Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Fritrumsprofil ?

Jeg er sikker på der er en eller flere der kan være behjælpelig med at klargøre følgende.

Jeg er i færd med at anlægge en mindre bane ( HO ) og i planeringsfasen drejer det sig nu om friganshøjde. Dette er beskrevet i adskillige bøger med skabeloner som man kan skære ud og benytte sig af. For blot at nævne en bog, nemlig den af P E Jensen om Modeljernbaner i Danmark viser han nogle meget fine skabeloner på siderne 52-57.

Det mål der bekymrer mig er målet H4 på skitsen side 55 NEM 102. Det gælder HO og her fremkommer tallet 59. Det vil med andre ord sige at minimumshøjde for passage er 59 mm målt fra S0 planet ( vinkelret op fra et plan vandret på skinnehovederne ). Dvs. når jeg stiller et lokomotiv på skinnen skal ”papskabelonen” sættes i højde med hvad ? Er det toppen af skinnen eller det stykke hvorpå hjulet går ned på ? Jeg kan godt se at SO linjen er markeret på skitsen side 55 men hvordan tolkes de to små fordybninger ved ”G” ( skinnen ). Det drejer sig måske om en mm, men når I nu ser billedet jeg har vedhæftet er der akkurat 1,1 mm frigang på det gamle prøvelokomotiv jeg har sat op, og det synes jeg godt nok er at stramme den til det absolut yderste.

Uden at vide det findes der måske andre lokomotiver/vogne som er højere og derfor vil give problemer eller det gør der måske ikke?

Skal man så følge Banestyrelsens frirumsprofil på side 52 er friganshøjden ”kun” 55,17 mm omregnet fra 1:1 til 1:87, og dvs. at mit lokomotiv ikke kan komme igennem da der mangler knap 3 mm?

På samme skitse er der ved koten et tal ”50” ( 0,57mm H0). Hvad benyttes det til ?

Sammenligner man Banestyrelsen og NEM 102 skitsen er der ikke overensstemmelse med hvor SO planet går, så vidt jeg ser det. På Banestyrelsens går det ved bunden af de to fordybninger hvorimod på NEM 102 skitsen går det ovenpå selve fordybningerne?

I og for sig ikke noget problem idet jeg ganske enkelt forøger frigangen efter eget valg, men jeg vil gerne kunne forstå tegningerne.

Bedste hilsner,

Torben

frigang-i-top

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Det vil med andre ord sige at minimumshøjde for passage er 59 mm målt fra S0 planet ( vinkelret op fra et plan vandret på skinnehovederne ). Dvs. når jeg stiller et lokomotiv på skinnen skal ”papskabelonen” sættes i højde med hvad ?
SO = Skinne-Overkant. det vil sige at det er toppen af skinnen.
"TBS" skrev:
Er det toppen af skinnen eller det stykke hvorpå hjulet går ned på ?
Det er toppen af skinne - højete punkt, alstå den flade hjulene løber på - korrekt.
"TBS" skrev:
Jeg kan godt se at SO linjen er markeret på skitsen side 55 men hvordan tolkes de to små fordybninger ved ”G” ( skinnen ).
Det er afstanden mellem skinnerne (16,5 mm) og de "huller" hjulfalngerne skal kunne gå ned i fra skinneoverkant.
"TBS" skrev:
Uden at vide det findes der måske andre lokomotiver/vogne som er højere og derfor vil give problemer eller det gør der måske ikke?
Det kommer jo an på om dine lokomotiver overholder normerne.Jeg har et par gamle Fleisvhmann som helt klart er for store, de vil ikek kunne klare sig gennem en bane bygget ud fra NEM normerne.
"TBS" skrev:
Skal man så følge Banestyrelsens frirumsprofil på side 52 er friganshøjden ”kun” 55,17 mm omregnet fra 1:1 til 1:87, og dvs. at mit lokomotiv ikke kan komme igennem da der mangler knap 3 mm?
Glem virkeligheden. Det er modeltog vi taler om.....
"TBS" skrev:
På samme skitse er der ved koten et tal ”50” ( 0,57mm H0). Hvad benyttes det til ?
Det er fordi fritrumsprofilet mener at der (ud over hjulene selvfølgelig) skal være plads til noget der rager op over SO.
"TBS" skrev:
Sammenligner man Banestyrelsen og NEM 102 skitsen er der ikke overensstemmelse med hvor SO planet går, så vidt jeg ser det. På Banestyrelsens går det ved bunden af de to fordybninger hvorimod på NEM 102 skitsen går det ovenpå selve fordybningerne?

