Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Godskunder til "Industrihavn Nord"

[u]Nyt info: Version 3.0 er oploadet på side 3 ![/u]

Så fik jeg endelig finpudset alle mine notater og lavet dem om til et "færdigt" koncept for mit lille private havnemiljø.

Jeg har stjå....ahem - researchet mig frem til virkelig mange oplysninger - både her på sporskiftet (tak til alle der har bidraget med oplysninger), i "Godstog" (fin lille bog) samt selvfølgelig på nettet.

Efterhånden har det hele kunnet give bare lidt mening og jeg er nu tæt på at have et bare lidt realistisk godsflow på havnen.

Ja - det er mange ting der kolliderer i mit setup - ved det godt. Men spørgsmålet er hvor meget af det som jeg kan slippe afsted med uden nogen opdager det.

Udgangspunktet er de godskunder som er nævnt og de ligger jo på en havn. Kunsten er så at få skruet en realistisk drejebog sammen som i mit tilfælde er en fin blanding af virkeligheden med et spænd over 20-30 år (blot frosset fast i 1959) og så en fantasibane á la Jappe Bruk (fantastisk anlæg i øvrigt).

Nemt sagt, men svært gjort. Det har taget lang tid, men nu er jeg da kommet så langt Laughing out loud :D

DU er hermed inviteret til at lege Sherlock Holmes i mit godskunde oplæg, for at se om der var noget du ville have lavet helt anderledes, eller måske bare nogle detaljer som jeg ikke har fået helt på plads.

Jeg vil blive taknemmelig for ALT feedback omkring min ide, så hold dig endelig ikke tilbage. Jeg har været gift i 12 år så jeg er vant til hårde ord Cool

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg vil blive taknemmelig for ALT feedback omkring min ide, så hold dig endelig ikke tilbage. Jeg har været gift i 12 år så jeg er vant til hårde ord Cool Laughing out loud

You asked for it!

Kul:

Denne fragt udføres dels af DSB Gods i deres Mercedes lastvogne (se foto herunder)

Nej, det er en presenningvogn til stykgods, ikke til transport af kul i løs vægt.

Ideen med maks længde på tog der gør at kultoget skal deles op i 2 er en god ide.

Formoder at det er PU vogne, da DSB kun havde 16 PUR vogne?

Længde og last på vogn kan jeg ikke helt hitte rede i, men jernbanen.dk er en god ven der Smile

Som rangerlokomotiv ville jeg foretrække en HM, men det er jo kun en personlig holdning.

Hvor meget kul kommer der med et kulskib?

Jeg lavede lige en lilel søgning:

http://www.maritime-museum.dk/vaerftsgruppen/byg.htm

Byggenr. Navn Type Byggeår Brt. Tdw. HK Fart Rederi

241 Ivan Kondrup Kulskib 1937 2369 3500 1850 12.0 Det Danske Kulkompagni, København

2369 bruttoregisterton x 2,83 m3 = 6700 m3 kul i et kulskib fra 1937. Hvis hver vogn kan tage 22,4m3 er det 300 vogne der skal køre væk, før skibet er tomt.....

Hvorvidt S/S Ivan Kondrup er et stort eller lille kulskib kan jeg ikke sige, jeg aner vitterligt intet om skibsstørelser.

Træ:

Junckers i Køge, havnekunde i Jylland?

Den er lidt søgt!

Opfind hellere et stort savvæk 100 km borte.

Korn:

"Desuden ankommer der til kaj 1 hver 14 dag et skib med en mindre sending korn fra Afrika som anvendes til forældning af virksomhedens egne madlavningsprodukter."

Forælding?

Forædling?

Stykgods:

Modtager man ikke i læssevis af traktorer og andre landbrugsredskaber?

Det er lige årgangen for det.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Kul:

Denne fragt udføres dels af DSB Gods i deres Mercedes lastvogne (se foto herunder)

Nej, det er en presenningvogn til stykgods, ikke til transport af kul i løs vægt.

Kullet skal i denne vogn sendes i sække, men ellers har du ret - det skal i en åben vogn. Mercén bliver nok brugt til noget andet.

Ideen med maks længde på tog der gør at kultoget skal deles op i 2 er en god ide.

Tak

Formoder det er PU vogne...

Hmmm - jaenej... Problemet er at det er Pur vogne jeg har købt, men omvendt har du ret. Et helt andet sjovt problem er at der kun står Pu og ikke Pur på mine vogne...??? Vist en fejl fra producenten ?

Som rangerlokomotiv ville jeg foretrække en HM, men det er jo kun en personlig holdning.

Jeg VIL have en MT - ikke til debat Smile

Hvor meget kul kommer der med et kulskib?

Jeg lavede lige en lilel søgning:

http://www.maritime-museum.dk/vaerftsgruppen/byg.htm

Byggenr. Navn Type Byggeår Brt. Tdw. HK Fart Rederi

241 Ivan Kondrup Kulskib 1937 2369 3500 1850 12.0 Det Danske Kulkompagni, København

2369 bruttoregisterton x 2,83 m3 = 6700 m3 kul i et kulskib fra 1937. Hvis hver vogn kan tage 22,4m3 er det 300 vogne der skal køre væk, før skibet er tomt.....

Hvorvidt S/S Ivan Kondrup er et stort eller lille kulskib kan jeg ikke sige, jeg aner vitterligt intet om skibsstørelser.

