Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

CPS farver

Da' allesammen.

Jeg er gået i gang med at male og indrette en Heljan CPS vogn. I den forbindelse har jeg fundet farverne til det meste - men er der nogen, der ved, hvilken farve førerrummet på CPS havde indvendigt?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmx1042

Indlæg: 8

PB

Som de fleste andre førerrum var CPS'ernes malet i "den vante" grå farve.

__________________

Mvh.
Mogens Duus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' allesammen.Jeg er gået i gang med at male og indrette en Heljan CPS vogn. I den forbindelse har jeg fundet farverne til det meste - men er der nogen, der ved, hvilken farve førerrummet på CPS havde indvendigt?

Må vi ikke se nogle detaljebilleder, når modellen er færdigmalet. Måske det kunne smitte Smile

Var CP og CPS malet ligedan i farverne, taget styrvognsdelen fra naturligvis?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"tmx1042" skrev:
Som de fleste andre førerrum var CPS'ernes malet i "den vante" grå farve.

Tak for det - så kan jeg sove roligt, for jeg har nemlig allerede malet det gråt. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

"Skott" skrev:
Må vi ikke se nogle detaljebilleder, når modellen er færdigmalet. Måske det kunne smitte Smile
Jo, jeg skal nok tage nogle billeder, når jeg når så langt. Foreløbeligt er det indre færdigt, så nu skal jeg "bare" have malet det udvendige, sat litreringer på, og få monteret lys mm.Var på besøg hos Trinbrættet Århus i dag for at købe stumper til projektet - men de havde nu ikke meget længere, bortset fra litreringer fra KM Text. Er butikken ved at udvikle sig til en "almindelig" modeltogsbutik uden det eldorado af specialprodukter, den havde engang?Jeg skal også bruge gitre til vinduerne, dem plejede man at kunne få i Århus, men heldigvis laver Freja Modeltog dem stadigvæk.Og så skal der varmeledninger mm. på - det har Heljan heller ikke fået med - og stik til styreledninger.Kasper Bang Jensen har også en række fine tips på hans hjemmeside.
Citat:
Var CP og CPS malet ligedan i farverne, taget styrvognsdelen fra naturligvis?

Jeg er ikke sikker, men det satser jeg nu på...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Da' Skott.
"Skott" skrev:
Må vi ikke se nogle detaljebilleder, når modellen er færdigmalet. Måske det kunne smitte Smile
Jo, jeg skal nok tage nogle billeder, når jeg når så langt. Foreløbeligt er det indre færdigt.
Er det "kun" blevet malet, eller har du også lavet forbedringer/ændringer her?
"Lars Skjærlund" skrev:
så nu skal jeg "bare" have malet det udvendige, sat litreringer på, og få monteret lys mm.
Ja det manglende lys er en stor fejl ved CPS'en.
"Lars Skjærlund" skrev:
Var på besøg hos Trinbrættet Århus i dag for at købe stumper til projektet - men de havde nu ikke meget længere, bortset fra litreringer fra KM Text. Er butikken ved at udvikle sig til en "almindelig" modeltogsbutik uden det eldorado af specialprodukter, den havde engang?
Der er da ellers langt fra Kokkedal til Århus Wink Ja, jeg er bange for, de sælger de smådele, de har fra Mads' tid, men køber ikke nye hjem uden bestilling. Trist. Det var jo netop en af de spændende ting ved brættet inden salget.
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg skal også bruge gitre til vinduerne, dem plejede man at kunne få i Århus, men heldigvis laver Freja Modeltog dem stadigvæk.Og så skal der varmeledninger mm. på - det har Heljan heller ikke fået med - og stik til styreledninger.
Jeg købte noget materiel fra Alf, da han solgte hele sin samling her i efteråret, bl.a. en CPS - ombygget med bla. fuglegitre samt varmeslange, så jeg er jo temmelig nysgerrig efter at få den så korrekt som mulig Smile
"Lars Skjærlund" skrev:
Kasper Bang Jensen har også en række fine tips på hans hjemmeside.
Ja, den er virkelig flot. Kunne du ikke få opklaret farvemysteriet hos ham, nu han har opbygget en CPS efter de rigtige farver m.m.?
Citat:
Var CP og CPS malet ligedan i farverne, taget styrvognsdelen fra naturligvis?
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg er ikke sikker, men det satser jeg nu på...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Var på besøg hos Trinbrættet Århus i dag for at købe stumper til projektet - men de havde nu ikke meget længere, bortset fra litreringer fra KM Text. Er butikken ved at udvikle sig til en "almindelig" modeltogsbutik uden det eldorado af specialprodukter, den havde engang?

