hejsa
Nu kan det godt være alderen trykker, men kan ikke huske om der har været en tråd eller snak om det.
Men findes der en modul klub ala FREMO , der benytter marklin c skinner, for jeg må sige techek tråd om disse moduler gav lidt blod på tanden, til at lave et modul eller 4 , men om jeg kun kan koble dem sammen med mine egne, er sagen en lidt anden, så behøver jeg ikke følge nogen bestemte mål osv..
Men findes der noget for marklin :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis ikke var det måske et godt tidspunkt at udvikle sin egen "standard" og starte op på det. Er sikker på der var flere der var med på ideen.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg spurgte om noget lignende for et par uger siden, uden at det gav mig noget jeg kunne bruge. Min tanke var at bruge K-skinner hvis jeg en dag skulle lave moduler.
Så vidt jeg har forstået så har fremo moduler ikke nogen faste mål, kun faste endestykker. I så fald bliver det ikke noget problem, at lave overgangsmoduler mellem K og C skinner.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så vidt jeg husker det, så har Fredensborg Modeljernbaneklub et K-skinneanlæg på moduler. Det har været med flere gange på de forskellige modelbanetræf mm. der har været. Det bliver i øvrigt også brugt som DC. Jeg så det sidste gang på Jernbanemuseet i Odense til træffet her. Men måske de kan give tips om hvor udbredt moduler er til treskinne?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det ser sådan ud på deres side http://www.fdmjk.dk/udstilling men det er ikke et anlæg, som ser ud til at have en Standart, der mulig gøre andre end deres egne moduler kan tilsluttes
Og meget sjovt deres udstillings anlæg er bygget på marklin k skinner, nå deres faste anlæg er 2 skinnet :?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det kunne måske være pga. driftsikkerheden
Nej så vidt jeg husker det, så var det et ønske om at også treskinnefolkene skulle kunne være med. Den Østjyske længdebane på Hadsten-anlægget er i øvrigt lavet med K-skinner med samme begrundelse.
Nej det er nok en standard de selv har lavet på deres modulanlæg. Men hvis nok treskinnefolk gik sammen, så var der vel ikke noget til hinder for at lave egne standarder til moduler?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg er med på den. Så bygger jeg et område hvor i kan parkere alle jeres loks og så tager jeg dem med hjem
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Bibihest
Hvad skulle du dog med alle de lokomotiver, de kræver jo ligesom en bane man kan kører dem på hehe
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Det glæder mig at høre! Så vidt jeg ved findes der ikke nogen standard for moduler med Märklins treskinne-spor, men derfor behøver festen jo ikke at stoppe der. For jeg kunne da sagtens forestille mig moduler hvor den eneste forskel jo vil være, at sporene er Märklins K-skinner og er forsynet med AC (o.k.s. vekselspænding).
Personligt bryder jeg mig ikke vildt meget om C-skinnerne, men det er jo nok snarere et spørgsmål om smag.
I øvrigt snakkede vi også en del om Märklin på FREMO-moduler på formødet til Nordvest Jydsk Modeljernbane Klub, men umiddelbart tror jeg at foreningens kommende medlemmer foretrak et fast anlæg. Dog var nogle enkelte meget interesserede i at kunne bygge moduler derhjemme, som så kunne tilsluttes anlægget.
Sidst men ikke mindst kunne man jo sagtens opfinde en ny standard med inspiration fra FREMO, men det betyder jo at man/vi skal genopfinde den dybe tallerken. Så synes jeg det ville være klogere og måske også hurtigere at ta' udgangspunkt i FREMO og tilpasse den.
Cargoman
Indlæg: 495
Hvis der alligevel skal udvikles en standard til Märklin-moduler, kunne man vel sagtens tage højde for valgfrit sporbenyttelse mellem C- og K-skinner, blot højden på skinneoverkanten er den samme. Det ville helt sikkert give en større tilslutning.
At bruge FREMO som udgangspunkt vil sikkert også være en rigtig god idé, også international set, men jeg tror holdningen her vil være, at det skal være K-skinner alene.
Moderne tog på danske skinner
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Ja, stor tilslutning er bestemt at foretrække. Men jeg synes nu stadigvæk at K-skinnerne er de pæneste.
En anden ting er at hvis du ser på endestykkerne (fx. B-96), så er der en lille "forhøjning" ca. 4 cm bred der udgør det for den ballast som C-skinnerne allerede er udstyret med. Om du så fjerner denne forhøjning på dit C-skinne-baserede modul eller om du skærer noget af gummiet væk på selve C-skinnens balast, er op til konstruktøren. Blot skinneoverkanten ligger på 130 cm's højde over gulvet (når modulbenene er monterede og justerede).
Læg venligst mærke til at jeg har vedhæftet et udsnit fra FREMO's endestykke B-96 og tilføjet tværsnittet af en K-skinne for at vise hvordan skinnerne lægges oven på ballasten. Hvis der evt. bruges C-skinner i stedet for, skal noget af ballasten (som i endestykket ofte er 12 mm finér) saves væk eller i hvert fald tilpasses.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa alle sammen
Det ser ud til der er en del som kunne have interesse i at lave en fremo version blot med marklin skinner, om det så skal være k el. c syntes jeg er ligegyldigt, jeg har så mange K skinner endnu, at jeg kunne fylde ret så mange moduler..
Men hvis dette skal blive til virkelighed, kræver det at alle der vil være med, skriver sig op i denne tråde, så må vi lave et "e mail" møde", hvor vi kan finde en løsning på div. mål osv. på disse moduler, noget vi også kunne gøre her via sporskiftet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Opus_DK
Chauffør
Indlæg: 3
Hej Allesammen
Jeg og en kammerat er med.
Jeg syntes det vil være bedst at lave en standard hvor man både kan bruge C & K skinner
Banemesteren
Indlæg: 9
Godt initiativ og super idé.
Specielt efter at have set techek´s bedrifter i tidligere indlæg ( http://www.sporskiftet.dk/node/612 ) er jeg blevet inspireret, og interesseret i denne måde at lave baner på. :idea:
Jeg tror der kan komme mange hyggelige timer ud af det, både for sig selv og sammen med andre.
Jeg stemmer for k-skinner set ud fra et æstetisk synspunkt, men leger lige så gerne med c-skinner.
/Banemesteren
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Jamen, det lader jo til at der godt kunne opstå en form for symbiose mellem FREMO og Märklin. Hvis jeg kan være yderligere behjælpelig eller måske endda kunne svare på nogle spørgsmål ang. FREMO, så fyr løs!
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg vil gerne være med. Af plads hensyn i min lejlighed har jeg ikke mulighed for at bygge den station jeg gerne ville, men jeg vil bygge en meter strækning eller to.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Man bruger ikke lasker mellem modulerne. Faktisk kortes skinnestrengene af til at slutte ca. 0.1-0.2 mm [u]før[/u] modulkassens kant. Der er altså ikke nogen direkte forbindelse mellem skinnestrengene på oversiden af modulet, men på undersiden føres strømmen til modulerne igennem via to "tykke" ledninger (alm. strømledning fx.) som kobles op til skinnestrengene. Det giver en sikker strømforsyning hele vejen rundt på anlægget og dermed en kørespænding med digital signal! Om der så skal deles op i flere blokke for at få nok spænding på, er et andet emne.
Kig på siden om ledningsføring/elektricitet på FREMO-moduler for at få flere, hurtige svar. =8^)
Det vil dog være mit foreslag at man i modsætning til DC/2-skinne bruger en blå på højre skinnestreng og en rød på den venstre, kunne man vælge at bruge en blå på midterste skinne og en rød på de yderste skinner for AC/3-skinne. Men det er bare et foreslag!
Cargoman
Indlæg: 495
Det lader til at der er god stemning for sådan en Märklin-FREMO-klub. Udstillingen i Fredericia næste weekend kunne måske passende danne ramme om et møde med henblik på dannelsen af en klub
Moderne tog på danske skinner
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Nu er det strengt taget ikke nødvendigt at danne en klub for FREMO/Märklin, da en klub efter min opfattelse er en organisation med fysiske rammer. Det bør nok blot være en organisation på linie med FREMO-Danmark. Så kan FREMO/Märklin Danmark blot lave nogle få ændringer i de elektriske specifikationer og ellers adoptere resten af standarderne.
Måske det var en ide at snakke med FREMO-Danmark om hvordan ændringerne kan/skal dokumenteres så resten af FREMO-standarden bliver korrekt ajourført?
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg har stemt på k skinner da det jo er lettere lige at lave lidt variation i skinneforløbet, men synes man skal lade folk bruge hvad de vil, så længe skinnehøjden er den samme.
Det burde ikke være det store problem at få styr på.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg havde igår, netop en samtale med Horsecreek om muligheden for at lave fremo-moduler med Märklin k-spor, og synes det er en glimrende ide.
Jeg er med :!:
Men som flere andre, synes jeg det kan være udmærket hvis man selv kan bestemme om man vil benytte C-, K eller Peco spor med midterleder, for det burde være muligt at definere en standard herfor.
Et besøg på Fremosider, vil nok være en god inspiration.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg synes også det lyder herligt ... og jeg er enig i, at skinnerne er op til den enkelte.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Som jeg kan læser den her tråd, er der stor interesse i at starte sådan en forening.
Og som jeg kan læse det, skal der være mulighed for brug af alle "3" typer af 3 skinne drift, og at bruge div. mål for moduler fra FREMO, men skal dette så være en "kopi" af FREMO´s regelsæt for sporføring, landskab, el osv.
Jeg kunne godt forstille mig, at man kunne fritstille modul byggeren lidt mere end hos FREMO, så at sige, der vil være frit spil for den enkelt modulbygger, men dette er kun et forslag.
Men hvordan kommer vi videre herfra, er der en som, vil stille sin fritid til rådihed, til evt. at sætte nogle regle op, samle oplysning om de som ønsker at være med osv. som vi kunne arbejde videre udfra
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Indtil videre opstiller jeg ikke til den post da jeg foreløbigt har det fint med at bygge moduler baseret på 2-skinne DC og især fordi der endnu ikke foreligger nogen planer fra NJMK om at bygge FREMO/Märklin-moduler. Men hvem ved ...
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Den frihed jeg tænker på, er udformningen af landskabes farver, alt vedr. samkobling af moduler skal være lige så stremt som hos FREMO
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Faktisk er det kun anbefalinger der er givet mht. landskab, farver, udformning osv., så i princippet er der frit slag på alle hylder. Men ideen med at bruge nogle fælles farver i landskabet ved endestykkerne skyldes at man gerne vil undgå en patchwork-effekt hvor farverne på et sammensat anlæg, skifter voldsomt fra modul til modul.
Jeg vil foreslå at man/I bliver enige om at bygge moduler derm farve- og epoke-mæssigt, ligner hinanden nogenlunde og så prøver at sætte dem sammen. Så vil det blive åbenlyst hvor forskellige/ens modulerne er og om det ser acceptabelt ud.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Der kan være noget om det som du skriver, men godt nok syntes interessen stor i denne tråd, men syntes ikke rigtigt nogen melder sig til at få det til at hænge sammen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Jeg kender det fra mig selv Killerp. Jeg har også længe siddet og banket i bordet over at der ikke sker nok i Danmark mht. FREMO, men som Knud Jansfort (fra Kolding Modeljernbane Klub) pointerede på FREMO-Danmark's forum på Yahoo, så er det op til een selv at sætte skub i sagerne.
Og egentlig er der heller ikke langt fra at lave et "almindeligt" FREMO-modul til at udskifte sporet med Märklins K- eller C-skinner eller Peco's tre-skinne-spor, for den sags skyld. Så jeg synes ærligt talt at alle dem der virkelig er interesserede i at lave et modul, skal komme i gang nu. Så må I lave jeres "fortolkning" og mødes og se hvad der er kommet ud af anstrengelserne, hvilket nok skal give mere blod på tanden!
Husk blot at modulet skal være justérbart i højden, således at overkanten på det lagte spor, kan komme op på 130 cm over gulvhøjde - så kan det ikke gå helt galt uanset om man bruger K, C eller Peco-spor. Eneste rigtige tilpasning af standarden der skal foretages (og vedtages!) er om man vil bruge den røde eller blå ledning til enten de ydre spor eller det midterste spor. Ellers kan der sagtens gå fuldstændigt kuk i sammenkoblingen af moduler i fremtiden. :!:
Jeg har i forresten lavet en lille hjemmeside om fremstillingen af mit FREMO-modul (se min tråd om dette) som snarest muligt kommer online ...
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Nu har jeg lånt lystigt fra Fremo Danmark, og er kommet frem til dette udkast til en standard.
Tekster i Kursiv vil det være en fordel vi får styr på inden der bliver bygget for meget.
Indledning
Hvad er et modul? Det kan f.eks være:
- et diorama med mange landskabskunstneriske muligheder
- et stykke modelbane som, takket være normerede ende-profiler, passer sammen med andre moduler
- et transportabelt anlægsstykke, der kan medbringes til træf og møder
- en del af et storanlæg med interessant kørsel
- et godt stykke øvelsesprojekt inden bygning af et storanlæg
- svaret på klage spørgsmålet: "Ingen plads til anlæg"
Dette er typisk for et modul:
- fri geometri
- adskillelse mellem stationer og fri strækning
- rigtig højde for stående betjening
- køreplanskørsel med walk-around control
- ingen rundbane kørsel
Endeprofiler:
Vi kan tage dem der er på http://www.fremo-danmark.dk/dkprofiler.htm og bruge dem som de er eller tilpasse dem.
Grundregler for modulopbygning:
- Ethvert modul over 50 cm længde skal kunne stå selvstændig på "egne" ben
- Alle moduler skal mærkes tydeligt med ejerens navn.
- Veje og vandløb skal ikke føres til enden af modulet, da den manglende videreføring på nabomodulet vil virke forvirende
Der er to forskellige modularter:
- Strækningsmoduler: Alle moduler med ren strækning uden sporskiftere af nogen art.
- Driftsmoduler: Moduler med stationsområder, tilslutningssteder og forgrening på fri strækning, men også blokposter og stoppesteder/trinbræt.
Vejledning for et nogenlunde sammenhængende landskab
Tema:
- Enkelt- eller dobbeltsporede strækninger uden køreledninger med korrekte signaler.
Farver og landskab:
- Bygninger skal være i korrekt og uforminsket skala. D.v.s. 1:87 og ikke 1:100 eller andet.
- Græsmåtter eller græs "plantet" med en Grass Master i en sommergrøn farve. især ved enderne, så de passer sammen.
- græs med farvet savsmuld eller malede overflader frarådes.
Stationer:
- Det anbefales at stationer til hovedstrækninger som minimum kan modtage og afsende togstammer på 250 cm.
- For sidebanestationer er længden af togstammen individuelt.
- Til en station hører en strækning på en meter som udtrækningsspor.
Spor:
- Såfremt man ikke anvender Märklin C eller K skinner er det op til modulbyggeren selv at kontrolere at slæbeskoen har forbindelse til midterlederen og at AC standard hjul kan bruges uden at de rider på svellerne.