Nu skal kullet jo ikke direkte i vogne, men i terminalen - det har du jo selv lært mig Smile Så må jeg bare lave terminalen større. Jeg roder videre med det regnestykke Smile

Træ:

Junckers i Køge, havnekunde i Jylland?

Den er lidt søgt!

Opfind hellere et stort savvæk 100 km borte.

Ved det godt - ved det godt... Sad Vil arbejde videre med dette problem...

Korn:

"Desuden ankommer der til kaj 1 hver 14 dag et skib med en mindre sending korn fra Afrika som anvendes til forældning af virksomhedens egne madlavningsprodukter."

Forælding?

Forædling?

Ja, okay - der var jeg vist tilbage i 2010... LOL. Man lavede vist nok ikke genmodificerede fødevarer i 1959... ROFL. Finder på noget andet!

Stykgods:

Modtager man ikke i læssevis af traktorer og andre landbrugsredskaber?

Det er lige årgangen for det.....

Hmmm - måske. Så skal det jo helst være noget engelsk eller amerikansk "kram" ... Undersøger sagen!

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Kul:Denne fragt udføres dels af DSB Gods i deres Mercedes lastvogne (se foto herunder)Nej, det er en presenningvogn til stykgods, ikke til transport af kul i løs vægt.Kullet skal i denne vogn sendes i sække, men ellers har du ret - det skal i en åben vogn. Mercén bliver nok brugt til noget andet.]Ideen med maks længde på tog der gør at kultoget skal deles op i 2 er en god ide.Tak]]
Der er massere af brug for lastvognen. Stykgods i mindre målestok, div små leverancer til virksomheder på havnen og til skibe (f.eks mindre reservedele) og rigtig meget andet....den er der altid plads til og brug for
"Jens Didriksen" skrev:
Formoder det er PU vogne...Hmmm - jaenej... Problemet er at det er Pur vogne jeg har købt, men omvendt har du ret. Et helt andet sjovt problem er at der kun står Pu og ikke Pur på mine vogne...??? Vist en fejl fra producenten ?Som rangerlokomotiv ville jeg foretrække en HM, men det er jo kun en personlig holdning.Jeg VIL have en MT - ikke til debat :-)Hvor meget kul kommer der med et kulskib?Jeg lavede lige en lilel søgning:http://www.maritime-museum.dk/vaerftsgruppen/byg.htmByggenr. Navn Type Byggeår Brt. Tdw. HK Fart Rederi241 Ivan Kondrup Kulskib 1937 2369 3500 1850 12.0 Det Danske Kulkompagni, København2369 bruttoregisterton x 2,83 m3 = 6700 m3 kul i et kulskib fra 1937. Hvis hver vogn kan tage 22,4m3 er det 300 vogne der skal køre væk, før skibet er tomt.....Hvorvidt S/S Ivan Kondrup er et stort eller lille kulskib kan jeg ikke sige, jeg aner vitterligt intet om skibsstørelser.Nu skal kullet jo ikke direkte i vogne, men i terminalen - det har du jo selv lært mig Smile Så må jeg bare lave terminalen større. Jeg roder videre med det regnestykke Smile
I 1937 da den blev bygget var det en ganske pæn størrelse, men størrelsen på skibe er vokset enormt. I dag er de største bulkskibe (kendetegn: store lastrum, som typisk bliver brugt til kul, korn, malm osv) over 100.000brt. Men de største kommer sjældent i nærheden af Danmark. I Epoke 3 ville S/S Ivan Korndrup være et typisk skib til de korte distance som imellem Danmark og England eller Polen. Jeg vil gætte på at stykgodsskibene fra USA fra dengang har været omtrent dobbelt størrelse.
"Jens Didriksen" skrev:
Stykgods:Modtager man ikke i læssevis af traktorer og andre landbrugsredskaber?Det er lige årgangen for det.....Hmmm - måske. Så skal det jo helst være noget engelsk eller amerikansk "kram" ... Undersøger sagen!

Massere af grå Massey Ferguson traktorer! Wiking laver en ganske nydelig model.

Div andre epoke 3 landbrugsmaskiner.

Bedford lastvogne.

Vel også personbiler, dengang var der jo stor import af engelske bilmærker (Vauxhall, Morris, Austin, Rover mfl.)

Div maskin gods.

Massere af trækasser til div forbrugsvarer, forsyninger til industrien.

varer i sække som endten er bundtet sammen i toppen eller placeret i rammer.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Så fik jeg endelig finpudset alle mine notater og lavet dem om til et "færdigt" koncept for mit lille private havnemiljø.Efterhånden har det hele kunnet give bare lidt mening og jeg er nu tæt på at have et bare lidt realistisk godsflow på havnen.Udgangspunktet er de godskunder som er nævnt og de ligger jo på en havn. Kunsten er så at få skruet en realistisk drejebog sammen som i mit tilfælde er en fin blanding af virkeligheden med et spænd over 20-30 år (blot frosset fast i 1959) og så en fantasibane á la Jappe Bruk.

Din idé med D.A.K og fordeling af deres leveranser er fin, du har dog et meget stort problem. Alle PU/PUR var i 1959 overgået til lokalvogne (et par stk.kunne godt hente kul til DSBs egetforbrug). Det er mest sandsynligt at Strudstrupværket fik leveret kul i Pb (Heljan, HobbyTrade) eller E (Klein, Roco, Lima....), sidstnævnte blev brugt til brunkul fra Ejstrup & Søby - de skulle have haft en smart vogntømmeranordning i Århus.

DSB kørte ikke med kul i lastbiler, få hellere fat i bilen fra Kul Kompagniet. Det lokale firma er OK !

Træ - fin idé, men fjern Junkers fra listen.

Store mængder træ fra især Sverige blev leveret som færdige brædder.

Foderstof OK! men igen er den gal med dine vogne - Epoke IV

Dansk Esso - OK! men levering fra Saudi Arabien ?? så er der tale om råolie - kræver et raffinaderi. Hellere "mindre" tankskibe med olie fra Essos Europæiske raffinaderier.

Stykgodsterminal - i 1959 brugte man gaffeltruck og anden mekanik, men menneskekraft var ikke helt udfaset endnu !

Køreplan - OK! Men togene kommer nu ret sent til havnen hvad med KL. ca 7.00 for det tidligste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Spændende indlæg du har fået lavet om gods til/fra havnen Laughing out loud

Dog vil jeg lige sige en ting. Litra PU og PUR til kultransporter med banen var ikke en typisk vogn. Dertil var der alt for få af dem. En enkelt eller to af dem, passer meget bedre til fx at have stående ved maskindepotet med friske forsyninger.

Nej brug hellere PB-vogne, P-/E-vogne til dette formål. PB-vognene er både Heljan og Hobbytrade kommet med i rigt mål. Og man kan endda også få kulindsatser til dem.

PB-vognen var en af DSB´s mest talrige godsvogne og dermed utrolig almindelig.

P-vognen har kunnet fås fra Roco, og det samme med E-vognen. Roco har et sæt med en E-vogn og en GS-vogn, som der er mange af i omløb.

P-/E-vognene er nok mere velegnet til at blive trukket af en MX eller evt. en MY. Men det var MX der gik ind og tog over fra N-maskinerne i brunkulstogene. Men der må naturligivis også have kørt MY med disse tog.

Men der blev brugt også andre forskellige typer af åbne godsvogne til kultransporter. Vi mangler endnu at se dem i model, men det kan jo være det kommer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Kul:Denne fragt udføres dels af DSB Gods i deres Mercedes lastvogne (se foto herunder)Nej, det er en presenningvogn til stykgods, ikke til transport af kul i løs vægt.Kullet skal i denne vogn sendes i sække, men ellers har du ret - det skal i en åben vogn. Mercén bliver nok brugt til noget andet.]Ideen med maks længde på tog der gør at kultoget skal deles op i 2 er en god ide.Tak]]
Der er massere af brug for lastvognen. Stykgods i mindre målestok, div små leverancer til virksomheder på havnen og til skibe (f.eks mindre reservedele) og rigtig meget andet....den er der altid plads til og brug for
"Jens Didriksen" skrev:
Formoder det er PU vogne...Hmmm - jaenej... Problemet er at det er Pur vogne jeg har købt, men omvendt har du ret. Et helt andet sjovt problem er at der kun står Pu og ikke Pur på mine vogne...??? Vist en fejl fra producenten ?Som rangerlokomotiv ville jeg foretrække en HM, men det er jo kun en personlig holdning.Jeg VIL have en MT - ikke til debat :-)Hvor meget kul kommer der med et kulskib?Jeg lavede lige en lilel søgning:http://www.maritime-museum.dk/vaerftsgruppen/byg.htmByggenr. Navn Type Byggeår Brt. Tdw. HK Fart Rederi241 Ivan Kondrup Kulskib 1937 2369 3500 1850 12.0 Det Danske Kulkompagni, København2369 bruttoregisterton x 2,83 m3 = 6700 m3 kul i et kulskib fra 1937. Hvis hver vogn kan tage 22,4m3 er det 300 vogne der skal køre væk, før skibet er tomt.....Hvorvidt S/S Ivan Kondrup er et stort eller lille kulskib kan jeg ikke sige, jeg aner vitterligt intet om skibsstørelser.Nu skal kullet jo ikke direkte i vogne, men i terminalen - det har du jo selv lært mig Smile Så må jeg bare lave terminalen større. Jeg roder videre med det regnestykke Smile
I 1937 da den blev bygget var det en ganske pæn størrelse, men størrelsen på skibe er vokset enormt. I dag er de største bulkskibe (kendetegn: store lastrum, som typisk bliver brugt til kul, korn, malm osv) over 100.000brt. Men de største kommer sjældent i nærheden af Danmark. I Epoke 3 ville S/S Ivan Korndrup være et typisk skib til de korte distance som imellem Danmark og England eller Polen. Jeg vil gætte på at stykgodsskibene fra USA fra dengang har været omtrent dobbelt størrelse.
"Jens Didriksen" skrev:
Stykgods:Modtager man ikke i læssevis af traktorer og andre landbrugsredskaber?Det er lige årgangen for det.....Hmmm - måske. Så skal det jo helst være noget engelsk eller amerikansk "kram" ... Undersøger sagen!
Massere af grå Massey Ferguson traktorer! Wiking laver en ganske nydelig model.Div andre epoke 3 landbrugsmaskiner.Bedford lastvogne.Vel også personbiler, dengang var der jo stor import af engelske bilmærker (Vauxhall, Morris, Austin, Rover mfl.)Div maskin gods.Massere af trækasser til div forbrugsvarer, forsyninger til industrien. varer i sække som endten er bundtet sammen i toppen eller placeret i rammer.

Tak for alle input - de er allerede rettet i drejebogen Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Så fik jeg endelig finpudset alle mine notater og lavet dem om til et "færdigt" koncept for mit lille private havnemiljø.Efterhånden har det hele kunnet give bare lidt mening og jeg er nu tæt på at have et bare lidt realistisk godsflow på havnen.Udgangspunktet er de godskunder som er nævnt og de ligger jo på en havn. Kunsten er så at få skruet en realistisk drejebog sammen som i mit tilfælde er en fin blanding af virkeligheden med et spænd over 20-30 år (blot frosset fast i 1959) og så en fantasibane á la Jappe Bruk.

Din idé med D.A.K og fordeling af deres leveranser er fin, du har dog et meget stort problem. Alle PU/PUR var i 1959 overgået til lokalvogne (et par stk.kunne godt hente kul til DSBs egetforbrug). Det er mest sandsynligt at Strudstrupværket fik leveret kul i Pb (Heljan, HobbyTrade) eller E (Klein, Roco, Lima....), sidstnævnte blev brugt til brunkul fra Ejstrup & Søby - de skulle have haft en smart vogntømmeranordning i Århus.

DSB kørte ikke med kul i lastbiler, få hellere fat i bilen fra Kul Kompagniet. Det lokale firma er OK !

Også tak til dig for dine bemærkninger - jeg har rettet alt det jeg kunne.Mh.t. Pu vognene var hele ideen at mange små vogne synsmæssigt ser ud af mere en få lange på et lille anlæg. de giver også rent rangermæssigt flere muligheder end 2-3 lange vogne.Men jeg må jo finde en løsning - måske at flytte perioden? Men jeg ville jo gerne bruge en MY så før 1957 kan det vel ikke blive... Sad

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jean

Indlæg: 93

PB

Nu har du gjort dig stort umage Jens.

Så måske lidt inspiration fra Hvem Hvad Hvor fra 1955 og 1965.

kunne hjælpe dig

HHH 1965

HHH 1955

__________________

Jean - Märklin fan.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Men jeg må jo finde en løsning - måske at flytte perioden? Men jeg ville jo gerne bruge en MY så før 1957 kan det vel ikke blive...

MY på en havnebane - det er først meget senere det sker, i 1950erne og 1960erne var trækkraften på en havn (Esbjerg) F, Hs, Klædeskab(sjældent) senere Mh, først omkring 1980 Mx og lidt senere My/Mz.

Mt kunne i teorien være brugt på en havn, meen ....????? Jeg kan dog tage fejl, kan kun finde billeder med færgerangering med Mt !

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Men jeg må jo finde en løsning - måske at flytte perioden? Men jeg ville jo gerne bruge en MY så før 1957 kan det vel ikke blive...
MY på en havnebane - det er først meget senere det sker, i 1950erne og 1960erne var trækkraften på en havn (Esbjerg) F, Hs, Klædeskab(sjældent) senere Mh, først omkring 1980 Mx og lidt senere My/Mz.Mt kunne i teorien være brugt på en havn, meen ....????? Jeg kan dog tage fejl, kan kun finde billeder med færgerangering med Mt !

Okay - vi taler forbi hinanden her: My'eren skal KUN bruges til at bringe og hente vogne. Al rangering skulle gerne ske med en MT - mest fordi der jo lige er kommet en drøm af sådan en maskine på markedet Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Jean" skrev:
Nu har du gjort dig stort umage Jens.Så måske lidt inspiration fra Hvem Hvad Hvor fra 1955 og 1965.kunne hjælpe dig

SUVERÆNT indlæg! Ja det vil absolut hjælpe mange med planlægningen Smile

Takker !

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Spændende indlæg du har fået lavet om gods til/fra havnen Laughing out loud Dog vil jeg lige sige en ting. Litra PU og PUR til kultransporter med banen var ikke en typisk vogn. Dertil var der alt for få af dem. En enkelt eller to af dem, passer meget bedre til fx at have stående ved maskindepotet med friske forsyninger.Nej brug hellere PB-vogne, P-/E-vogne til dette formål. PB-vognene er både Heljan og Hobbytrade kommet med i rigt mål. Og man kan endda også få kulindsatser til dem.PB-vognen var en af DSB´s mest talrige godsvogne og dermed utrolig almindelig.MvhClaus

Jeg har set lyset - jeg bruger Pb vogne som I alle har foreslået.

Takker.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Foderstof OK! men igen er den gal med dine vogne - Epoke IV

Hmmm - findes der ikke epoke III modeller i FAF bemaling?

Er Heljans (som jeg i øvrigt ejer) epoke IV ?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Foderstof OK! men igen er den gal med dine vogne - Epoke IV
Hmmm - findes der ikke epoke III modeller i FAF bemaling? Er Heljans (som jeg i øvrigt ejer) epoke IV ?

Desværre nej.

FAF fik ikke sine egne vogne før end 1978.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Nu skal kullet jo ikke direkte i vogne, men i terminalen - det har du jo selv lært mig Smile Så må jeg bare lave terminalen større. Jeg roder videre med det regnestykke Smile
Det var nu også for at kullageret skal tømmes godt ned mellem hver skibsfuld.At lade 6700m3 kul komme til lageret 1-2 gange om ugen, ja så akal man også have det kørt væk. Det kræver 6700x0,79 = 5293m3 kul køres væk med toget mellem hver anløb af skib.Men du kan jo også lade skibet anløbe noget sjældnere.....
"Jens Didriksen" skrev:
Ja, okay - der var jeg vist tilbage i 2010... LOL. Man lavede vist nok ikke genmodificerede fødevarer i 1959... ROFL. Finder på noget andet!
Nej, det var ordvalgen. Du har byttet om på 2 bogstaver så du vil for-ælde kornet (gøre det ældre) frem for at for-ædle (gøre det af en højere standard).Placer en mølle i forbindelse med havnen (havnemøllerne?) og lav noget af kornet til mel....
"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - måske. Så skal det jo helst være noget engelsk eller amerikansk "kram" ... Undersøger sagen!

Ferguson'er i massevis. Det startede med Marshallhjælpen efter anden verdenskrig (hjælpen sluttede i 1953) og mekaniseringen af landbruget eksploderede.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Foderstof OK! men igen er den gal med dine vogne - Epoke IV
Hmmm - findes der ikke epoke III modeller i FAF bemaling? Er Heljans (som jeg i øvrigt ejer) epoke IV ?
Desværre nej.FAF fik ikke sine egne vogne før end 1978.

Suk...

Hvordan skete transporten så før hen - hvilke type vogne blev korn og foderstoffet så leveret i? Samme slags vogne - bare uden FAF bemaling - altså brune...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Det var nu også for at kullageret skal tømmes godt ned mellem hver skibsfuld.

At lade 6700m3 kul komme til lageret 1-2 gange om ugen, ja så akal man også have det kørt væk. Det kræver 6700x0,79 = 5293m3 kul køres væk med toget mellem hver anløb af skib.

Men du kan jo også lade skibet anløbe noget sjældnere.....

Har jeg allerede gjort - nyt oplæg er på vej...

Nej, det var ordvalgen. Du har byttet om på 2 bogstaver så du vil for-ælde kornet (gøre det ældre) frem for at for-ædle (gøre det af en højere standard).

Placer en mølle i forbindelse med havnen (havnemøllerne?) og lav noget af kornet til mel....

Det går skisme godt i aften - suk. Nej, jeg har ikke plads til flere virksomheder - har allerede en for meget i forhold til det luftige layout jeg ønsker, så....

Ferguson'er i massevis. Det startede med Marshallhjælpen efter anden verdenskrig (hjælpen sluttede i 1953) og mekaniseringen af landbruget eksploderede.

Deal - de må straks indkøbes ! Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hvordan skete transporten så før hen - hvilke type vogne blev korn og foderstoffet så leveret i? Samme slags vogne - bare uden FAF bemaling - altså brune...?
Der må være brugt noget andet - upraktisk kun at transportere i sække - jeg finder det imorgen eftermiddag. Bogen om godstransport står i klubben. Men Pt,Pb med pressenning blev brugt - dog mest til gødning.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Det går skisme godt i aften - suk. Nej, jeg har ikke plads til flere virksomheder - har allerede en for meget i forhold til det luftige layout jeg ønsker, så....

Hvem siger at den skal være på første parket på havnen og hvem siger at den nødvendigvis skal have direkte sportilslutning?

Den kan jo have en samarbjedsaftale med FAF om at bruge deres læsseramper.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Det lyder som om at du vil have glæde af den glimrende bog om godstog.

Godstog – Godsbefordring med jernbane gennem tiden, skrevet af Jens Bruun-Petersen

Billede

Læs om bogen på mj-blog.dk: http://www.mj-blog.dk/2006/09/anmeldelse-godstog/

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Så er vi ved version 2.0

Jeg har rettet næsten alt som I har foreslået - dog undtaget FAF vognen. Ved ikke lige hvad jeg stiller op, men den tager vi i morgen :?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Det lyder som om at du vil have glæde af den glimrende bog om godstog.Godstog – Godsbefordring med jernbane gennem tiden, skrevet af Jens Bruun-PetersenBilledeLæs om bogen på mj-blog.dk: http://www.mj-blog.dk/2006/09/anmeldelse-godstog/

Takker, men jeg sidder med den foran mig. Den har hjulpet stort, men nu har jeg brug for andres kommentarer til projektet Laughing out loud

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Faldt lige over det her lille kultræk på nettet:

http://virtuelgalathea3.dk/system/files/Fig+10+Lyttelton_Coal+harbor+pho...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Jens

Det er da et af de flotteste oplæg / idégrundlag, jeg længe har set Shock (Selv Reinars savværk er med)

Rigtig godt arbejde Laughing out loud og med de gutter der føder dig med idéer/viden, kan det jo næsten ikke gå galt Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det ser fint ud Laughing out loud

Men som FO har nævnt det, så var MT´eren ikke typisk som rangermaskine i 1959. MH´erne var slet ikke leverede.

Brug meget hellere en F- eller Q-maskine. Eller måske en Ardelttraktor.

I 1959 var der heller ikke leveret så mange MY´ere endnu. Det var først i første del af 1960´erne de sammen med MX´erne for alvor begyndte at gøre kål på dampen. De blev naturligvis dengang i 1959 også brugt til godstog. Men det må have været mere almindeligt med damp, indtil den næste store levereing af diesel til DSB.

Brug hellere en N-maskine til godstoget. Eller en H-maskine, som Hobbytrade i hvert fald indirekte har meldt ud de kommer med efter S-maskinen.

Ellers korriger årstallet op til fx 1965 i stedet for. Her var dieselmaskinerne langt mere fremme og MH´erne havde taget godt over fra F-maskinerne.

http://www.model-byg.dk har en havnekran i H0 på programmet. Det er den fra Mariager. Men det ved du sikkert Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Citat:
FAF fik ikke sine egne vogne før end 1978.

Nej, Heljans vogne er FAF model 1972/73. De blå vogne var lejede DSB-vogne. Først nogle år efter blev visse købt og ombygget med presenning i stedet for fast væg på den ene side.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Iøvrigt synes jeg at der er mange store transportemner du ikke har med. Det er muligt at du har fravalgt dem men f.eks. kunstgødning/stor havn er da næsten for oplagt til at udelade.

Jeg ved du kender Occams MJ-blog men har du også fundet frem til denne side?

http://www.mj-blog.dk/2008/03/godstrafik-pa-jernbanerne-i-1954/#more-1232

Den er god at blive klog af når det drejer sig om fordelingen af transport på skinner (her 1954).

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Det ser fint ud Laughing out loud

Tak - jeg får også en del hjælp... Wink

Men som FO har nævnt det, så var MT´eren ikke typisk som rangermaskine i 1959. MH´erne var slet ikke leverede.

Brug hellere en N-maskine til godstoget. Eller en H-maskine, som Hobbytrade i hvert fald indirekte har meldt ud de kommer med efter S-maskinen.

Ellers korriger årstallet op til fx 1965 i stedet for. Her var dieselmaskinerne langt mere fremme og MH´erne havde taget godt over fra F-maskinerne.

Okay. Jeg er jo født i 1962 så måske det ville hjælpe på problemet at flytte perioden lidt frem Smile

http://www.model-byg.dk har en havnekran i H0 på programmet. Det er den fra Mariager. Men det ved du sikkert Laughing out loud

Er bestilt ved økonomi ministeren Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Brug meget hellere en F- eller Q-maskine. Eller måske en Ardelttraktor.I 1959 var der heller ikke leveret så mange MY´ere endnu. Det var først i første del af 1960´erne de sammen med MX´erne for alvor begyndte at gøre kål på dampen. Ellers korriger årstallet op til fx 1965 i stedet for. Her var dieselmaskinerne langt mere fremme og MH´erne havde taget godt over fra F-maskinerne.

Q - maskiner hører ikke til på en havn, og Mt blev først fortrængt fra strækningskørsel i 1963 - 64 da Mx blev leveret. Ardelt er et udemærket bud i en mindre havn.

Før 1963 vil et typisk godstog til din havn (i Jylland) blive fremført af litra D, H ,N ?, Pr (kun Esbjerg), Mo (små godstog), fra sommeren 1963 overtager Mx. Omtrent samtidig erstatter Mh, F - maskinerne og Mt bliver "almindelig" som rangermaskine.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Iøvrigt synes jeg at der er mange store transportemner du ikke har med. Det er muligt at du har fravalgt dem men f.eks. kunstgødning/stor havn er da næsten for oplagt til at udelade.Jeg ved du kender Occams MJ-blog men har du også fundet frem til denne side?http://www.mj-blog.dk/2008/03/godstrafik-pa-jernbanerne-i-1954/#more-1232Den er god at blive klog af når det drejer sig om fordelingen af transport på skinner (her 1954).

Kendte den godt, men havde totalt svedt disse suveræne informationer ud ... :oops:

Selvfølgelig skal en eller anden form for kunstgødning med - jeg går i gang med version 3.0 Smile

Takker.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Selvfølgelig skal en eller anden form for kunstgødning med - jeg går i gang med version 3.0

Her får du så brug for Pt, Pb med pressenning til den videre transport.

p.s. Tak for at du undlod farver i dit svar, og anvendte [quote] i dit citat - farver og sort baggrund, gør det ikke altid let at læse!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"F.Ormstrup" skrev:
Q - maskiner hører ikke til på en havn

Nej det nok en lige voldsom nok maskine til de krumme havnespor. Nu tænkte jeg lidt på Fredericia. Her kørte der i hvert fald Q-maskiner ned til den gamle station nede ved havnen. Men de kørte ikke direkte på havnemolen, kan heller ikke huske at have set fotos med det. Det var F-maskiner og senere MH, der gjorde det.

Men det lader til at hvis Jens vil have diesel ind i billedet, så ligger årstallet for havnetemaet ikke omkring 1959, men snarere omkring 1962-63. Og så kan MT´eren med god grund inddrages i rangeringen.

På det tidspunkt var E-vognene for alvor ved at gøre sig gældende. Stålvogne blev jo mere og mere udbredte op igennem 1960´erne. I hvert fald i DK.

Der er forresten diverse E- og GS-vogne til salg fra en forhandler her, det er sættet fra Roco og prisen er helt ok;

http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rcfjernstyret-leg/dansk/dsb/roco-45952...

Mht. PT´eren til gødningstransporter, så har Fleischmann en grundmodel der er forholdsvis let at lave om til en dansk PT-vogn. Presenningen kan fås fra Epokemodeller.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Q - maskiner hører ikke til på en havn, og Mt blev først fortrængt fra strækningskørsel i 1963 - 64 da Mx blev leveret. Ardelt er et udemærket bud i en mindre havn. Før 1963 vil et typisk godstog til din havn (i Jylland) blive fremført af litra D, H ,N ?, Pr (kun Esbjerg), Mo (små godstog), fra sommeren 1963 overtager Mx. Omtrent samtidig erstatter Mh, F - maskinerne og Mt bliver "almindelig" som rangermaskine.

Det er jo sikkert rigtigt nok, men omvendt har jeg også brug for noget pålidligt mekanik med lyd og lys som jeg ved virker - derfor kikkede jeg kraftigt på den "nye" MT.

Det kniber lidt for mig med at finde Ardelt som færdigbygget - kan det være rigtigt?

Hvad med en traktor 1 i stedet for som havnetraktor? Nåe, nej - den blev udrangeret i 59´... Shock

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
[Det er jo sikkert rigtigt nok, men omvendt har jeg også brug for noget pålidligt mekanik med lyd og lys som jeg ved virker - derfor kikkede jeg kraftigt på den "nye" MT.Det kniber lidt for mig med at finde Ardelt som færdigbygget - kan det være rigtigt?

Så flyt dit årstal til 1964.- så er alle dine ønsker om trækkraft mulige, omend ikke almindelige !

Ardelt kan kun fås som byggesæt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Selvfølgelig skal en eller anden form for kunstgødning med - jeg går i gang med version 3.0
Her får du så brug for Pt, Pb med pressenning til den videre transport.p.s. Tak for at du undlod farver i dit svar, og anvendte
Citat:
i dit citat - farver og sort baggrund, gør det ikke altid let at læse!

Korrekt - og hvor finder man sådan en fætter...? Syntes ikke lige jeg har set den som lagervarer.

... men du vil selvfølgelig lave presenningen selv Wink

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
[Det er jo sikkert rigtigt nok, men omvendt har jeg også brug for noget pålidligt mekanik med lyd og lys som jeg ved virker - derfor kikkede jeg kraftigt på den "nye" MT.Det kniber lidt for mig med at finde Ardelt som færdigbygget - kan det være rigtigt?
Så flyt dit årstal til 1964.- så er alle dine ønsker om trækkraft mulige, omend ikke almindelige !Ardelt kan kun fås som byggesæt.

Hmmm - det ender med at jeg kommer op i epoke V... Laughing out loud

Men jeg har fattet din pointe - kan godt se det kniber med det materiel som jeg egentlig gerne vil køre med ...

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - det ender med at jeg kommer op i epoke V... Laughing out loud Men jeg har fattet din pointe - kan godt se det kniber med det materiel som jeg egentlig gerne vil køre med ...

Årsagen til at der er mange der vælger 1959 som året for banen, er netop at så kan man stadigvæk køre med damp.

Allerede i 1963 begynder dampen at gå kraftigt tilbage som trækkraft pga. Mx, Mh, Ma.

Så hvis du vil have diesellokomotiver og epoke 3, er 1964 - 1965 et godt valg. Der er heller ikke dukket computerlitreringer op (1966) endnu !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - det ender med at jeg kommer op i epoke V... Laughing out loud Men jeg har fattet din pointe - kan godt se det kniber med det materiel som jeg egentlig gerne vil køre med ...
Årsagen til at der er mange der vælger 1959 som året for banen, er netop at så kan man stadigvæk køre med damp.Allerede i 1963 begynder dampen at gå kraftigt tilbage som trækkraft pga. Mx, Mh, Ma.Så hvis du vil have diesellokomotiver og epoke 3, er 1964 - 1965 et godt valg. Der er heller ikke dukket computerlitreringer op (1966) endnu !

Men der må da have været en overgangsperiode hvor man så damp og diesel i en skøn blanding (´62-´63?)? Skiftet kom vel ikke i løbet af 1 nat?

I så fald er der vel næsten frit slag med valg af trækkraft i den periode?

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Hmmm - det ender med at jeg kommer op i epoke V... Laughing out loud Men jeg har fattet din pointe - kan godt se det kniber med det materiel som jeg egentlig gerne vil køre med ...
Årsagen til at der er mange der vælger 1959 som året for banen, er netop at så kan man stadigvæk køre med damp.Allerede i 1963 begynder dampen at gå kraftigt tilbage som trækkraft pga. Mx, Mh, Ma.Så hvis du vil have diesellokomotiver og epoke 3, er 1964 - 1965 et godt valg. Der er heller ikke dukket computerlitreringer op (1966) endnu !

Takker.

Har du nogle foto af hvad du mener med computer litreringer så jeg fremover kan se forskel?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Så er vi ved version 3.0

Meget er nu rettet og det er kun de par punkter som er markeret med gul overstregning som stadigvæk driller.

Det er primært vogn materiel og så lige kunder til FAF.

Jeg tror jeg bliver nødt til at låse mig fast på 1964 for at have bare lidt realisme i materiellet.

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det er en rigtig spændende og nyttig opremsning, du der er i gang med!

Hvad FAF-vognene angår, kan du finde oplysninger om samtlige vogne på jernbanen.dk. Det er ex DSB-vogne, som blev (lettere) ombygget efter behov, flere af dem fik f.eks. erstattet den ene side med presenninger.

Og lige en lille kæphest hvad angår din omtale af Mt: "Litra" betyder bogstav, så teksten i gult burde hedde Litra Mt nr. xxx.

Og fortsæt endelig med arbejdet!

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Der er tilsyneladende ingen billeder af FAF-vogne på jernbanen.dk, men her er et par 3D modelbilleder. Øverst fire forskellige udgaver af Hks hvoraf de tre sidste har presenningsider, nederst tre Gklm, hvor den forreste med de små læsseluger formentlig kun blev brugt til lokale transporter mellem Svendborg og Ærøskøbing.

DSB FAF

DSB Gklm FAF A + 6 + 16

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Har du nogle foto af hvad du mener med computer litreringer så jeg fremover kan se forskel?

Det var et slemt spørgsmål - men jeg fandt da en moderne vogn. I epoke 3 vil der dog stadig være tale om kongekrone over DSB og ikke design DSB.

Billede

Computerlitra er det jeg har understreget med hvidt på vognen, og genkendes nemmest på det efterfølgende kontroltal (211 4 995-2) her -2.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Som før nævnt fandt overgang til computerlitrering hos DSB sted fra 1965-66.

Vil man køre i overgangsperioden mellem det nye og det gamle, så er der tale om epoke III c for nu at være helt præcis. Den går netop fra 1965-66 og op til 1972 hvor den designrøde bemaling med hvidt DSB-logo kom ind i billedet. Og er man til det brune materiel med vingehjul er det en fin periode. Så kan MZ nemlig også komme ind i billedet. Der blev leveret 4 af dem til DSB i 1967, men fra 1968-69 gik det rigtig stærkt og så gjorde de for alvor en endegyldig ende på dampen i Danmark.

I perioden passer N-, E-, R- og H-maskiner også fint ind. E- og R-maskinerne blev i deres sidste år stort set kun brugt til godstog. Og her i denne periode passer en CP-vogn godt som togførervogn, på det tidspunkt kunne de gamle toakslede ikke mere. Personalet var også godt trætte af dem og krævede nogen mere moderne togførervogne. Stålgodsvognene begyndte også at gøre sig gældende for alvor i DK i den periode.

Sidste ordinære damploko i DK kørte i maj 1970 mellem Vejle og Herning og var et rangerende godstog med en E-maskine, så vidt jeg er orienteret.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

duebjerg

Indlæg: 91

PB

Bare lige lidt flueknepperi fra mig vedr. kulskibe - det ved jeg nemlig lidt om;-)

BRT er ganske rigtigt et rummål, men gælder alle skibets rum, dvs. både lastrum, styrehus, aptering (beboelse), maskinrum osv. Rummålet for skibets betal-bare rum er NRT, nettoregistertons, men dette er ikke opgivet i dette tilfælde. Mere sigende er dødvægtstonnagen, der er opgivet til 3500 TDW. Dette er et mål for skibets lasteevne, dog indeholder dette også brændstofbeholdning.

Jeg har ikke ledt meget efter kuls vægtfylde, men har fundet et par opgivelser, der siger 1,3-1,5 t / m3. Det omtalte kulskib skulle så rumme mellem 2300 og 2700 m3 kul, og det er da også en anselig mængde godsvogne á 22 m3 Wink

Min aspiranttid blev tilbragt på hhv Elsam Jylland og Elsam Fyn, her hentede vi kraftværkskul i Sydafrika. De var på 137.000 tdw, så der var kul til et par grillfester!

- Steen

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Billede

Var sådan en ikke en mulighed !

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Det er en rigtig spændende og nyttig opremsning, du der er i gang med!Hvad FAF-vognene angår, kan du finde oplysninger om samtlige vogne på jernbanen.dk. Det er ex DSB-vogne, som blev (lettere) ombygget efter behov, flere af dem fik f.eks. erstattet den ene side med presenninger.Og lige en lille kæphest hvad angår din omtale af Mt: "Litra" betyder bogstav, så teksten i gult burde hedde Litra Mt nr. xxx.Og fortsæt endelig med arbejdet!Bjarne

Takker - fejlen er rettet Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"duebjerg" skrev:
Bare lige lidt flueknepperi fra mig vedr. kulskibe - det ved jeg nemlig lidt om;-)BRT er ganske rigtigt et rummål, men gælder alle skibets rum, dvs. både lastrum, styrehus, aptering (beboelse), maskinrum osv. Rummålet for skibets betal-bare rum er NRT, nettoregistertons, men dette er ikke opgivet i dette tilfælde. Mere sigende er dødvægtstonnagen, der er opgivet til 3500 TDW. Dette er et mål for skibets lasteevne, dog indeholder dette også brændstofbeholdning. Jeg har ikke ledt meget efter kuls vægtfylde, men har fundet et par opgivelser, der siger 1,3-1,5 t / m3. Det omtalte kulskib skulle så rumme mellem 2300 og 2700 m3 kul, og det er da også en anselig mængde godsvogne á 22 m3 ;-)Min aspiranttid blev tilbragt på hhv Elsam Jylland og Elsam Fyn, her hentede vi kraftværkskul i Sydafrika. De var på 137.000 tdw, så der var kul til et par grillfester!- Steen

Hej Steen.

Tak for megen konkret data omkring kulskibe - jeg vil forsøge at tilpasse terminalen og afsendelsen af Pb-vogne efter virkeligheden Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
BilledeVar sådan en ikke en mulighed !

Hold da fast - hvor har du fundet den...?

Er den hjemmelavet eller...???

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Hmmm - nu fik jeg lige slået et smut forbi biblioteket for at finde lidt rå data og dette var hvad jeg kom frem til:

"I årene 1958-60 blev der anskaffet 17 stk. MT som i de følgende år mest blev anvendt som trækkraft på sidebanestrækninger og de var hovedrangerkraften i færgehavnene"

Læst i "På sporet, bind 3".

Ville det derfor ikke være en mulighed (om end søgt...) at min MT'er var stationeret ved færgelejet og dernæst blev brugt på industrihavnen ved siden af når der ikke var brug for den til flytning af passagervogne...?

Der må vel være nogle timer fri hver dag som var uudnyttet trækkraft?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.