Det håber jeg nu ikke...var selv forbi idag efter stumper - Henrik har ferie 14 dage endnu Sad - så der sker ikke meget der inde uden ham...

Hverken de nye vogne fra elektrotren eller esu lokpilot var på lager... Kommer først om 14 dage Sad

Hilsen Thomas

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

[Det indre]

"Skott" skrev:
Er det "kun" blevet malet, eller har du også lavet forbedringer/ændringer her?
Jeg havde overvejet at lave meget ud af det indre - men efter en prøvesamling har jeg bestemt mig til at lade være: Striben med vinduer er så tyk, at der er grænser for, hvor meget man kan se af de indre. Mange detaljer forsvinder, men det har været et absolut plus at få malet vægge, gulv, sæder mm. Til gengæld tror jeg, det er meningsløst at lave f.eks. indretning i førerrummet.Men passagerer kommer der nok i på et tidspunkt.
Citat:
Ja det manglende lys er en stor fejl ved CPS'en.
Jeg ved ikke, om du regner kabinelys med til det indre - men det kommer der naturligvis på. Jeg følger Leonards råd og propper en Digital LED i den - den kan klare såvel belysning som kørelys. Samtidigt skifter jeg alle lysdioder ud til en type, jeg selv har købt hos Dotlight, så jeg får samme lysfarve i såvel mine MOer (jeg har kun en endnu - men der skulle gerne komme mange flere) som mine CPer - af forskellig art.[Trinbrættet Århus]
Citat:
Der er da ellers langt fra Kokkedal til Århus Wink
- men når man er på ferie hos familien, er det vel meget naturligt at kigge forbi, selvom det måske var sidste gang. Crying
Citat:
Ja, jeg er bange for, de sælger de smådele, de har fra Mads' tid, men køber ikke nye hjem uden bestilling. Trist. Det var jo netop en af de spændende ting ved brættet inden salget.
Enig. Så nu handler det om en mail til Peter hos Freja - og et besøg i Tikøb. Det ligger til gengæld tæt på Kokkedal. ;-)[Kasper Bang Jensen]
Citat:
Ja, den er virkelig flot. Kunne du ikke få opklaret farvemysteriet hos ham, nu han har opbygget en CPS efter de rigtige farver m.m.?

Tvivler: Han har ret travlt for tiden, men bortset fra det tror jeg også, at han "kun" har vognen fra Hvalsø at holde sig til - og det er en CP, ikke en CPS. Og hvis du studerer hans billeder vil du se, at han overhovedet ikke har malet interiøret.

Men det har pyntet meget at få malet det indvendige - vognen virker meget lysere og venligere end før. Jeg har nogle stykker af dem, så jeg har tænkt mig at lave et sammenligningsfoto af en original vogn og min version, når jeg engang når så langt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

tmx1042

Indlæg: 8

PB

Citat:
Ja det manglende lys er en stor fejl ved CPS'en.

Mens CPS endnu kørte, blev frontlanternerne kun brugt, når det var mørkt. Praksis med at køre med lys i dagslys må være indført med det nye sikkerhedsreglement i 1975.

CP og CPS var malet ens - men jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet?

__________________

Mvh.
Mogens Duus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da'.

