Hej!
Så er Fleischmanns "døddyrs-vogn" kommet i handelen. Jeg har lige henetet et eksemplar. Umiddelbart ser den meget fin ud. Passer fint ind i er rpoke III godstog. En nuttet lille vogn.
Den kan ses. her bl. a.:
http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=9&un...
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Om "nuttet" er den rigtige betegnelse for en vogn, der kørte kadavere rundt i Danmark ved jeg ikke
Men jeg er enig i, at det er en interessant og pænt udført vogn. Om forskellene mellem model og forbillede er acceptable eller ej er vel et personligt valg - jeg er glad for mit eksemplar, som jeg har skrevet lidt mere om på min blog (tryk på www-knappen herunder)
Sundborg
Karlo Roed
Indlæg: 129
Der er ikke meget model ved den.
Karlo.
Roed
Søndenfjords
Indlæg: 284
Hvad er det for en vogn, der holder i Mariager, og som minder meget om den i princippet?
DSB ZC 500306, bygget af Scandia i 1890 og kun 6 meter lang med en vægt på 8 ton.
Er det også en kadavervogn?
Søndenfjords
Ole
Indlæg: 246
Ja, det er også en "kadavervogn" som har tilhørt "Blaakilde Mølle".
Den er bygget 1890 (ikke 1860).
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det er da en kort (og ret upræcis) konstatering, som ikke giver mening eller værdi for andre læsere i forum.
[u]Min personlige opfattelse:[/u] Der indgås altid kompromisser, og en optisk acceptabel model som Fleischmanns er da langt bedre end alternativet ... nemlig slet ingen vogn på banen!
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Du har ret i at man må acceptere kompromisser, spørgsmålet er så hvor langt man er villig til at gå i den retning.
Lige specielt kadavervognen forekommer mig at ligge alt for langt fra dens danske søstervogn til at den er interessant, tillige med Tog og Teknos ommalingsvariant af en boogietankvogn. Når der er iøjnefaldende forskelle til forbilledet, der kan konstateres blot ved en overfladisk betragtning, ja så er det jo bare "en tysk vogn med dansk bemaling".
Derimod virker samme firmas (Fleichmann) røde tankvogne som meget vellykkede og dem glæder jeg mig til at få i hånden.
- Og heldigvis er vi alle forskellige, også på dette område.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Michael BJ
Indlæg: 278
Principielt er jeg enig - kadavervognen har kun overfladisk lighed med sit forbillede. Spørgsmålet er hvor langt man ønsker at strække sig med hensyn til at gå på kompromis.
Kosangastankvognen fra Tog og Tekno er dog meget mere korrekt. Det eneste der skæmmer denne vogn er det totalt overdimensionerede "varmeskjold". Bortset fra skjoldet er vognen meget tæt på at være korrekt, dog er bremseplatformen af en lidt forkert udgave og bogierne er heller ikke helt korrekte. Skjoldet kan dog meget nemt afmonteres (det sidder med tre små klatter lim, der nemt slipper når man trækker let opad i skjoldet), så man kan skære det til i længde og bredde, hvilket godt nok stadig ikke vil gøre det helt korrekt pga tykkelsen. Med reduceret skjold, mener jeg at gastankvognen er næsten korrekt. Dimensionerne er uhyre tæt på forbilledet, både hvad undervogn og tank angår.
Desværre er det jo nok altid sådan at når det drejer sig om danske vogne fra udenlandske producenter, vil vi altid skulle leve med at det i virkeligheden drejer sig om mere eller mindre vellignende vogne, blot ommalet til at se danske ud. Nogen er meget tæt på forbilledet, andre er længere fra - det er nok meget forskelligt, hvor langt den enkelte ønsker at bevæge sig væk fra forbilledet. Nogen forlanger 100% korrekte modeller og andre er glade, bare der står DSB på modellen! De fleste af os befinder sig så et sted mellem disse to yderpunkter.
Personligt kan jeg leve med vogne der er "tæt" på, men grænsen er nok lidt flydende (og hvordan definerer man "tæt"?).
