Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Gamle lokomotiver på nye skinner (gammelt Märklin på C-spor)

Jeg har her i weekenden haft fundet mine gamle lokomotiver fra min barndom frem for at teste dem på en analog bane.

Først var banen med gamle m-skinner og bortset fra at et par enkelte lokomotiver trænger til en kærlig hånd, kørte de fleste stadig rigtig godt.

Jeg besluttede mig så til at brug C-skinner i stedet, og så oplevede jeg noget ganske sært.

- Specielt mindre lokomotiver af ældre dato lod til ikke at trives på C-skinner. De hoppede, dansede og lød som om der var noget der stødte på skinnerne.

Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende, og så har gode råd til hvodan problemet kan løses?

Der er selvfølgelig en del af de gamle lokomotiver der trænger til nye friktionsringe, men jeg undrer mig bare over den dramatiske forskel på at køre på m-skinner til c-skinner. Godt nok ved jeg at skinneprofilerne er lidt forskellig fra M til C.

Betyder det at man bare skal betragte de gamle loks som pensionsmodne?

På forhånd tak.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Noget tyder på at flangerne er for høje på dine gamle lokomotiver, så de støder imod svellerne på C-skinnerne. C-skinnernes skinnehøjde er lavere end M-skinnernes ditto. Eneste mulighed er at udskifte hjulene eller at dreje af flangen. Hvor gamle er dine lokomotiver, for jeg synes at kunne huske at Märklin skriver at de fleste lokomotiver fra 50'erne og frem kan køre på C-skinner?

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Du har nok ret i at det er flangerne.

Jeg må hen ad vejen overveje at få skiftet hjul på dem, hvis jeg alligevel vil have dem digitaliseret

Lokomotiverne er fra 70´erne og 80´erne.

Heldigvis lader mine store ældre lokomotiver (MY, V200, BR01, 2 x BR24, E111 og E103) til køre fint.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"DennisTR" skrev:
Noget tyder på at flangerne er for høje på dine gamle lokomotiver, så de støder imod svellerne på C-skinnerne. C-skinnernes skinnehøjde er lavere end M-skinnernes ditto. Eneste mulighed er at udskifte hjulene eller at dreje af flangen. Hvor gamle er dine lokomotiver, for jeg synes at kunne huske at Märklin skriver at de fleste lokomotiver fra 50'erne og frem kan køre på C-skinner?

Jeg har en brochure fra 1996 omhandlende C-sporet. Her kan man læse følgende:

"Alle Märklin H0-Lokomotive ab Mitte der 50 Jahre können auf C-Gleis eingesetzt werden (soweit sie mit dem üblichen Mittelschleifer ausgerüstet sind). Auch für die ältere Wagen ab diesem Zeitraum bestehen kaum Einschränkungen der Betriebsmöglichkeiten. Radsätzte und Kupplungen sind berücksichtigt. Die C-Gleis-Geometrie (ohne engen "Industriekreis") ist auch für alle längeren Märklin-Fahrzeuge ungehindert befahrbar".

Altså fra midten af 50erne ser Märklin ikke nogen problemer - uden dog at afgive en altomfattende garanti. De små lokomotiver (er det 3029 og 3000?), var normalt dem man startede med, så måske er de ældre og derfor ikke kompatible? Ellers kan årsagen godt være de mangelnde friktionsringe. Slæbeskoene skal også være præcist justeret og have det rigtige tryk på punktkontakterne

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Ja dem er der 2 af og de er også blandt....men pyt med dem for de er nu ikke så interresante.

Ud over dem er der,

en vinrød v60 med telexkobling der nok er fra 70´erne.

en serie 81 med telexkoblng fra 60érne

De kunne jo være sjove at bruge til rangering.

Så er der SJ´s svar på rangertraktor1.

Sidst men ikke mindst en gammel BR23 fra 60´erne. Det er godt nok et lidt større damplok, men opførslen er den samme.

Det ser nu ud til at Dennis har ret i sin antagelse af at flangerne er for store ift kørsel på c-skinner.

Jeg tror umiddelbart kun Märklin ar nævnte de 2 lokomotiver da de er de mest almindelige.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Klaus_H" skrev:
Ja dem er der 2 af og de er også blandt....men pyt med dem for de er nu ikke så interresante.
Det har du ret...
Citat:
Ud over dem er der,en vinrød v60 med telexkobling der nok er fra 70´erne. en serie 81 med telexkoblng fra 60érneDe kunne jo være sjove at bruge til rangering.
Dem har jeg begge to, gode konstruktioner, og de trækker godt! Men er nu altså i dag forældede med hensyn til detaljering osv.
Citat:
Sidst men ikke mindst en gammel BR23 fra 60´erne. Det er godt nok et lidt større damplok, men opførslen er den samme.Det ser nu ud til at Dennis har ret i sin antagelse af at flangerne er for store ift kørsel på c-skinner.
Det må man egentlig kunne se/høre, hvis man kigger godt efter...
Citat:
Jeg tror umiddelbart kun Märklin ar nævnte de 2 lokomotiver da de er de mest almindelige.

For god ordens skyld. Märklin nævnte ikke disse direkte, det var min kommentar...

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Jeg har aldrig stødt på det problem at flangerne skulle være for høje. Tværtimod, jeg haren del gamle lokomotiver heriblandt TM 800, 3021, 3048 og en 3031, der er den samme som din serie 81 1964 og de der kører alle perfekt på C-skinner. Derfor tror jeg at det er afstanden imellem hjulene, der er noget galt med eller at du ikke har hæfteringe på de hjul, der skal have det. Märklin har iøvrigt skiftet hjulprofil omkring 1974 til en væsentlig lavere flange så der skal der altså slet ikke være nogle problemer. Jeg syntes du skal prøve at få nogle hæfteringe på de lokomotiver, der ikke har nogen og se om ikke problemet er løst. Ellers må du tage dem med til en forhandler, der kan kigge på hjulafstanden.

mvh

Thomas Jespersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
Du har nok ret i at det er flangerne.Jeg må hen ad vejen overveje at få skiftet hjul på dem, hvis jeg alligevel vil have dem digitaliseret.

Stil dem pænt på et sidespor uden strøm og brug de samme penge på at købe nyt materiel. Du vil ikke fortryde det.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Du har nok ret i at det er flangerne.Jeg må hen ad vejen overveje at få skiftet hjul på dem, hvis jeg alligevel vil have dem digitaliseret.
Stil dem pænt på et sidespor uden strøm og brug de samme penge på at købe nyt materiel. Du vil ikke fortryde det.Klaus

Klaus ... jeg er enig med dig Smile

C-sporene giver så store fordele i forhold til de gamle M-spor, så du naturligvis skal køre på C-spor.

Hvad angår dine gamle lokomotiver, så ville jeg ombygge til digital, hvis de kan køre problemfrit, ellers kan du hurtigt komme til at ofre rigtig mange penge på at få det gamle materiel justeret.

Jeg tror i øvrigt også, at en del af den "rumlende kørsel" kan løses ved at montere hæfteringe, hvor de mangler.

Derudover lider rigtig mange gamle lokomotiver af fastbrændt skidt på hjulene, hvilket også giver en vuggende kørsel. Det kan tages af med en lille metalbørste.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Tak for de gode indlæg.

Jeg hælder til at pensionere dem. Det koster alt for meget at få gjort dem driftsklar til digital drift på C-spor, i forhold til at købe nyt, der er digitalt og tilmed er meget bedre detaljeret.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"moppe" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Du har nok ret i at det er flangerne.Jeg må hen ad vejen overveje at få skiftet hjul på dem, hvis jeg alligevel vil have dem digitaliseret.
Stil dem pænt på et sidespor uden strøm og brug de samme penge på at købe nyt materiel. Du vil ikke fortryde det.Klaus

En ESU-dekoder koster ca. 200+ kr på nettet, så hvis man vil se dem køre er det altså muligt.

Altså 200 kr plus smådele plus arbejdstid - hov, det løber jo hurtigt op Laughing out loud.

Så rationelt tænkt og set har Moppe nok ret, men det må enhver jo afgøre med sig selv.

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
En ESU-dekoder koster ca. 200+ kr på nettet, så hvis man vil se dem køre er det altså muligt.Altså 200 kr plus smådele plus arbejdstid - hov, det løber jo hurtigt op Laughing out loud.

Det er såmænd ikke digitaliseringen, men at man skal til at skifte hjul før materiellet kører ordentligt.

Vælger man eksempelvis at købe nyt roco 3 skinenmateriel fås det til meget rimelige penge, er fint detaljeret og kører som en drøm.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"moppe" skrev:
"Litra P" skrev:
En ESU-dekoder koster ca. 200+ kr på nettet, så hvis man vil se dem køre er det altså muligt.Altså 200 kr plus smådele plus arbejdstid - hov, det løber jo hurtigt op Laughing out loud.
Det er såmænd ikke digitaliseringen, men at man skal til at skifte hjul før materiellet kører ordentligt.Vælger man eksempelvis at købe nyt roco 3 skinenmateriel fås det til meget rimelige penge, er fint detaljeret og kører som en drøm.Klaus

Nu har jeg været nede i kælderen og hente mine gamle lokomotiver frem. De har ikke været rørt i over 10 år (mine digitale og andre tog af nyere dato kører lige i øjeblikket på temporære gulvtæppeanlæg).

Følgende lokomotiver fandt jeg i en stor papkarton:

3029 (fantasi T3), ca. 1962

3000 (BR80), Delta 1996 (fra en af ungernes startpakninger)

3003 (BR24), årgang 1958, dåbsgaven fra min far Cool

3031 (BR81), årgang 1964?

3065 (BR V60), årgang 1964

3067 (DSB MY), årgang 1967

Først skal jeg lige sige, at alle lokomotiver kørte uden problemer, 3031 og 3065 endda særdeles godt (sidstnævnte dog først efter at jeg havde tværstillet et af kullene (kullet), så kærven stod på tværs. Det gav lige det øgede tryk der skulle til. Nye kul er sat på bestillingslisten :roll:

Jeg testede alle på en rundstrækning (24230 og 24530) med slanke og standardsporskifter. Jeg behøver vel ikke at fortælle at C-skinnerne er spritnye og mit (skifer)gulv 100% plant. Jeg kom til følgende resultat.

Der er ikke noget der rokker overhovedet! Udover 3029, der har et meget stort "spil", når lokomotivet bliver skubbet til højre og venstre i sporet. Det har de andre tildels også, men det er først og fremmest akselspil og ikke spil mellem hjulpar og skinne.

Faktisk så gynger min MX1001 fra Heljan mere i sporet end de ovennævnte :roll:.

Jeg kan huske, hvordan det var at køre med en MXer i et sort lyntog med fuld knald på ned af Valby bakke (klokket af mig selv ved hjælp af hektometerstenene og mit ur til 143 km/t!). Det var noget der rykkede, både opad og nedad, til højre og tilvenstre, så jeg bærer over med den Laughing out loud

Min konklusion er ligesom Peters. Hvis de kører ordentligt og man kan leve med at de ikke helt lever op til dagens krav om detaljering, så kan man rolig bygge dem om. Nu kører jeg selv DK epoke III, så mine projekter har ikke prioritet.

Hilsen

Lars

PS. Det dårligst kørende lokomotiv var BR80 (Delta), hakhakhak, larmelarme, ikkekørelangsomtkan. Kører lidt bedre analogt, men er i princippet noget skrot, jeg husker tydeligt, at ældre eksemplarer har kørt/kører bedre...

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
[3000 (BR80), Delta 1996 (fra en af ungernes startpakninger)PS. Det dårligst kørende lokomotiv var BR80 (Delta), hakhakhak, larmelarme, ikkekørelangsomtkan. Kører lidt bedre analogt, men er i princippet noget skrot, jeg husker tydeligt, at ældre eksemplarer har kørt/kører bedre...

Det må være en BR89 med det varenummer og startpakning. Prøv med at rense hjul og smøre lidt på smørestederne .... fjern evt. tæpperester etc. fra børnelegen .... så kører det igen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.