Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Glyngøre Station

Jeg søger sporplaner og fotografier af Glyngøre Station.

Grunden er, at jeg har en hylde på 310 x 39 cm som står og skriger efter et lille lækkert diorama i epoke 3. Det er min tanke, at min MO skal hygge sig her med lidt pendulkørsel - og desuden skal jeg have et sted til mine epoke 3 godsvogne og den kommende D-maskine fra HobbyTrade. Desuden ville jeg gerne have et lille færgemiljø - jeg har forelsket mig i Scheuer Modellers Svea.

Lars Skjærlund (webmaster) overbeviste mig om Glyngøre stations fortræffeligheder med bl.a. et spor, der går helt ud på molen ved siden af færgen (her stod MO med styrevogn, når passagerer skulle med færgen). Og da Svea rent faktisk var reservefærge på Glyngøre-Nykøbing M, så stemmer det hele.

Desværre har jeg ikke sporplan over Glyngøre, da jeg kun har nyere materiale.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"PerOlsen" skrev:
Desværre har jeg ikke sporplan over Glyngøre, da jeg kun har nyere materiale.MVH:Per

Hej Per,

Her hverfald nogle kilder, som måske kan hjælpe dig videre:

http://www.signalpost.dk/sidebaner-kilder2.htm

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Tak ... dem havde jeg også fundet ved googling. Wink Jeg har desværre ikke de omtalte kilder, så jeg må nok forsøge at finde dem på biblioteket.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

"ts_dk" skrev:
"PerOlsen" skrev:

Desværre har jeg ikke sporplan over Glyngøre, da jeg kun har nyere materiale.

MVH:Per

Hej Per,

Her hverfald nogle kilder, som måske kan hjælpe dig videre:

http://www.signalpost.dk/sidebaner-kilder2.htm

Hilsen Thomas Laughing out loud

Glyngøre Havn

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

Interessant billede, tak for det.

Jeg har tænkt lidt over dateringen af fotoet. Umiddelbart da der er et farvebillede, er det jo nok fra slutningen af 1960'erne og fremad, men er billedet i virkeligheden håndkoloreret?

Især de gule huse kunne godt se sådan ud...men tidens tand kan selvfølgelig også have ændret farverne så det er grunden til at den gule ser pudsig ud.

Hvornår sejlede Valdemar, og er det den på billedet? Ved du hvem fotografen er?

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

PERFEKT ... helt fantastisk billede ... indeholder simpelthen en guldgrube af information - ikke kun om sporplan, men stedet i det hele taget.

Mange tak for hjælpen.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Nej, jeg ved intet op fotoets oprindelse. Jeg har fået det tilsendt (i digital form) af en bekendt, som bor i et nybyggeri på havnen. Hvor originalen er ved jeg ikke. I stationsbygningen er der et lille lokalhistorisk museum, hvor der også er en del materiale vedrørende Glyngøre som stationsby. Et besøg er anbefalelsesværdigt.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

tno

Indlæg: 16

PB

Jeg tror også, at det er et håndkoloreret foto. Hvis man er meget ivrig, kan originalnegativet muligvis findes på Det Kgl. Bibliotek, og så vil man også kunne få vished om dateringen. Halvtredserne virker dog som et rimeligt gæt.

Færgen er Valdemar, som blev bygget i 1886, og som i 1938 overgik fra DSB til Statens Istjeneste. Derfor den grå bemaling. Frem til ophugningen i 1959 fungerede Valdemar som isbryder på Limfjorden.

Umiddelbart ligner Valdemar de andre små DSB-færger fra den tid, men den var teknisk noget anderledes med to skruer agter og isbryderstævn. Den sejlede altså ikke lige godt i begge retninger. Mens søsterfærgen Marie fra 1890 i 1905 blev forlænget og forsynet med skrue i forenden også, så den kunne bruges i flæng med DSBs andre små færger, forblev Valdemar en ægte isbryderfærge lige til det sidste.

Mange hilsener

Thomas N. Olesen

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Demann

Indlæg: 21

PB

I bladet Lokomotivet nr. 48, maj 1997 har Erling Nederland tegnet Glyngøre anno 1939. Super til inspiration for modelbygning.

Anbefales kan også Nederlands tegning af Dalmos i Lokomotivet nr. 56.

Mange Hilsner

Demann

Like 0 kan lide
Top

Picture

Demann

Indlæg: 21

PB

Ups -jeg glemte vist lige bogstavet e. Jeg mener Dalmose( strækningnen Slagelse - Næstved og Skælskør).

Demann

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej ... tak for info. En venlig sjæl har sendt mig en kopi af tegningen fra Lokomotivet nr. 48 samt nogle billeder fra Signalposten, så nu har jeg noget at arbejde med.

Skulle der være nogle af jer, der falder over det flotte luftfoto i en højere opløsning er jeg meget interesseret i det.

Ellers takker jeg for hjælpen og lægger meget snart den sporplan det resulterer i herop. Husk dog på, at planen vil blive rettet ud og simplificeret for at passe på min hylde. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Fantastisk billede.

Hvis I ser på de to eneste biler lige ved stationsbygningen, ligner det HGF`ere. Den nærmeste vogn i spor 3 ligner en HD`er og de øvrige Q-vogne. Sammenholdt med at der ikke er moderne parcelhuse, eller TV-antenner, er 50érne nok det seneste.

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg har også bemærket at der kun er to biler på billedet - hvilket i sig selv taler for at det er temmeligt gammelt.

Min kone er fra Nordsalling, og hun arbejdede i Glyngøre i 1965, men den bygning hun arbejdede i er ikke opført endnu da billedet er taget.

Jeg har forespurgt hos ophavskvinden for billedet om hun kan skaffe oplysninger om billedets oprindelse, og jeg viderebringer det i givet fald hér.

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Rigtigt godt billede. Som Mylle nævner det, så ligner vognene på havnen Q-vogne, ligesom man ser HD´ere på stationen. Personvognen der står nede ved molen længst til venstre ligner en træ-CR, pga. dørene i midten. En skam man ikke kan se hvad der er inde i remisen. Men kulgården ser meget aktiv ud, så det er i damptiden.

På EVP´s meget flotte og enorme hjemmeside (der varmt kan anbefales at besøge, man finder hele tiden noget nyt derinde), har han også skrevet noget om "Valdemar", der senest blev brugt som isbryder i Limfjordens vestlige del (fra Aalborg til Thyborøn)l. Den blev udrangeret så sent som i 1959 og blev også hugget op her. Den sejlede fra Glyngøre i august 1959. Vil tippe fotoet til at være fra 1955-1959.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg vil godt melde mig i hylekoret - også jeg er helt vild med det billede! Laughing out loud

Og jeg er enig: Jeg tror også, det skal tidsfæstes til engang i 50erne - måske slutningen af 40erne? Sammenholdt med Erling Nederlands tegning i Lokomotivet 48 - der skal forestille Glyngøre anno 1939 - er ydermolen ved færgelejet blevet forlænget, så måske denne information kan være med til at tidsfæste billedet?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Så er der nyt fra min ophavsmand om billedets oprindelse: Det er taget i august 1958, og er håndkoloreret af en hr. Markendahl fra Glyngøre.

En ting undrer mig: har der virkelig ikke været nogen drejeskive? Jeg kan ikke få øje på den på billedet. Er der en drejeskive på Erling Nedergårds tegning?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej Søren.

"disavelo" skrev:
Så er der nyt fra min ophavsmand om billedets oprindelse: Det er taget i august 1958, og er håndkoloreret af en hr. Markendahl fra Glyngøre.
Tror du at det er muligt, at få scannet billedet i en højere opløsning? :-)Kan du evt. finde ud af hvem fotografen er?
"disavelo" skrev:
En ting undrer mig: har der virkelig ikke været nogen drejeskive? Jeg kan ikke få øje på den på billedet. Er der en drejeskive på Erling Nedergårds tegning?

På den tegning ligger der en 12,5 meter drejeskive bag remisen.

På tegningen er der dog nogle sporforløb som ikke er identiske med senere fotografier og heller ikke med "dit".

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hvis jeg får yderligere faktuelle oplysninger, giver jeg dem videre.

Luftfotoet er skannet ind fra A4 format, så det bliver nok ikke bedre.

Jeg har forespurgt Glyngøre museum om de har billedet i større format.

Se også http://www.signalpost.dk/sidebaner-glyng.htm

Hér er billeder tilbage fra 1910, og også billeder fra endestationen - Nykøbing Mors.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Du skal bare scanne med flere dpi (dots per inch), så bliver billedet i højere opløsning. Har museet det billede du har scannet?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"disavelo" skrev:
Hvis jeg får yderligere faktuelle oplysninger, giver jeg dem videre. Luftfotoet er skannet ind fra A4 format, så det bliver nok ikke bedre.Jeg har forespurgt Glyngøre museum om de har billedet i større format.Se også http://www.signalpost.dk/sidebaner-glyng.htm Hér er billeder tilbage fra 1910, og også billeder fra endestationen - Nykøbing Mors.Venlige hilsnerSøren

Fin side. Tak for linket! Smile

2/3 nede på siden er et billede af en MO i Glyngøre med en Cls styrevogn. Jeg tror nu, det er en Crs, da det ser ud til, der er døre midt på vognen, hvilket kun var Cr-vognene, der havde det.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Billedet er hos en vens brors nabo, (eller noget i den retning!), så jeg har ingen indflydelse på skanningsteknik mv.

Også for mig at se må det være en CRS styrevogn.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Suzi Elena Apelgren

Egnsmuseum

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Kære alle interesserede i GLYNGØRE STATION.

Jeg har af en gæst fået nys om debatten vedr. Glyngøre station og et billede heraf.

Var det ikke bare lettere for jer at henvende jer til Sallingsund og omegns museum, som er beliggende i den gamle Glyngøre stationsbygning - vi har billedet, oplysningerne og en masse ting I garanteret vil være interesserede i.

VI sælger bla. en gammel video overført til DVD om de sidste tog på Sallingbanen og så koster det kun 20kr. at komme ind.

I kan også besøge os på : http://www.museumsallingsund.dk eller kontakte mig på tlf. 9773 1067.

Jeg har planer om, at renovere og udvide vores udstilling i 2009.

Dertil skal jeg bla. bruge en togvogn - så vi atter får et tog kørt til "perron" - som et ekstra udstillingslokale. Tanken er, at den bla. skal indeholde en model af Sallingbanen -

Måske er der en i dette forum, der kunne tænke sig at lave en sådan model - eller nogen der ved hvorfra man får en togvogn- meget gerne en passagervogn der har kørt på strækningen.Iøvrigt kan jeg fortælle at vi lørdag d. 3 November d.å. indvier en lille ny permanent udstilling om færgerne over Sallingsund.

Med venlig hilsen

Suzi Elena Apelgren

Leder af Sallingsund og Omegns Museum

__________________

Suzi Elena Apelgren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Suzi.

Lad mig starte med at sige, at jeg synes, det er et mægtig fint initiativ, du viser ved at henvende dig her. Det kan der nok komme en spændende dialog ud af. Laughing out loud