Egentlig burde man vel næsten forlange en form for varedeklaration, der angiver om en model er at regne som 100% korrekt eller bare er tillempet, sådan at man ikke bliver snydt, hvis man køber en model, der ikke er så korrekt, som man måske tror når man ser den i forretningen. Men igen: Hvordan definerer man grader af korrekthed?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
cfrost
Indlæg: 272
Desværre er gas-tankvognen også udstyret med nogle aldeles rædselsfulde litreringer....
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Aha, interessant.
Har du haft den i hånden? På de billeder jeg har set har jeg ikke bemærket det forhold. Derimod er varmeskjoldet som nævnt fuldstændig overdimensioneret og forstyrrer i den indtrykket af vognen.
At platform/gelænder ikke er helt korrekt ligger derimod under min "bagatelgrænse", boogierne havde jeg såmænd slet ikke bemærket. Men jeg har ikke mod på, eller lyst til, at gå i gang med at skære i en nyindkøbt vogn for at den kan komme til at se rigtig ud.
Så jeg springer denne model over.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Nu er den vogn, MHVJ har, altså heller ikke samme model som Fleischmann har haft som forbillede - og foregiver heller ikke at være det. Den i Mariager er den korte model med en længde på 5,93, meter, mens modellens forbillede er 8,8 meter.
Se her:
http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=142
Den synes jeg da nok at den illuderer rimeligt. Med en længde på 100,9 mm svarer det da også rimeligt til de 101,2 mm, som den burde være. Forskel i detaljer - men OK for mig.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Ja, det har du da helt ret i - den ligner da meget godt og jeg kunne sagtens leve med de forskelle der givet er. Jeg vil prøve at få den på min kommende ønskeseddel ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
mith
Salgskonsulent
Skanderborg
Indlæg: 91
Helt generelt er jeg enig i at kompromis er vejen frem for de store producenters interesse for dk materiel. Så overlad korrekte modeller til danske producenter eller de der magter særproduktioner.
Og så er den enkelte vel selv ansvarlig for accepten af disse. det er jo en diskution i stil med 2 eller 3 skinne drift, for og imod, med eller uden. Og jeg har sgi ikke energi til at fortsætte til alle er enige, men hvis nogen lyster skal jeg ikke stå i vejen.
En helt anden betragtning. På billedet Frikke har linket til ser jeg vognen holde foran FDB, jeg håber sandelig den er der for at afhente...
med venlig hilsen
Michael
-----------------------------
Klub i SdMjk, digital lenz 2 skinne, se hjemmesiden http://www.sdmjk.dk hvis du ikke kender den.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Oups! Jeg retter lige ...
Søndenfjords
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Er alternativet da bedre? At den er der for at levere
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Tja, dette er vist et af de tilfælde, hvor vi bare skal være enige om at være uenige, og så være glade for at være konger over vores egne hjemmeanlæg. Hvad de gør i klubberne med den slags diskussioner, ved jeg ikke...
M.h.t. Kosangasvognen, så har jeg sjovt nok umiddelbart dømt den ude. Det store skjold virker meget forstyrrende, synes jeg, mens jeg kan godt kan leve med en klap for lidt i kadavervognen. Igen: Det er jo ret individuelt.
M.v.h.
Sundborg
Ole
Indlæg: 246
Fleischmann's DFO-vogne er også "bare tyske vogne med dansk bemaling" og afviger fra forbilledet.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Ole
Indlæg: 246
Du har fuldstændig ret. Utroligt at man ikke benytter sig af de muligheder der er for at få korrekte påskrifter.
Påtrykket er lavet meget pænt, men blot med de forkerte skrifttyper.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Det ved jeg godt og jeg har aldrig påstået andet. Omvendt er den tyske standardtankvogn gennem en årrække blevet anvendt som basis for en lang række bemalingsvarianter, primært fra DWA, med udemærket resultat, på trods af afvigelserne. Jeg er for min del parat til at acceptere den som en dansk model idet den ikke støder mig rent optisk. For mig er illusionen til stede.
Og der er vi så igen ude i den individuelle vurdering af hvad man kan "leve" med.
Og på denne glade dag så kipper vi lige med flaget (OT)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Ja lad os flage lidt! DSB flagrer ved Randers remise!
Min "bette bror" Erik - ja ham med de gode billder - fylder 60 år i dag!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde