I følge bt.dk, ser det nu ud til at det bliver en tunnel vi får til Tyskland:
http://www.bt.dk/politik/det-bliver-en-tunnel-til-tyskland
Personligt anser jeg dette for at være en fornuftig løsning, dels vil det sikre lokale arbejdspladser (måske ikke just i DK, men i området omkring byggeområdet), dels pga. forbindelsens følsomhed overfor vejret. Jeg mener, hvor mange gange har broerne over Øresund og Storebælt måtte lukkes pga. vejr? Og de fleste der bor på Lolland eller Falster, navnlig på landet, ved at her hersker ofte en vind i øst-vest-retning, som kan være forholdsvis kraftig. Så her kan man vel antage at en 19 km lang bro over bæltet vil kunne blive påvirket ret så kraftigt. Og hvor ofte har man måtte lukke danske tunnelforbindelser pga. vejret? Mig bekendt har f.eks. hverken Storebælts-tunnelen eller Guldborgsund-tunnelen måtte lukkes af vejrmæssige årsager.
Lokalt snakkes der nu en del om, hvor vidt man kan få en cykel med over vandet, hvortil transportministeren klart har meldt ud at der bliver ikke lavet særlige kørebaner for disse.
En løsning kunne være, at ligesom vi har EuroCity som en pendant til InterCity (bortset fra at EC ikke kører i timedrift), fik lavet en pendant til de InterRegional-tog som kører over Storebælt, altså en art EuroRegional, gerne i timedrift. Og disse kunne jo så passende indrettes med plads til at medtage bl.a. cykler.
Dette burde ogå kunne fremme den integration i regionen som man håber at forbindelse vil medføre.
Har i andre her på forummet nogen kommentarer til ovenstående, eller emnet i det hele taget?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Sydbanen
Indlæg: 321
Storebæltstunellen blev lukket på grund af vand :roll:
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ja - og broen bliver lukket pga. blæst. Oftere (heldigvis!)
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
mr-data
Indlæg: 805
Det anede jeg godt nok ikke, havde regnet med at man havde sørget for at overdimensionere drænsystemet (eller hvad de nu bruger til at fjerne det vand der uundgåeligt trænger ned) med en tilpas stor margin, af hensyn til at vi nogle gange får usædvanligt hårdt vejr.
Men så må man jo håbe, at designerne af den kommende tunnel har sørget for at forudse klimaforandringerne, og hvad de medfører at mulige problemer, bl.a. indtrængende vand osv.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
-nu var det vist enderne vandet kom ind ad i store mængder......og det er en del år siden.................
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 496
hejsa alle
den oversvømmelse var en revne i undergrunden , så vandet trængte ind igemmen og videre igemmen borehovedet og oversvømmede hele tunnelen , under konstruktionen ,
en ting som der ikke kan ske nu hvor den er hel og færdig , så vi kan roligt køre under vandet .
Christian
http://3modul.dk/
Cowi
Indlæg: 315
Nej og selv hvis det skulle regne enormt meget så er der lavet reservoir til at tage en mindre stormflod
Sydbanen
Indlæg: 321
Det var også for sjov jeg sagde det. Og ved godt at det var Miljøets og ikke vejrets skyld i vandet
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK