For et par dage siden kørte jeg i et tog bestående af de nok så velkendte dobbeltdækkere, og en blå ME. For at prøve noget nyt, (samt for at nyde lyden af en GM motor, GM er jo en dejlig ting ) satte jeg mig i den vogn der gik bag ME'en. Efterhånden som toget kom op i fart, kom der en form for hyletone, der lød ligesom Turbo'en i en MA. Der strejfede tanken mig, om ME'en kunne være trykladt.
Og nu til spørgsmålet: Er den det?
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Ups det var noget af et spørgsmål,som jeg vil overlade til de mere sagkyndige her på sporskiftet ,tilgengæld vil jeg spørge hvor mange vogne bestod togstammen af! 4 5 6 :?:
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://da.wikipedia.org/wiki/Litra_ME
"For det første skulle dieselmotoren udskiftes til den (hos DSB) velkendte EMD-motor fra GM (af type 645E3B) med 3300HK"
http://da.wikipedia.org/wiki/EMD_645
"Motorerne der havde 8, 12 16 eller 20 cylindere, var enten udstyret med enkelt eller dobbelt Roots-kompressor eller turbolader afhængig af den ønskede ydelse."
Læs evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_645
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra ME
Indlæg: 372
Ja nu er det jo ikke fordi at jeg er ekspert i 2 takts dieseler og dem jeg af og til roder med er unægetelig noget mindre, men jeg er rimelig sikker på at uanset hvad så skal en 2 takts diesel lades på en eller anden måde for at få noget fart på skylleluften, det sørger rootblæseren normalt for, det er også brugt med både en rootblæser og en turbo, men i de tilfælde jeg har set er der altid en wastegate monteret i forbindelse med turboen.
Vh Claus
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag alle
Alle DSB GM lokomotiver, undtagen MY og MX er udstyret med turbolader.
DSB har "kun" haft 12, 16 og 20 cylinderet motorer, alle 2-takt.
Venlig GM hilsen
Flemming.
1956, sådanne årgange laves ikke mere
mr-data
Indlæg: 805
Yes, som Flemming skriver ER Me turboladet (eller for at være teknisk korrekt TRYKladet, som er udtrykket når der anvendes turbolader eller kompressor).
Og hvis man kigger i den engelske wikipedia-artikel Klaus (moppe) linker til, kan man se at motortypen i Me var turboladet (16-645E3B, hvor 16 angiver cylindre, 645 er cylinder-volumen i kubiktommer (og svarer her til ca. 169,12 liter/m3), hvad de sidste betyder tør jeg ikke gisne om; men gætter på noget med udviklingstrin/subversion).
Og i samme artikel står der da også i kolonnen "Locomotives" ud for pågældende motortype "EMD F40C" V/Line G class (original), DSB Class ME".
Bemærk iøvrigt, at motoren ikke produceres længere, men at der stadig ydes support på.
I øvrigt en sidebemærkning til slut: Hvis ikke resten af jernbane-nettet bliver elktrificeret inden for en overskuelig frem, er næste generation af Me's motor i produktion, EMD 710 (http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_710). I en V12 version har den samme ydelse som Me, som V16 optil 4000HK, og endelig som V20 med 5000HK; så skulle der vist være kræfter nok . . .
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
HVis man skal til at købe deisellokomotiver kigger man forhåbentligt lige ned over grænsen og lurer på en ER20 i stedet. Mage til harmonisk diesellokomotiv skal man da lede længe efter. Støjer ikke, overholder skrappe forureningskrav og ser brandgodt ud....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra ME
Indlæg: 372
Jeps MTU laver også nogle lækre maskiner
Vh Claus
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Hvad med Bombardier BR246. eller Siemens Vectron? http://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron
De er da også gode kandidater?