Så er jeg faktisk klar til at lægge nogen billeder op. Både af konstruktionen af rammen og de to helixer jeg er ved at bygge.
Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!
Har lige købt en Roco MZ 1420, det er bare en skøn maskine, kører som en drøm og reagerer på den mindste impuls. Fandt den hos BETO i Odense til 898,- så den råbte, ja ligefrem skreg til mig, at jeg skulle købe den.
mvh
Knud
__________________
Mvh
Knud
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Hej med dig Knud
Ja det er ikke sådan lige til hvis man ikke ved det..
Jeg bruger et program som hedder ViewNX. Der er det ganske enkelt at gøre det...
Der kommer sikkert flere med rigtig gode råd..
med venlig toghilsen
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Læs:
http://moppe.dk/ico.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Knud
Irfanview ( http://www.irfanview.com ) er gratis og nemt at gå til.
Scalér evt. billederne og gem dem som jpg. Du kan bestemme komprimeringen, når du gemmer.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.102
Husk at gemme dem et andet sted end originalbillederne, så du ikke mister dem.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hurra, det er en fest dag. Endelig lykkes det, tak skal i have for de gode råd.
Jeg prøvede først med InFranwiev, men endte med at bruge Image Converter, den var nemmest.
Billederne er kommet på i forkert rækkefølge, men det råder jeg bod næste gang jeg uploader noget.
endnu en gang tak for hjælpen.
Knud
Mvh
Knud
00
Indlæg: 633
herligt for dig med al den plads. jeg er positivt misundelig, det bliver godt!
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
Lars Brix
Indlæg: 113
Kære Klaus
Jeg har ikke været klar over at jeg manglede lige netop "dig" i min verden, du har endnu en gang bevist dit vær.
Jeg vil her benytte lejligheden til at takke dig for alle de gode råd, links og debat indlæg du har fremsendt.
TAK
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej alle
Så er jeg ved at have en sporplan klar. Den er lavet i wintrack.
Forbilledet er den gamle Kerteminde station, frit efter E.V. Pedersen, modificeret til 2 hovedspor. Jeg har også været så fræk at sætte et reimse område på. Det blev lidt trangt, men jeg har plads til at sætte et ekstra stykke på pladen.
De 2 spor der ender så godt som midt under stationen, skal føre ud til den godshavn jeg senere vil lave. Sporende ude i siden er paradespor der ender i helixerne som fører ned til returspor under pladen.
Når der engang er flere moneter, så bliver der også en skyggebanegård nedenunder.
Har i tips eller ideer, så sig frem.
Jeg glæder mig til jeres kommentarer.
God weekend
Knud
Mvh
Knud
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Formoder at skinneføringen i begge sider fra station og ned på langsiderne er lavet sådan der, fordi det er den måde du kan med wintrack og at det ikke er sådan du kommer til at have din bane?
Du har så megt plads at det skriger på bløde kurver!
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
hej Moppe
Det er fuldstændig rigtigt. Wintrack har sine begrænsninger.
Har du ellers opdaget noget jeg har glemt eller overset.
Mvh
Knud
Mvh
Knud
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det afhænger jo af øjet der ser og hvad det skal bruges til.
I første ombæring ville jeg gøre alt for at undgå 3-vej skiftene, de fandtes sjældent i virkeligheden.
Næste er at den store skydebro med tilhørende remise - men det er du jo gåse selv klar over
Som en tredje ting syntes jeg at du skal overveje om din strækning vitterligt skal være dobbeltsporet. Var det mig, var den helt sikkert blevet enkeltsporet, blot for at kunne "få lov" til at lave krydsninger/overhalninger på stationen - altså det togdriftsmæssige.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
trn85
Indlæg: 259
Wintrack har ingen begrænsninger hvad kurver angår, men oftest skal man læse manualen
Med venlig hilsen
Thomas Reinholt Nielsen
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Se blot litra P han svinger med kurver så man undres
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Moppe
Ser hvad du mener med de trevejs. Er gået igang med at udskifte dem.
Jeg ville også helst selv undvære den skydebane, men jeg har svært ved at se for mig, hvordan jeg med alm. sporskiftere kan bygge et troværdigt remiseområde på den anvendte plads.
At der er to spor, skyldes mest mine drenge, så de kan få noget køretid uden at skulle "vente" på hinanden og de endeløse diskussioner, de vil få indbyrdes omkring det, som jeg ihvertfald ikke gider høre på.
Det er planen, at banen senere skal udbygges, så den faktisk danner en hel cirkel med to spor hele vejen rundt og at der så bliver plads til en eller to sidebaner der skal løbe på "tværs" af rummet.
Skal også lige forbi Litra P. og se.
Mvh
Knud
Mvh
Knud
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
måske de 2 dobbeltkryds skulle laves om til alm. sporskifter.
3-vejs ved skydebro er vel ikke nødvendig, 1 tilslutning til skydebro er vel nok?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Den ene tre-vejs nede ved remisen, er for at kunne lave et spor til kultoget.
Mod min oprindelige forventning har jeg bestilt et damplokomotiv og så skulle der også være noget til den. Jeg overvejer også at lave et "vendekryds" til damploks.
Jeg er stadig ikke kommet længere med ændringen af skinneføringen i remise, for at undgå skydebroen. Gode ideer efterlyses.
mvh
Knud
Mvh
Knud
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Geoline som du umiddelbart bruger tror jeg ikke du i længden vil blive glad for. Med 1 afvigervinkel på 22,5 grader (hvor andre systemer er fra 10 - 15 grader)får du en meget unaturlig kørsel i sporskifterne. Men prøv at høre i forummet. Noget andet er skinneafstand på 76,5 mm imellem de 2 radier. Rocoline har en afstand på 61,6 mm og Tillig 59 mm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det er måske 1 drejeskive du skal have
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Ivan,
Du har fuldstændig ret, Roco geoline bliver kun brugt under prøveopstillingen. Jeg er jo stadig igang med at finde ud af hvordan det hele skal se ud endnu. Det er så meningen, at Roco ryger ned og danner base for skyggebanegård og alt det andet vi ikke ser.
Mit dilemma ligger om det skal være Tillig, som klart er de pæneste, eller Fleischmann profigleis. Jeg er lidt tilbageholdende med Tillig fordi jeg ikke er sikker på hvor godt jeg kan få den skjulte mekanik til at virke, hvorimod Fleischmann kender jeg fra min tidligere spor N bane, så der føler jeg mig lidt på hjemmebane. De baner som jeg har set både her og hos Stummi, der er lavet med profigleis, ser meget naturtro ud.
En drejeskive synes jeg er flot, men så begynder det også at blive meget stort for at se realistisk ud! Og så ville jeg gerne prøve at lave en noget anden løsning.
Beslutninger, beslutninger, beslutninger!
mvh
Knud
Mvh
Knud
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvorfor ikke PECO som bliver brugt af mange private og klubber?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Kender ikke PECO, prøver lige at slå dem op.
Jeg har lige vedhæftet en modificeret sporplan.
Det stikspor til venstre er stadig ud til det gods område der kommer senere.
Knud
Mvh
Knud
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Det sidste 3 vejs skiftes ud med alm skift, skiftet over bliver til 1kryds som fortsætter ud til remise så du ikke spærre for anvendelse af de 2 spor under remise. Det blinde spor fra 3 vejs kobles også på dette remisespor.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
På det store anlæg kører vi PECO skinner, det er da okay, men Tilligs skifte er pænere. For eksempel kører man ikke med delte tunger.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Så har jeg prøvet at lave de ændringer du foreslog. Jeg er ikke helt tilfreds, synes stadig det ser "tungt" ud!
Ja, PECO ser ikke rikke ringe ud, men som du siger Moppe, så er den delte tunge ikke særlig pæn, så er jeg lige så godt kørende som i dag.
Tillig er absolut de flotteste, men der er også stor prisforskel på deres sporskiftere og så alle andres, både i forhold til med og uden mekanik.
Mvh
Knud
ppilot
Indlæg: 135
Mener du at Tilligs er dyrere end fx RocoLine? Jeg synes nemlig det forholder sig omvendt når jeg har kigget og nu er jeg jo nervøs for om jeg kigger de forkerte steder?
mvh
Peter
____________________________________
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen!
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Jeg synes klart at Tillig som udgangspunkt er dyre, mest fordi grundprisen er uden nogen form for drev. Roco og flere af de andre kan da i det mindste bruges manuelt.
Jeg har lavet en god aftale med min lokale togpusher i Odense. Aftalen gælder både ved køb af Roco og senere Tillig. F.eks købte jeg et stort antal skinner han havde til overs fra nogen startsæt med en meget stor rabat.
Mvh
Knud