"Suzi Elena Apelgren" skrev:
Var det ikke bare lettere for jer at henvende jer til Sallingsund og omegns museum, som er beliggende i den gamle Glyngøre stationsbygning - vi har billedet, oplysningerne og en masse ting I garanteret vil være interesserede i.
Jo, det lyder som det helt rigtige sted at henvende sig - men man skal jo lige vide det først: Det er langt fra alle lokalmuseer, der viser stor interesse for deres lokale jernbanehistorie, så der er nok mange af os, der ikke er så vant til at tænke i de baner. Vi tognørder har det nok lidt med at køre vores egne løb i vore egne lukkede cirkler. Som du måske ved, har det til gengæld også affødt en omfattende jernbanehistorisk forskning og litteratur.
Citat:
VI sælger bla. en gammel video overført til DVD om de sidste tog på Sallingbanen [...]
Hvad koster den? Kan den fåes pr. postordre?
Citat:
[...] og så koster det kun 20kr. at komme ind.
Jo, tak, men når man bor i Nordsjælland koster det til gengæld en mindre formue at komme til Glyngøre. Wink Jeg skal nok komme forbi, når jeg næste gang er på de kanter, men det sker altså ikke hver dag.
Citat:
Dertil skal jeg bla. bruge en togvogn - så vi atter får et tog kørt til "perron" - som et ekstra udstillingslokale. Tanken er, at den bla. skal indeholde en model af Sallingbanen -Måske er der en i dette forum, der kunne tænke sig at lave en sådan model [...]
Det ville jeg elske - endnu mere, fordi der vil blive plads til en model i ordentlig størrelse - men mon ikke det ville være bedre med lidt mere lokale kræfter, jeg ved, at der er kompetence i området, og den findes også på dette forum. Laughing out loud
Citat:
- eller nogen der ved hvorfra man får en togvogn- meget gerne en passagervogn der har kørt på strækningen.

Ja, det er jo ikke lige noget, man sådan "får", men på den anden side er det nok heller ikke helt umuligt. Personvogne er dog dem, der er i højest kurs hos veteranklubberne, da det er gennem personbefordring, man får sine indtægter, så det er dem, alle gerne vil have.

Jeg har dog kendskab til nogle, der står rundt omkring - men de skal sættes i stand, og det er et kæmpe arbejde i sig selv. Hvis I har mod på opgaven, kunne jeg til gengæld godt forestille mig, at I kunne lokke en ud af en af klubberne. Dansk Jernbane-Klub - www.jernbaneklub.dk - er paraplyorganisation for de fleste danske veteranklubber, og har overblik over, hvad der står af materiel rundt omkring. Jeg ved, de har nogle "lig", der trænger til en kærlig hånd - under alle omstændigheder vil det nok være det rigtige sted at starte.

Klubben holder åbent hus hver mandag aften, så her træffes de tunge nørder med den store indsigt som regel.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' igen.

Du kan forresten se et eksempel på en gammel vogn, der har kørt til Glyngøre, i denne tråd.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Suzi Elena Apelgren

Egnsmuseum

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Hej Lars.

Ja naturligvis, skal I først kende til vores eksistens , jeg var også lidt provokerende med vilje, for jeg er jo kun interesseret i at få besøg af så mange af jer som muligt.

Jeg er ikke selv speciel togkyndig endnu- og har derfor brug for Jer der ved noget til at udvide og forbedre vores museum. Og så skal jeg lig jer først finde ud af hvor jeg finder hjælp og støtte til mine projekter- så tak for idéerne.

Du talte om, at der findes en klub i mit nærområde????? - hvor?- hvem?

Jeg syntes, at det ville være oplagt at private ildsjæle /nørder lavede vores modelbane, for jeg ved hvor meget I går op i detaljen - og jeg går meget op i at det skal være så naturtro som muligt - det er godt nok et lille museum, men prof.!

Danmark er ikke så stor længere - og der er masser af se på her ved Sallingsund, så kom du bare forbi en dag.

Vi kan naturligvis sagtens sende dig en DVD.

Ring til mig på 9773 1067, så aftaler vi nærmere.

Med venlig hilsen

Suzi Elena

__________________

Suzi Elena Apelgren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Suzi.

"Suzi Elena Apelgren" skrev:
Du talte om, at der findes en klub i mit nærområde????? - hvor?- hvem?
Se f.eks. denne tråd.
Citat:
Danmark er ikke så stor længere - og der er masser af se på her ved Sallingsund, så kom du bare forbi en dag.

Jeg var skam i Thyborøn og se på høfder med min dengang femårige søn sidste sommer, og han var meget fornærmet over, at vi ikke nåede til Lemvig denne sommer for at se på Tørfisken (Lemvigbanens store diesellokomotiv) - vi tog Vadehavet og Nordtyskland i stedet.

Så senest næste sommer skulle vi gerne være på jeres kanter igen - jeg vil også selv bygge en modelbane med udgangspunkt i den vestlige Limfjord.

