Picture

Voller

Indlæg: 169

PB  Hjemmeside

Hængende kobling på Heljans AV

Hej.

Så kom jeg til at købe en af Heljans AV-vogne. Jeg har problemer med koblingsholderne, der hænger en anelse skråt nedad i forhold til vognkassen. Det er så skidt, at mine Roco kortkoblinger støder imod punktkontakterne i Märklins sporskiftere og der af og til er afkoblinger i vognstammen. Problemet er i begge ender af vognen, så der virker som en designfejl.

Er der andre der har oplevet dette og hvad gjorde I?

__________________

Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Voller" skrev:
Er der andre der har oplevet dette og hvad gjorde I?

Oplever massivt at den "nederste pind" går på i K-skiftere. Korter pinden af da vi alligevel ikke afkobler med den.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Voller" skrev:
Hej.Så kom jeg til at købe en af Heljans AV-vogne. Jeg har problemer med koblingsholderne, der hænger en anelse skråt nedad i forhold til vognkassen. Det er så skidt, at mine Roco kortkoblinger støder imod punktkontakterne i Märklins sporskiftere og der af og til er afkoblinger i vognstammen. Problemet er i begge ender af vognen, så der virker som en designfejl.Er der andre der har oplevet dette og hvad gjorde I?

Hej. Det er et problem med mange Heljan modeller - bl.a E og MO. Jeg vil supplere med erfaringer med Fleischmann's Profi-kobling, som jeg er meget tilfreds med. Man tager simpelthen og varmer afkobl.-spidsen med en loddekolbe og trykker den lidt for på den måde at afkorte den. Men som nævnt i et andet indlæg kan man ikke afkoble på afkoblingsspor efterflg. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Heljan og koblinger er tilsyneladende ikke den bedste kombination.

EG maskinen er monteret med en alt for bred kobling når EG maskinen har så brede buffer. Jeg kører 3 skinne og til at starte med forårsagede ovenstående kombination konsekvent afsporringer i kurver. Koblingen stødder på buffer hvilket gør at afsporinger kan ske selv i R3-kurver :? .

Jeg prøvede så at skifte til Märklins kortkoblinger. Nemt at montere men det løste ikke problemet de er nemlig ikke helt smalle nok og måske også for korte til EG maskinens konstruktion. Men jeg fik løst problemet ved at montere nogle smalle Electrotren koblinger jeg havde liggende på den. Nu er der ikke længere afsporinger i kurverne Smile

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Klaus_H" skrev:
Heljan og koblinger er tilsyneladende ikke den bedste kombination.EG maskinen er monteret med en alt for bred kobling når EG maskinen har så brede buffer. Jeg kører 3 skinne og til at starte med forårsagede ovenstående kombination konsekvent afsporringer i kurver. Koblingen stødder på buffer hvilket gør at afsporinger kan ske selv i R3-kurver :? .Jeg prøvede så at skifte til Märklins kortkoblinger. Nemt at montere men det løste ikke problemet de er nemlig ikke helt smalle nok og måske også for korte til EG maskinens konstruktion. Men jeg fik løst problemet ved at montere nogle smalle Electrotren koblinger jeg havde liggende på den. Nu er der ikke længere afsporinger i kurverne Smile

Hej igen-igen. Profi-koblingen løser også "bredde" problemet. Og så kobler den blødt. I enkelte tilfælde sidder den lidt for langt inde under vognen. Det løses nemt - igen med loddekolben. Man smelter en lille grat på gaflen, der går ind i skakten, så den ikke kan presses helt ind. Den sidder i langt de fleste tilfælde stramt nok, selvom den ikke er presset helt i bund. "Klip en hæl - hug en tå", så går det tit.

For mig er Profi det den bedste kobling, jeg har prøvet i mere end 20 år. Kadee skal også være super, men jeg har endnu ikke haft den i hånden. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Som jeg læser det er der heller ikke for koblinger, et entydigt svar på hvilken kobling der bedst all-round. Har man persontogsstammer der ikke skal kobles fra hinanden, har det ikke så stor betydning hvilken type kort-kobling man bruger.

Men har man stammer af godsvogne som også skal indgå i rangering nu og da læser jeg det som den der er nemmest at benytte faktisk er en gammeldags bøjlekobling, hvis man vælger materiel på tværs af mærker.

Jeg hører dit råd om Profi-koblinger, Leif, men kan så også læse at de har deres begrænsninger ifm rangering?

Skal man skifte til profikoblinger, skal man jo igang med hele vognpakken Shock

Mon man kunne gøre sig håb om at der i H0 vil blive indført et standard kobling som man kender det fra spor N? hehe...nok næppe.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Jeg hører dit råd om Profi-koblinger, Leif, men kan så også læse at de har deres begrænsninger ifm rangering?

Ja, de skal skubbes lidt hårdere sammen.

Bøjlekoblingen er den bedste rangerkobling til materiel med puffere. uden puffere hedder den kadee.

Profikoblingen er den bedste til faste togstammer, da den er lille og kobler kraftigt og stift.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"moppe" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Jeg hører dit råd om Profi-koblinger, Leif, men kan så også læse at de har deres begrænsninger ifm rangering?
Ja, de skal skubbes lidt hårdere sammen.Bøjlekoblingen er den bedste rangerkobling til materiel med puffere. uden puffere hedder den kadee.Profikoblingen er den bedste til faste togstammer, da den er lille og kobler kraftigt og stift.Klaus

Hej igen. Enig i, at der ikke er noget eentydigt svar. Der er skrevet en masse om det emne.

Og ja - hele skidtet skal i så fald have skiftet koblinger. Jeg har en fornuftigt bytte-deal med min "pusher". Han kan altid komme af med fx en Mä kortkobling.

Jeg har nu den oplevelse, at Profi faktisk kobler blødt, hvis den ikke sidder for langt inde i koblingsskakten. Det er et justeringsspørgsmål set herfra. Hvis den sidder for langt inde, skal flere vogntyper ganske rigtigt have et "gok", fordi bl.a gummivulsterne går sammen før koblingen går i "hak".

Generelt har jeg dårlige oplevelser med afkoblingsanordninger. Det gælder både faste afk-skinner og div. fleksible produkter som fx Herkat. Netop højdeforkelle på koblingsskakter gør en eentydig justering vanskelig. Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 426

PB

Jeg syntes i glemmer den bedste kobling på markedet. Rocos universalkobling. Den fungerer nøjagtig ligesom Märklins, den er bare passende flad, så den passer ind under pufferne. Märklins puffere sidder generelt en millimeter højere end andre mærker eller har mindre skiver. Den kobler iøvrigt perfekt med Märklins kortkobling. De er så til gengæld helt umulige at skille ad uden koblingsskeen, der følger med.

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thomas Jespersen" skrev:
Jeg syntes i glemmer den bedste kobling på markedet. Rocos universalkobling. Den fungerer nøjagtig ligesom Märklins, den er bare passende flad, så den passer ind under pufferne. Märklins puffere sidder generelt en millimeter højere end andre mærker eller har mindre skiver. Den kobler iøvrigt perfekt med Märklins kortkobling. De er så til gengæld helt umulige at skille ad uden koblingsskeen, der følger med.

Og lige netop det er en af grundene til at hverken den eller Märklins universalkobling er vellidte hos mig.

De er kropumulige at skille ad.

Profi derimod, det er blot at løfte vognen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"moppe" skrev:
"Thomas Jespersen" skrev:
Jeg syntes i glemmer den bedste kobling på markedet. Rocos universalkobling. Den fungerer nøjagtig ligesom Märklins, den er bare passende flad, så den passer ind under pufferne. Märklins puffere sidder generelt en millimeter højere end andre mærker eller har mindre skiver. Den kobler iøvrigt perfekt med Märklins kortkobling. De er så til gengæld helt umulige at skille ad uden koblingsskeen, der følger med.
Og lige netop det er en af grundene til at hverken den eller Märklins universalkobling er vellidte hos mig.De er kropumulige at skille ad.Profi derimod, det er blot at løfte vognen.Klaus

Jeg er enig med Klaus. I en periode anvendte jeg også ROCO-universal koblingen som alternativ til Mä's. Profi vinder set herfra. Den skal bare sidde korrekt. Den er ikke specielt føsom overfor højdeforskel mht sammenkobling. Det eneste kan være "tappen", der, som før beskrevet, skal kortes lidt afhængig af skaktens højde.

Hygge.

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Leif Bach" skrev:
Det eneste kan være "tappen", der, som før beskrevet, skal kortes lidt afhængig af skaktens højde.

Hvilket aldrig bliver et problem på et 2-skinne anlæg.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"moppe" skrev:
"Leif Bach" skrev:
Det eneste kan være "tappen", der, som før beskrevet, skal kortes lidt afhængig af skaktens højde.
Hvilket aldrig bliver et problem på et 2-skinne anlæg.Klaus

Hej Klaus. Det har du fuldkommen ret i.

Hygge

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.