mit udgangspunkt.
Men jeg oplever efter hånden at man helst vil lave lokomotiver til 2 skinne drift, det med mærklin drift er noget second hand som er et nødvendigt onde og som på heljan´s modeller monter man bare en slæbesko og rykker lidt runt på et par ledninger. Færdigt! værsko! en model til 3 skinne" take it or leave it"!!!!
I min verden er det lidt useriøst,men det må vi åbenbart leve med hvis vil køre med dansk martriel på sin modeljernbane!!
Et sjovt citat hørt fra Ålborg: Det er næsten kun ovre på djævleøen at de køre 3 skinne!!! LoL Det viser lidt om holdningen hos vores danske aktøre på market Hvad mener du on det ???
Et sjovt citat hørt fra Ålborg: Det er næsten kun ovre på djævleøen at de køre 3 skinne!!! LoL Det viser lidt om holdningen hos vores danske aktøre på market Hvad mener du on det ???
Det holder bare ikke vand ...
Jeg kender mange der kører 3-skinne-drift i det jydske og jeg er da også selv vældig meget jyde.
Jeg synes det er sjovt at det evig og altid skal være en diskussion omkring om det nu er bedst at køre med 2-skinner eller 3-skinner. Jeg havde i mine drengeår en kammarat der kørte Lima og jeg kørte Märklin og vi kunne sagtens gennemføre super sjove lege med hver vores tog. Gods skulle jo omlæsses på vores speciel-byggede stationer (af Lego) og transporteres rundt.
Faktisk kunne det være sjovt at bygge et modul hvor der kunne kobles mellem 2-skinne- og 3-skinne-drift. Her i mellem kunne man måske have en containerterminal så gods kunne flyttes fra en togstamme til en anden. Man kunne forestille sig et strømløst område mellem de to skinnetyper hvor der er plads til en vogn og hvis vognen har hjul til 2-skinne-folket kan den køre begge steder.
Folks - lad dog fantasien få frit løb og lad os få gang i den sjove leg
Hej MichaelJeg er da glad for at din E-maskine virker, jeg ville bare ønske at min også kunne virke .Jeg kan godt forstå at det kan give problemer med at lave en lokomotiv hvis det skal være skala fast, men det kan næsten alle de andre aktøre på market næsten gøre, men så må man så afgøre om den skal stå i vitrinen eller om den skal køre på en bane !!!! Men jeg nu valgt at den skal køre og det er mit udgangspunkt.Men jeg oplever efter hånden at man helst vil lave lokomotiver til 2 skinne drift, det med mærklin drift er noget second hand som er et nødvendigt onde og som på heljan´s modeller monter man bare en slæbesko og rykker lidt runt på et par ledninger. Færdigt! værsko! en model til 3 skinne" take it or leave it"!!!!I min verden er det lidt useriøst,men det må vi åbenbart leve med hvis vil køre med dansk martriel på sin modeljernbane!!
Rolig nu! Så vidt jeg har forstået, har du endnu ikke fået den retur fra Heljan? Forhåbentlig har du en velfungerende maskine, når kommer tilbage. At det så overhovedet er nødvendigt at skulle have den omkring Heljan først er selvfølgelig noget skidt. Jeg gad nok vide hvor mange der har måttet tage den tur?Heljan har jo også erkendt at det kan være nødvendigt med hjul med større flanger og tilbyder derfor gratis at levere dem, så det tyder da på en vis form for forståelse. Det er mit indtryk at de oprindelig virkelig troede at E-maskinen kunne køre på 3-skinneanlæg med de små hjulflanger. De burde være blevet klogere nu!
"kifa" skrev:
Et sjovt citat hørt fra Ålborg: Det er næsten kun ovre på djævleøen at de køre 3 skinne!!! LoL Det viser lidt om holdningen hos vores danske aktøre på market Hvad mener du on det ???
Det tror jeg ikke rigtigt på: For et par uger siden var jeg lige en tur i det nordjyske og lagde min vej omkring Tims Floorball og Modeltog i Frederikshavn - forretningen nærmest bugnede af Märklin, så man må da gå ud fra at det sælger rimeligt på de kanter også!
Det tror jeg ikke rigtigt på: For et par uger siden var jeg lige en tur i det nordjyske og lagde min vej omkring Tims Floorball og Modeltog i Frederikshavn - forretningen nærmest bugnede af Märklin, så man må da gå ud fra at det sælger rimeligt på de kanter også!l
Ja som Oslos største Märklin forhandler skal Tim da have lidt i bixen! - med de lave danske afgifter kan det betale sig at sejle til DK for at hente et lokomotiv - pris på: færge + Di3 i DK = Di3 i N, nok ikke helt sandt, men køber nordmanden lidt øl, vin & spiritus samt madvarer er der overskud!! Hvis han ville have købt det hjemme i Norge alligevel !
det siges at hobbytrade konstant har en mand stationeret på deres kinesiske samlefabrik og at han følger produktionen meget nøje. Noget kunne tyde på at Heljan ikke gør det samme?
Det må være noget de har fået, for første sending D-maskiner var ikke særligt gode, over halvdelen blev returneret til Hobbytrade fra de forhandlere der testede dem inden udlevering til kunder.D-maskinen er god, den kan køre i de små kurveradier, blandt andet på bekostning af afstanden mellem lok og tender, hvor det er livsfarligt at være fyrbøder. Man risikerer jo at falde af/ned.
"Michael BJ" skrev:
Jeg håber at Heljan snart bliver bedre til kvalitetskontrol!
Og vel også at de butikker der sælger Heljans produkter lærer at lave en afprøvning af produkterne?
Det der med Mo er rigtigt, da jeg fik min kunne den ikke køre overhoved.Jeg haved købt den direkte hos Heljan. Jeg tog bæstet under armen og kørte op til Ties i Gentofte og fik sat en anden dekoder i og det er en Lokpilot og sørme den kunne nu køre !!! sage jeg heljan !!!! Og så satte jeg lokpilot i alle mine Heljan lokomotiver 14 stk også køre de ganske udemærket, det kan anbefale til den der køre med Heljan lokomotiver undtagen E maskinen
Og så satte jeg lokpilot i alle mine Heljan lokomotiver 14 stk også køre de ganske udemærket, det kan anbefale til den der køre med Heljan lokomotiver undtagen E maskinen
Det er da bare fordi Heljan bruger Uhlenbrock dekodere - Uhlenbrock var vel den mest udskældte decoderproducent (Andi) på et tidspunkt. Hvorfor undtagen litra E - dens decoder er da næsten umulig at programmere!
Problemet med MO og et par andre maskiner, er at de kortslutter i sporskifter, som Klaus også påpeger(slæbeskoen skiftes til Roco - no problemas!)
Problemet med MO og et par andre maskiner, er at de kortslutter i sporskifter, som Klaus også påpeger(slæbeskoen skiftes til Roco - no problemas!)
Problemet med Heljans MO har været behandlet adskillige gange - med mange forskellige anbefalinger til følge. Min erfaring er, at man skal følge dem allesammen - så kører den såmænd udmærket, med stadig ikke i industri-kurver:
1. Hjulafstand til justeres fra DC til AC
2. Slæbesko skiftes (jeg vil anbefale Märklin - af en eller anden grund virker deres nu bedst, synes jeg - måske fordi det var dem, der opfandt den...)
3. Ledninger til boggier til strømoptag er udført af 1mm ubøjelig ståltråd - næsten. Skift dem.
Herefter klarer min MO det meste (men mangler lige at få flyttet indvendig belysning til Aux1 - det må vente til en regnvåd vinterdag)
PS: - og jeg er stadig vild med min MO - dejlig maskine - selvom den ved Gud har givet mange hovedbrud
__________________
Kresten
0 kan lide
Skrevet af märklintossen Fredag d. 31/7/2009 - 19:19
Det kunne jeg heller ikke rigtig forestille mig at det var evt. kun på Sjælland at man køre 3-skinne, men den er lidt sjov ikk !!
Der må være noget i udsagnet, det er betydeligt lettere at sælge brugt Märklin på Sjælland (& til højere priser) end i Jylland.
Det viser jo også at der er ikke så stor søgning efter 3 skinne martrieli Jylland, du ved udbud og efterspørgelse
Nej det tror jeg nu næppe... Jeg tror at fordelingen er meget ligelig over hele landet, jeg kan ikke rigtig se hvorfor det skulle forholde sig anderledes. Her i mit nærområde kører 2 ud af 3 klubber faktisk treskinne system, og der findes da også et par store Märklin forhandlere her i Jylland...
Problemet med MO og et par andre maskiner, er at de kortslutter i sporskifter, som Klaus også påpeger(slæbeskoen skiftes til Roco - no problemas!)
Problemet med Heljans MO har været behandlet adskillige gange - med mange forskellige anbefalinger til følge. Min erfaring er, at man skal følge dem allesammen - så kører den såmænd udmærket, med stadig ikke i industri-kurver:1. Hjulafstand til justeres fra DC til AC2. Slæbesko skiftes (jeg vil anbefale Märklin - af en eller anden grund virker deres nu bedst, synes jeg - måske fordi det var dem, der opfandt den...)3. Ledninger til boggier til strømoptag er udført af 1mm ubøjelig ståltråd - næsten. Skift dem. Herefter klarer min MO det meste (men mangler lige at få flyttet indvendig belysning til Aux1 - det må vente til en regnvåd vinterdag) PS: - og jeg er stadig vild med min MO - dejlig maskine - selvom den ved Gud har givet mange hovedbrud
Hej Kresten
Det der med at flytte lyset til AUX 2 det er interesant ! hvordan gør du det?????
Din inlæg med de ledninger på strømoptag har jeg lige cheket efter.Du har bare ret !
hold da op noget klamp !!! på min mo er der en af de ledninger der er faldet af og jeg oplever at de er alt for korte og sørme de er limet på kobberblikket
Så jeg må også finde en regnvåd vinterdag og rette på de ledninger
Jeg har Heljan P, MO, MX, MY 1201 og Hobbytrade D, samt Togmodelle MH.
ALLE er modificeret; nye print eller anden slæbesko eller...?
MS lyntog blev forøvrigt hos Heljan for altid! Altsammen sørgeligt!
Det har været frustrende og nervepirrende, men som jer andre: Vi MÅ have modellerne, fordi de er så skønne. Og set over en længere periode, har de da været til betydelig mere glæde end sorg.
Michael BJ skriver, at kineserne skal mandsopdækkes og der tror jeg, at vi er ved sagens kerne.
Jeg har arbejdet meget med produktion og kvalitet i lavlønslande, i mit tilfælde Sri Lanka og Polen og jeg mener, at have lidt forstand på det.
Hvis man skal producere i disse lande, skal man gøre sig klart, at der skal være nogen fra moderfirmaet til at styre produktion og kvalitetskontrol. Det skal endvidere være nogle, der har mange års erfaring i, hvad der kan gå galt. Der skal være nogen hele tiden. Fejlene på emner kommer jo af manglende forståelse for hvad det er man sidder og laver eller manglende kvalitetsmål/tolerancer. Hvis produktionen har kørt indenfor de opsatte mål (næsten ingen fejl til slutbruger) kan man drosle ned på tilstedeværelsen af eksperter fra moderfirmaet.
Endvidere burde Heljan vel have gjort, som japanerne gjorde, da de startede produktion af mc (og biler). Køb en Triumph Bonneville og split den ad og kopiér!
Så kan man starte produktion, og det skal ligge meget tæt op af det kopierede.
Derefter kan man gå videre, men ikke før alle tidligere fejl er korrigeret. Det kan man til dels styre ved hjælp af ISO certificering. Men man skal altså stadig være der hele tiden!
Iøvrigt er det lidt mærkeligt, at så mange emner her i Sporskiftet ryger af sporet (!) og bliver til den evindelige diskution om 2 eller 3 skinne drift. Det er som katolikker og protestanter. Det er jo ikke det det handler om.
Iøvrigt er det lidt mærkeligt, at så mange emner her i Sporskiftet ryger af sporet (!) og bliver til den evindelige diskution om 2 eller 3 skinne drift.
Det synes jeg bestemt ikke. Jeg synes høsjest det bliver lidt drillerier eller, at man spørger ind til hvad man kører, hvis ikke det fremgår af et spørgsmål.
__________________
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Iøvrigt er det lidt mærkeligt, at så mange emner her i Sporskiftet ryger af sporet (!) og bliver til den evindelige diskution om 2 eller 3 skinne drift. Det er som katolikker og protestanter. Det er jo ikke det det handler om.
Deri er jeg enig, der er en vis tendens til det. Specielt når en begynder lægger ud med at fortælle at han vil køre AC. Det er jo hverken det ene eller det andet der er det primære. Det må være den fælles interesse for at lege med modeltog.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af lars hansen Fredag d. 14/8/2009 - 15:21
mit gæt er at problemet med heljan og deres måde at gøre tingene på løser sig selv ,hvor mange steder i jylland og på fyn er E-maskinen hyldevare ? ,jeg har 35 lokomotiver som alle er købt inden for de sidste 10 år af dem er 2 heljan 1201 og en E-maskine de 2 maskiner står for tilsammen for 95 % af det bøvl jeg har haft med mine loks,imponerende,i vinters da jeg sad og modificerede min E-maskine købte jeg mig et maerklin lokomotin nr 39013 BR 01 damper med lyd og SDS motor (soft drive sinus) og her er der lys år til forskel på den og E-maskinen ,den kører iøvrigt noget mere lydløst end mine (næsten)lydløse roco loks,som tiderne dog skifter,ser frem til S,R og H maskinerne,fra hobbytrade mvh lars
Det der gang på gang er noget af problemet med i hvert fald Heljans dampmaskiner, er at de i AC-udgaverne ikke giver dem AC-hjul, men bliver ved med at give dem DC-hjul.
Det skal ligefrem gå galt, når der bl.a. køres på både M-, C- og K-skinner med små kurveradier. Dog vil jeg mene at man ikke mere kan forlange at materiel uden videre skal kunne køre på M-skinner. Men i hvert fald på C- og K-skinner.
Til sammenligning laver Hobbytrade altid deres AC-loks med deciderede AC-hjul.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Det der gang på gang er noget af problemet med i hvert fald Heljans dampmaskiner, er at de i AC-udgaverne ikke giver dem AC-hjul, men bliver ved med at give dem DC-hjul.
Men - dem med DC hjul kører fint på K-skinner - som 2 skinne lokomotiver.
Jeg tror nærmere at det er slæbeskoen detr trykker.....
Nu har jeg lige prøvekørt min E-maskine med 4 Heljan B-vogne (sådanne et tog kommer naturligvis ikke til at køre i driften) på det der indtil nu er lagt af opstillingsbanegården. Det gik fint. Endda også op af en 2,2 %´s stigning. Det er så på kun slanke skifter og R4 og R5-skinner som det skarpeste. Den ser snildt ud til at kunne klare 2-4 bogievogne mere uden problemer.
Hvis der bakkes med sådanne et tog, kommer man ud for at pufferne vikler sig ind i hinanden med afsporing til følge (bruger Märklin kortkoblinger). Men det er så heller ikke realistisk.
Der er et par enkelte kritiske sporskifter, men sålænge det kun er der, kan jeg sagtens leve med det. Det ene sporskifte ligger lige efter en kurve, så det er muligvis forklaringen. Bliver der sat en rigtig kørevej er der ingen problemer.
Jeg synes at Heljan laver nogen flotte dampmaskiner, men små kurver er altså ikke deres livret medmindre man skifter nogen hjul eller ændrer i hjulradius. Dette ser det så ud til at jeg slipper for med min E-maskine. Til gengæld vil jeg på et tidspunkt nok prøve at lægge lidt mere tryk på forløberbogien, hvilket kan gøres ret enkelt med lidt skumgummi (efter anvisning i tidl. nr. af Banen).
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af lars hansen Fredag d. 14/8/2009 - 17:52
slæbeskoen på 1201 er en total fadæse har jeg skiftet til en maerklin så funger den, slæbeskoen på E-maskinen fungerer perfekt på c-spor ,der har de kopieret rocos måde at gøre det på ,fornuftigt,ren strømmæssigt er dens svaghed at den kun har stel i den ene side nøjagtig som 2-skinne modellerne,men det kan man som 3-skinne kører modificere sig ud af, ved at tilsætte et par ac-aksler på tenderen med stel så klarer den køretrin 1 igennem alle mine skiftere,mvh lars
slæbeskoen på 1201 er en total fadæse har jeg skiftet til en maerklin så funger den, slæbeskoen på E-maskinen fungerer perfekt på c-spor ,der har de kopieret rocos måde at gøre det på ,fornuftigt,ren strømmæssigt er dens svaghed at den kun har stel i den ene side nøjagtig som 2-skinne modellerne,men det kan man som 3-skinne kører modificere sig ud af, ved at tilsætte et par ac-aksler på tenderen med stel så klarer den køretrin 1 igennem alle mine skiftere,mvh lars
Tak for tippet. Der kom forklaringen på stop i et par sporskifter.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af jimmyoldtimer Søndag d. 16/8/2009 - 22:18
Det er muligt det er slæbeskoen der trykker.Nu har jeg lige prøvekørt min E-maskine med 4 Heljan B-vogne (sådanne et tog kommer naturligvis ikke til at køre i driften) på det der indtil nu er lagt af opstillingsbanegården. Det gik fint. Endda også op af en 2,2 %´s stigning. Det er så på kun slanke skifter og R4 og R5-skinner som det skarpeste. Den ser snildt ud til at kunne klare 2-4 bogievogne mere uden problemer. Hvis der bakkes med sådanne et tog, kommer man ud for at pufferne vikler sig ind i hinanden med afsporing til følge (bruger Märklin kortkoblinger). Men det er så heller ikke realistisk.Der er et par enkelte kritiske sporskifter, men sålænge det kun er der, kan jeg sagtens leve med det. Det ene sporskifte ligger lige efter en kurve, så det er muligvis forklaringen. Bliver der sat en rigtig kørevej er der ingen problemer. Jeg synes at Heljan laver nogen flotte dampmaskiner, men små kurver er altså ikke deres livret medmindre man skifter nogen hjul eller ændrer i hjulradius. Dette ser det så ud til at jeg slipper for med min E-maskine. Til gengæld vil jeg på et tidspunkt nok prøve at lægge lidt mere tryk på forløberbogien, hvilket kan gøres ret enkelt med lidt skumgummi (efter anvisning i tidl. nr. af Banen).MvhClaus
jeg talte med Ole fra Heljan på Udstillingen,han fik min med retur, højttaleren var gået løs,og påvirkede akslen,som noget nyt vil de ændre blandt andet hjulene under fører huset,den får en fjeder som presser hjulet til skinnen,de fik min med dem tilbage til Reperation ! ingen problemer med det!de lovede at lave den!!
OBS. Video delen Kører igen.Tirsdag 18.08.09.Kl 17:30
Hej Claus og andre prøv lige og se her:http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/18072358 AC på C skinnerhttp://www.jimmyoldtimerstogside.dk/18072353 AC på C skinnerjeg talte med Ole fra Heljan på Udstillingen,han fik min med retur, højttaleren var gået løs,og påvirkede akslen,som noget nyt vil de ændre blandt andet hjulene under fører huset,den får en fjeder som presser hjulet til skinnen,de fik min med dem tilbage til Reperation ! ingen problemer med det!de lovede at lave den!!
Tak for tippet Min klarer ikke alle sporskifterne på det lagte af min bane, kan jeg se nu (og de er ellers slanke alle sammen). Der skal lige korrigeres lidt på specielt forløberen og netop også hjulet under førerhuset viser det sig.
Og har lige været i kontakt med Heljan. Har fået at vide at jeg bare kan sende den direkte til dem, så vil de kigge på den. Så det vil jeg gøre.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Nu er den kommet tilbage igen efter at være forsvundet (E maskinen) og den har været væk i 2 mdr. Jeg ved ikke rigtig hvem der ikke kan finde ud af det, min forhanler eller Heljan, men ingen kunne finde den,jeg tror at den er faldet ned mellem to stole. Efter at jeg kontaktet min forhanler og han sagde at den var sendt over til Heljan og på den anden side sagde heljan at de ikke har modtaget noget !!! :?
Men så bad jeg om at hvis de ikke fant den så måtte de give mig en ny !! Og så lige pludselig dukkede den op !! så tænkte jeg hvad faen har de gang i!! har nogen af i andre oplevet noget magen til ang. service af jeres E maskine ???
Men det endte med at jeg så fik den tilbage igen urepereret !!!!
Og jeg fik at vide hos heljan at de havde bestilt nogle reservedele i Kina til at opgradere de E maskiner der ikke kunne køre ordentlig, så vidt jeg forstod drejede sig bla. om hjul !!! og de dele skulle lande omkring december mdr. også kunne jeg få den til rep./ opgraderet.
Det var noget af en smøre,men jeg lovede at vende tilbage når jeg fik den igen
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej igen ! Jeg har en heldel besvær med at køre med denne maskine på C- skine og K-skinne. Og jeg har hørt at heljan vil lave nogle nye hjul til tenderen
Kim
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der har tidl. været skrevet utroligt meget om Heljans E-maskine på Sporskiftet. Prøv at brug søgefunktionen herinde og skriv "Heljans E-maskine". Så vil der dukke diverse op, herunder en meget lang tråd.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Kun lidt indkøring.
Ellers se følgende tråd [u]Heljans E[/u]
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej igen
Hvor meget indkøring skal der til ?? Jeg har sidet i 3 timer og ikke andet bestilt at sætte den på sporet igen og igen og det er med stor frygt for at jeg skal ødelægge lokomotivet ved volsome afsporinger, men underligt nok kan den køre baglæns med forsigthed. Min udgave er en ac- model med faulhaber og lyd.
Jeg vil gerne indrømme at jeg har ventet på den som et lille barn og med stor glæde fik den hjem og den er meget flot det er helt sikkert.
Men jeg ville ked af hvis den kun kan nøjes med en plads i vitrieskabet og stå og samele støv, det var ikke min menibg at den skulle det !!!!!
Kifa
Kim
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Kifa
Prøv at søge lidt rundt på Sporskiftet her. Der er skrevet en del om de udfordringer der er/har været i forbindelse med forløberen.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej igen
Jeg fandt linket: http://www.sporskiftet.dk/node/1850
Fra side 3 begynder det med de udfordringer de nye E-maskine-ejere får ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ellers læs også i nogen af de nyere numre af Banen. Der står også diverse nævnt og her kommer der forslag til forbedringer på E-maskinen. Prøv at kig i Banen nr. 108 og 109, de er stadig forholdsvis lette at få fat på.
Men tilkøring er vigtig. Det har jeg selv oplevet med min egen. Det er også en AC-model med Faulhabermotor, den kører nogenlunde ok. Indtil nu har der været lidt med et enkelt sporskifte.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Michael BJ
Indlæg: 265
Hvis den ikke kører ordenligt after max 1 times tilkøring, må den retur til Heljan. En del af maskinerne har problemer med forkert justering/balancering af hjulophæng.
Min egen har været en tur hos Heljan og er blevet justeret med rimeligt resultat, men det blev først helt godt, da den fik skiftet for- og bagløberhjul ud med nogle med større flanger. Så kører den til gengæld også perfekt og med stor trækkraft - uden problemer trækker den af med et tog på 20 toakslede godsvogne gennem skarpe kurver og skiftespor
Det skal dog siges at min testbane er bygget med C-skinner, hvis du har de gamle M-skinner, er jeg ikke sikker på hvordan den vil opføre sig.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Retur til forhandleren.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Enig! Men tjek først om der er fremmedlegemer på hjulkransene (10 sek lim) - kræver lup - fjernes med lille slag (skruetrækker)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej allesammen
Tak for jeres gode svar !! Dem tar jeg til efterretning :idea: Jeg har indleveret min E-maskine til service hos Heljan så må vi jo se hvad det så føre til !!!!!
Ang. det andet link om denne maskine oplever jeg lidt mundhuggeri om hvorvidt at Hobbytrade levere gode vare der funker med det samme når man tager det ud af æsken osv. osv. undskyld jeg sidder og griner lidt i skæget over det.
Men jeg skal ikke pille ved det lokomotiv så længe der er garanti på det, for så bortfalder den bare, men der må på den anden side også være grænser for hvor meget man skal lade sig byde af ture til Søndersø og en masse varm luft
PS. Jeg vender tilbage når jeg får det igen !!
Kan i ha fortsat en god sommer !!
Kim.
Kim
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Heljan har et problem med deres kvalitetskontrol, men når man sender ting til reparation virker de normalt OK ! når de kommer retur.
De fleste brokkerier over Heljan, Hobby Trade & Togmodelle skyldes folk med gamle Fleichmann eller Märklin anlæg.
En E-maskine er ikke egnet til kurveradier under 415mm! Fleichmann metalskinner, Märklin M - skinner & gl. K - skinner er heller ikke sagen!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Sikke da noget vrøvl. Problemerne ramte bredt og tilsyneladende tilfældigt. Så meget kunne, som du nævner, skyldes en lemfældig kvalitetskontrol og/eller variationer i produktionspersonalets omhu. "Banens" første beskrivelse af den ombygning, der skulle til, taler vist for sig selv.
Og så vil jeg ikke kalde ærgelsesudbruddene for brokkerier, men snarere frustrationer over, at det trods flere forsøg endnu ikke er lykkedes Heljan at lave en vellykket damper for alle. Langt bedre går det jo med vognbyggeriet...
Men lad os nu ikke ende op i endnu en lang diskussion omkring Heljans E-maskine, men afvente tilbagemeldingen på lige netop det omtalte eksemplar.
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Ja! Om de maskiner der havde brug for den ombygning er der kun et at sige, nemlig Moppes omkvæd:[u] Retur til forhandleren!!![/u]
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Og som jeg har nævnt et andet sted hjalp det ikke en pind at maskinen havde været en tur omkring Heljan. Eneste resultat var en knækket håndliste på taget.
Bjarne
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.446
Hej! Har du ikke prøvet det råd, som Leif Bach gav i sin tid, under Emaskinen ,det var 40188 Stjerne-hjul fra Roco til frontløberen, jeg kører selv 2 skinne, som du gør DC Digital! Prøv at se siden med tråden her fra Leif Bach:
http://www.sporskiftet.dk/node/1850t=270
Mvh Jimmy G
mine Hobby interesser
modelbane hobby/
Hifi Highend Forst./Højtalere Spolebåndoptagere /
Highend Dat/Minidisc/ Casettebåndoptager/
Pladespillere,CD afspillere
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Jo, men nu var det Heljans service, det handlede om! Og jeg har skiftet hjul på forløberen, og det hjalp.
Men tak for henvisningen, gode ting kan ikke siges for ofte!
Lige nu sidder jeg og bokser med en kortslutning. Toskinnedriftens velsignelser!
Bjarne
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej igen
Jeg har ikke fået den tilbage endnu,der må være sommerferie hos heljan.
Her til morgen kom jeg til at kigge i et Mærklin katolog, der slog det mig at de laver store damplokomotiver der er 3 koblet og de har gjort det i mange år,de kan åbenbart finde ud af det og det kan Roco og trix også.Jeg forstår ikke at de herre på Heljan ikke kigger dem over skulderen og ser hvordan man laver et stort 3 koblet lokomotiv.jeg tænker på ophængning af de stor kobelhjul også og give dem noget sideforskydlighed, det ser man på Br 50/50UK/52/Litra N osv. alså det kan godt lade sig gøre,og så aligevel overholde Nem-normerene til 3 skinne og 2 skinne !!!!!
Det er jo et løft i flok lokomotiv lige som feks. Lirta P. Så hvidt jeg husker var der sat nogle eksperter til at rådføre heljan til at lave det lokomotiv og komme med gode råd og det samme var der med dette lokomotiv Lira E." Hvad bor de på månen eller lever de i en helt anden verden end os modelbane tosser". det har åbenbart ikke hjulpet noget
Det var lidt sure opstød fra mig, men jeg tror at der er nogen der kan følge mig i min betraktning
Kim
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Delvist.
Der er 2 ting omkring E-maskinen der skal tages i mente.
1. Mekaniske fejl fra montagen der ikke er fanget i kvalitetstjek. Der er blandt andet noget med kobbelhjulenes bevægelighed op og ned og frontløberens sideværts bevægelighed.
2. E-maskinen er er meget fint opbygget maskine, små flanger på hjulene osv. der fordrer at man har et anlæg der er godt lagt og at man ikke har for små radier. Derfor duer maskinen ikke på M-skinner. Kigger du på Rocos S3/6 i blå farve lider den af fuldstændigt det samme.
Hvilken ting er du rendt ind i?
Du skal regne med at Heljan holder ferie, men hvorfor har du indlevert den til Heljan og ikke til din forhandler?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Michael BJ
Indlæg: 265
Hej kifa
Jeg forstår godt din frustration over Heljan, men de kan faktisk godt lave velkørende store lokomotiver - mange (de fleste?) af deres E-maskiner kører fortræffeligt. Problemet er bare som jeg ser det, at deres kvalitetskontrol ikke er god nok og at der slipper for mange "mandagsmodeller" ud til kunderne. Jeg ved ikke hvor meget de gør for at styre kvaliteten, men efter det jeg har hørt, så er det nødvendigt at "mandsopdække" kineserne der laver modellerne - det siges at hobbytrade konstant har en mand stationeret på deres kinesiske samlefabrik og at han følger produktionen meget nøje. Noget kunne tyde på at Heljan ikke gør det samme?
At så Heljan i dette tilfælde også har valgt en ret avanceret måde at afbalancere forløber og drivhjul på, gør ikke deres kvalitetsproblemer mindre, for det kræver tilsyneladende en meget nøjagtig justering for at virke!
Heljans ide er tilsyneladende også at de vil lave modeller, der er så realistiske i udseendet som muligt, hvilket selvsagt også går ud over lokomotivets evne til at komme rundt i skarpe kurver og gennem sporskifter med skarpe afgreninger. Man så diskutere om det er bedst at have en model, der ser perfekt ud eller om man vil have en model, der kan køre i selv de aller skarpeste modelbanekurver. Det vil vel altid blive et kompromis, og man kan så diskutere om Heljan har valgt rigtigt.
Jeg var også selv ret frustreret over min egen E-maskine, men den er da kommet til at køre rigtig godt efter først en tur tilbage til Heljan og derefter yderligere at have fået monteret hjul med større flanger på for- og bagløber. Det er selvfølgelig heller ikke OK, at man ikke får et lokomotiv, der kan køre ordenligt, men først skal retur til justering. Jeg håber at Heljan snart bliver bedre til kvalitetskontrol!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej Klaus
Det er anden gang jeg har den ovre hos Heljan.den første gang virkede lyset på fodpladen foran ikke. Det blev så rettet.
Nu når jeg har fået banen op og stå op lever jeg at den kommer op og ride med de foreste drivhjul(afspore) lige så snart at den møder det første kurvespor og skiftespor!!! Men det skal dertil siges at alle de andre hjul på maskinen bliver på sporet også den foreste truck,men fortsatter jeg med at køre afspore den helt og holdent og det tør man kun gøre et par gange ellers tror jeg at jeg ødelægger lokomotivet og det vil selvfølgelig ikke derfor har jeg leveret det service hos Heljan.
Og det er indleveret igennem min forhanler
Det forholder sig sådanne at jeg har lavet et programeringsspor på et lille brat som jeg har løst og der afprøvede jeg første gang min lokomotiv og opdagede det lyset.
Jeg køre 3 skinne med c og k spor og R4 i kurver slanke sporskifter og kryds.
Tak for svaret Klaus
Kim
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej Michael
Jeg er da glad for at din E-maskine virker, jeg ville bare ønske at min også kunne virke .Jeg kan godt forstå at det kan give problemer med at lave en lokomotiv hvis det skal være skala fast, men det kan næsten alle de andre aktøre på market næsten gøre, men så må man så afgøre om den skal stå i vitrinen eller om den skal køre på en bane !!!! Men jeg nu valgt at den skal køre og det er mit udgangspunkt.
Men jeg oplever efter hånden at man helst vil lave lokomotiver til 2 skinne drift, det med mærklin drift er noget second hand som er et nødvendigt onde og som på heljan´s modeller monter man bare en slæbesko og rykker lidt runt på et par ledninger. Færdigt! værsko! en model til 3 skinne" take it or leave it"!!!!
I min verden er det lidt useriøst,men det må vi åbenbart leve med hvis vil køre med dansk martriel på sin modeljernbane!!
Et sjovt citat hørt fra Ålborg: Det er næsten kun ovre på djævleøen at de køre 3 skinne!!! LoL
Det viser lidt om holdningen hos vores danske aktøre på market
Hvad mener du on det ???
Kim
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Det holder bare ikke vand ...
Jeg kender mange der kører 3-skinne-drift i det jydske og jeg er da også selv vældig meget jyde.
Jeg synes det er sjovt at det evig og altid skal være en diskussion omkring om det nu er bedst at køre med 2-skinner eller 3-skinner. Jeg havde i mine drengeår en kammarat der kørte Lima og jeg kørte Märklin og vi kunne sagtens gennemføre super sjove lege med hver vores tog. Gods skulle jo omlæsses på vores speciel-byggede stationer (af Lego) og transporteres rundt.
Faktisk kunne det være sjovt at bygge et modul hvor der kunne kobles mellem 2-skinne- og 3-skinne-drift. Her i mellem kunne man måske have en containerterminal så gods kunne flyttes fra en togstamme til en anden. Man kunne forestille sig et strømløst område mellem de to skinnetyper hvor der er plads til en vogn og hvis vognen har hjul til 2-skinne-folket kan den køre begge steder.
Folks - lad dog fantasien få frit løb og lad os få gang i den sjove leg
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Michael BJ
Indlæg: 265
Det tror jeg ikke rigtigt på: For et par uger siden var jeg lige en tur i det nordjyske og lagde min vej omkring Tims Floorball og Modeltog i Frederikshavn - forretningen nærmest bugnede af Märklin, så man må da gå ud fra at det sælger rimeligt på de kanter også!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej Michael
LOL !! jamen jeg er helt cool !! Men det var bar et par betraktninger ang alt dette.
Nej Vel !! Det kunne jeg heller ikke rigtig forestille mig at det var evt. kun på Sjælland at man køre 3-skinne, men den er lidt sjov ikk !!
Kim
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Ja som Oslos største Märklin forhandler skal Tim da have lidt i bixen! - med de lave danske afgifter kan det betale sig at sejle til DK for at hente et lokomotiv - pris på: færge + Di3 i DK = Di3 i N, nok ikke helt sandt, men køber nordmanden lidt øl, vin & spiritus samt madvarer er der overskud!! Hvis han ville have købt det hjemme i Norge alligevel !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Der må være noget i udsagnet, det er betydeligt lettere at sælge brugt Märklin på Sjælland (& til højere priser) end i Jylland.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og vel også at de butikker der sælger Heljans produkter lærer at lave en afprøvning af produkterne?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, nej, det hører også med i 3 skinne driftens velsignelser - bare spørg dem der kører Heljan Mo.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Eller Märklin MY gennem slank englænder.(K - skinne) eller værre endnu - K flexskinner hvor den lille plast isolator er knækket.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej allesammen
Det der med Mo er rigtigt, da jeg fik min kunne den ikke køre overhoved.Jeg haved købt den direkte hos Heljan. Jeg tog bæstet under armen og kørte op til Ties i Gentofte og fik sat en anden dekoder i og det er en Lokpilot og sørme den kunne nu køre !!! sage jeg heljan !!!! Og så satte jeg lokpilot i alle mine Heljan lokomotiver 14 stk også køre de ganske udemærket, det kan anbefale til den der køre med Heljan lokomotiver
undtagen E maskinen
Kim
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Det viser jo også at der er ikke så stor søgning efter 3 skinne martrieli Jylland, du ved udbud og efterspørgelse
Kim
F.Ormstrup
Indlæg: 2.628
Det er da bare fordi Heljan bruger Uhlenbrock dekodere - Uhlenbrock var vel den mest udskældte decoderproducent (Andi) på et tidspunkt. Hvorfor undtagen litra E - dens decoder er da næsten umulig at programmere!
Problemet med MO og et par andre maskiner, er at de kortslutter i sporskifter, som Klaus også påpeger(slæbeskoen skiftes til Roco - no problemas!)
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Kresten
Indlæg: 1.040
Problemet med Heljans MO har været behandlet adskillige gange - med mange forskellige anbefalinger til følge. Min erfaring er, at man skal følge dem allesammen - så kører den såmænd udmærket, med stadig ikke i industri-kurver:
1. Hjulafstand til justeres fra DC til AC
2. Slæbesko skiftes (jeg vil anbefale Märklin - af en eller anden grund virker deres nu bedst, synes jeg - måske fordi det var dem, der opfandt den...)
3. Ledninger til boggier til strømoptag er udført af 1mm ubøjelig ståltråd - næsten. Skift dem.
Herefter klarer min MO det meste (men mangler lige at få flyttet indvendig belysning til Aux1 - det må vente til en regnvåd vinterdag)
PS: - og jeg er stadig vild med min MO - dejlig maskine - selvom den ved Gud har givet mange hovedbrud
Kresten
märklintossen
Indlæg: 184
Nej det tror jeg nu næppe... Jeg tror at fordelingen er meget ligelig over hele landet, jeg kan ikke rigtig se hvorfor det skulle forholde sig anderledes. Her i mit nærområde kører 2 ud af 3 klubber faktisk treskinne system, og der findes da også et par store Märklin forhandlere her i Jylland...
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej Kresten
Det der med at flytte lyset til AUX 2 det er interesant ! hvordan gør du det?????
Din inlæg med de ledninger på strømoptag har jeg lige cheket efter.Du har bare ret !
hold da op noget klamp !!! på min mo er der en af de ledninger der er faldet af og jeg oplever at de er alt for korte og sørme de er limet på kobberblikket
Så jeg må også finde en regnvåd vinterdag og rette på de ledninger
Kim
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://www.google.dk/#hl=da&q=heljan+mo+lys&meta=&fp=8a80d444dfbf3f33
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.040
Hvis du googler efter Moppes opskrift finder du http://www.hellemus.dk/wiki/index.php5?title=Heljan_MO
Jeg har ikke gjort det endnu, men vinteren kommer jo snart, så...
Kresten
PED
Indlæg: 141
Hej alle,
Jeg kører Märklin K skinner med slanke skift.
Jeg har Heljan P, MO, MX, MY 1201 og Hobbytrade D, samt Togmodelle MH.
ALLE er modificeret; nye print eller anden slæbesko eller...?
MS lyntog blev forøvrigt hos Heljan for altid! Altsammen sørgeligt!
Det har været frustrende og nervepirrende, men som jer andre: Vi MÅ have modellerne, fordi de er så skønne. Og set over en længere periode, har de da været til betydelig mere glæde end sorg.
Michael BJ skriver, at kineserne skal mandsopdækkes og der tror jeg, at vi er ved sagens kerne.
Jeg har arbejdet meget med produktion og kvalitet i lavlønslande, i mit tilfælde Sri Lanka og Polen og jeg mener, at have lidt forstand på det.
Hvis man skal producere i disse lande, skal man gøre sig klart, at der skal være nogen fra moderfirmaet til at styre produktion og kvalitetskontrol. Det skal endvidere være nogle, der har mange års erfaring i, hvad der kan gå galt. Der skal være nogen hele tiden. Fejlene på emner kommer jo af manglende forståelse for hvad det er man sidder og laver eller manglende kvalitetsmål/tolerancer. Hvis produktionen har kørt indenfor de opsatte mål (næsten ingen fejl til slutbruger) kan man drosle ned på tilstedeværelsen af eksperter fra moderfirmaet.
Endvidere burde Heljan vel have gjort, som japanerne gjorde, da de startede produktion af mc (og biler). Køb en Triumph Bonneville og split den ad og kopiér!
Så kan man starte produktion, og det skal ligge meget tæt op af det kopierede.
Derefter kan man gå videre, men ikke før alle tidligere fejl er korrigeret. Det kan man til dels styre ved hjælp af ISO certificering. Men man skal altså stadig være der hele tiden!
Iøvrigt er det lidt mærkeligt, at så mange emner her i Sporskiftet ryger af sporet (!) og bliver til den evindelige diskution om 2 eller 3 skinne drift. Det er som katolikker og protestanter. Det er jo ikke det det handler om.
