Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

Dansk materiel i skala N/VI MANGLER DET!

Der er ikke noget nyt i det jeg skriver her, det ved jeg, men hvis ikke man bliver ved med at presse/overbevise evt. producenter, sker der slet ikke noget.

Som inkarneret bruger og tilhænger af størrelsen Skala N, har jeg i mange år efterhånden (helt siden jeg "skrottede" mit Lima-tog i skala H0 jeg startede med som barn) gået og håbet, som så mange andre, på en egentlig produktion af nogle spændende danske lokomotiver samt vogne i skala N. En sådan produktion har vi måtte kigge langt efter, det ved enhver. Samtidig med det har vi også lagt øre til evt. producenters: "Der er ikke nok der bruger denne størrelse, der er ikke penge i det", osv.

Med flere undersøgelser/analyser efterhånden der viser at hele 26 %, altså over en fjerdedel, kører denne skala, og i en tid hvor gamle DSB-godsvogne, personvogne og lokomotiver bliver solgt til nogle gange det 3 - 4 og 5-dobbelte af hvad de kostede fra ny på div. auktions-sider, har jeg simpelthen svært ved at se der ikke skulle være et åbenlyst og attraktivt marked for at producere i denne størrelse.

"Kig på Tog & Tekno´s forsøg på at lave Mh i skala N" vil nogen så nok sige - ja, men det er også lidt svært efter mange år hvor vi har fået tudet ørerne fulde med at intet kan lade sig gøre i denne skala. Folk tror generelt ikke på det, og derfor mangler dette (i øvrigt meget fine) tiltag opbakning. Endvidere er mange efterhånden skubbet over i skala H0, netop fordi der aldrig har været ret meget at hente i skala N. Markedet ville være markant større hvis man for mange år siden var startet seriøst op med at lave lidt dansk materiel. Jeg ved at mange synes det har størrelsen imod sig fordi det er svært at se og "mærke", men os der kører størrelsen har jo netop valgt den fordi den passer til vort behov.

Til producenterne: Kom ind i kampen og overvej om ikke det var på tide at åbne op for denne størrelse. Tag eksempelvis Heljan, de har alle tegningerne til div. danske lokomotiver og vogne, støbeformene koster noget, det ved jeg, men i princippet er det "bare" at skalere det ned og prøve. Så længe der ikke er noget at få i denne skala, så længe er der jo heller ingen der "konverterer". Dog undres jeg tit af Heljan´s MY er skala O - hvor mange sælger I lige af dem?? Det må da være et yderst begrænset kundegrundlag der er for disse lokomotiver?! Men skala N vil I ikke røre??

"Ønsketogene" for mit eget vedkommende vil være: MZ, EG, ME, EA, IC3- og 4, MR-MT-MA er også yderst interessante. Naturligvis i højeste kvalitet med 5-polede motorer og godt med detaljer. Størrelsen er i fremmarch, det er der umiddelbart ingen tvivl om, vær med fra starten Smile

Et eller andet marked må der jo være, siden mange småproducenter (eks. Togdillen og Trinbrættet Vejle) har/havde stor succes og faktisk tjener penge ved at producere i denne skala.

Hvad siger I andre brugere af dette forum under "Skala N og Z", tror I på det kan lade sig gøre? Jeg er fuldt overbevist. Og jeg er meget træt af sjældent at kunne få noget fedt i min størrelse.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Palle-R

chauffør

Indlæg: 193

PB

som lars h skriver.

der findes alt for lidt dansk i skala-n

jeg er helt ny inden for modeltogs verdenen og købte for 3 mrd siden det helt store startsæt fra minitrix med dcc.

efter det har jeg købt en komplet fleischmann piccolo bane med en masse udstyr og er ved at bygge decodere i nogle af de tog..

og har pt 5 tog med dcc

og 7 stk venter på sin decoder

mit anlæg er ikke så stort 122x244 men det er jo som han skriver det er pladsen og vort behov det kommer an på.

så ja heljan må godt komme i gang med noget til os småtogs folk.

__________________

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

Hej Palle.

Tak for dit indlæg.

Ja, det er som sagt ikke nogen nyhed at det er begrænset hvad vi kan få af dansk i vores størrelse Smile, det er mere hvad vi evt. kan gøre ved det. Om ikke vi kan få producenterne råbt op og overbevise dem om at der MÅ være et marked for det. Det er bl.a. det jeg prøver at få startet en lille "debat" om her.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
"Ønsketogene" for mit eget vedkommende vil være: MZ, EG, ME, EA, IC3- og 4, MR-MT-MA

Ja det er dejligt med dagdrømmeri Laughing out loud

Jeg har overfaldet pruducenterne jævnligt gennem de seneste år, men der er ikke megen respons.

Togdillen er den eneste, som laver dansk N og det er småserier/hjemmebyg.

Heljan siger pænt nej tak - det samme gælder Hobbytrade, som var gået i gang med at planlægge en vogn - den svenske O-vogn - men har trukket følehornene til sig igen på grund af prisen for produktionen. Næste model ville efter rygterne have været Mz, så det er surt.

Tog og Tekno/MG-togmodelle gik i gang med MH-lokomotivert i N - her havde de jo tegninger og det hele - men der er desværre ikke tilstrækkelig interesse for projektet.

For at en produktion af støbeforme skal kunne tjenes ind skal der jo sælges mange modeller og der er simpelthen ikke kommet bestillinger nok, så det lokomotiv kommer nok heller ikke.

Mz kommer i 2008 fra en spansk producent, men det bliver en ommalet type 333, som kun "næsten ligner".

Kun Minitrix myen dukker op i nye versioner nu og da, for her er formene for længst indtjent/afskrevet, så produktionen er billigere - og så kan der også laves My til Belgien og Luxemborg etc, så der kan laves mange på een gang, det er kun et spørgsmål om bemaling.

Så det hedder ommalingsmodleler hvis det skal blive til noget, som Desiro og lignende som findes i (salgbare) udenlandske versioner, der kan males om.

EG kommer, hvis den kan sælges i Tyskland.

Kun I kan hjælpe på udviklingen ved at KØBE modellerne, og vel at mærke købe til de priser, der nu engang er på den slags.

Det er nemt at forlange topkvalitet, men det koster altså.

Et dansk Desirosæt koster 17-1800 i vejledende udsalg. Et IC3 vil være en helt ny konstruktion fra bunden. Jeg vil tro at prisen vil blive omkring 2.200 - 2.500 (mit løse gæt).

Hvor mange sæt skal I have til den pris? Eet? glem det. Vi skal alle købe 4-5 sæt, måske flere, og det er utopi i et marked, hvor I rynker på næsen hvis en godsvogn koster 150 kr (undtagen på auktionerne som Lars H skrev, der er der ingen hæmninger...).

Vi kunne jo lave en rundspørge:

Hvor mange færdige og køreklare MZ, EA eller MT har I hver især købt hos togdillen?

1? 2? 5? nej vel?

"Ingen" er svaret og hvorfor ikke? "De er for dyre"

Næh, de koster det et lokomotiv koster.

Derfor kommer der ikke danske modeller.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Lars" skrev:
Citat:
"Ønsketogene" for mit eget vedkommende vil være: MZ, EG, ME, EA, IC3- og 4, MR-MT-MA
Ja det er dejligt med dagdrømmeri Laughing out loud Jeg har overfaldet pruducenterne jævnligt gennem de seneste år, men der er ikke megen respons.Togdillen er den eneste, som laver dansk N og det er småserier/hjemmebyg.Heljan siger pænt nej tak - det samme gælder Hobbytrade, som var gået i gang med at planlægge en vogn - den svenske O-vogn - men har trukket følehornene til sig igen på grund af prisen for produktionen. Næste model ville efter rygterne have været Mz, så det er surt.Tog og Tekno/MG-togmodelle gik i gang med MH-lokomotivert i N - her havde de jo tegninger og det hele - men der er desværre ikke tilstrækkelig interesse for projektet.For at en produktion af støbeforme skal kunne tjenes ind skal der jo sælges mange modeller og der er simpelthen ikke kommet bestillinger nok, så det lokomotiv kommer nok heller ikke.Mz kommer i 2008 fra en spansk producent, men det bliver en ommalet type 333, som kun "næsten ligner".Kun Minitrix myen dukker op i nye versioner nu og da, for her er formene for længst indtjent/afskrevet, så produktionen er billigere - og så kan der også laves My til Belgien og Luxemborg etc, så der kan laves mange på een gang, det er kun et spørgsmål om bemaling.Så det hedder ommalingsmodleler hvis det skal blive til noget, som Desiro og lignende som findes i (salgbare) udenlandske versioner, der kan males om.EG kommer, hvis den kan sælges i Tyskland.Kun I kan hjælpe på udviklingen ved at KØBE modellerne, og vel at mærke købe til de priser, der nu engang er på den slags.Det er nemt at forlange topkvalitet, men det koster altså.Et dansk Desirosæt koster 17-1800 i vejledende udsalg. Et IC3 vil være en helt ny konstruktion fra bunden. Jeg vil tro at prisen vil blive omkring 2.200 - 2.500 (mit løse gæt). Hvor mange sæt skal I have til den pris? Eet? glem det. Vi skal alle købe 4-5 sæt, måske flere, og det er utopi i et marked, hvor I rynker på næsen hvis en godsvogn koster 150 kr (undtagen på auktionerne som Lars H skrev, der er der ingen hæmninger...).Vi kunne jo lave en rundspørge:Hvor mange færdige og køreklare MZ, EA eller MT har I hver især købt hos togdillen?1? 2? 5? nej vel? "Ingen" er svaret og hvorfor ikke? "De er for dyre"Næh, de koster det et lokomotiv koster.Derfor kommer der ikke danske modeller.

Ja, jeg har til tider fulgt din "kamp", Lars, og er ofte inde og kigge på din side. Jeg har også selv lagt et vist pres på eventuelle producenter igennem de sidste 4 - 5 år.

Så du mener det simpelthen er prisens skyld? Så forstår jeg slet ikke folk, for man kan da ikke gå og brokke sig over manglende materiel og så ikke ville betale når nogle endelig prøver med forsk. tiltag.

