Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

EpokeModeller Stålmast

I noticed one of EpokeModeller new items: Stålmast.

There are two version (normal and kvadratisk) and two heights (6 meter and 8,5 meter).

Though I have been in Danmark quite often, I'm a litlle bit confused: Are these masts used for transporting electricity? Are they only used in larger cities (I'm sure I have seen the masts in Copenhagen) or could these masts also exist in a smaller town (like a plan to have on my lay out).

And what about the different heights: 6 meter and 8,5 meter. In what situation are 6 meter masts used and when are 8,5 meter masts more appropriate?

I'm looking forward to your answers.

Thanks in advance!

Kind Regards,

Gert (from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

coach david

Elektrikker

Indlæg: 24

PB  Hjemmeside

if it is they who are are in the picture so they can all be used in both larger and smaller cities They used to conduct electrical power between the houses . The 8 m are used normally to drive power to the streetlights so they have nothing directly to the model train to make it as some other types used to run wires and lighting marshalling areas. The small use most while square used places where tårdene be a road or otherwise to have slightly longer distance to the next mast. hope this was the answer to your question.

Hvis det er disse på billedet så kan de alle bruges i både større og mindre byer. De bruges til at føre strøm mellem husene og de høje bruges samtidig til at føre strøm til gadebelysning så de har ikke noget direkte med modeltoget at gøre det det er nogle andre typer der bruges til køretråde og belysning på rangerområder. De smalle bruges mest mens de firkantet bruges steder hvor tårdene skal over en vej eller på anden måde skal have lidt længere afstand til næste mast. håber dette var svar på dit spørgsmål.

0060143_0144_0145_0146

__________________

Coach David

Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Var det ikke sådan, at masterne med el til husene var de små med f. eks. hver 6. af stål og dem imellem var af træ. Og alle havde en lampe påmonteret

For gadebelysning over bredde gader anvendes de høje stålmaster, med lyset hængende ned

Was it no so, that the masts with power for the houses, where the small ones and with a certain number of wooden mast in betwen. And all have a lamp added

For light in wider streets the tall was used and then with wires across the street from which the lamp was hanging down

Steff fra Herning

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

coach david

Elektrikker

Indlæg: 24

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
For gadebelysning over bredde gader anvendes de høje stålmaster, med lyset hængende ned

I de tilfælde hvor man havde lys hængende ind over gaden med en mast på hver side var wieren påmontert i toppen over de øverste poselænsfatninger hvor kober lederen var bundet på. der er dog en lille fejl i deres konstruktion for den række hvor det normale 400V lysnet hang på der er 5 fatninger og der skulle hvis det er helt efter virkeligheden kun have været 4 de steder hvor der var 5 over hinanden havde man ikke den øverste række med 3 tråde. De høje master bruges der hvor du har meget gade belysning eks en meget lang hovedgade da man så kunne lave det sådan at i de meget sene nattetimer hvor der måske kun var en enkelt bil så kunne man slukker hver anden.

__________________

Coach David

Märklin H0 C-skinner
Planlægger stadig min bane

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Ah, det er da vist lidt mere indviklet end som så - og så alligevel meget lettere: Masterne anvendes efter behov - hvis man f.eks. skal have nogle stående på en skråning, kan man anvende de høje i kombination med de lave, når skråningen når op i niveau med vejen.

Masterne kan også frit kombineres med master af træ - det har f.eks. sammenhæng med reparationer og andre behov - man kan f.eks. se en knækket træmast erstattet af en stålmast på en vej, hvor der ellers kun er træmaster.

Dog vil jeg bemærke, at jeg stort set aldrig har set de smalle master i Jylland - de synes at være et specielt sjællandsk fænomen.

Men der er vel ikke nogen grund til at omtale masterne i datid - de bruges stadig i stort omfang den dag i dag, så luk øjnene op og se jer omkring. Wink Gittermasterne blev pillet ned på Jægersborg Allé i Charlottenlund her i efteråret, men man kan f.eks. stadig finde masser af dem på Strandvejen mellem København og Helsingør. Her er de dog også på vej væk - Vedbæk mistede dem også i efteråret (Rudersdal Kommune), og de er også snart væk ved Mikkelborg (Fredensborg Kommune) - men til gengæld er der masser der imellem i Rungsted, for Hørsholm Kommune vil vist ikke bruge penge på nye master...

Her er stålmasterne i sig selv dog blot "kedelige" - Strandvejen har nogle af de mest fantastiske maste-konstruktioner, når man skal forbi forskellige bygninger på begrænset plads. Jeg kører forbi dem hver morgen, skal prøve at få nogle billeder på et passende tidspunkt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Thanks for your answers so far.

I think EpokeModeller did a great job to design these masts.

They will really give a Danish touch to your layout.

I'm planning to build a small village with a station and a harbour (I like Danish fishcutters very much), situated on Fyn. It will not be a city wich really exists, but it will resemble places like Faaborg and Svendborg.

Can you advice me what kind of masts would be most appropriate in such a city?

And would these masts also be appropriate in the harboursurrounding?

Should I use the normal or the kvadratisk masts to make it really look like a place on Fyn?

Kind Regards,

Gert (from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

I still hope someone can answer these questions:

I'm planning to build a small village with a station and a harbour (I like Danish fishcutters very much), situated on Fyn. It will not be a city wich really exists, but it will resemble places like Faaborg and Svendborg. Can you advice me what kind of masts would be most appropriate in such a city? And would these masts also be appropriate in the harboursurrounding? Should I use the normal or the kvadratisk masts to make it really look like a place on Fyn?

And a new question: at what distance are these masts places from each other?

Your help will very much be appreciated!

Kind Regards,

Gert (from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Lars, your pictures will be more than welcome! Laughing out loud

Kind Regards,

Gert (from Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Hi Gert

I have done som practical unscientific researce in Odense, Fyn. Attached you find some pictures of how the combination of high and low & squared and flat masts can be used. The current types are a bit newer (constructed by rounds) than the masts from EpokeModeller (constructed by flat iron parts) but as far as I can remember the "newer" one are at least 25 years old and even much more, and the Epoke Model came before them. I think the two generations are used in the same way. The second picture is actually showing the Epoke type used in between the "newer" one. This example shows what coach david said. The high masts are used for lighting and the low one are in between. If the wires are crossing the road or making a more heavy turn of direction, the square one are used.

I also took a picture of an older wooden mast - and at last an example of how old equipment can help new one Wink

I actually counted the number of pavement tiles between two masts ... but I have forgotten the number. Sorry I'm getting too old. :roll:

High and low

Epoke Mast

Wooden mast

Boink

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Hi Erik,

This is really great! Thank you so much! Laughing out loud

Now I will try to order these masts by the Dutch importer.

(Yes, we really have a company wich imports Epoke Modeller, but I don't think they will sell a lot).

Kind Regards,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Gert" skrev:
This is really great! Thank you so much! Laughing out loud

You're welcome Smile

Btw, today, in front of Odense Zoo in a road crossing, I saw 4 high squared masts with lights on top in each corner, so there is a lot of combinations.

Counting the tiles again resulted in 28-32 tiles between each mast. A tile is 80 x 62 cm so the distance is 22.4-25.6 m, and sometimes more.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Thanks again Erik. The distance of 22.4-25.6 m will result in a mast every 28 cm.

That's reasonable. Still I will have to invest in quite some masts.

Kind Regards,

Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.