"tmx1042" skrev:
Mens CPS endnu kørte, blev frontlanternerne kun brugt, når det var mørkt. Praksis med at køre med lys i dagslys må være indført med det n ye sikkerhedsreglement i 1975.
Ja, der er mange ekstra udfordringer, hvis man vil have korrekt lygteføring over flere epoker. Laughing out loud Det er også derfor, jeg eksperimenterer med dekodere med mange udgange.Det kan gå på CPSen - men f.eks. en MY kan have rigtigt mange kombinationer, så der bliver det for alvor en udfordring. Jeg er gået i gang med at udtænke et diodematrix, så man kan lave mange kombinationer med få udgange - men mere om det, når det bliver færdigt engang.Men jeg tror nu ikke, du husker helt rigtigt med årstallet: Der var en overgangsperiode fra 1971 til 1975, hvor det "fulde" dagslyssignal med tre tændte lamper blev indført. Se mere i Dansk signalleksikon - selvom dette opslag vist kun findes på engelsk? :roll:
Citat:
CP og CPS var malet ens - men jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet?

Jeg forstod det sådan, at CP og CPS var malet ens - undtagen styrerummet: Sådan vil jeg formode, det var - og det har du jo også bekræftet. Tak for svarene.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

[Det indre]

"Skott" skrev:
Er det "kun" blevet malet, eller har du også lavet forbedringer/ændringer her?
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg havde overvejet at lave meget ud af det indre - men efter en prøvesamling har jeg bestemt mig til at lade være: Striben med vinduer er så tyk, at der er grænser for, hvor meget man kan se af de indre. Mange detaljer forsvinder, men det har været et absolut plus at få malet vægge, gulv, sæder mm. Til gengæld tror jeg, det er meningsløst at lave f.eks. indretning i førerrummet.Men passagerer kommer der nok i på et tidspunkt.
Jeg tror også det, at male interiøret er den største og mest synlige forbedring, man kan foretage. Har du "blot" malet interiøret med pensel, eller er det malet med sprøjtepistol?
Citat:
Ja det manglende lys er en stor fejl ved CPS'en.
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg ved ikke, om du regner kabinelys med til det indre - men det kommer der naturligvis på. Jeg følger Leonards råd og propper en Digital LED i den - den kan klare såvel belysning som kørelys. Samtidigt skifter jeg alle lysdioder ud til en type, jeg selv har købt hos Dotlight, så jeg får samme lysfarve i såvel mine MOer (jeg har kun en endnu - men der skulle gerne komme mange flere) som mine CPer - af forskellig art.
Det var nu mest frontlyset, jeg hentydede til. Jeg tror dog det, at Hobbytrade nu leverer sine dobbeltdækkervogne med interiørlys monteret fra fabrikken, sætter nye standarder for fremtidige personvogne :)Det giver noget ekstra til vognene, når man også har interiørlyset med. Det gør dem ligesom - mere færdige.[Trinbrættet Århus]
Citat:
Der er da ellers langt fra Kokkedal til Århus Wink
"Lars Skjærlund" skrev:
- men når man er på ferie hos familien, er det vel meget naturligt at kigge forbi, selvom det måske var sidste gang. Crying
Det lyder da ikke så godt, med familien. Håber, du kan blive positivt overrasket alligevel. Smile
Citat:
Ja, jeg er bange for, de sælger de smådele, de har fra Mads' tid, men køber ikke nye hjem uden bestilling. Trist. Det var jo netop en af de spændende ting ved brættet inden salget.
"Lars Skjærlund" skrev:
Enig. Så nu handler det om en mail til Peter hos Freja - og et besøg i Tikøb. Det ligger til gengæld tæt på Kokkedal. Wink
Det må siges Wink [Kasper Bang Jensen]
Citat:
Ja, den er virkelig flot. Kunne du ikke få opklaret farvemysteriet hos ham, nu han har opbygget en CPS efter de rigtige farver m.m.?
"Lars Skjærlund" skrev:
Tvivler: Han har ret travlt for tiden, men bortset fra det tror jeg også, at han "kun" har vognen fra Hvalsø at holde sig til - og det er en CP, ikke en CPS. Og hvis du studerer hans billeder vil du se, at han overhovedet ikke har malet interiøret.Men det har pyntet meget at få malet det indvendige - vognen virker meget lysere og venligere end før. Jeg har nogle stykker af dem, så jeg har tænkt mig at lave et sammenligningsfoto af en original vogn og min version, når jeg engang når så langt.

