Paa en af de andre grupper jeg laeser har en person fra Norge postet nogle billeder af et lille anlaeg han har lavet sammen med nogle andre personer.
Jeg synes det er et utroligt flot lille anlaeg, og det er lykkedes rimelig godt for dem at kamuflerer de (efter min mening grimme) Maerklin skinner
http://www.all-model-railroading.co.uk/forum/showthread.php?t=9438
Jesper
__________________
Jesper
Carsten P
Indlæg: 26
Jeg syntes faktisk det ser ret godt ud. Syntes C-skinnerne er godt skjulte under den ballast der er lagt ud.
Fin detalje med de 4 malere der er ved at male huset
og grusstien der løber langs marken ser også meget realistisk ud.
Carsten
Techek
Jelling
Indlæg: 898
Der er en masse små, fine detaljer på det anlæg. Læg fx. mærke til koen/tyren der er brudt ud og rendt igennem kornmarken nederst til venstre.
Det eneste jeg lurede lidt på, efter at have set sporplanen, var om stigningerne ikke var ret stejle, men det ser ikke umiddelbart sådan ud.
På siden om Lions er der adskillige fotos hvor man kan følge anlæggets opbygning - og kom ik' og sig' at I ikke kan tolke norsk!?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk elitesoldat ]
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det lille norsk anlæg, beviser bare, at et anlæg ikke behøver at være kæmpe stort, for at være mega intresandt

Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Klarsyn
Odense N
Indlæg: 466
Ja, jeg er jo bare en novice, men jeg er meget imponeret. Det ser rigtig godt ud. Det behøver ikke nødvendigvis at ligne legetøj "bare" fordi man bruger C-skinner.
Skinnerner giver en utrolig stabil opbygning, og med al ære og respekt for 2 skinnefolket, har man set 2 skinne anlæg der mere ligner model, end disse C-skinner. Det er flot arbejde. men tidskrævende. Det ser også rigtig godt ud på industrispor og rangerområde at der ligge grus ballast, og at man stadig kan se svellerne. der skal ... doseres rigtigt med limen.
God inspiration til banen på loftet.
Hilsen Morten
Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et utroligt flot anlæg med mange fine detaljer. Det må have været et stort arbejde at "gemme" det ikke helt så pæne C-spor. Dog spekulerer jeg lidt på hvordan det er lykkes så godt med ballasteringen mellem svellerne på C-sporet? For der er ikke megen plads at give af, hvis man vil ikke vil komme i kambolage med punktkontakterne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja, de skriver et sted at det er vigtigt at male skinnerne samme farve som ballasten ellers skinner det grå igennem.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Michael BJ
Indlæg: 265
Så vidt jeg kan se, har de overhovedet ikke kommet ballast op mellem skinnerne, men udelukkende malet C-skinneballasten i en naturtro farve. De har så drysset ballast i samme farve på ydersiden af sporet, hvilket jeg synes er en genial måde at gøre det på.
Jeg har også tit spekuleret på, hvordan C-skinnerne kan gøres pæne at se på, og jeg er ikke i tvivl om at disse nordmænd har fundet den helt rigtige kombination af maling og ekstra ballast.
Når jeg på et tidspunkt (forhåbentlig snart!) kommer i gang med at bygge mit anlæg op, tror jeg at jeg vil prøve den samme metode. Så vidt jeg kan se, tror jeg at det gælder om at male C-skinnens ballast og sveller med en halvgennemsigtig farve, så man stadig kan se svellerne igennem malingen. Sveller er jo heller ikke sorte i virkeligheden (bortset fra når de er helt nye), så denne metode burde næsten af sig selv få svellerne til at fremstå som mørkebrune i den brune ballast. Det må prøves!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
wow for et anlæg og samtidig er det krydret med drift stabilliteten fra 3-skinne systemet en sand lækkerbisken og sikkert en inspirationskilde for mange som skal i gang med at bygge.mvh lars hansen
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Kigger man på fotoet af ellokomotivet, ser det ud som om at der er drysset ballast mellem svellerne? Det er nok snarere en kombination af maling og ballast ja.
Men ja, det er da lige før man skal til at gå over til C-skinner i stedet for....
(Holder nok fast i K-spor alligevel pga. flexsporet).
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Som det fremgå af dette billed, ligger der ballast mellem svellerne også
http://gleng.org/lions/DSCN6448.jpg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 986
Yep! -Og det fremgaar ioevrigt ogsaa af teksten til billederne og byggebeskrivelserne!
Der er ioevrigt masser af plads at give af; punktkontakterne rager en god del op over svellerne, og selv svellerne rager en lille smule op over stenballasten.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Michael BJ
Indlæg: 265
Ja, nu jeg ser nærmere efter, kan jeg godt se, at de ender med at lægge ballast mellem skinnerne også. De billeder jeg havde fæstnet mig ved, var åbenbart taget inden de var nået så langt. Hvis man ritigt studerer billederne, kan man også se, at der er ret stor forskel på, hvor meget ballast de ender med at lægge mellem sporene. Nogen steder er svellerne helt dækket og andre steder ligger ballasten næsten kun mellem svellerne.
Når det så er sagt, må jeg sige at på de billeder, hvor der er dækket helt af med ballast mellem skinnerne, ser sporet efter min mening ikke nær så rigtigt ud, som der hvor der kun er lidt eller ingen ballast. Jeg mener at man skal kunne se svellerne, for at det ser rigtigt ud - i virkeligheden er svellerne jo normalt helt blotlagt, evt med nogle få skærver liggende ovenpå..
Der er derfor ikke tvivl om, at jeg vil benytte mig af at male C-skinnernes ballast med "skærvefarve", og så blot lægge løs ballast i samme farve på siderne. Rent praktisk må det også formodes at være det bedste, da man så undgår at ballasten kommer i karambolage med slæbesko og hjul.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/