- Sportilslutning: ??? (skal der være 0,1 - 0,2 mm afstand mellem modulkant og skinnekant? Eller skal vi finde på noget andet)
Anbefalede mindste radier og sporskifte:
- Mindste radius på stationer radius 5 og 4 (C-skinner 24530 og 24430) (K-skinner 2251 og 2241)
- Godsbaner og industrispor evt radius 3
- Anvend for så vidt muligt kun slanke sporskifter.
Ballast:
- C-skinner: Evt.patinering
- K-skinner: f.eks. hobbytrade ballast "4075 brun mix"
Rullende materiel:
- Koblinger: Standardkobling???. Undtagelsen herfra er fast sammenkoblede (personvogn)stammer, hvor valget af kobling er frit.
Den elektriske forbindelse:
- Ledninger: Overhold altid Märklins farvekoder. Rød til midterleder og brun til returstrøm.
- Stikforbindelser: ??? (noget der gør det nemt at tilslutte modulet om det vender den ene eller den anden vej)
Styring:
- Digital (f.eks. Intellibox med daisy håndkontrollere)
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jamen hvad skal man sige, flot Horsecreek, jeg syntes du rammer plet i den fleste ting.
´Hvis jeg skal komme med ændringer, eller forslag til dine muligheder er det
Sportilslutning: ??? (skal der være 0,1 - 0,2 mm afstand mellem modulkant og skinnekant? Eller skal vi finde på noget andet)
Her bør den holdes på 0,2 mm af hensyn til evt. kortslutninger mellem boostere
Anvend for så vidt muligt kun slanke sporskifter
Kun slanke sporskift
Koblinger: Standardkobling???.
Marklin kortkobling
Digital (f.eks. Intellibox med daisy håndkontrollere)
Klart IB, da den giver de største friheder i valget af dekoder typer osv
Endeprofiler:
Helt klart de samme som FREMO, de virker gemmentænkt, og som vi efterhånden har set mange gange, giver de flotte anlæg, ingen grund til at ændre disse
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Jeg har vedhæftet en AutoCAD-tegning i DWG-format med de 4 endestykker beregnede til enkeltspor. Hvis der er nogen interesse i dobbeltsporede endestykker, kan jeg forholdsvist hurtigt lave de tre endestykker også.
Og så synes jeg i øvrigt at det er et rigtigt godt initiativ du har taget Horsecreek! Hvis alt går vel kunne jeg også sagtens forestille mig at NJMK (Nordvest Jydsk Modeljernbane Klub) vil bakke op om FREMO/Märklin-symbiosen.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Tak for de pæne ord begge to
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
killerp skrev: Koblinger: Standardkobling???. Marklin kortkobling Hvad så med de (korte) Q-vogne fra Hobbytrade jeg har, der ikke kan bruge kortkobling uden at flette puffere.
Av der var lige et problem jeg overså, hvad med roco´s kort koblinger virker de på Q vogne.
Ville være lidt synd at stille med virke flotte moduler, men vogne skal hænge en "1/2" meter fra hinanden, for at alle skal kunne koble sammen...
Findes der ikke en kort kobling, der kan klare jobbet :?:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Hvis vi er et par stykker, kunne vi en tirsdag tage over og besøge klubben i Kolding, der kører fremo.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
jpg
Indlæg: 50
Det er en rigtig god idé. Kolding-folkene er meget venlige og har hjulpet os i N-RE DK samt i N-Modulgruppen en hel del selv om vi ikke har mulighed for at køre sammen med dem. Kolding er helt klart et besøg værd for at få et indblik i hvad man kan få ud af at køre moduler.
Jeg kan også anbefale et medlemsskab af FREMO. At tage til træf giver en masse indtryk og info der kan bruges fremadrettet. Det er ikke vigtigt om du har moduler eller andet med. Man kan sagten deltage uden. Og medlemskab er ikke særligt dyrt. 35-40 euro pr år, hvilket giver dig 4 blade om året og adgang til træf (gratis) der alle er lukket for offentligheden.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
NCB
Indlæg: 72
Flot initiativ!!
Da farven på ballast varierer meget rundt omkring i skala 1:1, er farven så ikke underordnet? Der er jo også mange stationer hvor der i stedet for skærver ligger grus som ballast.
Techek
Jelling
Indlæg: 907
... eller sand ved fx. privatbaner. Du har ret i at det i sidste ende er op til modelbanekonstruktøren at vælge farver, størrelser og lign. men jeg synes det er okay at der bliver [u]foreslået[/u] en farve til patinering af skinnestrenge. Selv anvender jeg Humbrol 113 mat, som fungerer supergodt med et par dråber terpentin i.
Husk desuden på at en del af de ting der er beskrevet i FREMO-standarden i vid udstrækning er anbefalinger. Dog er enkelte elementer påkrævede som fx. monteringshuller, elektriske installationer og endestykker.
I øvrigt er der vist planer om et træf i Kolding oktober 2008, men det kunne nu være meget sjovt at mødes på et mindre plan en gang i løbet af vinteren 2007/foråret 2008.
NCB
Indlæg: 72
Ok, det lyer fint nok. I øvrigt helt enig i at sinnestrengene bør patineres.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg har lavet et nyt udkast til en standard. Denne gang med et afsnit om køreplanskørsel. Hvis vi er lige så hurtige som http://n-re.dk går der et års tid eller mere inden det bliver aktuelt.
Men læs den i gennem og kom med forslag.
INDLEDNING
Hvad er et modul? Det kan f.eks være:
- et diorama med mange landskabskunstneriske muligheder
- et stykke modelbane som, takket være normerede ende-profiler, passer sammen med andre moduler
- et transportabelt anlægsstykke, der kan medbringes til træf og møder
- en del af et storanlæg med interessant kørsel
- et godt stykke øvelsesprojekt inden bygning af et storanlæg
- svaret på klage spørgsmålet: "Ingen plads til anlæg"
Dette er typisk for et modul:
- fri geometri
- adskillelse mellem stationer og fri strækning
- rigtig højde for stående betjening
- køreplanskørsel med walk-around control
- ingen rundbane kørsel
Endeprofiler:
Der anvendes de samme endeprofiler som kan findes på
http://www.fremo-danmark.dk/dkprofiler.htm
Grundregler for modulopbygning:
- Ethvert modul over 50 cm længde skal kunne stå selvstændig på "egne" ben
- Alle moduler skal mærkes tydeligt med ejerens navn.
- Veje og vandløb skal ikke føres til enden af modulet, da den manglende videreføring på nabomodulet vil virke forvirende
Der er to forskellige modularter:
- Strækningsmoduler: Alle moduler med ren strækning uden sporskiftere af nogen art.
- Driftsmoduler: Moduler med stationsområder, tilslutningssteder og forgrening på fri strækning, men også blokposter og stoppesteder/trinbræt.
VEJLEDNING FOR ET NOGENLUNDE SAMMENHÆNGENDE LANDSKAB
Tema:
- Enkelt- eller dobbeltsporede strækninger uden køreledninger med korrekte signaler.
Modulkonstruktion:
- længden er valgfri, men bør ikke være større end at en person kan håndtere modulet
- Endeprofilet laves i 12 mm krydsfinér
- sider og forstærkninger laves med 9 mm krydsfinér
Farver og landskab:
- Bygninger skal være i korrekt og uforminsket skala. D.v.s. 1:87 og ikke 1:100 eller andet.
- Græsmåtter eller græs "plantet" med en Grass Master i en sommergrøn farve. især ved enderne, så de passer sammen.
- græs med farvet savsmuld eller malede overflader frarådes.
Stationer og driftsmoduler:
- Det anbefales at stationer til hovedstrækninger som minimum kan modtage og afsende togstammer på 250 cm.
- For sidebanestationer er længden af togstammen individuelt.
- Til en station hører en strækning på en meter som udtrækningsspor.
