Et af mine (mange) projekter er et godstog til min N209.
Jeg kikker lidt på nogle af de svenske vogne (SJ Litt O ) som har kørt i Danmark i stort antal.
Ville det være realistisk at koble 8-10 af disse vogne fyldt med tømmer (selvfølgelig fra Sverige...) bag efter N209'eren?
Kunne man se et sådan setup i DK?
Andre forslag til setup?
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
jamen det er jo godsvogne, og godstog kører gods, en N-maskine er en stor kleppert der gerne vil have noget og trække i, så jo flere jo bedre...
Så det er vel bare dine fysiske remmer på anlægget der sætter grænsen. Der kunne vel være op til 50 vogne i godstog, så har du pladsen vil det jo være en fryd for øjet, og til glæde for producenten...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Ole
Indlæg: 246
Jeg ville "nøjes" med de 6 forskellige epoke III numre som Hobbytrade har udgivet, og så finde nogle andre typer til at "fylde op med". Der findes en masse lækre epoke III godsvogne på markedet, både danske og udenlandske.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.106
Da' Jens.
Du kan hægte en lang stribe åbne godsvogne på - f.eks. de mange Pb vogne, der har været på markedet - og læsse dem med brunkul. Sådanne heltog kørte i pendulfart mellem Brande og Midtkraft/Århus samt Vestkraft/Esbjerg.
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er en anden tråd om samme emne her;
http://www.sporskiftet.dk/node/3015
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
PED
Indlæg: 144
Hej Jens,
Med færgerne fra Helsingborg kom der virkelig mange tømmervogne SJ Litra O lastet med tømmer. Da de fleste var hjemmehørende i Happaranda, der er på grænsen til Finland, havde de allerede ved ankomst til Hg nok kørt rigtig mange kilometer.
Hver vogn fik et kridtmærke med bestemmelsesstationen; Ng for Nyborg, Gb for godsbanen, mm.
F-maskinen og senere Mh-eren fordelte O vognene i 3 forskellige slæbere:
a) Nyborg (Fyn og Jylland)
b) Godsbanen (København, Sjælland, Lolland og Falster)
c) Rødby, efter 1963 (Tyskland, mm. Jeg har set O-vogn med træ i Nürnberg)
Endvidere var der gods som ikke hørte ind under disse slæbere og det kunne f.eks. være O-vogne med træ til Hornbæk Trælast på HHGB eller Kvistgård Trælast på Lille Nord og meget andet gods, f.eks SAAB biler til Kvistgård.
Der var også en meget stor eksport fra Sverige af andre ting og fra Helsingør gik der rutevogne/stykgodsvogne til næsten enhver købstad i Danmark.
På grund af ovennævnte blev enhver ansamling af O-vogne med tømmer splittet op og blandet med alle mulige andre vogne.
I Korsør blev O-vognene måske overhalet af kølevogne eller andre hastervogne.
Inden N-maskinen kunne spændes for slæberen i Svanedammen i Nyborg var der kommet ydeligere vogne til som udvandede antallet af O-vogne. Nyborg leverede kølevogne og mange tankvogne fra Esso på Avernakke. Hertil kom alt det andet der kom fra Sjælland, det kunne være visse vogne fra Tuborg og Carlsberg.
Pu-ha: Det jeg ville sige er at det er meget usandsynligt at der gik 8-10 O-vogne i et godstog bag en N- maskine. Måske 3-4 vogne der skulle til en trælast i Ølgod ville løbe samlet.
På samme måde kan du se at de store træk af Tuborgvogne der gik i slæbere fra Hellerup til Gb og kom afsted mod "N-maskineland" blandet op med alt muligt andet.
Du må også på biblioteket og så låne bogen "Godstog" der er et Mesterværk!
Se de mange billeder af slæbere! Det er hverken O-vogne eller Tuborg, der dominerer de mange godstog.
Der var undtagelser, som det er nævnt med brunkul.
På Sjælland kunne man se S-maskiner med et helt træk af tomme O-vogne, der var samlet sammen rundt omkring og ventede på at der var plads på færgerne. Ofte blev Snekkersten fyldt op med disse returvogne.
De blev så i f.eks svenske industriferie hentet af F eller Mh til overførsel om natten når der ikke var så mange biler.Da O-vognene ofte kørte med nedslåede sider larmede det meget.
Man prøvede naturlivis at finde gods der kunne fylde disse vogne op og der har produktionen af landbrugsmaskiner hjulpet; Dronningborg, Taarup og Nordstjernen.
Det ville være dejligt hvis Hobbytrade lavede tømmer med pressening, og andet gods til O-vognene.
Good luck
Venligst PED
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Ole
Indlæg: 246
Tillad mig at gøre lidt reklame for nogle italienske vogne som netop er kommet i handlen :
http://www.tecnomodel-treni.it/dettagli.php?id=19018
http://www.tecnomodel-treni.it/dettagli.php?id=19017
http://www.tecnomodel-treni.it/dettagli.php?id=19016
Sådanne vogne sås ofte i danske godstog.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk