I går var jeg for en sjælden gangs skyld en tur med toget på Sydbanen (normalt kommer jeg ikke uden for Lollandsbanens område), og lagde i den forbindelse mærke til et par ting, som giver anledning til et par spørgsmål:
1. Dobbeltdækker/ME: Kan det virkelig passe, at man ikke lader ME'eren gå ned i motoromdrejninger når der holdes ved en mellemstation, heller ikke når opholdet varede 5 - 10 minutter? Det lød i hvert som om man holdt omdrejningerne forholdsvis højt oppe. Kan det derudover passe, at man udover at høre ME'eren ude bagved, også kan mærke vibrationer fra denne ca. halvvejs henne i dobbeltdækkeren (vognen tættest på maskinen) på "første sal", ganske meget svagt men alligevel.
2. ICE TD/"fætter Br" (lokale DSB-folks øgenavn til disse): Er det mig der er sart, eller er der en del mere motorstøj inde i toget ifht. f.eks. IC3 (eller for dens sags skyld lillebror IC2)? Eller er det bare fordi at det var første gang jeg var ude at køre i et af disse tog, så man var mere opmærksom på larmen? Det virker i hvert fald utroligt, at ICE TD skulle larme mere end IC3, begge er trods alt beregnet på IC-drift, hvorfor der vel stilles visse krav om bl.a. støj?
3. Fremtidens materiel på strækningen: Stædige lokale rygter siger, at når IC4 for alvor begynder at afløse IC3 og ER4 i fjerntrafikken (hvornår det så bliver), så vil IC3 ikke komme til at køre her (elller kun kortvarigt). I stedet vil man indsætte litra ER, for at udnytte den elektrificerede strækning (som banen jo skal være senest i 2018). Desuden skulle der grundet trafikken være behov for flere togsæt på på "nordvestbanen" (Kalundborg), som ikke er elektrificeret og vist heller ikke bliver inden for en overskuelig årrække.
Kan nogen af jer bekræfte noget af ovenstående?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 136
Nu er jeg ikke fagmand, kun pendler mellem Nykøbing F og Næstved.
1. Jeg mener klart, at ME går ned i omdrejninger på mellemstationer. Jeg mindes ikke, at have registreret rystelser i dobbeltdækkervognene.
2. Jeg har også observeret, at der nogle steder i ICE TD er mere støj end IC3. Men på den typiske tur finder jeg det ikke generende.
3. Jeg kender intet til planer. Men det kunne da være et godt bud, at ER sættes ind på Sydbanen, frem for turene til Sønderborg (og vist også Esbjerg?). ER er vel mere egnet til kortere rejsetid, end IC3. Men det ligger jo en bid ude i fremtiden.
Christian Nordbyen
mr-data
Indlæg: 805
Muligvis et dumt spørgsmål, men er banen til Sønderborg en del af IC-nettet? Mig bekendt er banen til Esbjerg ikke elektrificeret, hvorfor nogle IC-tog består af en IC3 til Esbjerg og en ER mod syd.
Om ER er mere velegnet til kortere rejsetid (regionaltrafik) end IC3 ved jeg ikke, under alle omstændigheder har DSB på et tidspunkt nævnt at efterhånden som IC3 frigøres fra IC-driften, får de enkelte sæt udskiftet motorer og gearkasser, samt ændret indretning som derefter svarer ER's nuværende. Som IC3 er mere eller mindre egnet til regionaltrafik end ER, kommer vel an på accelerationsevne (med de nye motorer og gearkasser). For selv i regionaltrafik sætter man vel pris på kortere rejsetid, hvorfor hurtig acceleration (og nedbremsning) er at foretrække, så højst tilladte fart på strækningen kan holdes længst muligt.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej
1. Dobbeltdækker/ME: Kan det virkelig passe, at man ikke lader ME'eren gå ned i motoromdrejninger når der holdes ved en mellemstation ?
Nej. Motoren kører i stilling 4, når den holder stille, det er på grund af, at den skal lave strøm til dobbeldækkervognene. De bruger meget strøm pga. varme,ventilation og lys.
3. Når der kommer flere ic 4 og de kan/må køre sammenkoblet, vil der bliver flere ic 3 frigivet til regionaltog, og de skal bla. køre fra Østerport og til Nykøbing F.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
mr-data
Indlæg: 805
1. Okay, det lyder rimeligt, men så forstår jeg bare ikke at motoren lyder til at køre i en lavere stilling når den f.eks. holder i Nyk.F., til ca. 5 minutter før afgang; der er vel ikke forskel på vognenes strømforbrug ifht. når de kører hhv. holder stille? Eller kan en del af årsagen være, at der allerede ved igangsætning skal være et vist antal volt og en vis frekvens til banemotorerne? Mener nemlig at ME altid har øget omdrejninger li før afgang, kan self. tage fejl.
3. De planer har jeg hørt om, spørgsmålet er vel så bare hvornår der kommer tilstrækkeligt mange IC4 ud at køre. Hvor mange sæt har man på nuværende i drift? Og kan det passe at efter seneste justering/omprogrammering af togets computere er IC4 nu godkendt til sammenkoblet kørsel? For i så fald er det vel "bare" et spørgsmål om at installere den nye software, rette evt. mekaniske fejl, og så ellers ud og køre.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Frankks
4100 Ringsted
Indlæg: 149
Hej.
1. Hvis el-varmen ikke er indkoblet, vil motor køre i tomgang. Ved indkobling, går motoren op i stilling 4.
Togstammen er normalt tilkoblet fremmednet, når den holder på opstillingssporet.Møljøhensyn. For at holde varme, (slukket,lav eller Normal), ventilation(slukket,lav eller Normal) og lys, så personalet, kan klargøre toget til afgang.
3.? ?
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Når der nu snakkes om opstilling, kommer jeg til at tænke på, om visse MR-stammer måske opstilles med oliefyr aktiveret på samme måde som lastbiler, der overnatter i kølige omgivelser?
Jeg kommer ofte forbi opstillingssporene i Aalborg ud på de små timer, og kan ikke undgå at bemærke en vis form for aktivitet i form af "snurren" som bestemt ikke er tomgangskørsel!
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars Brix
Indlæg: 113
Jeg kan oplyse dig om at nordvestbanen ikke vil blive elektrificerede, da jeg har solgt noget jord til dette projekt i 1993, i året 2009 fik jeg et brev fra banestyrelsen om at de ikke vil benytte det købte jord, hvorfor det vil blive tilbage skødet.
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa i har sådan set ret, Dobbeldækkertoget bruger så meget strøm at batterierne ikke kan holde de vigtigste funktioner inde, så man kan f.eks ikke åbne, lukke døre uden at ME'en laver 1500V "som osse bruges til elvarme", den er nødt til at holde i stilling 4 for at lave strøm nok.
ICE TD lamer meget mere end IC3 og er meget mere ukomfortabel derfor havde DB jo osse sendt dem tilbage til Bombardier, men efter EM i fodbold kom de i drift Pga. materielmangel og ny ja kører vi med dem, deres motorer har et meget dårligere ophæng og i Danmark har vi bla. slået deres kurvestyring fra da det slider for hårdt på materielet, det er ikke et godt valg, se deres forbanede enkelte indstigningsdør og sædeopsætning, men blev valget da man ikke havde andet!
Ja IC4 kommer jo først nu !
Mvh. Erling.