Hej alle
Jeg har gået i et stykke tid og tænkt lidt på de digitalsystemer vi har idag, DCC, Märklin Motorola, Selectrix osv. I bund og grund minder de om hinanden og har stort set de samme funktioner, altså køre forskellige tog vha. adresser, tænde/slukke lys osv. Et eller andet sted synes jeg ikke det er gået særligt stærkt med at få videreudviklet digitalsystemerne, siden starten i af 80-90'erne :!: Ganske vist er der da sket noget, vi har fået flere køretrin, flere funktioner, lyde, tilbagemelding via sporene, men meget står stadig tilbage at ønske, i hvert fald hos mig.
Her kommer min drømme så.....
[u]Jeg har nogle ønsker til nye funktioner og features[/u] :?:
Jeg kunne godt ønske mig at nogen genovervejede hele digitalkonceptet og fra starten indbyggede en helhed i systemet, forstået på den måde at alt i systemet skal arbejde sammen uden omprogrammering for at tilpasses forskellige driftsbehov. Dette vil jeg lige uddybe.... Forestil dig et system hvor du feks. oprangerer dit tog og hele tiden på din skærm (computer eller central) kan se hvilke vogne og lokomotiver dit tog består af, og dekoderen i lokomotivet tilpasser sin drift herefter ved feks. at sætte acc./dec. alt efter antallet af vogne, og lyden tilpasses "togvægten" fuldstændigt som i virkeligheden. På din skærm kan du vælge hvilken vogn i stammen du evt. vil tænde/slukke lyset i, eller hele vognstammen for den sags skyld. For at disse ting skal kunne lade sig gøre må man indbygge en dekoder i hver enkelt vogn som ikke bare modtager meldinger fra centralen og melder tilbage, men også melder sig hos lokomotivdekoderen, evt. via rfid fra vogn-vogn-vogn og videre til lok-dekoderen som administrerer disse oplysninger og tilpasser sin drift herefter, som beskrevet ovenfor.
Er det overhovedet muligt med dagens teknik, kommer vi dertil engang, eller er jeg en fantast :?:
[u]Hvad er dine ønsker til fremtidens digitalsystem[/u] :?:
Hvilke funktioner, styringsmuligheder osv. kunne du tænke dig indbygget i fremtidens digitalsystem :?:
Lad os få nogle ideer på "banen" også gerne de helt vilde.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Willjax
Indlæg: 179
bedre muligheder for at til- og afkoble vogne fra centralen uden at skulle fedte med det manuelt....Jeg ved godt der findes rangerlokomotiver der kan dette...men jeg kunne godt ønske det mere udbredt.
Kasper W
Indlæg: 5
At digitaliseringen er wireless ... alt andet er efterhånden wireless, så hvorfor ikke også kommunikationen mellem central og de enkelte dekodere på layoutet ?
I så fald ville det eneste man behøvede være boostere til banen .... nemt og "wireless"
/K
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis alle vognene skal være digitaliserede med dekoder, så skal der også strøm til hver enkelt vogn. så tror jeg det vil være bedst med strømførende koblinger, og dekoderne sender noget digitalt info til lokomotivet.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
1: Færre ledninger
2: Lavere pris (ok..)
3: Lettere tilbagemelding (se 1)
4: een protokol til det hele - så man ikke bliver "låst" når man vælger leverandør (s88, LocoNet, DCC, RailCom, .......) (er p.t. sur over min IB ikke snakker RailCom så jeg kan købe ESU's nye tilbagemeldings dimser)
5: IP baserede enheder (færre ledninger..) (ok, det findes. Kunne Klodserne under banen ikke også evt styres via IP trafik)
6: ja, trådløse enheder! (også lok dekoder)
7: afskaffelse af dcc adresser (hvorfor kan hver dekoder ikke ha en unik adresse fra fabrikanten? )
8: tilbagemelding via lokomotivets dekoder med f.eks. rfid (lissy?) på en sådan måde at et nyt tilbagemeldingspunkt på banen var et spørgsmål om at sætte et klistermærke under sporet. Billigt.
9: Åbne standarder og lettere adgang til at lave pc software til styring af banen. Evt også "plugins" som kunne køre på ens controller. (EcOS er linux baseret? det må være en smal sag...)
8: et system fremstillet 100% af apple? (iTrain?)
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Nu er det sådan, at det kun er fantasien der sætter grænserne. Teknologien er til stede til næsten alt hvad vi kan ønske.
Prisen på teknologien falder generelt, så på et tidspunkt er det ikke noget økonomisk problem heller.
Det ville være oplagt at køre det hele trådløst - så er boostere unødvendige. Der skal bare være en konstant spænding på sporet - AC eller DC er i princippet ligegyldigt.
En vigtig parameter vil være, at få systemet deffineret og indført som standard. Det er i virkeligheden nok det største problem.
Implementeringen vil ske meget langsomt formentlig. Hvis vi ser på historikken omkring de nuværende digitalsystemer, så har de i virkeligheden været meget længe om at blive alment udbredt. Langsommere end den teknologiske udvikling.
At der kommer et nyt system på et tidspunkt, er vel kun et spørgsmål om "hvornår".
Så en arbejdsgruppe under MOROP sammen med de tilsvarende organisationer i resten af verden ville jo være et godt bud på at få lavet et fornuftigt oplægtil specifikationer, der så kan udmøntes i noget konkret.
Sådan ser jeg det.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg ville ikke foretrække strømførende koblinger, men strømoptag på alle vogne (kan godt se problemet med tre-skinne materiel), og trådløs kommunikation mellem lok og vogne.
Og så må jeg tilslutte mig frede2300, kompatibilitet fabrikanter imellem er et must indenfor digitalsystemerne.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at der var en god integration mellem det tegneprogram til at lave sporplaner med og det program man efterfølgende skal benytte til at styre ens bane.
Prisen kan vi altid diskutere og jeg vil da også gerne have det gratis. Det er der vist ikke ret mange der gør sig i.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det kan computeren holde styr på....
For øvrigt, hvad skal forhindre at vogne i et togsæt der holder ved siden af, melder sig ind i et forkert tog?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Dennis.
Jeg vil sige som Klaus: Der er ikke mange af dine ønsker, der ikke kan klares med den teknik, vi allerede har i dag. Her taler jeg ikke om pris, for det vil helt klart blive temmelig dyrt, hvis man skulle opfylde dine ønsker - men det er jo en helt anden historie. Udbud og efterspørgsel - hvis tilstrækkeligt mange ønsker det, skal det nok også blive billigt nok.
Men dine ønsker har nogle indbyggede problemer, som du glemmer at tage højde for:
Uanset hvad: Du bevæger dig ind på gyngende grund - for hvis man skal ekspedere alt dette, kommer det til at tage laaaannnnnngggggg tid. Helt ligesom i virkeligheden. Men hvor mange gider bruge to timer på at rangere et godstog op, som dernæst kommer til at køre fem minutter på modelbanen, før du skal bruge to timer på at lave en ny oprangering?
Nogen vil, naturligvis - men jeg tror også, at legen kan blive for realistisk: Langsom ekspedition af godsvogne var jo hovedkraften bag aflivningen af gods på bane - jeg er bange for, at der også kan ske det samme på modelbanen.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være mere langsommeligt på min måde. Hvis man med dagens systemer skal oprangere sit godstog og have lokomotivet til at accelerere forbilledligt langsomt kræver det jo at du manuelt skal omkode det, det tager da længere tid end hvis dekoderen selv finder ud af det. og så køber jeg iøvrigt ikke Claus' argument om at alt kan lade sig gøre med dagens teknik. Det kan det sikkert nok, men hvordan skulle jeg udnytte muligheden når det ikke ligger i systemets opbygning (endnu).
Der er sikkert problemer med at bruge rfid til mine ideer, men jeg kan altså heller ikke se at en computer (som Claus skriver(hvilket du selvfølgelig er velkommen til at uddybe)) automatisk kan administrere hvilke vogne der er koblet til lokomotivet, og hvilke funktioner du kan benytte. Og ang. afkobling af en vogn, er jeg helt uenig med Lars. For hvis du på din skærm kan vælge afkobling af en bestemt vogn fra stammen, så er systemet selvfølgelig så smart indrettet at dekoderen selv ved hvilken ende den skal åbne koblingen, det er jo derfor jeg går ind for en rfid-løsning (eller andet trådløs komunikation) mellem vognene, som kan se hvilke vogne den selv er sammenkoblet med og hvilken ende lokomotivet er i.
Indtil videre har jeg ikke mødt et argument som overbeviser mig om at mine ideer ikke kan udvikles. Men omvendt, jeg er ikke elektronik/computer/trådløs kommunikationekspert osv.... Denne diskussion er såmænd også kun for at få en debat om emnet, hvilket jeg synes kan være interessant.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Spørgmålet er om folk vil betale for det......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Vi kan ikke konstruere et nyt system her - kun ideer kan luftes. Enkelte teknologier eller funktioner kan man så lege med, og alt det kan indgå i en systemspecifikation.
Hvis ikke man går den vej, ender man med et hav af forskellige mere eller mindre nye systemer uden kompabilitet.
Det kender vi kun alt for godt fra den nuværende situation. Det vil være for dumt at gentage.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har svært ved at se fordelen ved at skifte S88 ud med en anden ting, der kører Ethernet.
Et S88-modul er simpelt opbygget og koster ikke ret meget i komponenter. Så skal der godt nok lige et interface imellem S88 og computerens indgang, men det er jo kun et enkelt interface til mange S88-moduler.
Skal der være Ethernet på alle S88-modulerne bliver de da dyrere at fremstille?
Hvis der skal udvikles noget nyt tilbagemelding, så skal det da være fordi det så kan aflæse dekoderens adresse og melde det tilbage til styreenheden. Men så skal styreenhedens/computerens software jo have noget at bruge informationen til.
De programmer jeg har set, har ikke noget at bruge den information til, da de selv forventer/gætter hvilket tog, der er tale om. Men der kan nogengange mangle en sikkerhedsfunktion, så det opfanges, når et tog kører et andet sted hen end programmet forventer.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad mener du med "hvis der skal udvikles noget nyt" ?
