Picture

D 804

Indlæg: 384

PB  Blog  Hjemmeside

Er litra ME trykladt?

For et par dage siden kørte jeg i et tog bestående af de nok så velkendte dobbeltdækkere, og en blå ME. For at prøve noget nyt, (samt for at nyde lyden af en GM motor, GM er jo en dejlig ting Wink ) satte jeg mig i den vogn der gik bag ME'en. Efterhånden som toget kom op i fart, kom der en form for hyletone, der lød ligesom Turbo'en i en MA. Der strejfede tanken mig, om ME'en kunne være trykladt.

Og nu til spørgsmålet: Er den det?

Med venlig hilsen

Jens

__________________

Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"D 804" skrev:
For et par dage siden kørte jeg i et tog bestående af de nok så velkendte dobbeltdækkere, og en blå ME. For at prøve noget nyt, (samt for at nyde lyden af en GM motor, GM er jo en dejlig ting Wink ) satte jeg mig i den vogn der gik bag ME'en. Efterhånden som toget kom op i fart, kom der en form for hyletone, der lød ligesom Turbo'en i en MA. Der strejfede tanken mig, om ME'en kunne være trykladt. Og nu til spørgsmålet: Er den det?Med venlig hilsenJens

Ups Cool det var noget af et spørgsmål,som jeg vil overlade til de mere sagkyndige her på sporskiftet Wink Cool ,tilgengæld vil jeg spørge hvor mange vogne bestod togstammen af! 4 5 6 :?:

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"D 804" skrev:
Og nu til spørgsmålet: Er den det?

http://da.wikipedia.org/wiki/Litra_ME

"For det første skulle dieselmotoren udskiftes til den (hos DSB) velkendte EMD-motor fra GM (af type 645E3B) med 3300HK"

http://da.wikipedia.org/wiki/EMD_645

"Motorerne der havde 8, 12 16 eller 20 cylindere, var enten udstyret med enkelt eller dobbelt Roots-kompressor eller turbolader afhængig af den ønskede ydelse."

Læs evt:

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_645

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Ja nu er det jo ikke fordi at jeg er ekspert i 2 takts dieseler og dem jeg af og til roder med er unægetelig noget mindre, men jeg er rimelig sikker på at uanset hvad så skal en 2 takts diesel lades på en eller anden måde for at få noget fart på skylleluften, det sørger rootblæseren normalt for, det er også brugt med både en rootblæser og en turbo, men i de tilfælde jeg har set er der altid en wastegate monteret i forbindelse med turboen.

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Goddag alle

Alle DSB GM lokomotiver, undtagen MY og MX er udstyret med turbolader.

DSB har "kun" haft 12, 16 og 20 cylinderet motorer, alle 2-takt.

Venlig GM hilsen

Flemming.

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Yes, som Flemming skriver ER Me turboladet (eller for at være teknisk korrekt TRYKladet, som er udtrykket når der anvendes turbolader eller kompressor).

Og hvis man kigger i den engelske wikipedia-artikel Klaus (moppe) linker til, kan man se at motortypen i Me var turboladet (16-645E3B, hvor 16 angiver cylindre, 645 er cylinder-volumen i kubiktommer (og svarer her til ca. 169,12 liter/m3), hvad de sidste betyder tør jeg ikke gisne om; men gætter på noget med udviklingstrin/subversion).

Og i samme artikel står der da også i kolonnen "Locomotives" ud for pågældende motortype "EMD F40C" V/Line G class (original), DSB Class ME".

Bemærk iøvrigt, at motoren ikke produceres længere, men at der stadig ydes support på.

I øvrigt en sidebemærkning til slut: Hvis ikke resten af jernbane-nettet bliver elktrificeret inden for en overskuelig frem, er næste generation af Me's motor i produktion, EMD 710 (http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_710). I en V12 version har den samme ydelse som Me, som V16 optil 4000HK, og endelig som V20 med 5000HK; så skulle der vist være kræfter nok . . .

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
I øvrigt en sidebemærkning til slut: Hvis ikke resten af jernbane-nettet bliver elktrificeret inden for en overskuelig frem, er næste generation af Me's motor i produktion, EMD 710

HVis man skal til at købe deisellokomotiver kigger man forhåbentligt lige ned over grænsen og lurer på en ER20 i stedet. Mage til harmonisk diesellokomotiv skal man da lede længe efter. Støjer ikke, overholder skrappe forureningskrav og ser brandgodt ud....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Citat:
HVis man skal til at købe deisellokomotiver kigger man forhåbentligt lige ned over grænsen og lurer på en ER20 i stedet. Mage til harmonisk diesellokomotiv skal man da lede længe efter. Støjer ikke, overholder skrappe forureningskrav og ser brandgodt ud....

Jeps MTU laver også nogle lækre maskiner

Vh Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
I øvrigt en sidebemærkning til slut: Hvis ikke resten af jernbane-nettet bliver elktrificeret inden for en overskuelig frem, er næste generation af Me's motor i produktion, EMD 710
HVis man skal til at købe deisellokomotiver kigger man forhåbentligt lige ned over grænsen og lurer på en ER20 i stedet. Mage til harmonisk diesellokomotiv skal man da lede længe efter. Støjer ikke, overholder skrappe forureningskrav og ser brandgodt ud....Klaus

Hvad med Bombardier BR246. eller Siemens Vectron? http://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron

De er da også gode kandidater? Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.