- Tilbehør til driftsmoduler: Driftsmoduler med godsbetjening skal helst være udstyret med en liste eller en hylde af en art til opbevaring af vognkort for de vogne der er på driftsstedet. Derudover har man brug for aflægningssteder for fragtkort, håndregulator, ekstra vogne og lokomotiver, vognladningsindsats, en holder til stationsur og køreplanerne. Dette er til brug ved køreplanskørsel.
Spor:
- Såfremt man ikke anvender Märklin C eller K skinner er det op til modulbyggeren selv at kontrollere, at slæbeskoen har forbindelse til midterlederen og at AC standard hjul kan bruges uden at de rider på svellerne.
Anbefalede mindste radier og sporskifte:
- Mindste radius på stationer radius 5 og 4 (C-skinner 24530 og 24430) (K-skinner 2251 og 2241)
- Godsbaner og industrispor evt radius 3
- Anvend kun slanke sporskifter.
Ballast:
- C-skinner: Evt.patinering af ballasten
- K-skinner: f.eks. hobbytrade ballast "4075 brun mix" til hoved strækning eller sand til rangerområder eller lokalbaner.
- Evt. patinering af skinne strengene, med rust på siderne, giver et mere naturligt look.
Rullende materiel:
- Koblinger: Alt materiel skal være udstyret med kortkoblinger, der kan adskilles med afkoblingsskinner. Undtagelsen herfra er fast sammenkoblede (personvogn)stammer, hvor valget af kobling er frit.
Den elektriske forbindelse:
- Ledninger: Overhold altid Märklins farvekoder. Rød til midterleder og brun til returstrøm.
- Sportilslutning: Der skal være 0,2 mm afstand mellem modulkant og skinnekant, det er for at undgå eletrisk og mekanisk kontakt mellem skinnerne. 0,2 mm svarer ca. til et stykke tyndt karton.
- Stikforbindelser: Den viste stikforbindelse gør det muligt at tilslutte modulet uanset det vender den ene eller den anden vej.
Ledningerne skal række 10 cm. ud over modulkanten.
Styring:
- Digitalstyring med Intellibox og daisy håndkontrollere
KØREPLANSKØRSEL
Vognkort og fragtkort:
- Læs mere her: http://www.fremo-danmark.dk/godsvognedrift.htm
- Hvis der køres med grænseoverskridende trafik, skal disse vogne være RIV og T mærkede
Håndkontroller:
Ekstra vogne og lokomotiver:
Vognladningsindsats:
Så ikke vognene kører tomme til og fra f.eks. en kulmine
Stationsur:
For at gennemføre et driftsdøgn på rimelig tid viser uret en modeltid, der kan være 5 x normaltid.
Køreplan:
En køreplan kan bestå af flere dele:
- tjenstekøreplanen med alle toges nummer og hvornår de ankommer/afgår fra stationerne på strækningen.
- En stationsplan for hver station, der viser hvornår de enkelte spor er besat af et tog.
- En Arbejdsseddel der viser hvornår lokomotivføreren skal køre det enkelte tog.
Epoke:
Inden træffet aftales det om der køres med materiel fra et bestemt år, en epoke, helt blandet eller om der er en historisk udvikling i løbet af træffet.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Mht. den elektriske sammenkobling af moduler, så kunne man vel også blot vælge at sætte en rød og en brun bananbøsning i hver ende (altså i alt 2 røde og 2 brune for hele modulet). Så laver man en rød og brun ledning med banan-stik pr. modul, som sættes imellem modulerne. Hvis alle modul-byggere laver denne løsning, vil der (efter mine beregninger) altid være ledninger nok til at koble alle moduler sammen.
Husk dog at moduler med forgreninger, skal bruge flere bøsninger og stik end et alm. enkelt-sporet modul.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Er det sådan her du tænkte?
--tegning slettet--
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Det er da et flot arbejde Horsecreek har lavet.
Dog ville jeg foreslaa at de to skinnestrenge fik deres egen tilfoerelsledning, saaledes at 2-skinne drift ogsaa kan praktiseres.
Jeg ved ikke om valget mellem C og K skinner er frit, men mener at det boer laases fast helt fra starten. (Maaske Horsecreek har skrevet dette allerede, men jeg har ikke opfattet det...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Techek
Jelling
Indlæg: 907
Lige nøjagtigt!
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg prøvede med Märklins kortkobling og Rocos 40270 . Det var Rocos kortkobling der klarede sig bedst.
En tredje mulighed er Fleischmanns profi kobling der skulle passe sammen med Viessmanns strømførene kortkobling, jeg har dog ikke prøvet det.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
jpg
Indlæg: 50
Hej alle
Faldt lige over en AC-modul forening der har udviklet en dansk standard for moduler. Modulsammenslutningen der findes her: http://www.modulsammenslutningen.dk/ kan måske give inspiration til jeres modulprojekt.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Deres moduler ser lidt flade ud i mine øjne....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
jpg
Indlæg: 50
Helt og aldeles enig :!: :!:
Men derfor kan standarden måske godt bruges. Det handler jo også om mål, strøm, styring osv.
Landskabet er jo op til den enkelte modulbygger. Er han dygtig eller fummelfingret, går han op i det eller er det bare fyld uden om skinner og toge. Der vil altid være forskelligheder.
Det vil være svært at fortælle en modulbygger at hans landskab er under standard i forhold til nogle krav der ikke er meget specifikke. Og det er svært at specificere kravene uden at lægge urimelige bånd på landskabsentisiasterne.
Nu er jeg jo selv FREMO-bygger og har derfor ikke studeret modulsammenslutningen i detaljer. Men da i er i opstarten, og kan tage det bedste fra alle standarder og forme jeres egen, så kunne der være noget at hente i Modulsammenslutningen der ikke er nævnt nogen steder i dette forum.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
Techek
Jelling
Indlæg: 907
De moduler jeg så i Fredericia i weekenden, var efter min meningen, både flade, lidt kedelige og bestemt ikke særligt standardiserede. Sammenføjningen mellem modulerne så meget intermistisk, skæv og usikker ud! Selvfølgelig skal der være plads til forskelligheder, men hvis man ikke kan overholde noget så basalt som placeringen af spor i begge ender af et modul, så er jeg ikke interesseret i at understøtte den "standard".
For mig er FREMO langt bedre da den bruges internationalt, er velbeskrevet og faktisk kun har få regler og derudover nogle velbegrundede anbefalinger.
PS: Jeg har i hvert fald konstateret at jeg sætter højere krav til mine egne ting end jeg før troede jeg ville!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg vil mene, at en at vores lille model klub, som forsøges her, skal have base i FREMO moduler, det er gennemprøvet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
jpg
Indlæg: 50
Godt grundlag! Der er efterhånden en del i DK der er kommet frem til det samme. Der er vel efterhånden mere en 30-40 egentlige medlemmer af FREMO her i landet
Jeg har nu set lidt videre på sites der viser billeder fra foreningen, og jeg fortryder allerede at jeg nævnte den, det har ikke den kvalitet der skal til. Beklager :oops:
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg har opdaget et problem mellem de eksisterende Fremo profiler til dobbeltspor og AC skinner.
Den flade der er til begge spor er 86 mm i breden. Hvis vi skal overholde det, er der med K-skinner og slanke sporskifter 1 mm for lidt, i forhold til den sporafstand der er hvis man overholder skinnegeometrien.
Med slanke C-skinesporskifter er der 18,3 mm for lidt. Hvis man "graver" den støbte ballast lidt ned i modulet og skinneoverkanten er den samme på et modul med C-skinner og et med K-skinner, hjælper det en del. Men selv om jeg ikke har regnet på det, tror jeg ikke det er nok.
Med enkeltsporede strækninger er der ikke problemer med hensyn til breden.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.