Ja, jeg forventer topkvalitet, og jeg vil gerne betale for det, så det er ikke mig du skal "have fat i", jeg har gjort mit: Jeg har bestilt 3 MH´er direkte hos John/Tog & Tekno (2 rød/sorte og en grøn - ja, jeg har næsten bestilt 4 idet jeg også har bestilt et hos Beto-hobby her i Odense da jeg langt om længe fik ham overtalt til at bestille nogle efter han havde tygget på det indtil nu) og jeg synes ærligt talt de der 1100 - 1200 er direkte BILLIGT for sådan et loko. Jeg troede næsten de ville ramme 2000,- dengang han begyndte at snakke om det. Derudover har jeg 2 stk. ME fra Togdillen kørende, en rød/sort og en blå/orange. Og så skyndte jeg mig for øvrigt lige at tømme hylden for DSB-Maersk vogne hos Felderbanen her sidst jeg var deroppe - så nu har jeg 5 af dem + alt det andet naturligvis.

Togdillen er, som du også skriver, desværre præget af at man kan se det er hjemmebyg, og det er desværre noget af det der nogle gange holder mig tilbage - ikke prisen. ME´en har de dog været nogenlunde heldig med; snuden er lidt for "sammentrykket/flad", men ellers går det.

De ommalede modeller er jeg også træt af, men så længe det er de store producenter der laver dem er det okay. For Desiro´ens vedkommende gør det jo som bekendt intet at det er en ommalet model, det gør den jo tæt på perfekt. MZ´en så jeg lige på din side 10 min. efter mit indlæg her på siden - hvor sikkert er det at den kommer? Og den ligner da egentlig meget godt, gør den ikke? Jeg sammenlignede den lige med den rigtige, og på nær sidevinduerne i førerhuset ser det da ikke så tosset ud.... Hvordan er den spanske producents kvalitet?

Mht. Minitrix´ MY, så ja, den er da umiddelbart fin nok, men det irriterer mig at den har den der "kasse" på taget som jo bestemt ikke er korrekt til danske forhold og derudover er det noget skidt at den kører så elendigt som den gør. Mine 3 MY´er står kun i montre for jeg gider simpelthen ikke have dem på banen.

"Haljan siger pænt nej tak" siger du. Ja, jeg synes bare de plejer at trække ligegyldigt på skuldrene. Jeg fortalte dem dog om internet-auktionerne sidst der var åbent hus derovre (jeg bor lige 6 - 7 km. fra dem) og det fik dem til at overveje at undersøge markedet for skala N igen (de har iflg. eget udsagn undersøgt det før), så må vi se om det giver noget (næppe, jeg ved det godt).

Hpbbytrade og deres O-vogn. Ja, undskyld mig, men det er da tåbeligt at lave en svensk vogn som den første i skala N. Så beder man da om at det skal gå galt. Man (producenterne) skal lade være med de der små "målinger" hvor de starter blødt og lige ser hvad sker: Lav det ordentligt og lav det rigtigt (det folk vil have) fra starten!

Mht. EG´en der kommer, hvis den kan sælges i Tyskland. Hvem bliver det (producent) og hvor har du hørt det? Og det bliver i dansk blå/gul bemaling?

Hvis dit prisgæt på ca. 2500,- for en evt. IC3 kom til at passe, er det også meget billigt - det ville jeg hjertens gerne give for et sæt IC3-tog. Og så skal man jo have mindst 2 sæt før det ser ud af noget på banen. Så ja, jeg er med Laughing out loud Cool men det er jo desværre ikke nok.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg undrer mig lidt over hvorfor Togogtekno starter med en MH i N, Min logik siger mig, at der må være langt større afsætningsmulighed med Bn-varianterne, og mindre produktions omkostninger.

Hvilken dansk vogn mener i vil være den bedste til at åbne op for et dansk skala N marked. En vogn der kan sælges i stort antal og gerne til udlandet. Hbis? Q? Pb?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Horsecreek" skrev:
Jeg undrer mig lidt over hvorfor Togogtekno starter med en MH i N, Min logik siger mig, at der må være langt større afsætningsmulighed med Bn-varianterne, og mindre produktions omkostninger.Hvilken dansk vogn mener i vil være den bedste til at åbne op for et dansk skala N marked. En vogn der kan sælges i stort antal og gerne til udlandet. Hbis? Q? Pb?

Så vidt jeg er orienteret faldt valget på MH fordi han har tegningerne fra hans produktion i H0.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Horsecreek" skrev:
Hvilken dansk vogn mener i vil være den bedste til at åbne op for et dansk skala N marked. En vogn der kan sælges i stort antal og gerne til udlandet. Hbis? Q? Pb?

En HBIS-vogn vil jo altid være godt, efter min mening :idea: Smile, evt. den med klaveret/tangenterne på. Den ville da være sej på et anlæg. Ligeledes elsker jeg generelt "DSB gods" påskriften. Du vil måske producere en??

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hejsa

Til at starte med var der jo en som kunne lave en styrevogn til de fleischmann vogne vi har i forvejen , så man kunne få en uden at skulle samle male og lave lys selv.

Og så en IC3 , men den er jo nok svær , og en MO med de rigtige boogier ikke den put på roco ting som togdillen har , det samme gælder for deres lokomotiver på Brawa undervogne , det er ikke helt det samme.

Hilsen

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
"Så du mener det simpelthen er prisens skyld? Så forstår jeg slet ikke folk, for man kan da ikke gå og brokke sig over manglende materiel og så ikke ville betale når nogle endelig prøver med forsk. tiltag. Ja, jeg forventer topkvalitet, og jeg vil gerne betale for detHpbbytrade og deres O-vogn. Ja, undskyld mig, men det er da tåbeligt at lave en svensk vogn som den første i skala N. Så beder man da om at det skal gå galt. Man (producenterne) skal lade være med de der små "målinger" hvor de starter blødt og lige ser hvad sker: Lav det ordentligt og lav det rigtigt (det folk vil have) fra starten!