Med venlig hilsen
PED
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det synes jeg bestemt ikke. Jeg synes høsjest det bliver lidt drillerier eller, at man spørger ind til hvad man kører, hvis ikke det fremgår af et spørgsmål.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Deri er jeg enig, der er en vis tendens til det. Specielt når en begynder lægger ud med at fortælle at han vil køre AC. Det er jo hverken det ene eller det andet der er det primære. Det må være den fælles interesse for at lege med modeltog.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
mit gæt er at problemet med heljan og deres måde at gøre tingene på løser sig selv ,hvor mange steder i jylland og på fyn er E-maskinen hyldevare ? ,jeg har 35 lokomotiver som alle er købt inden for de sidste 10 år af dem er 2 heljan 1201 og en E-maskine de 2 maskiner står for tilsammen for 95 % af det bøvl jeg har haft med mine loks,imponerende,i vinters da jeg sad og modificerede min E-maskine købte jeg mig et maerklin lokomotin nr 39013 BR 01 damper med lyd og SDS motor (soft drive sinus) og her er der lys år til forskel på den og E-maskinen ,den kører iøvrigt noget mere lydløst end mine (næsten)lydløse roco loks,som tiderne dog skifter,ser frem til S,R og H maskinerne,fra hobbytrade mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det der gang på gang er noget af problemet med i hvert fald Heljans dampmaskiner, er at de i AC-udgaverne ikke giver dem AC-hjul, men bliver ved med at give dem DC-hjul.
Det skal ligefrem gå galt, når der bl.a. køres på både M-, C- og K-skinner med små kurveradier. Dog vil jeg mene at man ikke mere kan forlange at materiel uden videre skal kunne køre på M-skinner. Men i hvert fald på C- og K-skinner.
Til sammenligning laver Hobbytrade altid deres AC-loks med deciderede AC-hjul.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men - dem med DC hjul kører fint på K-skinner - som 2 skinne lokomotiver.
Jeg tror nærmere at det er slæbeskoen detr trykker.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er muligt det er slæbeskoen der trykker.
Nu har jeg lige prøvekørt min E-maskine med 4 Heljan B-vogne (sådanne et tog kommer naturligvis ikke til at køre i driften) på det der indtil nu er lagt af opstillingsbanegården. Det gik fint. Endda også op af en 2,2 %´s stigning. Det er så på kun slanke skifter og R4 og R5-skinner som det skarpeste. Den ser snildt ud til at kunne klare 2-4 bogievogne mere uden problemer.
Hvis der bakkes med sådanne et tog, kommer man ud for at pufferne vikler sig ind i hinanden med afsporing til følge (bruger Märklin kortkoblinger). Men det er så heller ikke realistisk.
Der er et par enkelte kritiske sporskifter, men sålænge det kun er der, kan jeg sagtens leve med det. Det ene sporskifte ligger lige efter en kurve, så det er muligvis forklaringen. Bliver der sat en rigtig kørevej er der ingen problemer.
Jeg synes at Heljan laver nogen flotte dampmaskiner, men små kurver er altså ikke deres livret medmindre man skifter nogen hjul eller ændrer i hjulradius. Dette ser det så ud til at jeg slipper for med min E-maskine. Til gengæld vil jeg på et tidspunkt nok prøve at lægge lidt mere tryk på forløberbogien, hvilket kan gøres ret enkelt med lidt skumgummi (efter anvisning i tidl. nr. af Banen).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
slæbeskoen på 1201 er en total fadæse har jeg skiftet til en maerklin så funger den, slæbeskoen på E-maskinen fungerer perfekt på c-spor ,der har de kopieret rocos måde at gøre det på ,fornuftigt,ren strømmæssigt er dens svaghed at den kun har stel i den ene side nøjagtig som 2-skinne modellerne,men det kan man som 3-skinne kører modificere sig ud af, ved at tilsætte et par ac-aksler på tenderen med stel så klarer den køretrin 1 igennem alle mine skiftere,mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for tippet. Der kom forklaringen på stop i et par sporskifter.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.446
Hej Claus og andre prøv lige og se her:
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/18072358 AC på C skinner
http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/18072353 AC på C skinner
jeg talte med Ole fra Heljan på Udstillingen,han fik min med retur, højttaleren var gået løs,og påvirkede akslen,som noget nyt vil de ændre blandt andet hjulene under fører huset,den får en fjeder som presser hjulet til skinnen,de fik min med dem tilbage til Reperation ! ingen problemer med det!de lovede at lave den!!
OBS. Video delen Kører igen.Tirsdag 18.08.09.Kl 17:30
Mvh Jimmy G
mine Hobby interesser
modelbane hobby/
Hifi Highend Forst./Højtalere Spolebåndoptagere /
Highend Dat/Minidisc/ Casettebåndoptager/
Pladespillere,CD afspillere
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Tak for tippet
Min klarer ikke alle sporskifterne på det lagte af min bane, kan jeg se nu (og de er ellers slanke alle sammen). Der skal lige korrigeres lidt på specielt forløberen og netop også hjulet under førerhuset viser det sig.
Og har lige været i kontakt med Heljan. Har fået at vide at jeg bare kan sende den direkte til dem, så vil de kigge på den. Så det vil jeg gøre.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej alle sammen
Nu er den kommet tilbage igen efter at være forsvundet (E maskinen) og den har været væk i 2 mdr.
Jeg ved ikke rigtig hvem der ikke kan finde ud af det, min forhanler eller Heljan, men ingen kunne finde den,jeg tror at den er faldet ned mellem to stole. Efter at jeg kontaktet min forhanler og han sagde at den var sendt over til Heljan og på den anden side sagde heljan at de ikke har modtaget noget !!! :?
Men så bad jeg om at hvis de ikke fant den så måtte de give mig en ny !! Og så lige pludselig dukkede den op
!! så tænkte jeg hvad faen har de gang i!! har nogen af i andre oplevet noget magen til ang. service af jeres E maskine ???
Men det endte med at jeg så fik den tilbage igen urepereret !!!!
Og jeg fik at vide hos heljan at de havde bestilt nogle reservedele i Kina til at opgradere de E maskiner der ikke kunne køre ordentlig, så vidt jeg forstod drejede sig bla. om hjul !!! og de dele skulle lande omkring december mdr. også kunne jeg få den til rep./ opgraderet.
Det var noget af en smøre,men jeg lovede at vende tilbage når jeg fik den igen
Kim