Iøvrigt har Bjarne Dunbak lavet en meget flot model af færgen Svea, der rent faktisk har sejlet som afløserfærge på Glyngøre overfarten; men endnu bedre pønser han på at lave en model af Morsø - men han skal vist presses lidt for at lade sig overbevise om, at interessen også er der, så jeg vil foreslå, at du sender ham en email og spørger til projektet. Du kan læse mere på hans hjemmeside.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Suzi Elena Apelgren

Egnsmuseum

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Hej igen .

Jeg vil lige gøre læserne opmærksom på et foredrag i aften d. 24 okt. i Glyngøre Hallen om Sallingbanen og de stationsbyer som kom i halen på banen. Foredrag med billeder og tekst med Niels Mortensen fra Skive bihistoriske arkiv.

Vedr. møllen- så stod der ikke nogen ved skibsværftet - derimod var der en ved banen og een ved den gamle skibssmedje- det er nok den sidste du mener, Lars.

Den blæste ned i en storm i 1952- altså er dit foto noget ældre end vores.

Med venlig hilsen

Suzi Elena

__________________

Suzi Elena Apelgren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Suzi Elena Apelgren

Egnsmuseum

Indlæg: 5

PB  Hjemmeside

Vedr "Morsø" - så har vi en flot model af "Pinen" - 1 m. lang.

Jeg har også skruerne fra Pinen og Plagen samt et af ankrene og Logo´et der hang over broklap "porten" med "motorfolkets færge".

Det jeg savner mest er kontakt til folk der arbejdede på DSB færgerne og måske lidt flere effekter derfra.

Det var enmlig i stor udstrækning lokale der betjente færgerne for A/S Sallingsund overfarten, mens DSB færgernes personale var tjenestemænd, der blev forflyttet da færgefarten belv indstillet.

Suzi Elena

__________________

Suzi Elena Apelgren

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hej Suzi

Dejligt at have dig på banen - så kan vi få mere sikre faktuelle oplysninger.

Det billede jeg tidligere har bidraget med, hvor vindmøllen/vindmotoren står til højre for skibssmedjen, må således være taget i 1952 eller før, og ikke som tidligere anført i 1958.

Der spøger iøvrigt endnu et luftfoto af Glyngøre hos en familie i Nordsalling - mere følger!

Venlige hilsner

Søren

Herning.

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hej igen

Den film om Nordsallingbanen, som Suzi tidligere har omtalt, har jeg netop haft lejlighed til at se. Den er et fund! Der er optagelser i en snestorm i februar 1958 fra maskindepotet i Glyngøre, hvor D-maskinen klargøres med kul og vand, askegraven renses, maskinen vendes på drejeskiven med håndkraft, osv.osv.

Herudover bl.a. optagelser fra den sidste tid med personkørsel med Mo togstammer i 1971, sejlands med 'Morsø' o.m.a..

Og med Mozarts klarinetkoncert som underlægningsmusik er stemningen jo lagt!

Kan varmt anbefales!

Venlige hilnser

Søren

Herning.

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Søren.

"disavelo" skrev:
Den film om Nordsallingbanen, som Suzi tidligere har omtalt, har jeg netop haft lejlighed til at se. Den er et fund!

Det lyder dejligt - den ligger nemlig på bordet foran mig i en kuvert, som jeg ikke engang har fået lukket op endnu; men jeg vil glæde mig til at se den i eftermiddag. Laughing out loud

Den kan iøvrigt købes for 75,- kr. incl. porto ved henvendelse til museet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Wow - den film kan I godt skynde jer at købe - allesammen!

Filmen fra remisen i snevejr 1958 er helt vidunderlig, men resten er bestemt heller ikke at kimse af: Tidsmæssigt dækker det fra 1971 til 1978 (hvis vi ser bort fra remisefilmen), så der burde være noget for såvel epoke III som IV freaks. Og der er masser af billeder af stationsanlæg, overkørsler, biler mm.

Og rangering på færgen, komplet med færgevogne, Köf og jeg ved ikke hvad.

Anbefales. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Wow - den film kan I godt skynde jer at købe - allesammen!

Det gør vi så... Laughing out loud

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Aldeles glimrende film. Spændende optagelser med D 802 i Glyngøre i snevejr. Bl.a. ser man hvordan det kunne fungere med kulforsyning. Det har været hårdt arbejde og har givet gode muskler at have remisetjeneste. Drejeskiven må have ligget klods op ad remisen (kan ikke se om det er bagved, set på luftfotoet). Masser af ideer og inspiration at hente, DVD´eren er rigeligt de 75 kr. værd, og så er der eksta materiale såsom Sallingsundbroens indvielse, hvor man bl.a. får indtryk af bilfærgeoverfarten her.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmx1042

Indlæg: 8

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg søger sporplaner og fotografier af Glyngøre Station.MVH:Per

Vedlagt sporplan fra Glyngøre, maj 1951. Vær opmærksom på, at der gennem årene er sket flere omlægninger af spornettet, men denne her er vist meget "typisk" for stationen.

Jeg har gennem et par år skrevet på Glyngørebanens historie, og den færdige bog skulle gerne være i handelen i løbet af 2009.

Mvh.

Mogens Duus

190 - Glyngøre - Sporplan maj 1951

__________________

Mvh.
Mogens Duus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Per.

Jeg har været gennem mine bøger i jagt på noget helt andet, og fandt ud af, at bogen Gennem Danmark med Dancker - Strejftog VII har nogle rigtigt dejlige Glyngøre billeder - mere præcist ni, samt et helt vidunderligt billede af containertransport i Nykøbing M. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej Lars

Det er straks noteret på min ønskeseddel. Smile

Mange tak.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej Per, jeg har desværre først nu set de mange indlæg om Glyngøre.

Meget interessant emne!

På DJKs hjemmeside kan du finde billeder fra Glyngøre og det nævnte med Svea i lejet

under Gunnar W. Christensens togbilleder

under Danmark

under DSB

under Nedlagte strækninger

Hvis ikke du kender Gunnars hjemmeside kan du godt rive et par dage ud af kalenderen. Fantastisk!

Venlig hilsen

(jeg hedder også)

Per

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Takker ... har dog allerede været der ... på Lars' opfordring. Wink Udfra de billeder lykkedes det mig at rekonstruere en sporplan inden andre fik fundet dem frem. Det er netop disse billeder, som fik mig hooked på planen.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg har været gennem mine bøger i jagt på noget helt andet, og fandt ud af, at bogen Gennem Danmark med Dancker - Strejftog VII har nogle rigtigt dejlige Glyngøre billeder - mere præcist ni, samt et helt vidunderligt billede af containertransport i Nykøbing M. Laughing out loud

En flot bog, som jeg lige har hentet på det lokale bibliotek efter at have bestilt den for en uge siden. Bibliotekaren bemærkede at det eksemplar jeg har lånt er kommet direkte fra Banestyrelsen Smile

Der er dog en hel del eksemplarer på bibliotekerne, så der er nok ikke den lange ventetid.

Det er forøvrigt en bog i en serie, som jeg har tænkt mig at låne allesammen, for der er godt nok mange inspirerende billeder i - også selvom jeg ikke er så meget til damp.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Bogen "Genem Danmark med Dancker, Strejftog VII" kan stadig fås hos forlaget Jernbanebøger til knap 300 kr. Lidt dyrt måske, men den er rigeligt pengene værd, det er superflotte fotos fra jernbanernes sidste "gyldne" periode i Danmark.

Den første bog med Dancker kan bestemt også anbefales, her er der også nogen gode fotos med fra Glyngørebanen, eller rettere Sallingbanen. Den er forlængst udsolgt fra forlaget, men den kan måske fås antikvarisk. Fandt min på QXL i sin tid til en rimelig penge.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Ja, nu har jeg det sådan med bøger, at de behøver ikke stå på min hylde og samle støv.