RailCom findes allerede:
http://tams-online.de/htmls/produkte/RCD-1/produkte_RCD-1.html
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg har ikke fulgt ret meget med i udviklingen det sidste år kan jeg se ...
Jeg kan ikke lige gennemskue det der, hvormange dele skal der egentlig til?
For at kunne sammenligne med en S88, som er det jeg kender, hvad skal der så til for at have detektering på 16 sporafsnit og et interface til PC?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
ESU har en dims i deres nyhedsløfter som giver 16 sporbesat meldinger over railcom på enten 2 eller 3 skinne til ca en tudse. Men så skal man jo ha en controller som snakker railcom.
Edit: .det er en 2009 nyhed så den kommer nok ca i 2011
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Så skal der godt være noget at bruge det til!
Det er 8-10 gange mere end det koster mig at bygge et S88-modul.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
ja. ok. Hvad kan du lave et s88 modul til 2-skinne for? (og er det selvbyg eller?) Jeg er jo på bar bund lige p.t. så vil gerne satse på det rigtige fremover.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Det er 100% selvbyg, der er prisen ca. 100 kr.
Det dyreste og sværeste for mig er printet, men jeg fandt en, der fremstillede 25 print til mig for billige penge. Det vil han ikke igen, da han nu har oprettet et firma og forsøger at tjene penge på det.
Printet kan ses og købes her: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_en_1.htm link til shop nederst, men så bliver prisen dobbelt så høj og vil du have komponenter med derfra ca. 330 kr. det er dog stadig 1/3 af ESUs Railcom så det bliver jo til en hel del at spare ved et større anlæg med mange isolationer.
Men jeg er med på et projekt om fremstilling af nye print, så vil jeg lave print, der kan bruges med både strømdetektor og uden til kontakter. Det er ret simpelt at designe printet, så der bare skal nogle jumpere i, i stedet for nogle komponenter, og så kan det samme print bruges til begge dele, delt i 4 x 4 indgange.
Og jeg kunne godt ønske mig nogle print, der er lidt dyrere, men også lidt bedre i kvaliteten, for der var mange fejl på de sidste 8 jeg samlede.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
ok 100 kr for 16 indgange? Og så kan man blot isolere den ene skinnestreng?
Ja det er jo noget billigere.
Hvad ville det koste for 16 indgange med print og komponenter leveret i en pæn lille pose und alles hvor jeg bare selv skal lodde?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, så skal du have 16 railcom detektorer.
IMHO en totalt overvurderet teknik.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
meyland
IT - Administrator
Slagelse
Indlæg: 107
Udover FloodLand er der også denne her
Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
wow ok mange komponenter der skal loddes der.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Ja, der er en del arbejde i det. I mine moduler, som er en gammel udgave af dem fra Floodland, er der 458 huller og ligeså mange lodninger. Og så er det altså vigtigt at printet er lavet ordentligt, for ellers er der ca. ligeså mange steder, der kan være fejl/kortslutninger.
Den fra RocRail ser faktisk ud til at kunne alt det jeg gerne vil have den til, så mangler der bare en prof. producent af print med silketryk, huller und alles.
Det ser ikke ud til at Tams har noget med strømdetektering og Littfinskis koster ca. det dobbelte som Floodlands (eller samme pris, der er bare kun 8 indgange). Så det mest interessante er nok at finde en, der kan producere print udfra RocRails layout, både mht. kvalitet, pris og funktionsalsidighed. Dertil et samlet indkøb af komponenter fra conrad.de suppleret med tilbud fra et par af de danske forhandlere, så er vi vidst ved at være der.
Uden at have regnet på det og uden at kende prisen på printfremstillingen, så vil jeg tro, det kan gøres for ca. 300 kr. pr. modul.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Der er forøvrigt rigtig meget interessant på den RocRail side, hvis man er til selvbyg af elektronik til modelbanen.
Faktisk kan alt det dyre færdiglavede erstattes med rent selvbyg og en billig PC med Linux til at styre det hele.
Der er en hel del penge at spare ved at gøre det selv og så får man det jo ligeså godt, som man selv laver det
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Et andet sted at læse videre er. http://www.opendcc.de/index.html som også er selvbyg, bare i en lidt anden retning.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ok, det er vist ikke for amatører at lave den slags. Jeg tror for mit vedkommende at jeg vil betale ekstra for et færdigt produkt og så bruge tiden på at køre med tog. Men det er da fedt at man faktisk har så mange muligheder!
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej
Prisen er ligegyldig under en Brainstorm, da det kvæler kreativiteten...
Spørgsmålet går mere på, hvad kan lade sig gøre, og hvad kan ikke. Jeg mener stadig ikke din computerløsning er god nok til at udføre de ideer jeg har fremsat.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Okay, vi er i "totalfantastmode"?
Så kan alt lade sig gøre
Størstedelen af det du ønsker kan lade sig gøre allerede i dag.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Korrekt. Men det kan ses både som en fordel og en ulempe, jvf. ovenfor.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Så fik vi det på det rene.....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.