Hejsa
Jeg vil høre om nogen af jer har et bud på om en Helix lavet med dobbeltspor af Märklin K-skinner 2251-2241 vil kunne give mig problemer i relation til stigning og længde på mine tog?
Vh Torben
__________________
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg er selv ved at have bygget en lang enkeltsporet helix færdig. Den er med 2241-skinner. Stigningen på den er 2,2-2,3%. Det fungerer fint. Dog vil noget trækkraft kunne begrænse sig, selv ved denne stigningsprocent. Men Roco- og Märklin-lokomotiver er der overhovedet ingenting med (kan se du kører nyere tysk forbillede), og de vil kunne klare en stærkere stigning endnu. Og lokomotiverne trækker stort set alt hvad man hægter bagpå. Men prøv evt. at eksperimenter lidt, så du finder frem til det der passer bedst.
Man skal altid tage udgangspunkt i de svageste lokomotiver man har på sin bane, når snakken går på stigninger og hvor stejle de må være. Det er noget ærgeligt hvis et stykke trækkraft man er glad for, ikke rigtigt kan komme frem med noget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Busk
Indlæg: 474
Det lyder godt, for en Helix vil løse et pladsproblem for mig på en fornuftig måde. Jeg skal blot et niveau op så det vil være en optimal løsning, hvis ikke den eneste
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Busk,
Hvis du har en skyggebanegård nedenunder så vil jeg anbefale at give helixen et par omdrejninger mere så der bliver plads til at få en hånd ind hvis der bliver behov for det.
En nedgang til "underverdenen" kan også løses med en lang rampe. Hvis denne lægges forrest på anlægget har man samtidig en paradestrækning der.
Man kan også kombinere begge ideer, så undgår man den (for det meste) synlige cirkel som helixens øverste lag danner.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det vil det næppe, med mindre at du kører med meget lange tog. På 2231 kurvespor trækkes vogne i et 3-3,5 meter langt tog ikke af skinnerne, men lokomotiver kan have problemer med at slæbe.
Prøv at se vedhæftede.
Husk at tognene der kører opad skal køre i ydersporet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Busk
Indlæg: 474
Det skulle så ikke give påroblemer med tog på ca 2-3 meter?
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2,1% burde ikke. Er du ræd for det "forlænger" du din helix med 2 stykker 188 mm spor i hver side (8x2200 per omgang dobbeltspor) så din helix bliver oval som den gule beholder inde i et kinderæg.
Så hedder din yderstigning kun cirka 1,8%.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Hov, det er jo lige netop saadan en helix jeg har!
Jeg bruger 4-runders R4/R5 helix til at vinde omkring 45cm´s hoejde.
Det gaar fint med op til 4 meter lange tog.
Jeg er rimelig sikker paa at du kan bruge endnu laengere tog, men det har jeg desvaerre ikke selv proevet.
Du boer naturligvis bruge YDER-sporet til opkoersel, da det har en mindre haeldning end indersporet...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Busk
Indlæg: 474
Det var rart at hører så får jeg ingen problemer
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner