Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Gode råd til ny sporlægning

Hej folkens

Jeg er (næsten) ny i branchen "modeljernbane" og har planer om en mellemstor(?) modeljernbane i mit ene værelse. Desværre er pladsen trang - der er bl.a. et skab og et klaver i værelset, så banen kan ikke få optimale dimensioner. Jeg vil her præsentere mit foreløbige forslag og vil være yderst taknemmelig for konstruktiv kritik/forslag til forbedringer!

Jeg har arbejdet en del på dels pladeareal samt sporlægning og har været igennem mange udkast og iterationer. Min overordnede ide med banen er at der skal være noget "rundfart" med mindst 1 station evt. plus et trinbræt (det giver jo ikke så meget mening kun at kunne stå af på samme station, som man har taget toget fra Wink samt noget industri/rangering. Sceneriet vil være Schweiz epoke V (der kan godt snige sig noget ældre ind - det er trods alt ikke _alt_ der er nyt i Schweiz - kun næsten Wink.

Jeg har vedhæftet mit foreløbige design, hvor de forskellige "etaper" af banen er i forskellige farver:

[list]-Blå er "rundfartsbanen", som skal køre i et fladt terræn (niveau Innocent med noget by i midten (det er i hvert fald min idé indtil videre)-Grøn er en ydre ringbane, som forbinder den indre (blå) bane med rangerarealet. Denne kører i samme niveau som den indre bane-Orange er "industribanen", som er forbundet til rangerarealet (og den indre bane, hvor det nok aldrig kommer ind) via den grønne bane. Denne bane er i flere niveauer: [list]-Øverst til højre stiger banen 1 niveau (90mm) (til niveau 1) og kører lige over den grønne bane øverst.-Efter svinget øverst til venstre falder banen i niveau indtil broen (niveau 0,5), som er vandret, hvorefter den falder yderligere.-Ved tunnelindgangen på venstre side går banen under niveau 0 (altså under bordet og bliver skjult) og falder til midten af svinget nederst.-Efter svinget nederst stiger banen igen og kommer op i niveau 0 ved den næste tunnel indgang.-Herefter kører banen i samme niveau som resten indtil svinget øverst til højre (og ovenstående gentager sig)[/list:u][/list:u]

Det er min idé at lægge den grønne bane halvt synlig bag nogle piller, hvor den kører under den orange - dog kun indtil den orange kører ind i tunnellen (bjerget), hvorefter den grønne bne vil være skjult indtil den kommer ud af tunnellen. Jeg tror det vil se godt ud, men er dog klar over eventuelle problemer med at spore afsporede tog. Der er således bjerg i hele området mellem tunellerne i øverste venstre hjørne.

Jeg har ikke inkluderet en 3D model, da WinTrack har ret svært ved at modellere min bane korrekt (specielt den del der skal gå under bordpladen). Måske er det bare mig der ikke kender programmet godt nok?

På rangerarealet er der en del udstillingsspor - måske skal der være flere sporskifte mellem disse for nemmere rangering?

Jeg er også i tvivl om hvorvidt trevejssporskiftet lige inden drejeskiven er en god idé idet det begrænser adgangen til drejeskiven. På den anden side kan der kun være 1 lokomotiv på drejeskriven ad gangen - har det nogen betydning?

På trods af at jeg har valgt at lave en industribane har jeg svært ved at finde gode steder at placere industribygninger. Måske kan rangersporene begrænses lidt for at gøre plads til noget industri her? Men det kunne også være sjovt med f.eks. et lille stenbrud i bjerget.

I venstre side kører banen over en radiator. Kan det være et problem mht. varme? Rampen som den orange bane kører ned ad skal være noget bjerg/græs, så det har måske en indflydelse på materialevalg af underlag osv.?

Jeg har udnyttet pladsen mest muligt, så der er ikke mulighed for udvidelse af pladearealet.

Håber på en masse konstruktive svar Wink

- Tøgern

track3

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hej Tøgern, og velkommen til.

Jeg ville hurtigt blive træt af at se toget køre rundt og rundt. Jeg ville i hvert fald droppe den blå ringbane og istedet lave et egentligt rangeropråde her i forbindelse med stationen (og på samme niveau som stationen). Du mangler nok også en vendesløjfe, så toget kan komme tilbage til stationen? Jeg ville derfor udskifte den grønne rundstrækning med en vendesløjfe, og i stedet lade stationsudgangen møde den orange strækning direkte. Hvad syntes du?

Du skal også passe på stigningsgrader, f.eks. til højre med den orange og den grønne, og til venstre hvor den grønne (og blå) løber sammen med stationen. Der er mange forskellige meninger om det, men max stigning er nok omkring 4% dvs. 4cm stigning på 100cm strækning.

Du er selv lidt inde på det, men når du laver skjulte strækninger, er det meget vigtigt at du som minimum kan komme til sporene nedefra.

Det var mit besyv

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Mathias,

Mange tak for velkomsten og tak for dine kommentarer Smile

Du har nok ret mht. ringbanen. Jeg kan også godt se din pointe med at flytte rangersporene op ved siden af stationen. Umiddelbart synes jeg at pladsen virker for snæver til en vendesløjfe, men jeg prøve at lege lidt med ideen i WinTrack. Jeg er dog ikke meget for at undvære de to spor der kører over hinanden - jeg synes selv jeg havde en ret god idé til at lægge det nederste spor havskjult.

Jeg er klar over det med stigninger og må indrømme at jeg ignorerede det lidt i mit udkast. Måske er jeg for ambitiøs i forhold til niveauændringerne og den sparsomme plads.

Mht. afsporinger på skjulte spor har jeg tænkt mig at der for så vidt muligt ikke skal være plade under bjergene, så jeg kan komme op bagved og spore afsporede tog.

Hvis jeg flytter rangersporene op ved siden af stationen, har du så nogen forslag til hvad jeg kan gøre på den lange side af "L"et? Det kan selvfølgelig bibeholdes som rangerspor , men så er der ret meget af det. Måske skal der være endnu en station, så den orange bane forbliver i niveau 0.

Igen tak for dine kommentarer, Mathias.

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Ingen årsag Smile

Du kunne lave et maskindepot/klargøring i forbindelse med drejeskiven? En par huse for at simulere en by, eller en fabrik?

Post endelig din opdaterede sporplan hvis du vælger at ændre den

Mvh.

Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej igen,

Nu har jeg endelig fundet tid til at kigge videre på sporplanen og er kommet frem til en noget anden mulighed.

Jeg har lagt rangersporene og drejeskiven øverst, som du foreslog, Mathias. Jeg har desuden lagt det orange og grønne spor ved siden af hinanden og flyttet stigningen øverst til højre til det lange stykke i toppen af tegningen. Da skinnerne går ved siden af hinanden har jeg valgt en mindre stigning af det orange spor, så niveauforskellen kun er 35mm. Det orange spor falder igen efter broen i højre side og er næsten plant ved sporskiftet længere nede - der kommer en udfordring i udførelsen ved sporskiftet, men det drejer sig om mindre end 1cm, så det burde kunne lade sig gøre. Alle stigninger er under 4%.

Jeg har lavet en løkke nederst, så der både kan vendes og skiftes mellem det orange og grønne spor.

Desuden har jeg droppet byen helt, da jeg ikke kan få plads til den. I stedet vil jeg lave lidt mere industri i form af et klargøringscenter og et jernstøberi eller lign. Jeg har forbundet de forskellige dele med veje, da jeg er ret ivrig efter at afprøve Faller Car System, som virker ret cool!

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt der er for mange spor i rangerområdet eller om de ligger uhensigtsmæssigt i forhold til egentlig rangering/parkering (hedder det det når det er tog?).

Jeg ville desuden rigtigt gerne benytte slanke sporskifte, men synes ikke at jeg kan udnytte arealet tilstrækkeligt, når jeg bruger dem.

Det er muligt at den del af vejen, der går under rangerområdet har for stor stigning til at bilerne til Faller Car System kan komme op ad den, nogen der har nogen erfaringer med bilernes evne til at klare stigninger?

Det er blevet en meget "flad" bane i 1,5 niveau, hvilket jeg ikke selv er helt tilfreds med, da jeg synes at flere niveauer gør en bane mere interessant, men min manglende erfaring (og kreativitet?) med sporlægning gør det svært for mig at se hvordan dette kan gøres praktisk (det er også meget nemt at blive overambitiøs, når man kigger på de mange store og flotte forslag der præsenteres på dette meget ambitiøse forum Wink

- Tøgern

top_rangering

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PET

Indlæg: 5

PB

Hej Tøgern

Jeg synes din ide til kørsel og bane er rigtig god. Jeg tror jeg vil kopiere noget af det. Jeg har ca. samme plads som dig. Det er bare den korte side, der er smal hos mig.

Jeg bemærkede dog to ting du skrev:

"Går over en radiator"

Hvis du dækker radiatoren virker den ikke. Der skal være luft omkring den og især over. (varme stiger som bekendt til vejrs.)

Du får det varmt under bordet, og så slukker termostaten, så du ikke får varme i rummet.

Med hensyn til FallerCar System. Det virker ved at bilerne følger en tråd under vejen , så det skal enten være en ringbane eller der skal være en lille rundkørsel i enderne af vejen.Det kan jo bare være en lille en i forbindelse med en evt. parkering eller lignende.

Toghilsen

Peter tofthøj

__________________

Startet igen efter 25 år

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Hej igen

Citat:
Jeg har lagt rangersporene og drejeskiven øverst, som du foreslog, Mathias

Det var faktisk ikke det jeg mente, så jeg skulle nok have forklaret mig bedre. Jeg kan rigtig godt lide din station fra første forslag. Jeg vil stadig foreslå at der tages udgangspunkt i forslag 1, at stationen fra forslag 1 bibeholdes, og at du istedet udvider med rangerterræn/industrispor der ender der hvor du har placeret drejeskiven på dit andet forslag, lidt ligesom udtrækket til industri nederst til højre på layoutet i denne tråd. Derudover mente jeg så at der burde ryddes lidt op i rundbanerne.