Det er helt sikkert prisen, der er afgørende. Generelt vil folk ikke betale for (top)kvalitet.

Jeg har set mange N-folk stå ved bordet/disken i forretninger eller på messer og se på en vogn, og jo jeg ønsker mig dit og dat, men uha da 150 kr, nej tak. og så hen og købe en pølse til 25 eller 30 kr....

Fortjenesten på vogne er ret lille, da der skal produceres meget store styktal for at afskrive støbeformen.

Lokomotiver er bedre, fordi udsalgsprisen er højere, men der skal stadig sælges et vist antal før det løber rundt.

Hvis der virkelig er så mange dansk-N-kørere, som vi bilder os ind, skulle der kunne sælges mange flere Mh er der faktisk er bestilt.

MH kan køre på de fleste anlæg og i de fleste epoker, alle har set og hørt en Mh i drift så det er et "dansk lokomotiv".

Tog & Tekno satte minimumsstyktallet meget lavt (600 stk i fire varianter, det vil sige 150 af hver var alt hvad der skulle sælges) for at give markedet en chance, men der er kun indløbet omkring 400 bestilinger.

"Folk vil have modellen i hånden. før de køber" siges det "bare kom med den, så skal den nok blive solgt". Jo, men hvem tør løbe risikoen for at have 6-700 MH på hylden fordi salget ikke lever op til håbet?

Det er gennem forudbestillingerne, at folk viser interessen.

Hobbytrades O-vogn er faktisk et godt valg, fordi vognen har kørt i flere lande, især Sverige, Danmark og Norge - og så i Tyskland. Det giver et meget større afsætningsområde og øger chancen for at gøre modellen rentabel. (Og der er faktisk et stort N-marked i Sverige).

Alligevel skulle styktallet efter sigende være så stort (for at få det til at løbe rundt) at det blev risikabelt. Ingen har råd til en fiasko.

Ja, EG kommer, hvis den kan sælges i Tyskland. Alle modeller kommer, hvis de kan sælges i Tyskland. Det er der + Schweiz og Østrig, at hovedmarkedet er.

Klaver-Hbissen? Nej, hold nu op med de der ligegyldige specielle vogne.

Der skal laves almindelige vogne, som vi kan have mange af, Q-vogne, CC-personvogne, HD- eller IA-vogne, så I køber ikke een men fem-ti-femten.

Det bedste eksempel er Herningværkets kultog med 18 blå vogne. De kom fra Fleischmann og blev revet væk.

Har nogen af jer set en bane, hvor der tøffer en enlig blå Herningværket-vogn rundt i et godstog? nej vel? Der skal mindst 8-9 vogne til.

Kort sagt, det er Jer der skal skabe markedet.

Køb de danske vogne og lokomotiver, der kommer. Så kommer produktionen i gang.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Lars H." skrev:
"Ønsketogene" for mit eget vedkommende vil være: MZ, EG, ME, EA, IC3- og 4, MR-MT-MA er også yderst interessante. Naturligvis i højeste kvalitet med 5-polede motorer og godt med detaljer. Størrelsen er i fremmarch, det er der umiddelbart ingen tvivl om, vær med fra starten Smile

JAH!

Jeg var selv i fyr og flamme da jeg hørte at Hobbytrade/Tog&Tekno gik i gang med at producere MZ til spor N. Desværre trak de i land da jeg spurgte nærmere til det.

Men jeg har forudbestilt 4 stk. Mh, selv om det er MZ jeg vireklig står og mangler.

Togvogne? Jovist, men her er udbuddet noget større og jeg har mange, og det er trækkraften jeg savner. MY fra Minitrix har jeg allerede en del af - også i forskellig farve inkl. den blå/hvide fra NEG.

Angående Hobbytrades O-vogne, ja så er det heller ikke lige dem jeg fandt så interessante. Der er mange andre typer som kunne friste meget mere.

Angående "Hvor mange færdige og køreklare MZ, EA eller MT har I hver især købt hos togdillen? "

Jeg må indrømme at jeg har kigget på dem, men ikke købt. Jeg synes ikke at jeg har fidus til overbygninger, uanset at Brawa-underdelen måske nok er af en rimelig god kvalitet, så er det trods alt stadig kun en "næsten" MZ.

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
Angående Hobbytrades O-vogne, ja så er det heller ikke lige dem jeg fandt så interessante. Der er mange andre typer som kunne friste meget mere.

Det er lige her problemet ligger, Knud. Folk vil (altid) hellere have noget andet.

I - vi - må købe det, der kommer, hvis vi vil have gang i sagerne.

Og så er O-vognen altså ikke til at komme udenom, hvis du kører epoke 3, den sås dagligt overalt i landet.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Lars" skrev:
Citat:
"Så du mener det simpelthen er prisens skyld? Så forstår jeg slet ikke folk, for man kan da ikke gå og brokke sig over manglende materiel og så ikke ville betale når nogle endelig prøver med forsk. tiltag. Ja, jeg forventer topkvalitet, og jeg vil gerne betale for detHpbbytrade og deres O-vogn. Ja, undskyld mig, men det er da tåbeligt at lave en svensk vogn som den første i skala N. Så beder man da om at det skal gå galt. Man (producenterne) skal lade være med de der små "målinger" hvor de starter blødt og lige ser hvad sker: Lav det ordentligt og lav det rigtigt (det folk vil have) fra starten!
Det er helt sikkert prisen, der er afgørende. Generelt vil folk ikke betale for (top)kvalitet.Jeg har set mange N-folk stå ved bordet/disken i forretninger eller på messer og se på en vogn, og jo jeg ønsker mig dit og dat, men uha da 150 kr, nej tak. og så hen og købe en pølse til 25 eller 30 kr....Fortjenesten på vogne er ret lille, da der skal produceres meget store styktal for at afskrive støbeformen. Lokomotiver er bedre, fordi udsalgsprisen er højere, men der skal stadig sælges et vist antal før det løber rundt.Hvis der virkelig er så mange dansk-N-kørere, som vi bilder os ind, skulle der kunne sælges mange flere Mh er der faktisk er bestilt.MH kan køre på de fleste anlæg og i de fleste epoker, alle har set og hørt en Mh i drift så det er et "dansk lokomotiv".Tog & Tekno satte minimumsstyktallet meget lavt (600 stk i fire varianter, det vil sige 150 af hver var alt hvad der skulle sælges) for at give markedet en chance, men der er kun indløbet omkring 400 bestilinger."Folk vil have modellen i hånden. før de køber" siges det "bare kom med den, så skal den nok blive solgt". Jo, men hvem tør løbe risikoen for at have 6-700 MH på hylden fordi salget ikke lever op til håbet?Det er gennem forudbestillingerne, at folk viser interessen.Hobbytrades O-vogn er faktisk et godt valg, fordi vognen har kørt i flere lande, især Sverige, Danmark og Norge - og så i Tyskland. Det giver et meget større afsætningsområde og øger chancen for at gøre modellen rentabel. (Og der er faktisk et stort N-marked i Sverige).Alligevel skulle styktallet efter sigende være så stort (for at få det til at løbe rundt) at det blev risikabelt. Ingen har råd til en fiasko.Ja, EG kommer, hvis den kan sælges i Tyskland. Alle modeller kommer, hvis de kan sælges i Tyskland. Det er der + Schweiz og Østrig, at hovedmarkedet er.Klaver-Hbissen? Nej, hold nu op med de der ligegyldige specielle vogne.Der skal laves almindelige vogne, som vi kan have mange af, Q-vogne, CC-personvogne, HD- eller IA-vogne, så I køber ikke een men fem-ti-femten.Det bedste eksempel er Herningværkets kultog med 18 blå vogne. De kom fra Fleischmann og blev revet væk.Har nogen af jer set en bane, hvor der tøffer en enlig blå Herningværket-vogn rundt i et godstog? nej vel? Der skal mindst 8-9 vogne til.Kort sagt, det er Jer der skal skabe markedet.Køb de danske vogne og lokomotiver, der kommer. Så kommer produktionen i gang.

Ingen tvivl om det først og fremmest er prisen, men jeg tror også på en lille del af den manglende succes skyldes års skuffelse fra div. projekter der så alligevel ikke bliver til noget: Folk tror ikke på det og bestiller alligevel ikke en MH hos Tog & Tekno, samt flere og flere er efterhånden "skubbet" over i H0. Ud over det så mener jeg også at manglende markedsføring af produkterne måske har sin del af skylden, jeg arbejder selv med dette til daglig og ved at det i høj grad kan være endbetydende med succes eller ikke succes.

Og stort ja til ovenstående: Det er helt klart trækkraften der mangler, der er mange sjove vogne i forvejen (har også selv mange af dem), men ville "Horsecreek" producere en vogn vil jeg da ikke sige nej til det.

Jeg ved ikke hvor mange danske N-kørere der er, andet end at jeg forholder mig til de målinger der er lavet flere gange, der siger at over en fjerdedel kører skala N. Vi kan jo ikke andet end forholde os til dem, og så sige til folk at de skal købe tingene og til producenterne at de skal producere det - fremfor at skyde det hele ned fra hoften Wink

Det er da rigtigt at man kan få en indikation af interessen gennem forudbestillingerne, men det skulle sandt for dyden ikke undre mig om han ville sælge rub og stub, ikke her og nu med indenfor relativt kort tid, hvis han valgte at fremstille 6 - 700 MH´er. Det vil lokke mange "skabs-model-N-kørere" og mange andre frem af busken, samt folk vil lige købe en ekstra nu de alligevel står i butikken. Og prøv at tænke på det "samle-potentiale" der er i det lokomotiv.

Så ja, ingen tvivl om at der er mange ønsker og mange meninger om hvordan og hvad producenterne skulle lave hvis det kom til stykket (og det er rigtig fint, det var netop disse meninger jeg efterlyste), men lad os lige for en kort stund holde os til det der måske er på vej. Jeg spurgte dig Lars, hvis du har lidt udvidet kendskab til det:

Hvilken producent bliver det der evt. laver EG´en?

Den spanske producent der agter at lave "MZ´EN", hvordan ligger deres produkter kvalitetsmæssigt og hvor sikkert er det at den kommer? Og mon ikke det loko 333 er det samme som MZ i virkeligheden, ligesom mange andre typer (bl.a. MY) jo kører i mange lande?!

KnudBe: MZ med Brawa-undervogn: Ja, det er da rigtigt det måske ikke er helt rigtigt, men den kører bare GODT den undervogn. Der kunne Minitrix MY (Märklin) virkelig lære noget: Den trækker jævnt over hele linjen, den kan køre ultra-langsomt og den har en dejlig (svag) lyd.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Lars" skrev:
Citat:
Angående Hobbytrades O-vogne, ja så er det heller ikke lige dem jeg fandt så interessante. Der er mange andre typer som kunne friste meget mere.
Det er lige her problemet ligger, Knud. Folk vil (altid) hellere have noget andet.I - vi - må købe det, der kommer, hvis vi vil have gang i sagerne.Og så er O-vognen altså ikke til at komme udenom, hvis du kører epoke 3, den sås dagligt overalt i landet.

Nu skal den så lige komme... Hvor er det at man kan læse om den? Der står ikke noget om spor N på Hobbytrades hjemmeside efter hvad jeg kan se...?

Og hvad blev de anvendt til?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Lars H." skrev:
KnudBe: MZ med Brawa-undervogn: Ja, det er da rigtigt det måske ikke er helt rigtigt, men den kører bare GODT den undervogn. Der kunne Minitrix MY (Märklin) virkelig lære noget: Den trækker jævnt over hele linjen, den kan køre ultra-langsomt og den har en dejlig (svag) lyd.

Jamen det kan da godt være at jeg kan overtales Wink

Nu kommer jeg jo ikke lige forbi butikken så jeg ved ikke hvordan produkterne er...?

Er de flotte, detaljerede, rigtige proportioner?

Kort og godt, er de som i virkeligheden? Jeg synes nemlig ikke at billederne på hjemmesiden giver det bedste indtryk...

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
Og så er O-vognen altså ikke til at komme udenom, hvis du kører epoke 3, den sås dagligt overalt i landet.
Citat:
Nu skal den så lige komme... Hvor er det at man kan læse om den? Der står ikke noget om spor N på Hobbytrades hjemmeside efter hvad jeg kan se...?Og hvad blev de anvendt til?

Nej der står intet, for vognen kommer ikke.

Du kan læse her:

http://www.skala-n.dk/redaktionelt/N-puls-lille.htm

og her:

http://www.skala-n.dk/diverse/messer/hobbyjulemesse2007/hobbymessenov07.htm

nederst på siden.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

De gør heller ikke en pind for at promovere deres produkter Sad

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"KnudBe" skrev:
"Lars H." skrev:
KnudBe: MZ med Brawa-undervogn: Ja, det er da rigtigt det måske ikke er helt rigtigt, men den kører bare GODT den undervogn. Der kunne Minitrix MY (Märklin) virkelig lære noget: Den trækker jævnt over hele linjen, den kan køre ultra-langsomt og den har en dejlig (svag) lyd.
Jamen det kan da godt være at jeg kan overtales ;-)Nu kommer jeg jo ikke lige forbi butikken så jeg ved ikke hvordan produkterne er...?Er de flotte, detaljerede, rigtige proportioner?Kort og godt, er de som i virkeligheden? Jeg synes nemlig ikke at billederne på hjemmesiden giver det bedste indtryk...

Hej Knud.

Som sagt, jeg synes ME´en er rimelig flot. Som fabriksfremstillet bliver det jo aldrig, men som et lidt bedre alternativ synes jeg den er fin. Som jeg også skriver tidligere: "Den har ikke en 100 % korrekt snude", men den er nogenlunde tæt på. MZ´erne synes jeg ikke de har været så heldige med, men det er mest pga. de er svære at lave nogle pæne vinduer til, når det nu er det der produkt de "maler" på - de burde støbe vinduer der sættes op nedefra, ligesom almindeligt fremstillede produkter, det vil ændre Todgillens produkter markant. MT´en er heller ikke for "skarp", den har jeg set flere gange på tæt hold hos Felderbanen. Så den eneste jeg umiddelbart kan anbefale, er ME´en. Men det kan jo være der er nogle der er af en anden mening Smile

Det lader ikke rigtig til Lars gider svare på de par spørgsmål jeg stillede Smile Det var såmænd bare for at spørge dén der nok ved lidt mere om det end os andre, da han jo immervæk bruger en stor del af sin tid på det samme. Men skidt nu med det, det kan være der er andre der har noget info om den spanske producent der agter at fremstille MZ´en (kvalitet??) samt info om hvem det er der måske påtænker at fremstille EG´en i skala N???

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
Det lader ikke rigtig til Lars gider svare på de par spørgsmål jeg stillede Smile Det var såmænd bare for at spørge dén der nok ved lidt mere om det end os andre, da han jo immervæk bruger en stor del af sin tid på det samme. Men skidt nu med det, det kan være der er andre der har noget info om den spanske producent der agter at fremstille MZ´en (kvalitet??) samt info om hvem det er der måske påtænker at fremstille EG´en i skala N???

Sorry, det kom jeg fra igen.

Den spanske producent er ny, og billeder og oplysninger har jeg fra producenten selv, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten.

Type 333 er en blanding af Mz 1 og Mz 3 så vidt jeg husker, den bliver næppe helt korrekt som dansk Mz, men tættere på kommer vi næppe, medmindre Hobbytrade alligevel går i gang.

EG har jeg drøftet med Fleischmann, som har en BR 185 i stalden, men det blev vist ikke til mere end snakken, bl.a. fordi EG har andre hjulsæt, så der ikke "bare skal males om".

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Lars" skrev:
Citat:
Det lader ikke rigtig til Lars gider svare på de par spørgsmål jeg stillede Smile Det var såmænd bare for at spørge dén der nok ved lidt mere om det end os andre, da han jo immervæk bruger en stor del af sin tid på det samme. Men skidt nu med det, det kan være der er andre der har noget info om den spanske producent der agter at fremstille MZ´en (kvalitet??) samt info om hvem det er der måske påtænker at fremstille EG´en i skala N???
Sorry, det kom jeg fra igen.Den spanske producent er ny, og billeder og oplysninger har jeg fra producenten selv, så jeg kan ikke sige noget om kvaliteten.Type 333 er en blanding af Mz 1 og Mz 3 så vidt jeg husker, den bliver næppe helt korrekt som dansk Mz, men tættere på kommer vi næppe, medmindre Hobbytrade alligevel går i gang.EG har jeg drøftet med Fleischmann, som har en BR 185 i stalden, men det blev vist ikke til mere end snakken, bl.a. fordi EG har andre hjulsæt, så der ikke "bare skal males om".

Fint, lige det jeg var ude efter, tak.

Det vil sige EG´en ikke bliver til noget?! Det er egentlig utroligt det skal være så svært; det er vel ikke noget stor opgave for fabrikken at sætte boogier med 6 hjul på i stedet for dem med 4?! Dem må de have i spandevis af.

Var det dig selv der havde henvendt dig til Fleischmann med den idé??

Jeg synes hele den her "spor N-debat" igennem årene og her ovenover fra fabrikanternes side er præget af mangel på ordsproget: "Hvor der er vilje, er der vej".

MZ´en ville blive fin hvis bare de fjernede de der mærkelige "dingenoter" der er ved sidevinduerne, samt fjernede det lille vandrette vindue på siden. Hvor sikkert er det egentlig at den kommer?

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
Det vil sige EG´en ikke bliver til noget?! Det er egentlig utroligt det skal være så svært; det er vel ikke noget stor opgave for fabrikken at sætte boogier med 6 hjul på i stedet for dem med 4?! Dem må de have i spandevis af. Var det dig selv der havde henvendt dig til Fleischmann med den idé??Jeg synes hele den her "spor N-debat" igennem årene og her ovenover fra fabrikanternes side er præget af mangel på ordsproget: "Hvor der er vilje, er der vej".MZ´en ... Hvor sikkert er det egentlig at den kommer?

Ja, det var mig der tog en snak med den yderst høflige mand i Nürnberg og jo og ja og nej hvor interessant, det må vi da se på, men ...

Det er desværre ikke bare at male om og smække andre hjul under. Dels skal det jo matche den sædvanlige kvalitet og ligne forbilledet (EG er jo længere end standardudgaven), dels skal der laves støbeforme og udvikling og det koster pæng, og de skal tjenes ind igen.

Som før sagt, når man tror på et godt salg i Tyskland, så kommer EG og alt det andet. Der er stor usikkerhed om markedet, så kun hvis fabrikken tror på salget, sker der noget.

Der kommer ingen danske modeller, uden at nogen "har henvendt sig".

Jeg har "henvendt mig" med meget gennem tiderne, og har også senest bonbarderet Trix med danske B-vogne, som Trix faktisk har i kataloget, (og jeg håber at den giver pote i 2008, det skulle passe med en ny My-variant).

Naturligvis har jeg ikke æren af (alle) de danske modeller, men jo flere henvendelser fabrikkerne får, jo større sandsynlighed.

Mz fra Spanien er annonceret i firmaets produktionsliste, og da det kun er en ommalingsvariant, så skulle der være chancer..men i denne branche er intet sikkert.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Lars" skrev:
Naturligvis har jeg ikke æren af (alle) de danske modeller, jo flere henvendelser fabrikkerne får, jo større sandsynlighed.

Det er nemlig rigtigt. Det gælder både direkte til fabrikkerne men så sandelig også på messer når man støder ind i dem.

F.eks. ved jeg at Hobbytrade fik et pænt besøg af N'er i Valby - i hvert fald om søndagen Wink

Jeg har også selv prøvet at skrive til Trix og Fleischmann. Desværre ikke med noget resultat, men det skal ikke få en til at afholde sig fra at prøve igen.

Og både Hobbytrade og Tog&Tekno er da flinke til at svare tilbage.

Er der i øvrigt noget mere om Mh?

Vides det hvor mange bestillinger der mangler før at produktionen kan påbegyndes?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Lars" skrev:
Citat:
Mz fra Spanien er annonceret i firmaets produktionsliste, og da det kun er en ommalingsvariant, så skulle der være chancer..men i denne branche er intet sikkert.

Nu er Mz type 333 en realitet som vi kan se på http://www.skala-n.dk/. Tak for det Lars, herlig læsning.