Nej det er fordi den fra BS har et par "store huller" (læs: plads til hjul) og et par "små huller" (læs plads tl hjulflanger under SO).

Begge regner ud fra SO, BS tegninger er blot så grov at det er svært at se dem til flangerne..

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Super svar – tak for det. Skåret ud i ”pap” ! Laughing out loud

Det er 100% forstået, og jo – det er modeltog vi taler om så virkeligheden glemmer jeg i dette tilfælde.

Hilsen,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Super svar – tak for det. Skåret ud i ”pap” !
Velbekom da....
"TBS" skrev:
Det er 100% forstået, og jo – det er modeltog vi taler om så virkeligheden glemmer jeg i dette tilfælde.

Ellers skulle du jo også til at se på hjulprofiler og opdage, hvor små hjulflanger du skulle til at have..........

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Der er sådan set intet i vejen med at afspejle virkelighedens verden, i den måde du, og andre, griber det an på, med hensyn til opbygning og drift af en modeljernbane.

Det er klart, at man må systematisere nogle processer, og sætte sig ind i de almindeligste aspekter ved driften.

Det er lidt "nørded" og kan tage noget tid at sætte sig ind i sikkerhedsreglementer, tegn og signalgivning, oprangeringer, køreplaner og ikke mindst trafikmønstre.

Men hvis du vælger at drive anlægget på disse præmisser, så får du da en oplevelse, som byder på lidt flere udfordringer, end bare at køre rundt og rundt uden at vide hvorfor.

Så gør, hvad du føler for, og nyd det.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

UHA - lad os endelig blive i modelverdenen ! Wink

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Mit ”UHA” svar var til Moppe.

Nu ser jeg så dine kommentarer Willie, som absolut frister.

Da jeg kommer fra den aeronautiske verden og stort set intet kendskab havde til togdrift / baneanlæg osv. har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i dette. Godt nok har man som dreng leget med Märklin anlæg men derfra og til hvad man ser i dag er der sket et kvantespring. Jeg vil gerne afspejle virkelighedens verden så realistisk som muligt ved anlæg af en togbane, men er også klar over at der er visse begrænsninger, så som hjulprofiler / hjulflanger. Wink

Med en systematisk planlægning samt et grundigt kendskab til netop de ting du fremhæver er jeg sikker på, at det nok skal lykkes at opnå en realistisk togdrift og ikke blot det at ”køre rundt med tog uden at vide hvorfor” – hvilket ikke appellerer til mig.

Tak for dine inputs.

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

En af fordelene ved at vælge en mere naturtro tilgang til modeljernbaneverden er, at man er "pisket" til at sætte sig ind i tingene.

Derfor kigger jeg i øjeblikket en hel del i gamle numre af Signalposten, hvor der står alverdens ting om jernbanedrift. Der er masser af billeder fra tidligere tider, som f.eks. kan inspirere til, hvorledes et stationsmiljø tager sig bedst ud.

Jeg har sågar haft fingre i et signalreglement fra '33; bibliotekaren kunne ikke huske, at hun nogensinde havde lånt noget ud, der var SÅ gammelt.

Det er, i sig selv, en stor fornøjelse at læse om alt dette, og så må anlægget vel komme på et senere tidspunkt.

Arbejde, for dem der har det, er en stor tidsrøver, men samtidig forudsætningen for hele tiden at udvide samlingen af trækkraft og vogne. Så indtil videre må etablering af anlægget komme i anden række.

God fornøjelse med opbygningen af dit anlæg.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Det med, at afspejle virkelighedens verden er nok grunden til, at epoke 3 er så populær. For der var stadigvæk meget gods på banerne Smile

Alene det at udtænke et trafik-grundlag (behov for hvilke og hvor mange vogne i X-købing pr. uge f.eks.) kan sætte fut i de små grå celler.

Der er jo masser af muligheder, læsserampe = både lukkede og åbne godsvogne, oliedepot = tankvogne, pakhus = stykgodsvogn, private firmaer = diverse godsvogne - you name it !

Blot en af de mange spændende facetter ved denne verdens dejligste hobby Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.