Da' allesammen.
Før jeg nu begynder at opfinde min egen:
Findes der nogen - nedskrevne eller uskrevne - standarder for brug af funktionstasterne til et digitalt styret lokomotiv med lyd? ESU har naturligvis en nærmest de facto opsætning for de første par stykker (F1 tænder lyden, F2 er hornet/fløjten), men hvad med resten?
Jeg er i gang med at bygge en del af mit udstyr om til "rigtig" epoke III kørsel, og det betyder jo bl.a., at der kun må være lys i toplanternen, men at man omvendt skal kunne tænde en ekstra for særtog, slukke den øverste og tænde de to nederste under rangering osv. osv.
Er der nogen klubber eller andet, der har lavet en standard for disse ting?
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Lars.
Jeg er ikke helt sikker men måske har Esbjerg modeljernbaneklub lavet en standard. Desværre har de ikke en hjemmeside pt, så der er vist ikke andet for at ringe og spørge
Der er en smule oplysninger her:
http://www.dmju.dk/klubber/esmjk.htm
Iøvrigt, har du jo overvejet at lave din egen standard, så får du det som du vil have det, og nye DCC dekodere kan jo mappes (hedder det ikke sådan?) som man selv ønsker, og tildele funktionstasterne de funktioner man ønsker.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Dennis.
Jamen, det er helt rigtigt - jeg ville bare ikke lave min egen standard, hvis der samtidigt var andre, der allerede havde gjort arbejdet.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det kan godt være at ESU har en defacto-standard, men jeg synes nu jeg har set F-tasterne brugt til lidt af hvert.
Jeg vil foreslå dig at fastsætte én F-tast til at annullere acc.- og bremseforsinkelse, den er god at have som før-nødstop, hvis et lokomotiv ikke standser, der hvor man troede.
Men ellers vil det vel være logisk at bruge F1 til førerrum 1, F2 til førerrum 2, altså hhv. strækningslys i den ene og anden retning, F3 kan så være særtog, som tænder den ekstra lanterne i forhold til hvilken af F1/2, der er aktiveret og F4 kan så være med rangerlys samt sætte rangerhastighed (halv hastighed som mange dekodere kan) og annullere acc.- og bremseforsinkelsen, som alligevel er i vejen ved de lave rangerhastigheder.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Leonard.
Her bliver vi til gengæld uenige: For det første har du slet ikke taget hensyn til lyden - og når man nu har ofret penge på den, skal den altså helst også kunne bruges. For det andet glemmer du, at almindeligt kørelys allerede har en tast, som ikke er en F-tast. Til gengæld skifter denne udgang automatisk med køreretningen, så der er ingen grund til at ofre to F-taster på dette.
Men der kan godt være brug for mere - og jeg forsøger at tage hensyn til, at mange controllere kun har direkte betjening af F1-F4 - min nuværende kan rent faktisk ikke mere end de fire første (Uhlenbrock Daisy), men det vil jeg nu ikke tage hensyn til i min planlægning.
Hovedfokus for mig netop nu er en MO, og allerede her kommer næste punkt på banen; for foruden kørelys er der jo også kabinelys, der skal kunne tændes og slukkes - uafhængigt af kørelyset, naturligvis - og der kommer fjernbetjente koblinger på (Krois Modell), så der er efterhånden mange funktioner, der skal findes plads til; faktisk har jeg så mange, at jeg er nødt til at proppe en ekstra funktionsdekoder i, da en almindelig Loksound ikke har udgange nok... :roll:
Og så er der naturligvis damplokomotiverne, hvor man også skal kunne tænde og slukke for røgen. Per ESU standard tændes den samtidigt med lyden, men det synes jeg nu ikke så godt om.
Er der nogen, der kender en controller med 36 F-taster?
Nå, men jeg vil tænke lidt mere over det - og så vende tilbage med et forslag til evt. fælles udtalelse.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Om lyset skal skifte automatisk efter køreretningen er jo en smagssag.
Hvis det skal være prototypisk korrekt så skiftede lyset af sig selv, der skulle trykkes på en kontakt.
OK, jeg har også valgt at lade lyset styre af retningen, det har også den fordel at man umiddelbart kan se på lokomotivet hvilken retningdet har tænkt sig at køre i, inden det sættes i gang
Mht. ekstra dekoder til lys og kobling, så har http://amw.huebsch.at/ en ret lækker løsning på det.
Og de 36 F-taster fås i den software du vælger til at styre det hele med
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Burlington Northern
København Ø
Indlæg: 35
Hej Lars
Er der nogen, der kender en controller med 36 F-taster?
Dette er måske en ide!
http://www.modelrectifier.com/search/product-view.asp?ID=7735
Mvh.
Burlington Northern
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Leonard.
Orv, det ser spændende ud - den website kan jeg vist godt bruge en time eller to på.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da'.
Ja, det ser faktisk også ret spændende ud - og så er den ikke engang ret dyr; den må jeg vist også se nærmere på.
MVH
Lars
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Er det ikke dem, de anvendte til Banebørstedag?
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.104
Da' Leonard.
Jeg har fået kigget nærmere på den, og du har fuldstændig ret - der ryger en bestilling afsted, når jeg kommer hjem fra ferie.
MVH
Lars
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Udvalget af forskellige ting er nærmest eksploderet siden jeg kiggede der sidst. Dengang var der ikke meget andet end 4 forskellige lysstave, nu er der alt muligt, som jeg ikke vidste jeg manglede
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Nej, faktisk ikke. Den ligner godt nok i faconen, men NMJK bruger NCE:
http://www.ncedcc.com/nce2_009.htm
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Ja, de ligner meget, men kan da godt se, det var de sidste, der er de rigtige
Med venlig hilsen
Skott