Lars jeg er nok en af dem du "skyder" på Laughing out loud Jeg har svært ved at bestille 4 sk. 1500-2000,- kr. loks, uden at have "set og følt på noget". Shock

Tilgengæld undværer jeg gerne pølser til 25-30,- kr. hvis der er en "uundværlig" kvalitets vogn til en 400-600,-kr. Laughing out loud

Jeg ved at støbeværktøjer og udvikling koster, men det kan tilsyneladende lade sig gøre for en Spansk producent, at fremstille en Mz, for derefter at ommale den, kunne den ikke have været en Dansk produceret DSB udgave, ommalet så Spanske MJ´er også blev glade? Laughing out loud

Jeg siger ikke at Danske producenter skal tage "hovedløse" chancer med "selvmords" projekter, men en smule tiltro til egne evner, til at "spotte" markedet burde de have.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Citat:
Jeg ved at støbeværktøjer og udvikling koster, men det kan tilsyneladende lade sig gøre for en Spansk producent, at fremstille en Mz, for derefter at ommale den, kunne den ikke have været en Dansk produceret DSB udgave, ommalet så Spanske MJ´er også blev glade? Laughing out loud Jeg siger ikke at Danske producenter skal tage "hovedløse" chancer med "selvmords" projekter, men en smule tiltro til egne evner, til at "spotte" markedet burde de have.

Problemet er, at du godt kan spise os i Dannevang af med en ommalet udenlandsk model, fordi markedet er så lille, men den modsatte vej ville ikke gå. Spanierne er vant til korrekte modeller.

Og det er nok svært for en dansk producent at "spotte markedet" og turde satse på udlandet, når man ved, at 600 stk til det danske marked er for meget og ikke kan sælges.

Jeg ved ikke, hvad oplaget er i Spanien, men der må være lavet mange (og så i fem spanske varianter + en i baghånden) for at få det til at løbe rundt.

Hispatren har selvfølgelig kalkuleret lidt på Danmark, og der kommer nok et par svenskere også på et tidspunkt. (mit frie gæt). De tager selvfølgelig det hele med for at få pengene hjem, men grundlaget for at lave modellen må nødvendigvis være det spanske marked. resten er for småt.

(Alle laver modeller til det spanske marked for tiden, Arnold, Roco, Trix you name it...så der må være salg i det)

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Lars" skrev:
Jeg ved ikke, hvad oplaget er i Spanien, men der må være lavet mange (og så i fem spanske varianter + en i baghånden) for at få det til at løbe rundt.Hispatren har selvfølgelig kalkuleret lidt på Danmark, og der kommer nok et par svenskere også på et tidspunkt. (mit frie gæt). De tager selvfølgelig det hele med for at få pengene hjem, men grundlaget for at lave modellen må nødvendigvis være det spanske marked. resten er for småt.(Alle laver modeller til det spanske marked for tiden, Arnold, Roco, Trix you name it...så der må være salg i det)

Du har nok desværre ret, og det var heller ikke for at beskylde Danske producenter for at være "dårlige forretningsmænd". Laughing out loud

Det var mere konceptet i forudbestillinger, der er jo mange andre mindre producenter/fabrikanter af diverse (uden i øvrigt at sammenligne ,isterningeposer etc.), som må tage "chancen" og tro på at deres produkter kan sælges og vel at mærke sælges til en pris der giver en fornuftig forretning. Wink

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars H.

Indlæg: 165

PB

"Newtrain" skrev:
"Lars" skrev:
Citat:
Mz fra Spanien er annonceret i firmaets produktionsliste, og da det kun er en ommalingsvariant, så skulle der være chancer..men i denne branche er intet sikkert.
Nu er Mz type 333 en realitet som vi kan se på http://www.skala-n.dk/. Tak for det Lars, herlig læsning.Lars jeg er nok en af dem du "skyder" på Laughing out loud Jeg har svært ved at bestille 4 sk. 1500-2000,- kr. loks, uden at have "set og følt på noget". Shock Tilgengæld undværer jeg gerne pølser til 25-30,- kr. hvis der er en "uundværlig" kvalitets vogn til en 400-600,-kr. Laughing out loud Jeg ved at støbeværktøjer og udvikling koster, men det kan tilsyneladende lade sig gøre for en Spansk producent, at fremstille en Mz, for derefter at ommale den, kunne den ikke have været en Dansk produceret DSB udgave, ommalet så Spanske MJ´er også blev glade? Laughing out loud Jeg siger ikke at Danske producenter skal tage "hovedløse" chancer med "selvmords" projekter, men en smule tiltro til egne evner, til at "spotte" markedet burde de have.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret; naturligvis er det i sidste ende penge det hele drejer sig om (ligesom alt andet i verden) og selvfølgelig må evt. producenter ikke tabe på det, men en gang imellem burde de måske hoppe ud i det og se hvor det egentlig bærer hen. Den ER svær, den der med forudbestilling, og bedre bliver det jo ikke af at dem der virkelig burde kunne få projektet op at køre med deres bestillinger, forretningerne/forhandlerne, går og tøver med at bestille de 20 stk. (eller hvor mange de nu skal bruge) hjem - det harjeg selv erfaret flere steder på forespørgsel.

Det spanske marked: Det undrer mig der er så stort et marked for skala n i Spanien - jeg anede ikke de interesserede sig for modeltog, det er ikke noget man forbinder dem med.

__________________

Med venlig hilsen

Lars H.

 

Fleischmann er favoritten, men når man kører dansk i skala N, er man nødt til at "brede" sig lidt ud. Derfor haves også Kato MY´er (det virker), Minitrix MY´er (ikke imponerende), Arnold DSB Köf (kører nogenlunde) og hvad der ellers kommer til i denne skala. I vogne er der flere mærker; alt lige fra Roco til Minitrix, Fleischmann til Arnold.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.