Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Gulvlæggerens bane

Så er jeg faktisk klar til at lægge nogen billeder op. Både af konstruktionen af rammen og de to helixer jeg er ved at bygge.

Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!

Har lige købt en Roco MZ 1420, det er bare en skøn maskine, kører som en drøm og reagerer på den mindste impuls. Fandt den hos BETO i Odense til 898,- så den råbte, ja ligefrem skreg til mig, at jeg skulle købe den.

mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

Hej med dig Knud

Ja det er ikke sådan lige til hvis man ikke ved det..

Jeg bruger et program som hedder ViewNX. Der er det ganske enkelt at gøre det...

Der kommer sikkert flere med rigtig gode råd..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

TT-tog

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Knud Lauridsen" skrev:
Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!

Læs:

http://moppe.dk/ico.html

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Knud Lauridsen" skrev:
Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!

Hej Knud

Irfanview ( http://www.irfanview.com ) er gratis og nemt at gå til.

Scalér evt. billederne og gem dem som jpg. Du kan bestemme komprimeringen, når du gemmer.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.945

PB  Hjemmeside

"Erik 1:87" skrev:
"Knud Lauridsen" skrev:
Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!
Hej KnudIrfanview ( http://www.irfanview.com ) er gratis og nemt at gå til. Scalér evt. billederne og gem dem som jpg. Du kan bestemme komprimeringen, når du gemmer.

Husk at gemme dem et andet sted end originalbillederne, så du ikke mister dem.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Hurra, det er en fest dag. Endelig lykkes det, tak skal i have for de gode råd.

Jeg prøvede først med InFranwiev, men endte med at bruge Image Converter, den var nemmest.

Billederne er kommet på i forkert rækkefølge, men det råder jeg bod næste gang jeg uploader noget.

endnu en gang tak for hjælpen.

Knud

Side stykker til helix

Rammen tæt på

Rammen er færdig

Mathias hjælper 2

Lageret ryddes

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

herligt for dig med al den plads. jeg er positivt misundelig, det bliver godt!

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

"moppe" skrev:
"Knud Lauridsen" skrev:
Er der nogen der ved, hvordan jeg komprimerer billeder så de kan vedhæftes?!
Læs:http://moppe.dk/ico.htmlKlaus

Kære Klaus

Jeg har ikke været klar over at jeg manglede lige netop "dig" i min verden, du har endnu en gang bevist dit vær.

Jeg vil her benytte lejligheden til at takke dig for alle de gode råd, links og debat indlæg du har fremsendt.

TAK

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Hej alle

Så er jeg ved at have en sporplan klar. Den er lavet i wintrack.

Forbilledet er den gamle Kerteminde station, frit efter E.V. Pedersen, modificeret til 2 hovedspor. Jeg har også været så fræk at sætte et reimse område på. Det blev lidt trangt, men jeg har plads til at sætte et ekstra stykke på pladen.

De 2 spor der ender så godt som midt under stationen, skal føre ud til den godshavn jeg senere vil lave. Sporende ude i siden er paradespor der ender i helixerne som fører ned til returspor under pladen.

Når der engang er flere moneter, så bliver der også en skyggebanegård nedenunder.

Har i tips eller ideer, så sig frem.

Jeg glæder mig til jeres kommentarer.

God weekend

Knud

Knud grundplan efter Kerteminde plus remise for diesel

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Knud Lauridsen" skrev:
Så er jeg ved at have en sporplan klar. Den er lavet i wintrack.

Formoder at skinneføringen i begge sider fra station og ned på langsiderne er lavet sådan der, fordi det er den måde du kan med wintrack og at det ikke er sådan du kommer til at have din bane?

Du har så megt plads at det skriger på bløde kurver!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

hej Moppe

Det er fuldstændig rigtigt. Wintrack har sine begrænsninger.

Har du ellers opdaget noget jeg har glemt eller overset.

Mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Knud Lauridsen" skrev:
Har du ellers opdaget noget jeg har glemt eller overset.

Det afhænger jo af øjet der ser og hvad det skal bruges til.

I første ombæring ville jeg gøre alt for at undgå 3-vej skiftene, de fandtes sjældent i virkeligheden.

Næste er at den store skydebro med tilhørende remise - men det er du jo gåse selv klar over Smile

Som en tredje ting syntes jeg at du skal overveje om din strækning vitterligt skal være dobbeltsporet. Var det mig, var den helt sikkert blevet enkeltsporet, blot for at kunne "få lov" til at lave krydsninger/overhalninger på stationen - altså det togdriftsmæssige.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

trn85

Indlæg: 259

PB

"Knud Lauridsen" skrev:
Det er fuldstændig rigtigt. Wintrack har sine begrænsninger.

Wintrack har ingen begrænsninger hvad kurver angår, men oftest skal man læse manualen Wink

__________________


Med venlig hilsen

Thomas Reinholt Nielsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

"trn85" skrev:
"Knud Lauridsen" skrev:
Det er fuldstændig rigtigt. Wintrack har sine begrænsninger.
Wintrack har ingen begrænsninger hvad kurver angår, men oftest skal man læse manualen Wink

Se blot litra P han svinger med kurver så man undres

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Hej Moppe

Ser hvad du mener med de trevejs. Er gået igang med at udskifte dem.

Jeg ville også helst selv undvære den skydebane, men jeg har svært ved at se for mig, hvordan jeg med alm. sporskiftere kan bygge et troværdigt remiseområde på den anvendte plads.

At der er to spor, skyldes mest mine drenge, så de kan få noget køretid uden at skulle "vente" på hinanden og de endeløse diskussioner, de vil få indbyrdes omkring det, som jeg ihvertfald ikke gider høre på.

Det er planen, at banen senere skal udbygges, så den faktisk danner en hel cirkel med to spor hele vejen rundt og at der så bliver plads til en eller to sidebaner der skal løbe på "tværs" af rummet.

Skal også lige forbi Litra P. og se.

Mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

"Knud Lauridsen" skrev:
hej MoppeHar du ellers opdaget noget jeg har glemt eller overset.MvhKnud

måske de 2 dobbeltkryds skulle laves om til alm. sporskifter.

3-vejs ved skydebro er vel ikke nødvendig, 1 tilslutning til skydebro er vel nok?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Den ene tre-vejs nede ved remisen, er for at kunne lave et spor til kultoget.

Mod min oprindelige forventning har jeg bestilt et damplokomotiv og så skulle der også være noget til den. Jeg overvejer også at lave et "vendekryds" til damploks.

Jeg er stadig ikke kommet længere med ændringen af skinneføringen i remise, for at undgå skydebroen. Gode ideer efterlyses.

mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Geoline som du umiddelbart bruger tror jeg ikke du i længden vil blive glad for. Med 1 afvigervinkel på 22,5 grader (hvor andre systemer er fra 10 - 15 grader)får du en meget unaturlig kørsel i sporskifterne. Men prøv at høre i forummet. Noget andet er skinneafstand på 76,5 mm imellem de 2 radier. Rocoline har en afstand på 61,6 mm og Tillig 59 mm.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

"Knud Lauridsen" skrev:
Den ene tre-vejs nede ved remisen, er for at kunne lave et spor til kultoget. Mod min oprindelige forventning har jeg bestilt et damplokomotiv og så skulle der også være noget til den. Jeg overvejer også at lave et "vendekryds" til damploks.Jeg er stadig ikke kommet længere med ændringen af skinneføringen i remise, for at undgå skydebroen. Gode ideer efterlyses.mvhKnud

Det er måske 1 drejeskive du skal have

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Hej Ivan,

Du har fuldstændig ret, Roco geoline bliver kun brugt under prøveopstillingen. Jeg er jo stadig igang med at finde ud af hvordan det hele skal se ud endnu. Det er så meningen, at Roco ryger ned og danner base for skyggebanegård og alt det andet vi ikke ser.

