Jeg har et elektrisk Märklin C sporskifte (med Märklin sporskiftedrev), som aktiveres af 2 Reed kontakter; én for hver position. Engang imellem oplever jeg, at sporskiftedrevet sætter sig fast i den ene position, så der konstant er strøm på drevet. Det skulle jo bare være en enkelt impuls og jeg er bange for at drevet "brænder af" en dag. Det har også selvsagt også uheldige konsekvenser for driften.
Findes der en løsning? Eller er det måske i Reed kontakten fejlen ligger?
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej
Jeg vil umiddelbart mene at fejlen ligger i reed-kontakten, det er et rent gæt da jeg ikke ved hvordan du har forbundet kredsen.
Mvh Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
Asger
Selvstændig
Brabrand
Indlæg: 28
Hej Alex,
Det er forbundet "helt klassisk" En Reed-kontakt med forbindelse til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets ene blå ledning og en anden Reed-kontakt forbundet til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets anden blå ledning. Altså ikke så meget hokus pokus. Og vel egentlig ikke så mange steder fejlstrømmen kan komme fra? Sporskiftedrevet får i øvrigt sin sin strøm fra én af dekoderne, som betjener de øvrige sporskifter på anlægget.
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.191
Det forstår jeg ikke helt. Du skriver, at du har et sporskiftedrev, som drives af Reed-kontakter. Så langt er jeg med. Her tror jeg fejlen er, at en af Reedkontakterne ikke slår fra igen efter magnetpåvirkningen.
Men strømmen fås fra en dekoder? Det forvirrer mig. En sporskifte (magnetartikel) dekoder giver kun strøm som skiftestrøm, hvorfor sammenblandingen?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Di reedkontakt er nok ved at brænde af.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Asger
Selvstændig
Brabrand
Indlæg: 28
Hej igen,
Jeg tror vi misforstår hinanden. Der er jo 3 ledninger fra sporskiftedrevet; 2 blå og en gul. De blå går til Reed kontakterne. Den gule går til en gul ledning fra et helt andet skiftespor, som så igen er tilsluttet en dekoder (K83).
Klaus: Hvad kan årsagen være til, at min Reed kontakt eventuelt er ved at brænde af? En fejl fra fabrikken? Det er jo et temmelig lukket system. Nå, jeg tror jeg prøver at skifte Reed kontakten; som jeg forstår det er vi nu 3, der hælder til den løsning.
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Hver gang en kontakt slutter eller bryder dannes der en lille gnist. Det slider på kontaktpunkterne - og under visse omstændigheder kan de "svejse" sig sammen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
At du overbelaster den.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Asger
Selvstændig
Brabrand
Indlæg: 28
Meget morsomt.
Måske formulerede jeg mig ikke klart nok; kan du ud fra min foreløbige beskrivelse komme med nogle mulige fejlkilder til en eventuel overbelastning?
Mvh Asger
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.191
At belastningen er større, end den er lavet til.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Asger
Selvstændig
Brabrand
Indlæg: 28
OK. Jeg er klar over, at man kan ødelægge ting, når de bliver belastet udover, hvad de er lavet til. Lad den diskussion ligge, for jeg søger en fejlkilde, som eventuelt kan være skyld i en sådan overbelastning.
Men her taler vi om en Reed kontakt, lavet specifikt til drift af modeltogbaner. Anvendt på en modeltogbane. Med magneter (til lok + vogne) designet til modeltogbaner. Med en strømkilde designet til modeltogbane. Jeg formoder, at kontakten er lavet til at blive brugt under disse betingelser. Kan nogen fortælle mig hvornår den den kunne tænkes at blive belastet mere, end er beregnet til?
Hvis det altså ikke en en fabrikationsfejl :?
Mvh Asger
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Uden at kende specifikationerne på reedkontakterne så har jeg altid brugt dem til tilbagemeldinger, dvs. at et kredsløb reagerer på at der kommer spænding på, uden at have et egentlig forbrug.
Som jeg læser det så trækker du dine skifterelæer med strøm gennem reedkontakterne, så du har foruden spænding også en egentlig strømoverførsel (ampere). Dette kunne godt give det kontaktprel der "svejser" kontakterne sammen som det tidligere er anført.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der er ikke særligt meget morsomt i at trække strømmen til en sporskiftespole gennem et reedrør.
Har du styr på, hvor meget strøm reddrøret kan/må belastes med og hvor meget strøm en sporskiftespole trækker i spidserne?.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.191
Kan du ikke lige angive producent etc.?
Man anvender normalt reed-kontakter til at give tilbagemelding til en pult (digital eller analog) eller til at trække mindre relæer. Det kan da godt være, at dit sposkifte simpelthen trækker for meget til dit reed-rør.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Ifølge mine beregninger trækker et C-sporskifte ca. 1,2 A.
De Reed-kontakter jeg har set har alle en grænse ved max 500mA eller mindre.
Dertil kommer at relæer, motorer og elektromagneret laver "tilbageslag" når de slipper og det kan skabe gnister.
Reed-kontakter skal bruges til tilbagemelding eller til at tænde for en lille pære eller led. De duer ikke til at trække noget af ovennævnte.
Bare min erfaring.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Som eksempel på data for et reed-relæ kan du se på Denne link. Se venligst på side 2 og se skemaet igennem og læg mærke til, at der er angivet en max. strøm på 500 mA = 0,5 ampere. Jørnet angiver, at et sporskifte trækker 1,2 ampere, men min erfaring er, at det er mere. Grellest er det med Pecos drev, der kan trække helt op til 5 ampere (målt). Rigeligt til at lave gnister og dermed ødelægge kontaktfladerne. Så venligst ikke se skævt til overbelastning.
Er der nogen, der kan lave en strømmåling på den type sporskifte?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<