Picture

poulglarsen

PB

Heljan Damplokomotiv P 931

Jeg har været så heldig Laughing out loud at få et brugt P 931 til vekselstrøm. Der er bare et par Sad problemer med lokomotivet:

1) stikfobindelsen mellem lokomotiv og tender er knækket

2) koblingsholderen på tenderen hænger

3) kan der inbygges en dekoder

Jeg har forhørt mig hos Heljan om ovenstående og fået et meget kortfattet svar:

Vi kan desværre ikke hjælpe dig, da vi ikke ligger inde med dele til P maskinen. Denne maskine har været udsolgt de sidste 5 år fra vort lager af. :!:

Er der nogen i dette umærkede forum, der har en ide til at få mine 3 punkter løst :?: .

På forhånd mange tak.

poulglarsen

IMG_3747

IMG_3749

IMG_3758

IMG_3757

IMG_3753

Like 0 kan lide

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

PB  Blog  Hjemmeside

"poulglarsen" skrev:
Jeg har været så heldig Laughing out loud at få et brugt P 931 til vekselstrøm. Der er bare et par Sad problemer med lokomotivet:1) stikfobindelsen mellem lokomotiv og tender er knækket 2) koblingsholderen på tenderen hænger 3) kan der inbygges en dekoder

Umiddelbart vil jeg sige sådan:

1. Enten kan stikkene loddes sammen eller også kan de udskiftes. Jeg ved dog ikke lige hvor kompliceret det er. Billeder.

2. Et billede eller to vil hjælpe, da der kan være flere årsager til at kobligsholderen hænger

3. Ja, der er plads til den under kulkassen.

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide

Picture

moppe

Medarbejder

PB  Hjemmeside

"poulglarsen" skrev:
Jeg har været så heldig Laughing out loud at få et brugt P 931 til vekselstrøm. 3) kan der inbygges en dekoder

Hvis det er en 3-skinne model, er der en dekoder i den.

Klaus

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

PB  Blog

Jeg har i denne tråd her skrevet noget om hvordan jeg satte en ny og mere tidssvarende decoder i min P-maskine. Det fungerer helt fint;

http://www.sporskiftet.dk/node/5800

Mvh

Claus

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide

Picture

Ole Vedel

PB  Blog  Hjemmeside

"poulglarsen" skrev:
Jeg har været så heldig Laughing out loud at få et brugt P 931 til vekselstrøm. Der er bare et par Sad problemer med lokomotivet:1) stikfobindelsen mellem lokomotiv og tender er knækket 2) koblingsholderen på tenderen hænger 3) kan der inbygges en dekoderJeg har forhørt mig hos Heljan om ovenstående og fået et meget kortfattet svar:Vi kan desværre ikke hjælpe dig, da vi ikke ligger inde med dele til P maskinen. Denne maskine har været udsolgt de sidste 5 år fra vort lager af. :!: Er der nogen i dette umærkede forum, der har en ide til at få mine 3 punkter løst :?: .På forhånd mange tak.poulglarsen

Hej Poul

1. kan nemt loddes sammen, hvis du vil ha stik har Togdillen sådan stik.

De kan også fås i elektronik forretninger feks. Brinck i KBH.

2. der mangler nok den lille skive som sidder på den tap som koblingsarmen drejer om.

Du kan lave en af et lille styk 1-2mm plastic som du borer et 1,2mm hul i.

Hvis der er koblingsarmen der er knækket kan du få en ny af mig.

3. løsning som nævnt, eller lodde en lokpilot i. Eller en stor resin kulkasse hvor der er plads til stikket også.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

PB

Hej Ole

Vedr. dit svar omkring hængende kobling : Har du et tip til, hvordan man sikrer, at den lille skive ikke falder af ? (Det gør min regelmæssigt.)

Det skulle jo også gerne være sådan, at den KAN tages af igen, hvis selve koblingen af en eller anden grund bliver defekt.

Tillægs-spørgsmål : Køb af stik, gælder det også hunstikket i tenderen ?

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide

Picture

poulglarsen

PB

Tak for jeres svar, det er dejligt med den respons, især når Heljan ikke har lyst til at give en hjælpende hånd. Jeg har nu noget at gå efter. Jeg har oploadet nogle billeder af problemerne. Der er ingen dekoder i loko't, jeg har lige afprøvet det.

Like 0 kan lide

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

PB

"poulglarsen" skrev:
Tak for jeres svar, det er dejligt med den respons, især når Heljan ikke har lyst til at give en hjælpende hånd. Jeg har nu noget at gå efter. Jeg har oploadet nogle billeder af problemerne. Der er ingen dekoder i loko't, jeg har lige afprøvet det.

Nu må du da ikke gøre det værre, end det er. Sådan som jeg læser det citerede, har de simpelthen ingen stumper på lager, og så er det vel begrænset hvad de kan gøre?

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide

Picture

poulglarsen

PB

"Willie Garvin" skrev:
"poulglarsen" skrev:
Nu må du da ikke gøre det værre, end det er. Sådan som jeg læser det citerede, har de simpelthen ingen stumper på lager, og så er det vel begrænset hvad de kan gøre?

Det er rigtigt nok, men jeg synes lige det er meget kort at svare, og så har man ikke fortalt noget dekodermulighederne.

Like 0 kan lide

Picture

Gert Frikke

PB

Hej!

Det sewr godt nok ikke ud som en dekoder, men mere som et erstatningskredsløb for perfektomskifteren.

En dekoder er til lige at montere på stikket i stedet for.

Gert

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

Hvis hun-stikket er gået af tenderen, har du et lidt større problem, idet stikket er loddet på kobbersiden af printet. Så vil det højst sandsynlig betyde, at printbanerne til stikket er ødelagt.

Det er i sig selv en lidt større operation at få printet ud uden at ødelægge det yderligere. Du skal i så fald lodde alle ledninger fra - husk hvordan de sider - og så lodde hunstikket i ved at anbringe et par loddeklatter på "bagsiden" af printet på stikkets ben, så du ikke strækker stikket af igen. Og så forbinde stikkets ben med de overrevne printbaner ved hjælp af et par stumper tynd ledning.

Resten er lige til at have med at gøre.

Like 0 kan lide

Picture

poulglarsen

PB

"gejo" skrev:
Hvis hun-stikket er gået af tenderen, har du et lidt større problem, idet stikket er loddet på kobbersiden af printet. Så vil det højst sandsynlig betyde, at printbanerne til stikket er ødelagt.Det er i sig selv en lidt større operation at få printet ud uden at ødelægge det yderligere. Du skal i så fald lodde alle ledninger fra - husk hvordan de sider - og så lodde hunstikket i ved at anbringe et par loddeklatter på "bagsiden" af printet på stikkets ben, så du ikke strækker stikket af igen. Og så forbinde stikkets ben med de overrevne printbaner ved hjælp af et par stumper tynd ledning.Resten er lige til at have med at gøre.

Tak for det - hunstikket sidder fast på tenderen.

Like 0 kan lide

Picture

Elgen

IT konsulent

PB  Hjemmeside

Jeg har "opereret" lidt på en P-maskine her:

http://www.emjblog.dk/?p=90

Mit stik til tendern brækkede også af. Købte nogle tulipanstik hos Brinck Elektronik og fik det loddet sammen.

Laughing out loud

Elgen

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide

Picture

Elgen

IT konsulent

PB  Hjemmeside

PS. Jeg har "skumle" planer om at sætte en lyddecoder i denne maskine....det bliver måske ikke helt skalatro....mere om dette senere.....

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide

Picture

Ole Vedel

PB  Blog  Hjemmeside

"henho" skrev:
Hej OleVedr. dit svar omkring hængende kobling : Har du et tip til, hvordan man sikrer, at den lille skive ikke falder af ? (Det gør min regelmæssigt.)Det skulle jo også gerne være sådan, at den KAN tages af igen, hvis selve koblingen af en eller anden grund bliver defekt.Tillægs-spørgsmål : Køb af stik, gælder det også hunstikket i tenderen ?

Årsagen til den lille skive der holder koblingen bliver løs, er når maskinen tages ind og ud af kassen med kobling på. Den hænger fast i skumgummiet hvis man ikke har skåret ud i skumgummiet så der er plads.

Men lav en ny af et stykke plast med et 1,2mm bor, så sidder den stramt på.

Du kan også købe hunstikket, men det er sjældent defekt, det er lodningen på printet eller printbanen der er knækket.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide

Picture

Ole Vedel

PB  Blog  Hjemmeside

"poulglarsen" skrev:

Hej Poul

Din P maskine er produceret i 2000 og har som AC version kun haft en elektronisk omskifter. Serie 2 er lavet i 2002 og der findes ikke reservedele på Heljan til P maskinen.

