er det muligt at bruge flexskinner overalt på ens bane? dvs. i stedet for kurveskinner.
JA!
Citat:
og også på stationer/banegårde?
Absolut!!!
Citat:
eller er der nogen steder det direkte ikke kan anbefales?
Jo!
Skarpe kurver kan med fordel laegges med segment-skinner.
Det kan ogsaa vaere praktisk og tidssparende at bruge segmenter ved sporskifters kontra-kurve. Kortere straekninger. Skjulte straekninger med skarpere kruver (hvor det ikke er noedvendigt at lave en aestetisk paen indgang og udgang paa kurven.)
Du kigger simpelthen paa hvad der bliver paenest, billigst og mest praktisk.
Hejer det muligt at bruge flexskinner overalt på ens bane? dvs. i stedet for kurveskinner.og også på stationer/banegårde?eller er der nogen steder det direkte ikke kan anbefales?Rasmus
Helt klart - flexskinner og sporskifter er det eneste, jeg anvender. Det er både den billigste og pæneste løsning!
Jeg var også tidl. af den opfattelse at flexskinner var det eneste rigtige, lige indtil jeg byggede min første helix.
Selvom jeg bruger rimeligt store radier har jeg på mit nye anlæg brugt buede skinner til helixen, det har sparet mig for meget tid og mange ikke så pæne ord.
er det muligt at bruge flexskinner overalt på ens bane? dvs. i stedet for kurveskinner.
og også på stationer/banegårde?
eller er der nogen steder det direkte ikke kan anbefales?
Rasmus[/quote
Hej. Erfaringerne her fra Generaldirektoratet (140 m spor - efter ca 15 års drift uden problemer) er, at kurver i "det skjulte" med indiústirradier på minimum omkr. 50 cm fungerer med stort set alt materiel op til nu. Det fungerer, men ser ikke godt ud! I alt synligt er flex-spor - under hensyntagen til overhøjde og overgangskurver i kurver - helt fundamentalt for, at "skidtet" ser godt ud. MOROP 113 og 114 giver fine løsninger på, hvordan man kan realisere de ting (brugbart) i model. Matematikken er ganske kompliceret - men MOROP rammer sgu meget godt - set herfra.
Jeg synes det er svært at skære et stykke skinne ud så det passer ned mellem to andre stykker.. Det er ikke selve skæringen der volder problemer, men at måle det helt nøjagtigt.
kan en teknik anbefales?
0 kan lide
Skrevet af erikolsen1954 Torsdag d. 3/2/2011 - 21:59
Skær skinneenderne rent, fil glat og afgrat i den ene ende af et stykke flexspor. Afskær sporstykket 5-10 mm for langt. Udmål hvor mange sveller der er plads til og fjern de overflødige.
Nu lægges det således forberedte sporstykke op med de først afskårne og afgratede skinneender mod det tilstødende sporstykkes skinner, og i den modsatte ende lægges skinneenderne op på det der tilstødende sporstykkes sveller og tæt langs det tilstødende sporstykkes skinner.
Mens sporstykket fastholdes, evt. med en jernklods eller andet værktøj, afmærkes skinnestrengenes længde f. eks. med en spidset blyant eller filtpen. Sporstykket fjernes, og de for lange skinneender skæres af, files glat og afgrates. Sporstykket afprøves, om nødvendig files overflødig skinnelængde bort og skinneenden afgrates atter. Ønskes en god tilpasning, skæres i første omgang mellere lidt for langt end for kort.
Jeg benytter en guldsmedesav med en fin klinge til overskæring af skinner.
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Det kommer an på hvor skarpe dine kurver skal være. Hvis du kan få kurveskinner i den radius du skal bruge, så er det nemmere.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Ja.
Nej.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Det kunne aldrig falde mig ind, at benytte andet end flexskinner. Jeg synes det giver klart det pæneste sporforløb.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Thrane
Indlæg: 995
jeg er pt. også i gang med at bruge dem på en station, og giver dig ret i,at sporforløbet bliver rigtigt flot.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 988
Jo!
Skarpe kurver kan med fordel laegges med segment-skinner.
Det kan ogsaa vaere praktisk og tidssparende at bruge segmenter ved sporskifters kontra-kurve. Kortere straekninger. Skjulte straekninger med skarpere kruver (hvor det ikke er noedvendigt at lave en aestetisk paen indgang og udgang paa kurven.)
Du kigger simpelthen paa hvad der bliver paenest, billigst og mest praktisk.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.913
Helt klart - flexskinner og sporskifter er det eneste, jeg anvender. Det er både den billigste og pæneste løsning!
Med venlig hilsen
Skott
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg var også tidl. af den opfattelse at flexskinner var det eneste rigtige, lige indtil jeg byggede min første helix.
Selvom jeg bruger rimeligt store radier har jeg på mit nye anlæg brugt buede skinner til helixen, det har sparet mig for meget tid og mange ikke så pæne ord.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Leif Bach
Indlæg: 122
[quote="Thrane"]Hej
er det muligt at bruge flexskinner overalt på ens bane? dvs. i stedet for kurveskinner.
og også på stationer/banegårde?
eller er der nogen steder det direkte ikke kan anbefales?
Rasmus[/quote
Hej. Erfaringerne her fra Generaldirektoratet (140 m spor - efter ca 15 års drift uden problemer) er, at kurver i "det skjulte" med indiústirradier på minimum omkr. 50 cm fungerer med stort set alt materiel op til nu. Det fungerer, men ser ikke godt ud! I alt synligt er flex-spor - under hensyntagen til overhøjde og overgangskurver i kurver - helt fundamentalt for, at "skidtet" ser godt ud. MOROP 113 og 114 giver fine løsninger på, hvordan man kan realisere de ting (brugbart) i model. Matematikken er ganske kompliceret - men MOROP rammer sgu meget godt - set herfra.
Hygge. Generaldirektøren for TFJS.
Leif - TFJS
Thrane
Indlæg: 995
Takker for alle svarerene
Jeg synes det er svært at skære et stykke skinne ud så det passer ned mellem to andre stykker.. Det er ikke selve skæringen der volder problemer, men at måle det helt nøjagtigt.
kan en teknik anbefales?
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Skær skinneenderne rent, fil glat og afgrat i den ene ende af et stykke flexspor. Afskær sporstykket 5-10 mm for langt. Udmål hvor mange sveller der er plads til og fjern de overflødige.
Nu lægges det således forberedte sporstykke op med de først afskårne og afgratede skinneender mod det tilstødende sporstykkes skinner, og i den modsatte ende lægges skinneenderne op på det der tilstødende sporstykkes sveller og tæt langs det tilstødende sporstykkes skinner.
Mens sporstykket fastholdes, evt. med en jernklods eller andet værktøj, afmærkes skinnestrengenes længde f. eks. med en spidset blyant eller filtpen. Sporstykket fjernes, og de for lange skinneender skæres af, files glat og afgrates. Sporstykket afprøves, om nødvendig files overflødig skinnelængde bort og skinneenden afgrates atter. Ønskes en god tilpasning, skæres i første omgang mellere lidt for langt end for kort.
Jeg benytter en guldsmedesav med en fin klinge til overskæring af skinner.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.551
Mal på begge skinner med f.eks. en tuschpen og brug en ridsespids eller en anden spids genstand og på den måde kan Du mærke op, hvor der skal skæres
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
PED
Indlæg: 143
Hej jeg gik bort fra at bruge flex overalt og til kun at bruge dem synlige steder og hvor det gik ligeud.
Jeg bider skinnerne over med en god bidetang og sliber efter med en fin fil.
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Thrane
Indlæg: 995
Hej,
tak for svarene.
jeg bruger en Dremel til formålet.
tror bare jeg skal have lidt mere tålmodighed så kommer længden også til at passe..
end blot at skære løs..!