Jeg glæder mig meget til at se billederne. Så kommer mine CP'er nok også under behandling - og måske min CPS...

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

"Skott" skrev:
Jeg tror også det, at male interiøret er den største og mest synlige forbedring, man kan foretage. Har du "blot" malet interiøret med pensel, eller er det malet med sprøjtepistol?
Jeg har brugt min airbrush - når man først har den, er det ofte det letteste, og når man har mange vogne, der skal under behandling, handler det jo om at finde den letteste løsning. Wink I dette tilfælde malede jeg først gulvet lysegråt - CP vognen i Hvalsø har linoleumsgulv, men af en særdeles fugtskadet, meget mørk sortgrå kulør, så jeg formodede, at det oprindeligt var lysegråt. Jeg har brugt en Humbrol 147, der har en passende grøngrå fremtræden - i mat.Så klæbede jeg en maske på i selvklæbende folie: Det tog sin tid at lave, men så er arbejdet gjort een gang for alle. En gang Humbrol 98 chokoladebrun - dvs. næsten sort - igen mat, efterfulgt af en gang satin lak før jeg fjernede masken. Det virker helt godt - lyset skinner en anelse i det mørke læder, mens der ikke er nogen refleksioner fra gulvet.Væggene har fået en Humbrol 133 for neden, mens det øverste har fået en blanding af 63 og 74 inde i passagerrummet. Ren 74 på enderummet, og nummer 1 i førerrummet. Humbrol 1 er egentligt en grå grundmaling, men jeg bruger den tit, da jeg synes, den rammer DSBs specialvogns-/alle-steder-grå ret godt. Jeg ville også have givet væggene satin lak, men når man sætter vinduerne på, kan det være næsten lige meget: De skinner rigeligt i forvejen.Når jeg ikke sender billeder med det samme, er det fordi jeg også eksperimenterede med at bruge Humbrol Maskol til afmaskning af vinduerne - og det faldt ikke så heldigt ud, så jeg har noget reparationsarbejde... Wink
Citat:
Det var nu mest frontlyset, jeg hentydede til. Jeg tror dog det, at Hobbytrade nu leverer sine dobbeltdækkervogne med interiørlys monteret fra fabrikken, sætter nye standarder for fremtidige personvogne :)Det giver noget ekstra til vognene, når man også har interiørlyset med. Det gør dem ligesom - mere færdige.
Helt enig. Begge dele kommer naturligvis på plads i mine vogne - men som andre har sagt, blev kørelyset faktisk slet ikke brugt i dagtimerne i epoke III.Jeg glælder mig til en fuldt belyst stamme med en MO, en CPL og en CPS. Når CLSen så engang dukker op, skal jeg jo til gengæld til at køre med slukket passagerlys på MOen - så det bliver godt, når den kan noget variation.
Citat:
"Lars Skjærlund" skrev:
- men når man er på ferie hos familien, er det vel meget naturligt at kigge forbi, selvom det måske var sidste gang. Crying
Det lyder da ikke så godt, med familien. Håber, du kan blive positivt overrasket alligevel. Smile
Det var skam ikke noget med familien - jeg antydede bare, at jeg måske ikke gider bruger tid på at besøge Trinbrættet Århus mere. Der er efterhånden kun præcist de samme varer som alle andre steder, og så kan jeg jo nok finde noget mere konstruktivt at bruge en fridag på.Jeg spurgte til deres hjemmelavede serie af huse - og ferieafløseren kiggede måbende på mig, han anede ikke, hvad jeg talte om. Havnekranen kan stadig fåes, men kun mod forudbestilling - så der kommer nok ikke mere på den front?
Citat:
Jeg glæder mig meget til at se billederne. Så kommer mine CP'er nok også under behandling - og måske min CPS...

Du skal nok ikke forvente, at der sker meget mere før om et par uger: Jeg har ferie ugen ud, den skal bruges sammen med sønnike, og jeg skal også have fat i de nødvendige stumper, før jeg begynder at male det udvendige.

I mellemtiden kan jeg så passende begynde at eksperimentere med den Digital LED, jeg har byttet mig til hos Leonard - det er vist det helt rigtige til en vogn som denne.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg har brugt min airbrush - når man først har den, er det ofte det letteste, og når man har mange vogne, der skal under behandling, handler det jo om at finde den letteste løsning. Wink I dette tilfælde malede jeg først gulvet lysegråt - CP vognen i Hvalsø har linoleumsgulv, men af en særdeles fugtskadet, meget mørk sortgrå kulør, så jeg formodede, at det oprindeligt var lysegråt. Jeg har brugt en Humbrol 147, der har en passende grøngrå fremtræden - i mat.
OK. Jeg har stadig ikke prøvet kræfter med airbrush, men det kunne da være en mulig start, nu der står en række vogne for tur her Wink
"Lars Skjærlund" skrev:
Så klæbede jeg en maske på i selvklæbende folie: Det tog sin tid at lave, men så er arbejdet gjort een gang for alle. En gang Humbrol 98 chokoladebrun - dvs. næsten sort - igen mat, efterfulgt af en gang satin lak før jeg fjernede masken. Det virker helt godt - lyset skinner en anelse i det mørke læder, mens der ikke er nogen refleksioner fra gulvet.
Denne maske, var det for at beskytte gulvet, så du herefter malede sæderne? Hvilken folie brugte du?
"Lars Skjærlund" skrev:
Væggene har fået en Humbrol 133 for neden, mens det øverste har fået en blanding af 63 og 74 inde i passagerrummet. Ren 74 på enderummet, og nummer 1 i førerrummet. Humbrol 1 er egentligt en grå grundmaling, men jeg bruger den tit, da jeg synes, den rammer DSBs specialvogns-/alle-steder-grå ret godt. Jeg ville også have givet væggene satin lak, men når man sætter vinduerne på, kan det være næsten lige meget: De skinner rigeligt i forvejen.Når jeg ikke sender billeder med det samme, er det fordi jeg også eksperimenterede med at bruge Humbrol Maskol til afmaskning af vinduerne - og det faldt ikke så heldigt ud, så jeg har noget reparationsarbejde... Wink
Så de kommer til at se ud som siden, du linkede til?Jeg har da tid til at vente på billeder. Er ved at renovere hus, så det er alligevel ikke banen, der har højeste prioritet lige nu Smile
"Skott" skrev:
Det var nu mest frontlyset, jeg hentydede til. Jeg tror dog det, at Hobbytrade nu leverer sine dobbeltdækkervogne med interiørlys monteret fra fabrikken, sætter nye standarder for fremtidige personvogne :)Det giver noget ekstra til vognene, når man også har interiørlyset med. Det gør dem ligesom - mere færdige.
"Lars Skjærlund" skrev:
Helt enig. Begge dele kommer naturligvis på plads i mine vogne - men som andre har sagt, blev kørelyset faktisk slet ikke brugt i dagtimerne i epoke III.Jeg glælder mig til en fuldt belyst stamme med en MO, en CPL og en CPS. Når CLSen så engang dukker op, skal jeg jo til gengæld til at køre med slukket passagerlys på MOen - så det bliver godt, når den kan noget variation.
Helt rigtigt. Det var først efter 1972, eller deromkring, så det er alligevel ikke relevant for mig - i dagtiderne, men det ser jo godt ud, hvis man slukker lyset i lokalet om aftenen og så kun har lyset på banen som lyskilde Wink
"Lars Skjærlund" skrev:
Det var skam ikke noget med familien - jeg antydede bare, at jeg måske ikke gider bruger tid på at besøge Trinbrættet Århus mere. Der er efterhånden kun præcist de samme varer som alle andre steder, og så kan jeg jo nok finde noget mere konstruktivt at bruge en fridag på.
OK. Det glæder mig da på dine vegne, at de har det fint.
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg spurgte til deres hjemmelavede serie af huse - og ferieafløseren kiggede måbende på mig, han anede ikke, hvad jeg talte om. Havnekranen kan stadig fåes, men kun mod forudbestilling - så der kommer nok ikke mere på den front?
Jeg er også bange for, de holder igen med specialkonstruktionerne. Jeg synes virkelig godt om deres havnekran, men har ikke plads til en havn på mit anlæg, så den er desværre ikke aktuel. Har dog købt deres tidligere kulkran med tilbehør. Håber, dog de måske kommer med andet, ellers spilder Per fra Epokemodeller jo bestemt ikke tiden, så det kunne være, han i stedet kan lave det, du mangler?
"Skott" skrev:
Jeg glæder mig meget til at se billederne. Så kommer mine CP'er nok også under behandling - og måske min CPS...
"Lars Skjærlund" skrev:
Du skal nok ikke forvente, at der sker meget mere før om et par uger: Jeg har ferie ugen ud, den skal bruges sammen med sønnike, og jeg skal også have fat i de nødvendige stumper, før jeg begynder at male det udvendige.I mellemtiden kan jeg så passende begynde at eksperimentere med den Digital LED, jeg har byttet mig til hos Leonard - det er vist det helt rigtige til en vogn som denne.

