Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Salg af DSB og flere lyntog

Et par nyheder sakset fra gårsdagens avis:

Arrow http://www.berlingske.dk/danmark/minister-forbereder-salg-af-dsb

Arrow http://www.berlingske.dk/politik/minister-kraever-flere-lyntog-fra-dsb

Arrow http://www.berlingske.dk/danmark/vk-vil-saelge-dsb-og-koebe-elektriske-tog

Arrow http://www.berlingske.dk/billeder/venstres-koereplan-en-bedre-jernbane

Man kan tænke sit, men der er vist både skidt og kanel til fremtidens passagerer, såfrem planerne bliver ført ud i livet.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg kan personligt ikke vente!

Jeg er som tilflytter til nordjylland mere end godt træt af DSB's særbehandling af københavnere og de århusianer, der forvilder sig der over...

Jeg har tidligere ofte kørt på strækningen mellem Odense og Århus og har syntes at DSB ydede en glimrende service, men nu hvor jeg tager toget fra Aalborg og til Århus, er historien en helt anden...

Ikke at jeg benytter mig af det (da jeg finder deres priser nær ved sindsyge - eller også er jeg bare nærrig) men jeg kan ikke huske hvornår der sidst var en salgsvogn eller blot en til at betjene salgsvognen fikseret i toget... Man kan så undre at det irriterer mig når det ikke er en service jeg benytter mig af. Det gør som udgangspunkt heller ikke. Faktisk tænker jeg ikke over den mangel, indtil jeg åbner Ud og Se, der ellers er et godt blad og ser som oftest mindst en klage over salgsvognens kvalitet og DSB evige gentagelse om at de forsøger at have salgsvogne med hver eneste afgang, og undskyldninger med at personalet ikke er kommet med som følge af forsinkelser...

En anden service jeg derimod gerne ville benytte mig af, men som heller ikke er der, er internet! Jeg skal naturligvis ikke kunne sige om det er af rent tekniske grunde eller blot fordi DSB stadig lige skal finde ud af om folk gider bruge internet i toget at det er reserveret for rejsende mellem Århus og København, men jeg kan ikke føle mig andet end latterliggjort når jeg sidder og ser på det fine ikon på min computer, der angiver at jeg rent faktisk kan logge på en internetforbindelse (eller nærmere et modem), der så bare ikke har tilslutning til TDC's hovednet. Jeg forstår ikke hvorfor jeg og en masse andre skal snydes for denne mulighed fordi vi kun rejser mellem landets 4. og 2. største by !? Hvad der så kun gør sagen værre er at så snart vi ankommer til Århus kan jeg jo se nogle fine Tyrkis tog, hvorpå der står Gratis internet i toget. DSB er et statsejet selskab, der de sidste år mig bekendt har haft overskud. Alligevel er det ikke muligt at tilbyde gratis internet deres rejsende ligesom Arriva (og for øvrigt X-busserne der også er ejet af Arriva) kan.

Gud nej jeg glemte at det kan man jo godt. Igen skal man bare bo i den (undskyld til de der rent faktisk måtte bo der) forbandede hellige hovedstad. Der er gratis internet i S-toget... I S-toget! Jeg kan godt se at rejsen kan løbe op på en del minutter hvis man for eksempel skal fra Køge og til Hillerød, men mange ture med S-toget tager heller ikke længere tid end man dårligt kan nå at tænde computeren og besøge en enkel hjemmeside før man skal klappe den sammen igen for at stå. Min eneste trøst er at jeg indtil videre slipper for tv i toget når jeg skal til Århus...

Som man nok kan gætte så kan jeg ikke vente til DSB bliver privatiseret og forhåbentligt kommer der en direktion, der kan se helt til Jylland...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
men jeg kan ikke huske hvornår der sidst var en salgsvogn eller blot en til at betjene salgsvognen fikseret i toget...
Fikseret? Hvordan skal man kunne betjene salgsvognen hvis man er spændt fast? Wink Nu hved jeg ikke hvilke afgange du benytter, men der kommer i hvert fald ingen salgsvogn i regionaltog, så der nytter det intet at blive irriteret.
"Cowi" skrev:
En anden service jeg derimod gerne ville benytte mig af, men som heller ikke er der, er internet! Jeg skal naturligvis ikke kunne sige om det er af rent tekniske grunde eller blot fordi DSB stadig lige skal finde ud af om folk gider bruge internet i toget at det er reserveret for rejsende mellem Århus og København,
Har du skrevet til DSB eller Ud og se? Måske får du en sang fra de varme lande. Men på den måde kan du i det mindste presse på, så det står klart at folk gider at bruge nettet nord for århus. Nu er det heller ikke så længe siden internettet kun virkede til Korsør, så som du skriver, så der er nok også en teknisk årsag.

Hvad S-tog får af idéer (TV, Internet eller gratis cykler) har ikke noget med fjerntogene at gøre, men de lader sig gerne inspirere af gode idéer.

En "god" idé som S-tog har givet de "hellige københavnere" er gratis cykler i toget. Det sælger sikkert personbilletter nok til, at dække tabet fra cykelbilleterne, men det er på ingen måde fremmende for rettidigheden, at man flere stationer i træk, skal vente 30 - 60 sekunder ekstra på at få 10 cykelister ind eller ud.

Så selv om københavnere er de første til at få glæderne, så er de også de første til at opleve når det giver bagslag.

Så du kan jo også se københavnerne som forsøgsdyr.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Cowi" skrev:
Jeg kan personligt ikke vente!Jeg er som tilflytter til nordjylland mere end godt træt af DSB's særbehandling af københavnere og de århusianer, der forvilder sig der over...Jeg har tidligere ofte kørt på strækningen mellem Odense og Århus og har syntes at DSB ydede en glimrende service, men nu hvor jeg tager toget fra Aalborg og til Århus, er historien en helt anden...Ikke at jeg benytter mig af det (da jeg finder deres priser nær ved sindsyge - eller også er jeg bare nærrig) men jeg kan ikke huske hvornår der sidst var en salgsvogn eller blot en til at betjene salgsvognen fikseret i toget... Man kan så undre at det irriterer mig når det ikke er en service jeg benytter mig af. Det gør som udgangspunkt heller ikke. Faktisk tænker jeg ikke over den mangel, indtil jeg åbner Ud og Se, der ellers er et godt blad og ser som oftest mindst en klage over salgsvognens kvalitet og DSB evige gentagelse om at de forsøger at have salgsvogne med hver eneste afgang, og undskyldninger med at personalet ikke er kommet med som følge af forsinkelser...En anden service jeg derimod gerne ville benytte mig af, men som heller ikke er der, er internet! Jeg skal naturligvis ikke kunne sige om det er af rent tekniske grunde eller blot fordi DSB stadig lige skal finde ud af om folk gider bruge internet i toget at det er reserveret for rejsende mellem Århus og København, men jeg kan ikke føle mig andet end latterliggjort når jeg sidder og ser på det fine ikon på min computer, der angiver at jeg rent faktisk kan logge på en internetforbindelse (eller nærmere et modem), der så bare ikke har tilslutning til TDC's hovednet. Jeg forstår ikke hvorfor jeg og en masse andre skal snydes for denne mulighed fordi vi kun rejser mellem landets 4. og 2. største by !? Hvad der så kun gør sagen værre er at så snart vi ankommer til Århus kan jeg jo se nogle fine Tyrkis tog, hvorpå der står Gratis internet i toget. DSB er et statsejet selskab, der de sidste år mig bekendt har haft overskud. Alligevel er det ikke muligt at tilbyde gratis internet deres rejsende ligesom Arriva (og for øvrigt X-busserne der også er ejet af Arriva) kan. Gud nej jeg glemte at det kan man jo godt. Igen skal man bare bo i den (undskyld til de der rent faktisk måtte bo der) forbandede hellige hovedstad. Der er gratis internet i S-toget... I S-toget! Jeg kan godt se at rejsen kan løbe op på en del minutter hvis man for eksempel skal fra Køge og til Hillerød, men mange ture med S-toget tager heller ikke længere tid end man dårligt kan nå at tænde computeren og besøge en enkel hjemmeside før man skal klappe den sammen igen for at stå. Min eneste trøst er at jeg indtil videre slipper for tv i toget når jeg skal til Århus...Som man nok kan gætte så kan jeg ikke vente til DSB bliver privatiseret og forhåbentligt kommer der en direktion, der kan se helt til Jylland...

Kan godt følge en del af kritik punkterne, og er fuldstændig enig i det underlige, at man ikke har "brug" for internet i toget nord for Århus.

Mht. salgsvogen er min oplevelse at der ofte er slagsvogn med, men det kan jo have at gøre med de tidspunkter jeg rejser.

Men man skal alligevel passe på at man ikke får det man går og ønsker.

Hvis ønskerne om at det alene er biletterne der skal financiere togdrift, altså uden "statstilskuddet" som trafikkontrakterne til både Arrive og DSB indeholder, som jo en af ideerne iforbindelse med privatisering, så kunne nedenstående jo blive fremtiden.

Halvtimes driften fra Århus mod Aalborg formiddag og middag, kunne jo gå hen og blive til 1 eller 2 timers drift, fordi der simpelthen ikke er passagerer til at financiere mere, det samme kunne jo også blive aktuelt efter kl. 18. Eller også billetpriser som kun samfundets rigeste har råd til at betale.

Så taler politikkerne om at bus drift kunne være et alternativ. Og det er jo korrekt så længe konkurrencen er ulige.

Operatørerne på skinnerne betaler enorme summer for at benytte skinnerne, nok til at betale for vedligeholdelsen af skinnenettet, ikke til nyanlæg, men til vedligehold.

Det samme gør sig jo ikke gældende for bus og lastbils-trafik, hvis bus og lastbils-trafikken skulle betale for den slitage disse køretøjer forårsager på infrastrukturen, ville regnestykket jernbane kontra vejtrafik se noget anderledes ud. Og så er miljøbelastningen slet ikke medregnet.

Hvis busselskaberne så heller ikke skulle modtage tilskud i form af "stats/regionstilskud" via trafikkontrakterne, ville de også være nødt til at reducere afgangs frekvensen mod nord.

Afgangene mellem Århus og København ville i ovenstående "ideelle" verden nok stadig være som de ser ud i dag, da der er en høj belægnings procent på langt de fleste afgange. Og når passagererne på denne strækning kun skal betale for omkostningerne, på deres egen rejse og et overskud til aktionærerne, kan de måske også få billigere biletter.

Det eneste I mangler mod Nord, er en Transportminister valgt i regionen. Se bare hvordan strækningen mod Sønderborg på et tidspunkt blev elektricificeret. Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Newtrain" skrev:
Det eneste I mangler mod Nord, er en Transportminister valgt i regionen. Se bare hvordan strækningen mod Sønderborg på et tidspunkt blev elektricificeret. Laughing out loud
Nu ved jeg ikke hvem der var trafikminister, da man besluttede, at elektrificere til Sønderborg. Men det giver ikke mening, at have en så lille stump isoleret jernbane uden el.

Men nu hænger politik og mening heller ikke altid sammen. Wink

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

S-tog er pt. et forsøgsområde til stor gene for de rejsende. For det viser sig desværre, at "Gratis" er lig med "Reklamefinancieret". Det trådløse netværk drives af samme firma, som står bag de møgirriterende skærme, som har gjort S-tog til et støjhelvede. Så der er helt klart nogle reklamekroner bag begge projekter.

Det viser sig også, når man skal til at bruge det "gratis" Internet i S-toget. Det er krævet, at man registrerer sig som bruger - og så bliver man ellers spammet med reklamer efterfølgende ... eller "gode tilbud".

Derudover virker netværket så ringe, at både jeg og flere andre helt har opgivet at bruge det. Vi benytter vores egne mobile dataforbindelser i stedet. De er både hurtigere og mere stabile.

Nogle af de udfordringer man kommer ud for med "Gratis Danmark" som internettet hedder er, at man skal logge på for hver gang man skifter tog. Nyt tog = nyt login. Problemet er blot at nogle gange så er der bedre dækning fra det tog som holder på den anden side af perronen og så bliver man tvunget til at logge på igen. Og når det er væk, så skal man logge på igen.

Nu må vi se, hvad skærmene bliver til ... foreløbigt har så mange klaget, at lyden bliver fjernet næsten helt ... siger de i hvert fald. Men lur mig, om de opgiver dem.

Med hensyn til tog-trafik på Sjælland, så må jeg konstatere, at det er blevet så dyrt, at det er svært at se, hvorfor man skal tage alle ulemperne ved at køre i tog, hvis man altså allerede har en bil. Det er simpelthen alt for dyrt til at være et fristende alternativ. Jeg har tidligere brugt tog rigtigt meget ... nu gør jeg det næsten aldrig.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Igen skal man bare bo i den (undskyld til de der rent faktisk måtte bo der) forbandede hellige hovedstad. Der er gratis internet i S-toget... I S-toget! Jeg kan godt se at rejsen kan løbe op på en del minutter hvis man for eksempel skal fra Køge og til Hillerød, men mange ture med S-toget tager heller ikke længere tid end man dårligt kan nå at tænde computeren og besøge en enkel hjemmeside før man skal klappe den sammen igen for at stå.

Uden at have specielt kendskab til forholdene for togrejsende i Jylland, kan jeg ihvertfald give dig ret i, at det virker hul-i-hovedet at tilbyde internet i s-tog. De 2-3 gange, jeg har forvildet mig ind i en sådan indretning her i den "forbandede hellige hovedstad", er jeg akkurat nået så langt at jeg var ved at oprette mig som bruger og skulle svare på en hel masse fuldstændig idiotisk, da jeg skulle af toget igen. Så jeg er stadig ikke helt klar over, om jeg er oprettet eller ej... men bruge det til noget har jeg ikke kunnet.

Så for mig virker det også som en underlig prioritering at give s-togs rejsende internet - men forhåbentlig kan dem, som tager turen hele vejen fra Køge til Hillerød eller Frederikssund så få glæde af det. Jeg kan ihvertfald ikke bruge det. Desuden er s-togene både morgen og aften så propfyldte, at det er mere end svært at sidde med en pc på skødet - og da ihvertfald, hvis ikke sidemanden (m/k) skal følge med i alt, hvad man laver.

Måske vi kunne bytte: Jylland får vores s-togs internet og vi får den motorvej, som nu planlægges i det vestjyske, hvor der kører op til 7 biler i minuttet. Det virker simpelthen som en uforskammethed over for beboere i hovedstadsområdet, hvor folk rask væk får forlænget deres daglige rejsetider betragteligt.

Nånej - det med forlængelse af rejsetiden klarer DSB (eller hvem det nu er, der er ansvarlig for togene i disse tider) jo osse meget godt. Så det var måske ikke så god en ide alligevel... Sad Sad Sad

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Nu hved jeg ikke hvilke afgange du benytter, men der kommer i hvert fald ingen salgsvogn i regionaltog, så der nytter det intet at blive irriteret.

Der er som hovedregel heller ikke salgsvogn med nord for Århus, selvom der er tale om Intercitytog. Den mangler også særdeles ofte mellem Århus og Fredericia - og jævnligt kommer den først på i Odense, hvis den ellers kom på overhovedet.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Nu ved jeg ikke hvem der var trafikminister, da man besluttede, at elektrificere til Sønderborg. Men det giver ikke mening, at have en så lille stump isoleret jernbane uden el.Men nu hænger politik og mening heller ikke altid sammen. Wink

Der er da et fint stykke med elmaster i Århus? Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg er udemærket klar over at regionaltogene ikke har slagsvogne, og har altid været intercity jeg har rejst

Selvfølgelig kan man komme i det problem at der er så få rejsende at det ikke er rentabelt med bare et tog i timen. Til gengæld synes jeg heller ikke DSB gør meget for at fange os nord for Århus. Jeg rejser ofte med bus i Nordjylland, og selvom bussen er langsommere end toget og mindre komfortabel, så synes jeg alligevel helhedsindtrykket af busserne er bedre...

Jeg er meget åben for en byttehandel da den motorvej vidst blot er ynkeligt forsøg på at milde de vrede vestjyder, der er blevet latterliggjort i centraliseringens tegn. Jeg er godt klar over at hele verden skal spare osv, men til tider virker det som om man forsøger at flytte hele landet til københavn...

Men jeg er da lykkelig for at staten stadig er villig til at smide penge i bus og togruter, der egentlig ikke er rentable, men frygter nogle gange for om det varer ved. Heldigvis peger alt på at der i fremtiden kommer flere og flere rejsende med den kollektive trafik.

Man kan selvfølgelig også se på kystbanen i forbindelse med om det er en fordel at udbyde driften, men to ting skal lige huskes på her: 1. Der er nogle tog som skulle have været til rådighed, men som DSB tog tilbage og 2: Det er stadig et DSB firma der kører Tongue

Jeg ved godt jeg kan virke som en brokrøv, der bare burde glæde sig over at toget rent faktisk er her. Faktum er at jeg er umådelig glad for tog og egentlig bare ville ønske, dem der drev dem kunne leve op til den ubestemmelige fascination jeg har for materiellet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"Horsecreek" skrev:
Nu ved jeg ikke hvem der var trafikminister, da man besluttede, at elektrificere til Sønderborg. Men det giver ikke mening, at have en så lille stump isoleret jernbane uden el.Men nu hænger politik og mening heller ikke altid sammen. Wink
Der er da et fint stykke med elmaster i Århus? Laughing out loud

Ja det er da rigtigt, nogen burde gøre BaneDanmark opmærksom på at køreledningerne er faldt ned Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Cowi" skrev:
Jeg er udemærket klar over at regionaltogene ikke har slagsvogne, og har altid været intercity jeg har rejst
OK, jeg vil medgive at de ikke altid er med, men jeg synes da ofte at jeg har set salgsvognen skubbet rundt.
"Cowi" skrev:
Selvfølgelig kan man komme i det problem at der er så få rejsende at det ikke er rentabelt med bare et tog i timen. Til gengæld synes jeg heller ikke DSB gør meget for at fange os nord for Århus. Jeg rejser ofte med bus i Nordjylland, og selvom bussen er langsommere end toget og mindre komfortabel, så synes jeg alligevel helhedsindtrykket af busserne er bedre...
Ja det virker ikke som om der Nord for Århus er meget fokus på passagererne. Men det er vel mest politikkerne og de embedsmænd der udformer trafikkontrakterne, der skal skydes på. Ligesom så meget andet i livet, så får man det som man er villig til at betale for.
"Cowi" skrev:
Jeg er meget åben for en byttehandel da den motorvej vidst blot er ynkeligt forsøg på at milde de vrede vestjyder, der er blevet latterliggjort i centraliseringens tegn. Jeg er godt klar over at hele verden skal spare osv, men til tider virker det som om man forsøger at flytte hele landet til københavn...
Laughing out loud
"Cowi" skrev:
Men jeg er da lykkelig for at staten stadig er villig til at smide penge i bus og togruter, der egentlig ikke er rentable, men frygter nogle gange for om det varer ved. Heldigvis peger alt på at der i fremtiden kommer flere og flere rejsende med den kollektive trafik.
Ja der kommer flere og flere rejsende, men et manglende "statstilskud", kan da hurtigt ændre på den situation i tyndt befolkede områder.
"Cowi" skrev:
Man kan selvfølgelig også se på kystbanen i forbindelse med om det er en fordel at udbyde driften, men to ting skal lige huskes på her: 1. Der er nogle tog som skulle have været til rådighed, men som DSB tog tilbage og 2: Det er stadig et DSB firma der kører Tongue
Med de få kilometer skinner og afgange vi har her i landet, tillader jeg mig at tvivle på at der er plads til mere end et eller to selskaber.
"Cowi" skrev:
Jeg ved godt jeg kan virke som en brokrøv, der bare burde glæde sig over at toget rent faktisk er her. Faktum er at jeg er umådelig glad for tog og egentlig bare ville ønske, dem der drev dem kunne leve op til den ubestemmelige fascination jeg har for materiellet.

Nej det synes jeg ikke, rart at der er nogen der går op i tingene, og siger fra når de synes det er for meget.

Jeg tror bare at noget af dit skyts skal rettes mod Trafikministeren, som jo i den sidste tid har vist en kæmpe interesse for at deltage i den daglige ledelse af DSB.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det har du nok ret i, men man kommer let til at skyde skylden på de første og bedste Tongue

Men håber da i hvert fald at de nye initiativer om det så fører til salg eller ej forværrer servicen som dem er nu Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Cowi" skrev:
Det har du nok ret i, men man kommer let til at skyde skylden på de første og bedste Tongue
Det er jo også dem man køber biletten af, de skal jo så bare bringe det videre, så man længere oppe i systemet kan se at der skal forandring til.
"Cowi" skrev:
Men håber da i hvert fald at de nye initiativer om det så fører til salg eller ej forværrer servicen som dem er nu Laughing out loud

Lad os håbe på det bedste. Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Det her er jo bare den sædvanlige liberale "våde drøm" om at alt bliver bedre hvis det bliver overtaget af private. Det passer jo bare ikke. Billigere, jo måske men absolut ikke bedre.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ovemunk" skrev:
Det her er jo bare den sædvanlige liberale "våde drøm" om at alt bliver bedre hvis det bliver overtaget af private. Det passer jo bare ikke. Billigere, jo måske men absolut ikke bedre.

Sludder.

Jeg kunne godt tænke mig at se en præcisering og uddybning af din

påstand forsåvidt angår jernbaneområdet i Danmark. Der er flere forhold

som taler for det modsatte:

1. Den større fokus forud for salget af DSB Gods førte til betydelige

resultat- og effektivitetsforbedringer, men desværre ikke tilstrækkeligt

til at forhindre salget.

2. De selskaber som købte DSB Gods, har samlet indført yderligere

forbedringer af såvel resultater som effektivitet. Det har bl. a.

medført lukninger hhv. afståelser af de dele af driften som var håbløst

underskudsgivende, og investering i de dele som ikke var.

3. Forløbet af Arrivas overtagelse af driften på jyske

sidebanestrækninger har på længere sigt og trods Trafikstyrelsens

væsentlige fejl ved udarbejdelse af trafikudbudet og Arrivas

startvanskeligheder været positivt.

4. På infrastrukturområdet er i stigende grad sket en resultatforbedring

og effektivisering ved inddragelse af private entreprenørvirksomheder i

såvel anlægs- som vedligeholdelsesopgaver. Hvorvidt dette også gælder

for rådgivnings- og planlægningsopgaver, tør jeg ikke udtale mig om.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg er fuldt ud enig med moppe

Og vil desuden påpege at jeg generelt ikke er meget for alt for liberale tanker, men som moppe skriver så viser det sig lige præcis at det er en fordel med jernbanedriften.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Jeg er grundliggende enig i liberaliseringstanken.

Det vil befri DSB for ministeriel/minister indblanding i tide og utide.

DSB Talk kan rejse sig som fugl Føniks af ilden Laughing out loud

Under forudsætning af at man fra minister og minsteriel side formår at udforme en ordentlig kontrakt omkring salget.

Så vi ikke ender med smarte forretningsfolk som sælger alle værdierne, og alt togdrift i Danmark ender med at være to morgen og to aften afgange mellem Århus og København.

Og forretningsfolkene griner hele vejen til banken over endnu en offentlig kontrakt, som ikke var udformet af kompetente folk.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Det vil sige at i mener det er en god ting at vi har fået flyttet godstransporten over på lastbiler? At vi får flyttet flere og flere mennesker væk fra tog og over i busser og privatbiler?

Det er så der vi er fundamentalt uenige. En jernbane skal IKKE drives efter strengt forretningsmæssige principper men SKAL tage samfundsmæssige hensyn, -efter min mening altså. Wink

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Ovemunk" skrev:
Det her er jo bare den sædvanlige liberale "våde drøm" om at alt bliver bedre hvis det bliver overtaget af private. Det passer jo bare ikke. Billigere, jo måske men absolut ikke bedre.
Sludder.Jeg kunne godt tænke mig at se en præcisering og uddybning af din påstand forsåvidt angår jernbaneområdet i Danmark. Der er flere forhold som taler for det modsatte:1. Den større fokus forud for salget af DSB Gods førte til betydelige resultat- og effektivitetsforbedringer, men desværre ikke tilstrækkeligt til at forhindre salget.2. De selskaber som købte DSB Gods, har samlet indført yderligere forbedringer af såvel resultater som effektivitet. Det har bl. a. medført lukninger hhv. afståelser af de dele af driften som var håbløst underskudsgivende, og investering i de dele som ikke var.3. Forløbet af Arrivas overtagelse af driften på jyske sidebanestrækninger har på længere sigt og trods Trafikstyrelsens væsentlige fejl ved udarbejdelse af trafikudbudet og Arrivas startvanskeligheder været positivt.4. På infrastrukturområdet er i stigende grad sket en resultatforbedring og effektivisering ved inddragelse af private entreprenørvirksomheder i såvel anlægs- som vedligeholdelsesopgaver. Hvorvidt dette også gælder for rådgivnings- og planlægningsopgaver, tør jeg ikke udtale mig om.Klaus

Hvorfor vælger du at copy/paste Erik Olsens indlæg fra dk.fritid.jernbaner, og så efterfølgende underskrive det i eget navn ?

http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/browse_thread/thread/... - indlæg nr. 15 i tråden.

Respekten for ens holdinger bliver nu engang størst, når man selv vælger at formulerer dem, og ikke blot 'henter' dem på internettet.

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"HenrHans" skrev:
Hvorfor vælger du at copy/paste Erik Olsens indlæg fra dk.fritid.jernbaner, og så efterfølgende underskrive det i eget navn ?

Fordi EO havde skrevet spørgsmålene ganske fint, der var ingen grund til at skrive dem om. Men du har ret, jeg kunne have skrevet : Citat EO i d.f.j

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ovemunk" skrev:
Det vil sige at i mener det er en god ting at vi har fået flyttet godstransporten over på lastbiler? At vi får flyttet flere og flere mennesker væk fra tog og over i busser og privatbiler?

Nej, det er der såmænd ingen der har skrevet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Det handler om at lægge driften over på en privat jernbaneoperatør, der ikke er eget af den danske stat.

Og netop omkring godstransport er privatisering den absolut eneste vej hvis der skal gods på skinner... Tror ikke godstog er et ord de kender til inde hos DSB, og har ikke gjort det siden 90'erne senest ... Måske på nær de pokkers svenskere der tvinger deres gods til Tyskland gennem vores fine land (bemærk ironien)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
Det handler om at lægge driften over på en privat jernbaneoperatør, der ikke er eget af den danske stat.Og netop omkring godstransport er privatisering den absolut eneste vej hvis der skal gods på skinner... Tror ikke godstog er et ord de kender til inde hos DSB, og har ikke gjort det siden 90'erne senest ... Måske på nær de pokkers svenskere der tvinger deres gods til Tyskland gennem vores fine land (bemærk ironien)

Ikke hvis vi fik hele DSB tilbage hvor det hører hjemme, nemlig under statseje, så kunne man nemlig diktere dem hvad de skulle og så var man ikke så pokkers forhippede på at aflevere fortjenesten til nogle aktionærer men kunne bruge pengene til at forbedre og udvide banenettet.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Hvorfor er det lige at du tror at det skulle sikre en bedre service ved statseje?

Netop ved at gå frem efter den private model tvinger man firmaet til at yde en god service for ellers smutter kunderne over i deres biler. Det du fremstiller minder meget om sådan al produktion skulle foregå i et land der engang lå på den anden side af et stort tæppe der vidst nok var lavet af jern...

Hvis DSB skulle være statsejet som du foreslår jamen så får medarbejderne deres penge og kan sådan set (undskyld sproget) skide hul i om hvorvidt de har ydet en god service. Og hvis vi lige frem - fra en højere magtindstands - skal diktere hvordan DSB skal drives, jamen så bliver driften stærk påvirket af hvem der sidder i regering hvilket vil føre til over eksempelvis en tiårsrække en enormt ujævn trafik og det kan føre til både en enorm mangel på materiel eller ti år hvor en masse materiel står og ruster...

Og så lige en ting... DSB EJER IKKE BANENETTET. Det gør Banedanmark, der ikke har en dyt at gøre med DSB's overskud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Lidt interesse har DSB da stadig i godstrafikken, idet de ejer 2% af aktierne i DB Schenker Rail - aktier de fik som betaling for salget af DSB gods.

http://webarkiv.ft.dk/img20021/udvbilag/lib8/20021_20148.pdf

En privatisering af fjerntrafikken - som jo i første omgang er et krav om at fjerntrafikken økonomisk skal hvile i sig selv - får jo nok det resultat, at DSB ønsker fjerne de dårligst belagte afgange. Medmindre - og det vil jo nok ske - at der kommer et politisk krav/ønske om at det trods alt skal kunne lade sig gøre at køre mellem landdelene også søndag morgen og sent en onsdag aften. Hvordan man får strikket en model sammen, så man også fremover kan køre direkte med IC-tog til Thisted, bare for at nævne et enkelt eksempel, vil tiden vise. Det kan mange steder være noget vanskeligt at definere, hvad der er fjerntrafik og hvad der er regionaltrafik.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
Hvorfor er det lige at du tror at det skulle sikre en bedre service ved statseje?Netop ved at gå frem efter den private model tvinger man firmaet til at yde en god service for ellers smutter kunderne over i deres biler. Det du fremstiller minder meget om sådan al produktion skulle foregå i et land der engang lå på den anden side af et stort tæppe der vidst nok var lavet af jern...Hvis DSB skulle være statsejet som du foreslår jamen så får medarbejderne deres penge og kan sådan set (undskyld sproget) skide hul i om hvorvidt de har ydet en god service. Og hvis vi lige frem - fra en højere magtindstands - skal diktere hvordan DSB skal drives, jamen så bliver driften stærk påvirket af hvem der sidder i regering hvilket vil føre til over eksempelvis en tiårsrække en enormt ujævn trafik og det kan føre til både en enorm mangel på materiel eller ti år hvor en masse materiel står og ruster...Og så lige en ting... DSB EJER IKKE BANENETTET. Det gør Banedanmark, der ikke har en dyt at gøre med DSB's overskud

Det er jo et spørgsmål om hvad vi tror på. Jeg tror ikke på de frie markedskræfter og jeg tror helle ikke på at det ikke kan lade sig gøre at drive en statsejet jernbane effektivt, selvfølgelig kan det det, det er et spørgsmål om ledelsen men det er ret typisk at du straks hiver de værste sider frem fra DIKTATURET USSR og bruger dem som skræmmeeksempel. Selvfølgelig kan man da få offentlig ansatte til at yde en ordentlig service ellers kan de da fyres der er jo ingen der siger at vi skal indføre den russiske jobgaranti.

Og SELVFØLGELIGkan politikere da, rådet af eksperter, bestemme hvordan et jernbanenet skal drives så det ikke kun bliver de absolut meget overskudsgivende strækninger der satses på. Jernbane er Public-Service og skal drives sådan.

OG Bane Danmark skal da også ind under DSB igen det er da komplet TÅBELIGT at have en ejer på spornettet og en anden ejer på jernbanedriften det er da vist kun ærkeliberale der kan se noget fornuftigt i. Laughing out loud

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg tror heller ikke nødvendigvis på de frie markedskræfter, men jeg har nu heller ikke meget tiltro til at have en ledelse, der såfremt de fremviser et dårligt regnskab, blot får flere penge af staten... Selvfølgelig er det lidt groft set, men ikke desto mindre så tror jeg på at der i en virksomhed uden nogen stat bag sig er et større drive i og med der altså ikke er noget sikkerhedsnet. Ved at have det privatiseret, jamen så ryger firmaet ud hvis de ikke gør det godt nok. Enkelt og lige til. Hvis det skal politikerbestemt så får direktionen lov til at side længere end hvad godt er, da politikere har det med ikke at kunne indrømme fejl...

Angående USSR, så var det dig selv der begyndte med at skrive diktere og diktere hænger nu godt sammen med diktatur, så jeg legede blot lidt med ordene...

Selvfølgelig skal de to være adskilt! Hvis ikke ville man slet ikke kunne vurdere om staten egentlig fik hvad de betalte for, eftersom man ikke ville kunne komme med en ordentlig vurdering af hvad togdriften koster alene. Jeg er på ingen måde ærkeliberal, men jeg kan se masser af fornuft i at have de to firmaer adskilt.

Nu har vi kørt med statsstyret drift i mange år, og med mindre man rejser mellem Århus og København, så kan det sagtens gøres bedre, end DSB gør. Jeg er skam åben for at vi fortsætter med statsejet jernbanedrift, men så skal hele den direktion ud og erstattes - gerne af dem der kører SBB for DSB lige nu synes jeg ikke er tilfredsstillende...

Jeg tror ikke på diktatur, men heller ikke på de rene markedskræfter... Jeg tror på et frit marked, der i op og nedture bliver justeret af en stærk stat, og det kan man kun opnå gennem et privat selskab, der selvfølgelig ligesom DSB gør nu får penge for at opretholde driften på strækninger, der egentlig giver underskud...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Det er jo meget interessant at der er en opfattelse af, at DSB drives som en tung virksomhed uden sans for at give kunderne en tipas god service. Hele biksen ledes elles af folk som har en (måske endda glorværdig) fortid i private virksomheder Wink

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Så må de være blevet trætte efter at have været længe i den private sektor Tongue

Jeg synes i hvert fald det virke som om de har mistet deres dømmekraft, eller ikke har undersøgt hvad det er kunderne egentlig vil have (Eksempelvis skærmene i S-togene, eller i hvert fald lyden på dem)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

"Cowi" skrev:
Så må de være blevet trætte efter at have været længe i den private sektor Tongue
Ja det var vel hårdt at gøre bl.a JTAS og KTAS til det fantastiske firma TDC som vi kender i dag. Laughing out loud
"Cowi" skrev:
Jeg synes i hvert fald det virke som om de har mistet deres dømmekraft, eller ikke har undersøgt hvad det er kunderne egentlig vil have (Eksempelvis skærmene i S-togene, eller i hvert fald lyden på dem)

Tråden har udviklet sig, men jeg vender til en start lige tilbage til kaffevognen.

Tænkt scenarie som det er nu: sygdom hos DSB har gjort at reserven i Århus nu kun består af 1 M/K. Der er et lyntog mod København som består af to sæt, og som er proppet til randen, samt et Lyntog mod Frederikshavn som består af 1 sæt, som er halvt fyldt.

Jeg ville også personligt sætte min reserve ind mod København.

Tænkt scenarie efter privatisering: Ingen reserve, da cost/benefit analyser har vist at reserven stort set aldrig er i brug og derfor er skåret ned til et absolut minimum. Så den minimale reserve er allerede sendt afsted.

Mht. statstilskud får DSB penge for at køre en trafikkontrakt på lige fod med Arriva. Snarere tværtimod har DSB de sidste 8 år i snit sendt ½ milliard til sin aktionær (staten) hvert år.

Statstilskud er jo mange ting. Når store multinationale selskaber der på verdensplan tjener milliarder, ikke kan formå at få deres selskaber til at generere overskud i DK, og de derfor slipper for selskabsskat, er det vel også en slags statstilskud ?

Når der gives tilskud til el produceret af vindøller, er det vel også statstilskud ?

Når store vindmølle producenter pga. krisen skriger efter at staten skal investere mere i vindmølle energi, er det så egentlig ikke også statstilskud de søger ?

Når der via EU gives tilskud til landbrug, og tørmælksproduktion etc. Ja så kalder vi det EU tilskud, hvilket jo intet har med statstilskud at gøre ?

Ovenstående er jo private aktører, som hylder tanken om det frie initiativ, og de frie markedskræfter.

At DSB ledelse ikke fokuserer mere på nogle af de ting du nævner, kan vi passagerer vel takke os selv for. Hver gang der laves analyser af passager ønsker, vil vi have: Hurtigere rejsetid, rettidige tog, billigere billetter, flere afgange, så vi er jo selv med til at skabe DSB ledelsens prioriteter. Hvor mon en kaffevogn der måske genererer 500,- kr. i overskud på en tur fra Århus til Aalborg rangerer henne i ledelsens bevidsthed, hvis det samtidig betyder at man skal have en reserve siddende på ventepenge, blot for at køre kaffevogn hver tredje/fjerde dag. Og hvor i prioriterings rækkefølgen i ”privat regi” ville kaffevognen være, jeg er ret sikker på at den ville være at finde nederst, hvis den overhovedet ville være på nogen liste.

Selv med private operatørselskaber er der ting som selv driftige private forretningsfolk ikke kan ændre. Den Danske jernbane infrastruktur, er som den er, medmindre private aktører kan presse ministeren til at bruge de penge der skal til. DSB kan jo ikke, men det skyldes måske sammenfaldende ejerskab ?

Sikkerheden kan selv private aktører ikke komme uden om, så der vil stadig være aflyste og forsinkede tog, pga. infrastruktur problemer, materiel problemer etc.

Det private kan vel heller ikke hindre at togdriften bliver forstyrret af løvfaldet.

TDC er en af de store tidligere statsejede virksomheder der er blevet privatiseret, personligt foretrak jeg det gamle Jydsk telefon. Jeg har ikke oplevet alt det positive som politikkerne dengang fortalte mig/os ville ske ved en privatisering, snarere tværtimod.

Men som jeg har skrevet tidligere er jeg principielt tilhænger af en privatisering af DSB, men jeg er bestemt ikke blind for de problemer der så kan/vil opstå. Vi skal bare ikke tro at alt bliver lykke og gammen blot fordi det bliver til DSB A/S, med børsnotering. Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Cowi" skrev:
Jeg tror på et frit marked, der i op og nedture bliver justeret af en stærk stat, og det kan man kun opnå gennem et privat selskab, der selvfølgelig ligesom DSB gør nu får penge for at opretholde driften på strækninger, der egentlig giver underskud...
Det fatter jeg ikke noget af. kan du pille dine indskudte sætninger ud og give mig et par punktummer mere?
"Cowi" skrev:
Så må de være blevet trætte efter at have været længe i den private sektor
Mener du så, at de skal over i et statsejet selskab, for at rende rundt og krydre røv, indtil de er friske igen. Hvad skal vi med en privat sektor, hvis lederne bliver brændt efter en periode.
"Cowi" skrev:
Jeg synes i hvert fald det virke som om de har mistet deres dømmekraft, eller ikke har undersøgt hvad det er kunderne egentlig vil have (Eksempelvis skærmene i S-togene, eller i hvert fald lyden på dem)
For private virksomheder kan ikke lave fejl?

Private virksomheders idéer er altid færdig udviklet fra starten og de bliver aldrig overrasket over at et initiativ bliver mere populært end de havde drømt om?

Det der er problemet er, at passagererne vil blæse og have mel i munden. Passagerne vil have hurtigere tog, bedre tog [u]OG[/u] billigere tog. Det kan lade sig gøre at opfylde to ting, men ikke den tredje. Vælg selv.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Duizz

Indlæg: 225

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
Det der er problemet er, at passagererne vil blæse og have mel i munden. Passagerne vil have hurtigere tog, bedre tog [u]OG[/u] billigere tog. Det kan lade sig gøre at opfylde to ting, men ikke den tredje. Vælg selv.

Jeg synes dog at det er lykkedes rimeligt for Arriva, at opfylde alle tre ting - og mere til. Pt. er de igang med at skifte deres MR/MRD ud med nye Lint togsæt, og de togsæt de allerede har er de ved at opgradere. De har ganske vist ingen kaffevogn, men deres tog kører mere regelmæssigt og til tiden, og så har Arriva fået genoprettet flere stoppesteder som DSB ellers havde nedlagt.

