Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Fleischmann flexspor

Hej

Jeg har fået et problem fordi det Roco vt 11.5 jeg har ikke kan køre radie 1 , så jeg har nedlagt mine 6 moduler , og skal nu lave noget andet , så jeg vil lige høre om der er nogen blandt N kørerne som bygger med flexspor og hvor svært det er , især med skinneafstanden ,da jeg vil have en dobbeltsporet bane med radier som ligger mellem Fleischmann's radie 2 og 4 , har flexspor og har prøvet at bøje dem , men de bøjer som om man er nødt til at skære dem i begge ender , er det rigtigt ?

Hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Flexspor skal man altid tilpasse - den skinnestreng der er inderst i kurven bliver altid "for lang". Ellers er det en skøn frihed at bygge med flexspor - afstanden mellem ssporene på en dobbeltsporet bane holder du nemmest ved, at du laver en form for afstandsklods.

Samlingerne af de 2 skinnestrenge laver du bedst, når samlinger ikke ligger lige over for hinanden. Hvis de gør det, kan du let få nogle sjove knæk i en kurve.

God fornøjelse!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ellef

Indlæg: 44

PB  Hjemmeside

Hej,

Er VT11.5eren en ombygning til MA med anderledes overgange mellem vognene eller noget andet der påvirker hvor skarpt den kan dreje ?

Generelt synes jeg at flexspor er væsentligt sværere at lægge, men, som Gert også nævner, så giver de en frihed, som man ikke kan opnå med segmentspor.

Jeg rodede mig ud i noget bøvl med flexspor på det første vendesløjfemodul jeg byggede. Samlinger i kurver kan, som Gert pointerer, give nogle irriterende knæk, der giver afsporinger. Min kur mod det er dog en anden - at lodde samlingerne sammen i lige tilstand inden "det næste" stykke spor lægges. Derudover, såvidt muligt at undgå samlinger i kurver, eller at lægge dem i så svage kurver som muligt. Jeg kan bedst lide at skære spor med en mini-sav - og det er ret svært hvis man forskyder samlingerne - men det er uden tvivl en smagssag.

Hvis du tegner sporforløbet på underlaget (ikke centerlinien, men omridset - hvis det er Fleischmann-spor) inden du lægger sporene, så kan du måle efter og styre sporene helt nøjagtigt mens du sætter dem fast - også i forhold til hinanden.

Mvh

Ellef

__________________

http://www.modulbanen.dk
Spor N - Piko Digi 1 (IR) - Epoke IV (1977) - DSB

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

hej igen

Jamen det er altid en god ide at lave en god lodning - dvs tinnet skal flyde inden i skinnesamleren. Det gavner både mekanisk og elektrisk - det gør jeg da også selv.

Klø du bare på med flexskinner - som så meget andet her i livet skal man også lære sig den kunst - eller som man siger: øvelse gør mester!

God fornøjelse..

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

hej

tak for svarene.

Grunden er at når toget kører gennem en radie 1 går vognene sammen og de ligesom løfter sig og afsporer , meget iriterende , da de moduler jeg havde før jeg fik det omtalte tog havde radie 1 og 2 som vendesløjfer.

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

jpg

Indlæg: 50

PB  Hjemmeside

"Tonny Pedersen" skrev:
... så jeg vil lige høre om der er nogen blandt N kørerne som bygger med flexspor og hvor svært det er ...

Jeg bygger udelukkende med Peco Code 55 flexspor. Undtagen selvfølgeligt skifter og kryds Smile .

Den største hjælp er faktisk at tegne alle spor på underlaget inden de bliver lagt. Dette skal gøres meget nøjagtigt vha PC og geometri samt trekants-linealer og lange lige linealer. Det tager lang tid men det betaler sig. Når sporene l

Der er også stor hjælp at hente i skabeloner. En bekendt af mig har et Tracksetta-sæt: (beklager størrelsen, men jeg vil ikke skalere ned, da teksten med små bogstaver så ikke kan læses)Billede. Det er skabeloner der lægges ned mellem skinnerne, hvorefter der kan sømmes i udfræsede slidser. Sættet kan købes i UK og koster 5-6 pund + forsendelse.

Skabeloner til afstand mellem sporene kan laves i krydsfinér.

med veNlig hilseN

[/img]

__________________

Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"Tonny Pedersen" skrev:
Grunden er at når toget kører gennem en radie 1 går vognene sammen og de ligesom løfter sig og afsporer , meget iriterende , da de moduler jeg havde før jeg fik det omtalte tog havde radie 1 og 2 som vendesløjfer.Tonny

Det problem havde jeg også i starten med min VT11.5, men det kan løses på en simpel måde:

Skil vognene ad, og fjern den ØVERSTE af de to fjedre, der styrer gummivulsterne. Det skal gøres på alle vogne i begge ender.

Det SKAL være den øverste, for hvis du fjerner den nederste, kan vulsten have en tendens til at ville sidde skævt.

Med hensyn til sporafstand bruger jeg Peco afstandslære nr. SL-336. Udover sporafstand bruges den også til den korrekte højde på perroner.

Jeg bruger selv Peco code 55 på synlige spor og code 80 på skjulte spor, men det skyldes kun et overskud af code 80, fordi jeg i sin tid startede med denne type.

Og ja, jeg bruger naturligvis også skabelonerne fra Tracksetta. De er faktisk uundværlige til lægning af flexskinner.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"S123" skrev:
Og ja, jeg bruger naturligvis også skabelonerne fra Tracksetta. De er faktisk uundværlige til lægning af flexskinner.

Har du aldrig hoert om "Krause-klammer"?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

"hxmiesa" skrev:
"S123" skrev:
Og ja, jeg bruger naturligvis også skabelonerne fra Tracksetta. De er faktisk uundværlige til lægning af flexskinner.
Har du aldrig hoert om "Krause-klammer"?

Jo da, og bruger dem også.

Mine hedder så blot "Gleisbau-Klammer" og er fra Peter Post Werkzeuge.

Jeg købte dem i Flensborg for mange år siden, så jeg ved ikke om det samme firma findes endnu.

I henhold til sedlen, der sidder på låget, fås de både til Z, N, H0 og H0m.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.