Hej forum, så kommer der igen et spørgsmål
Jeg har jo reelt meget lidt "udstyr". En IB, en esu lokpilot micro, en esu switchpilot servo.
Mit spørgsmål er helt kort: hvis jeg køber en EcOs og ellers holder mig til esu produkter slipper jeg så for at tingene kun "næsten" virker? Jeg har f.eks. endnu ikke været ude for at kunne læst CV værdier fra diverse dekodere uden lige at skulle sætte en modstand på eller noget andet skrald. Det irriterer mig at tingene ikke bare virker.
Hvilken kombination af central enhed, lok dekodere og servo dekodere kan om muligt dette? Jeg er åben over for alle forslag - jeg kører dog 2-skinne så diverse Märklin systemer er nok udelukket.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
mr-data
Indlæg: 805
Min erfaring siger mig, at at den kombination du planlægger (ECoS og kun ESU dekodere) vil køre gnidningsfrit, det gør det ihvertfald på mit anlæg. Du burde dog heller ikke få problemer selvom du bruger andre dekodere, sålænge at de "forstår" enten DCC eller Motorola (märklin) format.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
CV kan ikke aflæses på en decoder der ikke er forbundet med en motor (modstand). Brug af Esu & kun Esu vil ikke løse dit "problem". Den billige (under 400kr) måde, er at anskaffe Esus lille dekoderprøvestand [u]nr.51900[/u]. Den fungerer også med din gamle IB. Og så har du den fordel at du kan teste & programmere decoderen inden du monterer den.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Møtrik
Indlæg: 619
hvis du vil være 100% sikker så køb noget du kun har læst eller hørt om at det spiller sammen.
Mig selv, jeg kører med Lenz, har endnu ikke haft problemer at at skulle sætte "modstande" og andet gøgl på.
Jeg benytter forskellige lokdekoder, hælder mest til Lenz Gold (pgr. railcom) men har da også nogle loks med andre dekoder f.eks. Zimo (også railcom), Uhlenbrock (fik den foræret) og lokpilot/loksound (fordi de sidder i hobbytrades maskiner og kun derfor)
Den eneste dekoder som jeg har skiftet til noget andet, var den der sad i Roco's Ma styrevogn, den kunne heller ike klare adr. over 99 så ud med den.
jeg benytter moterdrev, skildpadder. da mine drev alle bliver polariseret.
jeg kender slet ikke de der servoer kan de det?
håber du finder det du skal bruge og får det til at virke.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Tak. Ja virke skal det nok komme til
Lenz javel det må da undersøges. Er der ikke noget med det er ret dyrt?
Servoerne i sig selv kan ikke polarisere dine sporskifter. Jeg benytter så en ESU SwitchPilotServo dekoder med en tilhørende "extension".
Dekoderen styrer så servoerne og sender så signal til "extension" boksen når den skal slå med relæet og skifte polarisering på sporskiftet. Da servoen jo bevæger sig langsomt er det nødvendigt med en forsinkelse på relæet for at undgå kortslutning - denne forsinkelse kan indstilles digitalt med en CV værdi.
Det virker OK, pånær lidt fittelihut med modstande når tingene skal programmeres
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, men den store flotte grafiske brugerflade mangler.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Jeg har læst en del om polariserede hjertestykker efterhånden. Jeg synes at det virker som en dyr omvej at bruge extensions til at vende polariteten. Er der ingen der har forsøgt sig med en mekanisk løsning hvor servoarmen aktiverer en eller anden form for kontakt samtidig med at den skifter sporet? Det må da være muligt. eller..?
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jo sandt at sige har jeg faktisk på et tidspunkt lavet en løsning af, hold fast, en klemrække (hedder det sådan? hvid ting til 220v med masser af små skruer i som man bruger til at samle to stykker ledning) og 3 papirclips.
De tre papirclips rettes ud. Hver clips anbringes i et hul i klemrækken. Den midterste clips stikkes desuden gennem servoarmen.
De to clips på siden bøjes lidt således at det skabes kontakt til den ene hhv den anden når servoen er i yderpositionerne.
Hjertestykket forbindes til midterste clips, højre og venstre skinne til de to andre.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
En flot, kreativ og simpel løsning på en opgave. Eneste ulemper er, at materialet papirclips er lavet af, ikke er specielt velegnet til kontakter. Svigter det, er det dog billigt at skifte clipsene!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ja man kunne måske forbedre materialevalget
man skal ihvertifald ikke vælge de farvede papirclips som er belagt med plastic 
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Møtrik
Indlæg: 619
En henne fra klubben har forsøgsvist monteret et ekstra kontaktsæt (til tilbage melding)
fra Fulgurex på et andet motor drev, desværre er de ikke helt stabile, så det er lidt svært at anbefale denne løsning.
Møtrik
Indlæg: 619
Jeg kan da godt se at det er nemt at blive forblændet af grafik (og den er dyr), men det er funktionen der er vigtigst for mig.