Håber det er mere klart. Hvad siger du? og husk: planlægning er en del af fornøjelsen Smile

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej PET,

Mange tak for dit svar. Det kan ikke være helt galt, hvis det kan inspirere andre Laughing out loud

Jeg er klar over problemet mht. opvarmning af rummet, hvis jeg dække radiatoren over. Jeg har lavet et nyt udkast, hvor jeg har rykket det orange spor lidt for at skabe plads til et "varmehul", men jeg er i tvivl om der er nogen materialer til landskabsbygning der er særligt overfølsomme over for meget varme. Jeg kunne forestille mig at papmerche kunne have et problem med det.

Jeg har tænkt mig at lave vendepladser ved alle endeveje, ellers bliver det hurtigt kedeligt at se på bilerne Wink Jeg er dog stadig i tvivl om der er trækkraft i bilerne til at kunne klare en, f.eks. 4% stigning (det afhænger naturligvis af underlaget)?

- Tøgern

top_rangering2

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Mathias,

Jeg tænkte slet ikke på at lægge rangerområdet i den ene del og drejeskiven sammen med stationen i den anden del! Det giver egentlig meget god mening.

Under udarbejdelse af mit andet forslag har jeg mere eller mindre besluttet mig for at droppe stationen (indtil videre), da jeg ikke synes at der er tilstrækkelig plads til både by og industri.

Da jeg er ret vild med drejeskiven er det industrien der vinder, da jeg mener at den (og remissen) passer bedst ind i et industri-tema, når pladsen er så trand, som den er.

Jeg har lavet et udkast til en bane der har rangerområde til venstre og by/station/drejeskive øverst. Der skal nok lægges noget mere arbejde i det - jeg synes i hvert fald ikke at det virker lige så holdbart som mit 2. forslag.

Jeg er helt med på at planlægningen er en del af fornøjelsen, jeg har alligevel ikke materialerne (hverken skinner eller plader) til at gå igang endnu, så jeg bruger tiden på at overveje et fornuftigt design Wink

Jeg vil holde dine forslag - tusinde tak for dem - i baghovedet - intet er falstlagt endnu.

- Tøgern

side_rangering

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Tøgern,

Er du STENSIKKER på at du har udnyttet rummet optimalt? Bredden på 122cm til højre lugter meget af "spånplademål". Jeg har lige lavet en tegning med en masse ????.

Kan anlægget også se sådan ud, som jeg har skitseret nedenfor? Og hvor mange centimeter kan du eventuelt udvide med?Hvis svaret er "nej - dette er den givne flade", så har jeg et par gode nyheder og et par dårlige Laughing out loud .

Dårlige nyheder

Den smalle del af anlægget er så smal, at der ikke er plads til 180 graders kurve. Du har godt nok tegnet en ind, men det er med den smalleste radius (industrispor) som findes i Märklins program. Denne er komplet uegnet og egentlig vil jeg anbefale, at du ikke bruger radier under R2 nogen steder. Du har ikke meget længde på den brede del af anlægget, dette vanskeliggører længere toglængder der.

Gode nyheder

Du har muligheden for en meget lang strækning langs væggene bagerst på anlægget. På den smalle del kan der laves en stor rangerbanegård og eller det industriområde du gerne vil have. På den brede del af anlægget har du mulighed for to helixer, så du kan lave et anlæg med flere lag og en skyggebanegård.

Konklusion

Meget står og falder med om du kan lave 180 graders kurve i den smalle del af anlægget med en R2. Hvis ja - er der gode muligheder for en god station med overhalingsspor, og en paradestrækning kan der måske også blive plads til. Hvis nej - er den smalle del egnet til en sækbanegård - altså en banegård hvor togene "ender" og/eller et større industriareal eventuelt med en havn. Kørselsmulighederne på den brede del af anlægget bliver dog herved temmelig begrænsede.

Hvad er dine kommentarer til dette?

Hilsen

Lars

ToegernAreal

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Litra P

Mange tak for dine forslag. Faktisk er der mulighed for at lave det du foreslår - se vedhæftede billeder af hhv. rummet og en større plade lavet i WinTrack. I stedet for en "vinge" på det smalle stykke har jeg lavet bredden i den fulde længde - pladsen skal nok blive brugt Smile

Det var netop mål fra en standard krydsfinerplade jeg havde brugt, men havde ikke tænkt på at lave "vinger", så der plads til blødere kurver.

Jeg var selv betænkelig mht. R1 kurven, men kan forstå at den er mere eller mindre banlyst i praksis Wink

Da der er en radiator på langsiden skal der være plads til et hul i pladen, så varmen kan fordele sig i rummet. Vindueskarmen afbildet på det ene billede sidder højt nok over radiatoren til at pladen kan gå under denne.

Jeg har endnu ikke lavet en baneplan på det større areal, men vil huske dine (og Mathias') forslag når jeg går igang med det Wink

Tusinde tak for hjælpen og interessen!

- Tøgern

modeltog_plade_udkast2_wintrack

modeltog_plade_udkast2

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Tøgern" skrev:
Hej Litra PJeg var selv betænkelig mht. R1 kurven, men kan forstå at den er mere eller mindre banlyst i praksis ;)- Tøgern

Industrisporet er faktisk skarpere en R1 (Radius 360mm), der er meget materiel, der ikke kan køre på det.

Tak for tegningen af dit rum. Det kan blive rigtigt, rigtig godt.

Men desværre må vi fastslå, at det ikke altid er en fordel, at komme fra et hjem med klaver Laughing out loud .

Det andet er, at det skab står i vejen for anlægget. Kan det flyttes nedad på tegningen, så døren lige akkurat kan slås op?

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Litra P

Det er betryggende at du mener at det kan blive "rigtigt, rigtigt godt" Smile

Skabet er indbygget, så det kan ikke umiddelbart flyttes. Vi har et andet rum med et lignende skab, som det måske kan sættes sammen med, men det kræver en større logistisk planlægning af det andet rum Wink Som udgangspunk må skabet blive stående hvor det står nu.

Jeg vil overveje muligheder for at flytte skabet, men der er jo også en "wife factor" der skal tages hensyn til Wink

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Tøgern" skrev:
Hej Litra PDet er betryggende at du mener at det kan blive "rigtigt, rigtigt godt" :)Skabet er indbygget, så det kan ikke umiddelbart flyttes. Vi har et andet rum med et lignende skab, som det måske kan sættes sammen med, men det kræver en større logistisk planlægning af det andet rum Wink Som udgangspunk må skabet blive stående hvor det står nu.Jeg vil overveje muligheder for at flytte skabet, men der er jo også en "wife factor" der skal tages hensyn til ;)- Tøgern

OK, vi lader skabet stå Wink. Jeg grubler lidt over det og vender tilbage (det bliver dog ikke her i weekenden).

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Lars,

Ja, det er nok bedst Wink

Iøvrigt har vi fået klaveret inden for den sidste måned, så hvis jeg var kommet igang noget tidligere, havde det stået et andet sted. Det er dog så §€%#£ tungt, at det ikke er til at flytte nu det har fået sin plads.

Jeg er meget spændt på at se hvad du finder på - og er meget taknemmelig for at du har lyst til at bruge tid på det Wink

Jeg har selv bikset med et nyt udkast, men synes (lidt paradoksalt) at det er blevet sværere med den ekstra plads. Ambitionsniveauet er selvfølgelig også steget lidt Wink

God weekend!

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

hejsa!

Klaveret over ved siden af døren vil give dig mage ekstra muligheder på den smalle stykke - det behøver nemlig slet ikke at forblive så smalt!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Gert Frikke" skrev:
hejsa!Klaveret over ved siden af døren vil give dig mage ekstra muligheder på den smalle stykke - det behøver nemlig slet ikke at forblive så smalt!Gert

Gert - rigtigt set Wink Jeg spurgte ikke, fordi jeg har på fornemmelsen, at det apparat bliver stående, der hvor det nu engang er blevet placeret med møje og besvær.

Tøgern - må vi stresse dig lidt, eller skal den der tingest blive der hvor den står? Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej med jer

Er forslaget at flytte "tingesten" op ad væggen til højre? Det kan muligvis lade sig gøre - jeg skal lige regne lidt på det, når jeg kommer hjem, man skal jo stadig kunne komme til skabet Wink

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej igen

Hvis "tingesten" flyttes op at højre væg bliver det nærmest umuligt at komme til skabet. En tredje idé (eller måske den du forslog, Gert?) er at flytte "tingesten" op ved siden af skabet. Dette giver bedre plads i begge ender af "L"et. Jeg har vedhæftet en skitse med mulige mål.

Den nederste del af "L"et kan sådan set gøres vilkårligt bred (har taget udgangspunkt i standard plademål), men så skal der vist et mindre mandehul til at håndtere afsporinger osv i hjørnet - og så er den ekstra plads måske ikke umagen værd?

- Tøgern

modeltog_plade_udkast3

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Jeg synes udkast nummer to er det bedste. OK - venstre del af anlægget kan kun lige klare en 180 graders R2 kurve, men med 95 cm dybde kan man stadig nå ind over anlægget. Paradestrækningen kan blive rigtig lang, og selvom det er fuldkommen irrelevant, kan man stadig placere en midlertidig gæsteseng i værelset Laughing out loud.

Udkast tre giver også nok lidt mindre areal (har dog ikke regnet efter) og med bredder, der ligger mellem 1,27m og 1,32m skal der bygges nogle mandehuller ind på anlægget. Adgangen til disse vanskeliggører muligheden for at lave store højdeforskelle mellem skyggebanegårde og den synlige del af anlægget (at kravle ind i en helix, der starter dybt nede er lidt vanskeligt).

Hilsen

Lars

grublegrublegrubledurhellerikkevækgrublegrublegrublelidtbedregrublegrublegrubleforlidtindustrivækgrublegruble......

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Lars,

Du har nok ret i at udkast 2 er bedst, det virker mest harmonisk. "Vingen" øverst til højre kan evt. forlænges i hele banens længde, så det er muligt at lave et sving på 180 grader frem for et der er skarpere. Det kan nok give en bedre udnyttelse af den øverste del af arealet.

Det er ikke utænkeligt at der til tider sniger sig en gæsteseng ind i rummet Wink

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Så har vi det på det rene. Så skal vi lige kigge på hvilken epoke du vil køre i. Øverst i tråden skrev du epoke V og Schweiz, det passer ikke så fint med den drejeskive du har indbygget i din planlægning - de fylder af H til, specielt med alle de nødvendige spor udenom (ikke kun remisen med de 6-18 spor Laughing out loud) - en skydebro ville nok passe bedre ind her. På den anden side, hvis du nu allerede har købt en drejeskive, så skal den vel også bruges?

Hvis ja, så kunne jeg forestille mig at lade den lokale jernbaneklub (delvis) have til huse der, så har du også lidt nemmere ved at køre med ældre materiel på anlægget. Det var vist også et af dine ønsker.

Men så vidt jeg kan fornemme, vil du gerne have masser af industrispor, hvilket også afføder behovet for en større sporrist, når godstogene skal sammensættes og transporteres ud i den store vide verden (og hjem igen).

Og når jeg tænker på Schweiz, så tænker jeg på bjerge og dybe dale (og køen foran St. Gotthard tunnelen Laughing out loud). Er det OK, hvis vi tænker lidt i samme retning - minus køen naturligvis.

Jeg spørger fordi høje bjerge med jernbanespor, nødvendiggører helixer i flere etager og det er ikke alle, der har lyst til at bygge dem.

Følgende har vi efter min mening brug for:

1) Store vide verden (=skyggebanegård)

2) Tosporet strækning (kort)

3) Der fører ind til en banegård med et minimum af persontrafik

4) ..men med mange spor til godstog (der skal pladsen bruges)

5) ..med et eller flere industrispor i nærheden

6) og en sidebane der går op i bjergene (generer godstrafik til hovedstrækningen).

Er det noget du kunne leve med?

Jeg tror vi har brug for pendanten til et skohorn - findes der noget, der hedder et "sporhorn" Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Lars,

Jeg har ikke købt hverken drejeskive eller remise, så en skydebro kan også bruges (jeg kan dog forstå på forummet her, at Märklins skydebro er noget skrammel og at det er svært i det hele taget at finde en der kan fjernstyres digitalt, nogen forslag?) Wink Jeg har godt tænkt over at drejeskiven kræver meget plads, især hvis man skal bruge bare en lille del af dens tilslutninger.

Jeg vil gerne have noget industri, det passer godt til jernbaner, synes jeg. Der må dog også gerne blive plads til lidt passagerkørsel (er det urealistisk, pladsen taget i betragtning?), da det giver en bedre helhed og er nemmere at "sælge" til min mulige investor Wink

Jeg synes dit forslag om noget bjerg og indkørsel til st. Gotthard tunnellen (eller lign.) lyder spændende. Et baneforløb i flere niveauer er også mere interessant, så bring on the mountains Smile Jeg er ikke bange for at bygge helix(er) - jeg vil dog helst undgå flexspor, da jeg har på fornemmelsen at de er svære at lave jævne kurver med, så jeg vil foretrække brug af en "standarddiameter".

En skyggebanegård lyder fornuftigt med den begrænsede plads - det kræver nok lidt øvelse at udnytte den optimalt under kørsel, men det skal der nok blive tid til at lære Smile

Pkt. 2 - 6: lyder perfekt!

Jeg er bange for at du har ret mht. "sporhornet" (hvem der bare havde en isoleret og opvarmet lade der stod tom Wink - jeg må se om jeg kan opstøve et, når jeg skal bygge banen ;D

Har du nogen forslag til max. længde af togstammer? Det er jo nok afhængig af banens layout, men det kunne være at du havde en fornemmelse.

Mange tak for dine forslag!