Jeg kan som sagt vente på dine billeder, men vil meget gerne se dem, den dag, du finder tid til at tage dem. I mellemtiden har jeg noteret mig de farvenumre, du anviser og vil prøve at få fat i dem som det første skridt. Ser også frem til resultaterne af din belysning af modellerne Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da jeg nu var i gang med at fotografere, tog jeg alligevel et par billeder af CPS vognen i malet tilstand. Den er ikke blevet alt for køn i kanterne - det skyldes mine ikke videre vellykkede eksperimenter med Humbrols Maskol.

Men det ses næsten ikke, når taget er på - og så skal det under alle omstændigheder nok blive rettet. Cool

Men farverne ses jo ganske tydeligt, og man kan også ret godt se, hvordan lyset skinner lidt i det mørke "læder". Til gengæld betyder det tykke "glas" på indersiden, at det vist er meningsløst at give væggene halvblank lak.

P7083062

P7083067

P7273761

P7083033

P7273763

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

"Skott" skrev:
Denne maske, var det for at beskytte gulvet, så du herefter malede sæderne? Hvilken folie brugte du?

Rigtig maskefolie til en airbrush er meget, meget dyr og ret svær at skaffe, men jeg fik et tip af en professionel grafiker, der hidtil har virket meget fint: Jeg bruger selvklæbende bogbind, købt hos en almindelig boghandler. Det er let at skære i, og det klæber ikke ret hårdt.

Til gengæld måtte jeg sande, at folien også kan fedte, når den får lov at sidde for længe - som på ydersiden af min CPS. Det fedt har vist sig vanskeligt at fjerne - jeg prøvede med sprit, men det ødelagde Heljans vinrøde farve. Sad Nå, men den bør jo males om under alle omstændigheder, også udvendigt, så det går nok.

Men moralen må være, at man kun skal bruge bogbind, når det skal sidde på i kortere tid.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej igen Lars

Tak for billederne. Det giver et rigtig godt indtryk af ændringerne!

"Skott" skrev:
Denne maske, var det for at beskytte gulvet, så du herefter malede sæderne? Hvilken folie brugte du?
Men var folien, indvendigt, brugt til at beskytte gulvet, mens du malede sæderne?
"Lars Skjærlund" skrev:
Rigtig maskefolie til en airbrush er meget, meget dyr og ret svær at skaffe, men jeg fik et tip af en professionel grafiker, der hidtil har virket meget fint: Jeg bruger selvklæbende bogbind, købt hos en almindelig boghandler. Det er let at skære i, og det klæber ikke ret hårdt.Til gengæld måtte jeg sande, at folien også kan fedte, når den får lov at sidde for længe - som på ydersiden af min CPS. Det fedt har vist sig vanskeligt at fjerne - jeg prøvede med sprit, men det ødelagde Heljans vinrøde farve. Sad Nå, men den bør jo males om under alle omstændigheder, også udvendigt, så det går nok.Men moralen må være, at man kun skal bruge bogbind, når det skal sidde på i kortere tid.

Det lyder da interessant med boggind; men man skal vist male lidt ad gangen for ikke at risikere, limen sætter sig, lyder det til Smile

Den CPS, som Kasper havde malet, blev godt nok også meget mørk vinrød. Var de virkelig så mørke oprindeligt?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Skott.

"Skott" skrev:
Men var folien, indvendigt, brugt til at beskytte gulvet, mens du malede sæderne?
Jep.
Citat:
Det lyder da interessant med boggind; men man skal vist male lidt ad gangen for ikke at risikere, limen sætter sig, lyder det til Smile
Jeg tror, det handler om timer - ikke dage; men når man sprøjtemaler, kan man jo nærmest fjerne masken, lige så snart man er færdig med at sprøjte, så i mange tilfælde gør det ikke så meget.
Citat:
Den CPS, som Kasper havde malet, blev godt nok også meget mørk vinrød. Var de virkelig så mørke oprindeligt?

Vinrød er vel en af de mest omdiskuterede farver indenfor modelbane overhovedet. Det rigtige svar i denne sammenhæng er nok, at den også i virkeligheden varierede meget - at farven både skiftede over tid, men også, og ikke mindst, at den falmede, så den reelt fandtes i ubeskriveligt mange varianter.

Bedre bliver det så ikke, når man samtidigt tager i betragtning, at den også er meget svær at fotografere - farven skifter meget med belysningen.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

"Skott" skrev:
Det lyder da interessant med bogbind; men man skal vist male lidt ad gangen for ikke at risikere, limen sætter sig, lyder det til Smile
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg tror, det handler om timer - ikke dage; men når man sprøjtemaler, kan man jo nærmest fjerne masken, lige så snart man er færdig med at sprøjte, så i mange tilfælde gør det ikke så meget.
Så bare man er tilpas hurtig, virker metoden som hensigtet Smile
"Lars Skjærlund" skrev:
Vinrød er vel en af de mest omdiskuterede farver indenfor modelbane overhovedet. Det rigtige svar i denne sammenhæng er nok, at den også i virkeligheden varierede meget - at farven både skiftede over tid, men også, og ikke mindst, at den falmede, så den reelt fandtes i ubeskriveligt mange varianter.
Ja, den har det med at optage mangen en diskussion i div. modelbaneblade, såvel som i NG.Bedre bliver det så ikke, når man samtidigt tager i betragtning, at den også er meget svær at fotografere - farven skifter meget med belysningen.[/quote]

Enig. Men Kaspers ser dog meget mørk ud på billedet, men det kan jo netop være belysningens skyld?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

"Skott" skrev:
Det lyder da interessant med bogbind; men man skal vist male lidt ad gangen for ikke at risikere, limen sætter sig, lyder det til Smile
"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg tror, det handler om timer - ikke dage; men når man sprøjtemaler, kan man jo nærmest fjerne masken, lige så snart man er færdig med at sprøjte, så i mange tilfælde gør det ikke så meget.
Så bare man er tilpas hurtig, virker metoden som hensigtet Smile
"Lars Skjærlund" skrev:
Vinrød er vel en af de mest omdiskuterede farver indenfor modelbane overhovedet. Det rigtige svar i denne sammenhæng er nok, at den også i virkeligheden varierede meget - at farven både skiftede over tid, men også, og ikke mindst, at den falmede, så den reelt fandtes i ubeskriveligt mange varianter.
Ja, den har det med at optage mangen en diskussion i div. modelbaneblade, såvel som i NG.Bedre bliver det så ikke, når man samtidigt tager i betragtning, at den også er meget svær at fotografere - farven skifter meget med belysningen.[/quote]

Enig. Men Kaspers ser dog meget mørk ud på billedet, men det kan jo netop være belysningens skyld?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.