Mit dilemma ligger om det skal være Tillig, som klart er de pæneste, eller Fleischmann profigleis. Jeg er lidt tilbageholdende med Tillig fordi jeg ikke er sikker på hvor godt jeg kan få den skjulte mekanik til at virke, hvorimod Fleischmann kender jeg fra min tidligere spor N bane, så der føler jeg mig lidt på hjemmebane. De baner som jeg har set både her og hos Stummi, der er lavet med profigleis, ser meget naturtro ud.

En drejeskive synes jeg er flot, men så begynder det også at blive meget stort for at se realistisk ud! Og så ville jeg gerne prøve at lave en noget anden løsning.

Beslutninger, beslutninger, beslutninger!

mvh

Knud

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

"Knud Lauridsen" skrev:
Hej Ivan,Du har fuldstændig ret, Roco geoline bliver kun brugt under prøveopstillingen. Jeg er jo stadig igang med at finde ud af hvordan det hele skal se ud endnu. Det er så meningen, at Roco ryger ned og danner base for skyggebanegård og alt det andet vi ikke ser. Mit dilemma ligger om det skal være Tillig, som klart er de pæneste, eller Fleischmann profigleis. Jeg er lidt tilbageholdende med Tillig fordi jeg ikke er sikker på hvor godt jeg kan få den skjulte mekanik til at virke, hvorimod Fleischmann kender jeg fra min tidligere spor N bane, så der føler jeg mig lidt på hjemmebane. De baner som jeg har set både her og hos Stummi, der er lavet med profigleis, ser meget naturtro ud.En drejeskive synes jeg er flot, men så begynder det også at blive meget stort for at se realistisk ud! Og så ville jeg gerne prøve at lave en noget anden løsning.[u]1 drejeskive kan bruges fra 3+ spor hvor skydebroen vel er til 10+ Smile [/u]Beslutninger, beslutninger, beslutninger![u]Har selv de samme problemer Smile [/u]mvhKnud

Hvorfor ikke PECO som bliver brugt af mange private og klubber?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Kender ikke PECO, prøver lige at slå dem op.

Jeg har lige vedhæftet en modificeret sporplan.

Det stikspor til venstre er stadig ud til det gods område der kommer senere.

Knud

Knud grundplan efter Kerteminde plus remise for diesel 3

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.527

PB

Det sidste 3 vejs skiftes ud med alm skift, skiftet over bliver til 1kryds som fortsætter ud til remise så du ikke spærre for anvendelse af de 2 spor under remise. Det blinde spor fra 3 vejs kobles også på dette remisespor.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Himmerlandsbanerne" skrev:
Hvorfor ikke PECO som bliver brugt af mange private og klubber?

På det store anlæg kører vi PECO skinner, det er da okay, men Tilligs skifte er pænere. For eksempel kører man ikke med delte tunger.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Så har jeg prøvet at lave de ændringer du foreslog. Jeg er ikke helt tilfreds, synes stadig det ser "tungt" ud!

Ja, PECO ser ikke rikke ringe ud, men som du siger Moppe, så er den delte tunge ikke særlig pæn, så er jeg lige så godt kørende som i dag.

Tillig er absolut de flotteste, men der er også stor prisforskel på deres sporskiftere og så alle andres, både i forhold til med og uden mekanik.

Knud grundplan efter Kerteminde plus remise for diesel 4.

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Tillig er absolut de flotteste, men der er også stor prisforskel på deres sporskiftere og så alle andres, både i forhold til med og uden mekanik.

Mener du at Tilligs er dyrere end fx RocoLine? Jeg synes nemlig det forholder sig omvendt når jeg har kigget og nu er jeg jo nervøs for om jeg kigger de forkerte steder?

mvh

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Regnskab og bogholderi

Østfyn

Indlæg: 339

PB

Jeg synes klart at Tillig som udgangspunkt er dyre, mest fordi grundprisen er uden nogen form for drev. Roco og flere af de andre kan da i det mindste bruges manuelt.

Jeg har lavet en god aftale med min lokale togpusher i Odense. Aftalen gælder både ved køb af Roco og senere Tillig. F.eks købte jeg et stort antal skinner han havde til overs fra nogen startsæt med en meget stor rabat.

__________________

Mvh
Knud

Freelance bogholder

 

MZ er Konge.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.