Der er fordele og ulemper ved alt, men kigger vi på togdriften generelt ser det ud til at privat drift har flere fordele. Et privat selskab bliver nødt til at opfylde så mange af kundernes ønsker som muligt, ellers lever det ikke længe. Sådan er det ikke med et statsejet selskab. Her beslutter politikerne en bestemt strategi, og så må tiden vise om det var den rette. Det er bestemt ikke altid tilfældet - se bare komikken omkring IC4. Havde det været et privat selskab havde det ikke fået lov at komme så langt ud.

Gad også vide hvad der ville være sket med godstrafikken, hvis den havde været drevet af private vognmænd? Mon så ikke de ville have flyttet langturstransporterne over på skinnerne? Især hvis staten havde defineret en lov om at gennemgående godstransport skulle være på skinner.

Der er masser af forskellige betragtninger, men mon ikke vi trods alt ville være bedre tjent med privat drift af jernbanen.

__________________

Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub

To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V

Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller

Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

"Duizz" skrev:
Gad også vide hvad der ville være sket med godstrafikken, hvis den havde været drevet af private vognmænd? Mon så ikke de ville have flyttet langturstransporterne over på skinnerne?

Desværre nej.

Vognmændene købte stykgodsafdelingen fra DSB Gods i 2000 eller deromkring, og nedlagde jernbanetransportene, så det hele kom på lastbiler, så hurtigt det var muligt efter aftalen.

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"Duizz" skrev:
"Horsecreek" skrev:
Det der er problemet er, at passagererne vil blæse og have mel i munden. Passagerne vil have hurtigere tog, bedre tog [u]OG[/u] billigere tog. Det kan lade sig gøre at opfylde to ting, men ikke den tredje. Vælg selv.
Jeg synes dog at det er lykkedes rimeligt for Arriva, at opfylde alle tre ting - og mere til. Pt. er de igang med at skifte deres MR/MRD ud med nye Lint togsæt, og de togsæt de allerede har er de ved at opgradere. De har ganske vist ingen kaffevogn, men deres tog kører mere regelmæssigt og til tiden, og så har Arriva fået genoprettet flere stoppesteder som DSB ellers havde nedlagt.
Ud fra din beskrivelse kan jeg kun se, at I har fået bedre tog.
"Duizz" skrev:
Gad også vide hvad der ville være sket med godstrafikken, hvis den havde været drevet af private vognmænd?
Det vil svare til, at sætte ulven til at vogte får.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hej!

Har personligt tit tænkt over hvorfor man ikke bare lader konduktøren køre salgsvognen. Måske fordi der skal være nok personale hvis noget skulle gå galt. Ellers ville det da spare mange penge...? Selv rejser jeg dagligt mellem Odense og Middelfart og der er det tit de siger at salgsvognen springer af i Fredericia. Hvis det er tog mod Sønderjylland skal de af i Kolding. Der er alligevel et stykke fra Kolding til Sønderborg/Esbjerg uden salgsvogn.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cowi

Indlæg: 315

PB

Jeg kan godt se dine pointer Newtrain og er da helt enig at det ikke er lykken bare fordi det blive privatiseret, for det er langt fra tilfældet...

Med hensyn til om et privat selskab ville beholde slagsvognen, så tror det afhænger meget af hvilket firma det er og hvem der driver det. Når jeg dagligt skal afsted om morgenen tager jeg til tider X-busserne, hvis de passer med hvornår jeg skal møde, og ellers skal jeg med almindelig grå NT bus (Nordjyllands Trafikselskab), og her er en verden til forskel! NT minder for mig (husk intet af dette er fakta, men blot hvordan jeg oplever det) om DSB. Det er godt nok en sammenslutning af en masse mere eller mindre lokale busselskaber (Et af dem er vidst Arriva endda) Disse selskaber kører som sagt som et samlet selskab og mit indtryk af dem, er at de bare kører. Med dette skal der forstås at de ikke gør noget forkert decideret, men heller ikke noget ekstraordinært... Sådan har jeg det også med DSB - igen er dette blot min holdning.

Så er der alternativet: X-busserne. Også underlagt NT i forbindelse med takster og også drevet af Arriva. De bærer dog ikke NT's grå farver men deres egne. Ud over det synes jeg der er stor forskel. Deres chauffører virker langt mere glade og indbydende til at skulle rejse med bus. Desuden har de internet i bussen, hvilket altid tæller op i min bog. Jeg venter gerne 5 eller 10 minutter på at tage med en X-bus, da mit overordnede indtryk af rejsen er noget bedre og værd at vente på.

Dermed er det jo ikke sagt at det altid vil blive bedre når det er nogle andre der driver de samme ruter - det kan vi altid blive enige om.

Der er jo både argumenter for og imod privatisering, men synes især f.eks. IC4'erne er et godt eksempel på at man i det offentlige er villig til at gå MEGET langt blot for undgå at indrømme at en beslutning var forkert. Igen er dette mit indtryk, men jeg har det også personligt svært ved ikke bare at indrømme at noget er forkert og så skifte bane til noget der virker... (selvfølgelig kan dette også føre til at et firma farer rundt i øst og vest og aldrig finder et fodfæste)

Duizz argument med at et privat firma ikke skal køres efter hvordan politikerne vil have, men sådan som de vil er meget tiltalende. Selvfølgelig er firmaet stadig afhængigt af at det opfylder politikernes ønsker, hvilket et firma jo skal for at opfylde aftalen som de har vundet gennem konkurrence. Dog giver denne model (hvor DSB stadig kan være med som udbyder) muligheden for at få andre øjne til at se på hvordan jernbanen kan blive drevet og det synes jeg uanset hvem der vinder er umådeligt tiltalende...

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på nogen måde for det er jeg på ingen måde, men som bruger af jernbanen kan jeg se alternativer, som desværre ikke kører derhen hvor jeg gerne vil Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.