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Tøgern" skrev:
Jeg vil gerne have noget industri, det passer godt til jernbaner, synes jeg. Der må dog også gerne blive plads til lidt passagerkørsel (er det urealistisk, pladsen taget i betragtning?), da det giver en bedre helhed og er nemmere at "sælge" til min mulige investor Wink
Sidstnævnte er et meget vigtigt punkt Laughing out loud. Men hvad synes du selv er sjovest? Nyde synet af persontog, der kører gennem et bjerglandskab eller styre en rangerbanegård med alt hvad dertil hører? Det ene udelukker naturligvis ikke det andet, så i princippet er det kun et spørgsmål om vægtningen af de to temaer.
Citat:
Jeg synes dit forslag om noget bjerg og indkørsel til st. Gotthard tunnellen (eller lign.) lyder spændende.
Her mente jeg egentlig min egen frustration, når man i bil kører i den retning og konstaterer at selv 363 HK ikke bringer en et skridt videre Laughing out loud.
Citat:
Et baneforløb i flere niveauer er også mere interessant, så bring on the mountains Smile Jeg er ikke bange for at bygge helix(er) - jeg vil dog helst undgå flexspor, da jeg har på fornemmelsen at de er svære at lave jævne kurver med, så jeg vil foretrække brug af en "standarddiameter".En skyggebanegård lyder fornuftigt med den begrænsede plads - det kræver nok lidt øvelse at udnytte den optimalt under kørsel, men det skal der nok blive tid til at lære Smile
Flexspor er ikke så svært som det lyder (og det er billigere per løbende meter) og skyggebanegården er simpelthen nødvendig, hvis man på den givne plads vil lave noget, der rent kørselsteknisk skal ligne virkeligheden.
Citat:
Har du nogen forslag til max. længde af togstammer? Det er jo nok afhængig af banens layout, men det kunne være at du havde en fornemmelse.

Jeg sidder lige i øjeblikket og tænker over skyggebanegården. Her har jeg lige nu en maksimum toglængde på omkring 2,5m. Om denne længde kan holdes i daglys ved jeg endnu ikke. Jeg synes selv, at det er fint, hvis man kan komme op på 6 lange personvogne plus lokomotiv på et anlæg med en hovedbane som (her delvist synligt) tema. Sidebanen bliver garanteret med en mindre maksimal toglængde...

Første planskitse håber jeg at kunne bringe i morgen eller overmorgen.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

"Litra P" skrev:
Sidstnævnte er et meget vigtigt punkt Laughing out loud.
Ja, det kan man ikke komme uden om Wink
"Litra P" skrev:
Men hvad synes du selv er sjovest? Nyde synet af persontog, der kører gennem et bjerglandskab eller styre en rangerbanegård med alt hvad dertil hører? Det ene udelukker naturligvis ikke det andet, så i princippet er det kun et spørgsmål om vægtningen af de to temaer.
Oprigtigt talt (skrevet) synes jeg at begge dele er spændende på hver sin måde og er ikke meget for at udelukke den ene for den anden. Det ville være fint med mig, hvis størstedelen er rangerbanegård/godstog/industrispor og der kører et enkelt persontog - det behøver ikke at være kilometer langt og man kunne evt. simulere at det kører til andre byer ved at lade det køre ind i et bjerg og gennem en helix (for at bruge lidt tid, det kan måske også køre langsomt gennem bjerget, automatisk?) og så ud igen til den station det kommer fra. Det største problem, som jeg ser det, er nok at også skal være synligt - i hvert fald en gang imellem Wink
"Litra P" skrev:
Her mente jeg egentlig min egen frustration, når man i bil kører i den retning og konstaterer at selv 363 HK ikke bringer en et skridt videre Laughing out loud.
Jeg har aldrig selv været igennem mens der var kø, men kan ment sætte mig ind i situationen - lige bortset fra de 363 HK Wink
Citat:
Et baneforløb i flere niveauer er også mere interessant, så bring on the mountains Smile Jeg er ikke bange for at bygge helix(er) - jeg vil dog helst undgå flexspor, da jeg har på fornemmelsen at de er svære at lave jævne kurver med, så jeg vil foretrække brug af en "standarddiameter".En skyggebanegård lyder fornuftigt med den begrænsede plads - det kræver nok lidt øvelse at udnytte den optimalt under kørsel, men det skal der nok blive tid til at lære Smile
"Litra P" skrev:
Flexspor er ikke så svært som det lyder (og det er billigere per løbende meter).
Ja, de er en del billigere, så jeg tager den erfaring med i planlægningen Wink Jeg kan jo nok finde noget kyndig hjælp og vejledning på dette forum, hvis jeg skulle få problemer eller være i tvivl om noget Smile
"Litra P" skrev:
skyggebanegården er simpelthen nødvendig, hvis man på den givne plads vil lave noget, der rent kørselsteknisk skal ligne virkeligheden.
Helt fint med mig!
"Litra P" skrev:
Jeg sidder lige i øjeblikket og tænker over skyggebanegården. Her har jeg lige nu en maksimum toglængde på omkring 2,5m. Om denne længde kan holdes i daglys ved jeg endnu ikke. Jeg synes selv, at det er fint, hvis man kan komme op på 6 lange personvogne plus lokomotiv på et anlæg med en hovedbane som (her delvist synligt) tema. Sidebanen bliver garanteret med en mindre maksimal toglængde...
Super, det lyder helt perfekt Laughing out loud
"Litra P" skrev:
Første planskitse håber jeg at kunne bringe i morgen eller overmorgen.

Det er jeg meget spændt på at se Laughing out loud

Endnu en gang tak for din interesse, råd og hjælp!

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Så blev jeg færdig med de første to etager, skyggebanegården og stationen i dalen. Så mangler vi bare sidebanen, der kører op bagerst på anlægget og så nogle bjerge Smile.

Hilsen

Lars

ToegernDraft1

ToegernDraft2

Toegerndraft3

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

Hej Lars

Interessant! Jeg kan ret godt lide den måde rimsen og stationen kommer ud af bjerget på og jeg synes at det er meget imponerende at du har fået tre niveauer til at være på den beskedne (har jeg indset) plads.

Jeg kan se at tog på industrisporet vil vende hver gang de har kørt en omgang. Kunne det evt. være muligt at tilføje et ranger-/vendespor til sporskiftet der går op til industribygningen, således at toget kan køre ind på dette og fortætte ud på rundbanen i samme orientering, som det kom i (så kan godsvognene altid være "inderst" på industrisporet). Jeg har tegnet det ind på din tegning - se vedhæftede.

Det vil naturligvis betyde at togene skal krydse rundbanen hver gang de vender, hvilket måske ikke er optimalt.

Jeg kan se at stationen er en delvis sækbanegård - pudsigt, men helt fint Wink Jeg kunne forestille mig at det var almindelig praksis ved stationsudvidelser i skala 1:1 Smile

Skyggebanegården er super, der går sikkert lang tid før jeg kan fylde den med tog, så det er perfekt - noget at bruge penge på Laughing out loud

Jeg glæder mig til at se sidebanen. Jeg kan se at du har lavet et spor fra stationen til den og er spændt på at se hvordan du vil ende den, eller om der plads til at den kan "vende tilbage".

Jeg er meget taknemmelig for din hjælp og den tid du har brugt på mig Wink

- Tøgern

ToegernDraft2Suggestion

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Tøgern" skrev:
Hej LarsInteressant! Jeg kan ret godt lide den måde rimsen og stationen kommer ud af bjerget på og jeg synes at det er meget imponerende at du har fået tre niveauer til at være på den beskedne (har jeg indset) plads.
Der kommer tre/fire nivauer mere! Hvor højt er der til loftet hos dig Cool?
Citat:
Jeg kan se at tog på industrisporet vil vende hver gang de har kørt en omgang. Kunne det evt. være muligt at tilføje et ranger-/vendespor til sporskiftet der går op til industribygningen, således at toget kan køre ind på dette og fortætte ud på rundbanen i samme orientering, som det kom i (så kan godsvognene altid være "inderst" på industrisporet). Jeg har tegnet det ind på din tegning - se vedhæftede.Det vil naturligvis betyde at togene skal krydse rundbanen hver gang de vender, hvilket måske ikke er optimalt.
Det er egentlig meningen, at omløbsmuligheden ved spor 3 og 4 skal bruges til dette, men læs også min beskrivelse af stationens virkemåde nedenfor.
Citat:
Jeg kan se at stationen er en delvis sækbanegård - pudsigt, men helt fint Wink Jeg kunne forestille mig at det var almindelig praksis ved stationsudvidelser i skala 1:1 Smile

Se ligeledes nedenfor...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Skyggebanegården

Schweiz har som bekendt venstrekørsel. Derfor kommer togene fra Niveau 1, ned på Skyggebanegården nederst på tegningen. Risten har syv spor, der ville være plads til et mere til højre, men vi skal bruge pladsen øverst på anlægget til noget andet, men det vender jeg tilbage til. Hvis dobbelstrækningen har mulighed for venstre og højrekørsel (findes også i virkeligheden), så kan indgående højrekørende tog vendes i sløjfen, således at de på hjemvejen kører på det venstre spor. Risten er lagt på skrå for at gøre sporene lidt længere og for at skaffe plads til et mandehul øverst til venstre, hvor der skal ligge en helix eller tre. Ved hjælp af en æggeformet helix til højre nås næste niveau et. Bemærk at fordi der er venstrekørsel er den stejleste stigning (eller her "fald") den inderste. Æggeformen er valgt, fordi man så kan udnytte kan udnytte pladsen i hjørnet mod skabet bedre og samtidig bliver strækningen også en smule længere. En ren R2 helix er lige stejl nok efter min mening, i hvert fald hvis togene skal køre opad der. Stigningerne er nu på 2,25% og 2,47% ved otte centimeter frihøjde.

Krydsningsstation

Efter at have forladt skyggebanegården, kører vi i en blød højrekurve ud i sollyset, kører under en bro med en industri højere oppe. Derefter kører vi ind under stationens indkørsel og kommer op et niveau højere. Jeg har valgt slanke sporskifter på hovedstrækningen og hvor det ellers var muligt. Her er det bestemmende for længden af perronsporene, da en sådan fletning som jeg har lavet tager en del længde. Man kunne også have brugt en R2/R3 kurve bagerst og dermed trukket hele stationen en smule op på anlægget. Dette har jeg ikke gjort, da det optisk ser bedre ud, at der er en smule strækning før stationen.

Stationen er en falsk sækbanegård, med endnu en specialitet indbygget. Den er nemlig foldet sammen. Spor 1 og 2 på stationen kan først nås ved at køre igennem tunellen/sløjfen. Disse to spor er primært beregnet til de gennemgående tog. Der kan altså også køres ”rundt” på banen (præsentationsmodus)

Spor 3 bruges til ankommende tog fra hovedstrækningen. Perronlængden er her knap 1,5 meter hvilket muligør 5 lange vogne og der er stadig plads til lokomotives omløb ad spor 4. Inde under plateauet, der skal bruges til by, har der af pladsgrunde måtte bruges et buet sporskifte (R1), noget jeg ikke er så henrykt for, men med epoken og dennes lokomotiver taget i betragtning er det vel acceptabelt. Spor 3 anvendes også til afgående tog mod skyggebanegården.

Spor 4 kan også anvendes til afgående tog mod skyggebanegården, men kun med efterfølgende højrekørsel. Derfor bliver dette spor primært benyttet til lokaltogene mod bjergstationen. Sporet nord for stationen, der ender i en blød kurve, er stationens udtræksspor. Herfra kører stationens rangerlokomotiv hen og henter de vognstammer, der er kommet ind på spor 3 og 4 og fordeler derefter vognen på de fire opstillingsspor, der står til rådighed. Der kan naturligvis også hentes togstammer fra spor 1 og 2, men så skal man igennem tunellen. Rangerlokomotivet overnatter på stiksporet til venstre for remisen, der har plads til fire strækningslokomotiver. Byens eneste industri ligger uden for byen og har adgang til jernbanen via et spor over den dobbeltsporede strækning.

Resten af banen tænker jeg stadig over Laughing out loud

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

"Litra P" skrev:
Der kommer tre/fire niveauer mere! Hvor højt er der til loftet hos dig Cool?
Det var ikke så lidt Shock En detalje, som nok skal med i overvejelserne er vinduet og radiatoren i venstre side - de kan måske giev nogle problemer?!Jeg har vel 2,5 meter til loftet, men forventer at bygge banen i køkkenbordshøjde, så jeg ikke bliver pukkelrygget af at arbejde med den Wink
"Litra P" skrev:
Det er egentlig meningen, at omløbsmuligheden ved spor 3 og 4 skal bruges til dette, men læs også min beskrivelse af stationens virkemåde nedenfor.
Ahh, OK. Det er en lidt længere tur for at vende, men så sker der også lidt mere på stationen Smile
"Litra P" skrev:
Stigningerne er nu på 2,25% og 2,47% ved otte centimeter frihøjde.
Nice! Cool
"Litra P" skrev:
Jeg har valgt slanke sporskifter på hovedstrækningen og hvor det ellers var muligt.
Fedt nok - det ser meget bedre ud end med de skarpe sporskift Smile
"Litra P" skrev:
Inde under plateauet, der skal bruges til by, har der af pladsgrunde måtte bruges et buet sporskifte (R1), noget jeg ikke er så henrykt for, men med epoken og dennes lokomotiver taget i betragtning er det vel acceptabelt.
Jeg er helt enig, men det betyder ikke noget, da det ligger skjult!
"Litra P" skrev:
Resten af banen tænker jeg stadig over

Der har da i den grad også været noget at tænke over - meget flot arbejde og gode idéer!

Jeg er meget imponeret over din evne til at bygge et lille samfund op fra grunden, og få det til at passe på den plads der er til rådighed. Jeg kan næsten ikke vente med at komme igang med at bygge, hvilket jeg dog bliver nødt til, da jeg ikke har klargjort rummet og mangler diverse byggematerialer til pladen/rammerne.

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tøgern

Datalogistuderende

Indlæg: 18

PB

"Tøgern" skrev:
Kunne det evt. være muligt at tilføje et ranger-/vendespor til sporskiftet der går op til industribygningen, således at toget kan køre ind på dette og fortætte ud på rundbanen i samme orientering, som det kom i (så kan godsvognene altid være "inderst" på industrisporet). Jeg har tegnet det ind på din tegning - se vedhæftede.

Jeg havde helt overset stopbufferen for enden af det spor industritoget kører på. Jeg kan nu se at mit forslag ikke ville have nogen effekt :oops:

- Tøgern

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Så blev jeg færdig med en skitse til Tøgerns anlæg. For at andre let kan finde denne, har jeg startet en ny tråd, med en overskrift der præcis beskriver, hvad det drejer sig om...

http://www.sporskiftet.dk/node/#comment-

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.