Og da P maskinen aldrig er leveret med dekoder har man ikke et vare nr. på en dekoder. (som så også ville være forældet nu)

Men alle dekodere der kan være under kulkassen, og som kan levere 1 Amp. til motor udgangen vil virke.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide

Picture

Møtrik

PB

"Ole Vedel" skrev:
"poulglarsen" skrev:
Hej PoulDin P maskine er produceret i 2000 og har som AC version kun haft en elektronisk omskifter. Serie 2 er lavet i 2002 og der findes ikke reservedele på Heljan til P maskinen.Og da P maskinen aldrig er leveret med dekoder har man ikke et vare nr. på en dekoder. (som så også ville være forældet nu)Men alle dekodere der kan være under kulkassen, og som kan levere 1 Amp. til motor udgangen vil virke. en std. esu lokpilot vil gøre det fint i denne maskine, i min tidligere maskine havde jeg en Lenz 1035 der blev loddet på.Mvh. Ole Vedel

Ellers kan stik til dekoder klippes af og dekoderen loddes på istedet så er der "god" plads til de fleste , lyddekoder bliver nok ikke plads til. Laughing out loud

Like 0 kan lide

Picture

jimmyoldtimer

PB

"Møtrik" skrev:
"Ole Vedel" skrev:
"poulglarsen" skrev:
Hej PoulDin P maskine er produceret i 2000 og har som AC version kun haft en elektronisk omskifter. Serie 2 er lavet i 2002 og der findes ikke reservedele på Heljan til P maskinen.Og da P maskinen aldrig er leveret med dekoder har man ikke et vare nr. på en dekoder. (som så også ville være forældet nu)Men alle dekodere der kan være under kulkassen, og som kan levere 1 Amp. til motor udgangen vil virke. en std. esu lokpilot vil gøre det fint i denne maskine, i min tidligere maskine havde jeg en Lenz 1035 der blev loddet på.Mvh. Ole Vedel
Ellers kan stik til dekoder klippes af og dekoderen loddes på istedet så er der "god" plads til de fleste , lyddekoder bliver nok ikke plads til. Laughing out loud

Så skulle man da placere Højtaleren i en lille højtaler "kabinet" ,hvor efter man limer kassen fast under taget i fører kabinen Wink

Hilsner

Jimmy G

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

Like 0 kan lide

Picture

Møtrik

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
"Møtrik" skrev:
"Ole Vedel" skrev:
"poulglarsen" skrev:
Så skulle man da placere Højtaleren i en lille højtaler "kabinet" ,hvor efter man limer kassen fast under taget i fører kabinen Wink Hilsner Jimmy G

Det er ikke højttaleren jeg tænker på, næ det er selve dekoderen er for lang til at kunne være der.

Like 0 kan lide

Picture

jimmyoldtimer

PB

="Møtrik

Det er ikke højttaleren jeg tænker på, næ det er selve dekoderen er for lang til at kunne være der.[/quote]

Ok :oops:

Jeg har selv P.Maskinen ,fra Heljan,jeg købte den dengang man måtte slibe og tilpasse decoderen,jeg opnåede da at splitte en kulkasse ad :roll: :oops:

men fik forhandleren til at ordne det det er nok ved at være 6-7år siden

og der er sket meget på Decoder området siden hen Wink

Hilsen

Jimmy

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

Like 0 kan lide

Picture

Ole Vedel

PB  Blog  Hjemmeside

"Møtrik" skrev:
[quote="jDet er ikke højttaleren jeg tænker på, næ det er selve dekoderen er for lang til at kunne være der.

Hvis man vil ha lyd i en Heljan P-maskien skal man blot ha den ombyggede større kulkasse, som alle P-maskinerne fik i 1:1. (jysk eller sjællandsk type)

I 1:87 fås den som resinstøbning , og der været flere bygge beskrivelser i bla. Lokomotivet.

Så kan lyddekoderen være under kulkassen og HT under førerhustaget.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide

Picture

jimmyoldtimer

PB

"Ole Vedel" skrev:
"Møtrik" skrev:
[quote="jDet er ikke højttaleren jeg tænker på, næ det er selve dekoderen er for lang til at kunne være der.
Hvis man vil ha lyd i en Heljan P-maskien skal man blot ha den ombyggede større kulkasse, som alle P-maskinerne fik i 1:1. (jysk eller sjællandsk type)I 1:87 fås den som resinstøbning , og der været flere bygge beskrivelser i bla. Lokomotivet.Så kan lyddekoderen være under kulkassen og HT under førerhustaget.Mvh. Ole Vedel

Tak for oplysningen Ole Wink Laughing out loud

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

Like 0 kan lide

Picture

poulglarsen

PB

Tak for alle indlæg på min forespøgelse til P maskinen. Jeg har afleveret lokomotivet hos Johnny i SPOR23 for at få en dekoder sat i og repareret den knækkede ledning. Poulglarsen

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.