Jeg synes bibliotekerne er en genial opfindelse og låner gerne den samme bog igen, hvis jeg senere får lyst til at se eller læse i den igen.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Kan se at der minsandten netop nu er ved at udkomme en bog om Glyngørebanen; "Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors".

http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/nyhedsbreve/2009/2009_september.pdf

http://www.jernbaneklub.dk/jernbog/

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg har lige fået den i dag - det er en pragtfuld bog, skrevet af Mogens Duus, med utallige fremragende fotos og tegninger og sporplaner osv. osv. Den er meget anbefalelsesværdig, og bestemt alle pengene værd. Jeg er glad for at jeg ikke ventede til jul!

Min er købt på museet i Glyngøre.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Så fik jeg også min bog i dag. Og det er en virkelig herlig bog. Den er bygget op som en jernbanebog skal være, kombineret med en masse fotos og tegninger mm.

Noget nyt er fx. farvetegninger af nogen af de oprangeringer der har kørt på banen.

Oprangeringerne bliver desuden også ofte nævnt i teksten, så der er masser af inspiration til modelbanen alene hvad det angår. Fx. har der kørt MO + B-vogn til Glyngøre.

Mit indtryk er at der er gået meget i dybden med stoffet, der er til nogen timers spændende læsning. En del fotos har ikke været vist før.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej Claus

Ja, lige netop de oprangeringer i stil med det http://www.jernbanen.dk præsenterer er ganske enkelt henrivende - jeg har ikke set det i en jernbanebog før Smile

Og så er bogen i øvrigt en fremragende jernbanebog, der anbefales til alle, som har DSB's sidebaner som interesse område.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Oprangeringerne bliver desuden også ofte nævnt i teksten, så der er masser af inspiration til modelbanen alene hvad det angår. Fx. har der kørt MO + B-vogn til Glyngøre.

Lidt off-topic, så har MO også kørt med Bn vogne på Frederikssundbanen.

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.asp?Aar=1966&litra=Bno&typenr=

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"henho" skrev:
Hej ClausJa, lige netop de oprangeringer i stil med det http://www.jernbanen.dk præsenterer er ganske enkelt henrivende - jeg har ikke set det i en jernbanebog før Smile Og så er bogen i øvrigt en fremragende jernbanebog, der anbefales til alle, som har DSB's sidebaner som interesse område.

Hej Henrik

Ja der er nok hentet inspiration fra jernbanen.dk til tegningerne. En virkelig god ide.

De fleste af os har nok kun plads til en sidebane i privaten, og har så fx tilføjet noget hovedbanetema til den hvad trækkraft angår Laughing out loud

I Banen nr. 85 var der forresten en spændende og flot artikel fra et hjemmeanlæg, der også havde hentet inspiration i Glyngørebanen. Der var her også lagt noget hovedbanetema ind i det og banen var i øvrigt indrettet i et rum i en lejlighed.

Men der kan bestemt hentes mange gode ideer fra bogen. Fx er det ret interessant at "Dan" og "Svea" fra HH-overfarten har sejlet Glyngøre-Nykøbing som afløserfærger.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Er der nogle der ved om der har været drejeskive på Glyngøre station?

Og i givet fald - hvor lå den?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

I Banen 114 på side 72 er der en fin lille sporplan fra 1923 over Glyngøre. Der synes at være en drejeskive lige bag de to-sporede remise og skråt overfor den ene af de to læsseramper; den der var vinkelret på sporet.

Drejeskiven havde ikke stikspor

http://www.123hjemmeside.dk/danske-jernbaner/27274383 er der en sporplan fra 1890, og der er drejeskiven ikke med. Så den må være etableret i perioden fra 1890 til 1923.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
I Banen 114 på side 72 er der en fin lille sporplan fra 1923 over Glyngøre. Der synes at være en drejeskive lige bag de to-sporede remise og skråt overfor den ene af de to læsseramper; den der var vinkelret på sporet.Drejeskiven havde ikke stiksporPå http://www.123hjemmeside.dk/danske-jernbaner/27274383 er der en sporplan fra 1890, og der er drejeskiven ikke med. Så den må være etableret i perioden fra 1890 til 1923.

Tak Willie. Det var lige det billede jeg savnede.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.