Dette indlæg er skrevet af ren nysgerrighed, og er ikke noget jeg skal bruge til noget konkret lige nu.
Nå, til sagen:
Når man måler spændingen på vekselstrøm (AC), får man kun en "middelværdi", f.eks. 230 Volt. Imidlertid er der også en såkaldt "spids-spids-værdi", som er en del større, jvf. denne formel:
U.eff = U. spids-spids / (2* kvadratroden af 2), hvilket mig bekendt kan omformes til U.eff * (2 * kvadratroden af 2) = U.spids-spids.
Bemærk at her er U spændingen, altså Volt.
Jvf. ovenstående formel, skulle de 230 Volt fra vores stik-kontakt altså have en spids-spids-værdi på ca. 650 Volt. Kan dette virkelig passe?
Og kan det så videre passe, at ved ensretning af sine 230 Volt fra stikkontakten, vil man få en jævnspænding på ca. 650 Volt? Og ja, jeg ved godt at det formentlig bliver lidt mindre, grundet tab i ensretteren, og at denne jævnspænding vil være pulserende med mindre at man sørger for at glatte den, hvilket typisk gøres vha. en passende kapacitor (kondensator).
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Din formel er forkert: Det er ikke 2 x kvadratroden, du skal bruge - kun kvadratroden af 2. Eller - du har faktisk ret, hvis du mener det, du skriver - for så ligger din misforståelse et andet sted: Hvis du har en AC på 230 V, vil spidserne i sinuskurven nå op på 230 V x 1,414 ~ 325 V. Det tal passer meget godt med virkeligheden.
Men du skriver spids-til-spids, og det er noget andet: Her måler du spændingen fra den laveste negative værdi til den højeste positive værdi - og den er ganske rigtigt det dobbelte eller ca. 650 V. Men det kan du jo ikke sammenligne med middelværdien på 230 V, for den er ikke målt på begge sider af nulpunktet - på den måde sammenligner du æbler med bananer.
Spids-til-spids værdien er derfor ikke så interessant: Og hvis du ensretter din AC på 230 V gennem en normal ensretter, vil alle de negative spidser jo blive positive - og så er vi lige pludseligt nede på de 325 V igen. Og det er omtrent den DC, du vil få ud af øvelsen, hvis du prøver.
Tabet kan du godt glemme alt om i denne sammenhæng: Du vil få det spændingstab, der findes i to dioder, og bruger du normale silicium dioder, ligger det på 0,2 - 0,3 V pr. diode, eller ialt omkring ½ V. Ikke noget der tæller meget, når vi taler spændinger på flere hundrede volt.
MVH
Lars
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Ja det stemmer det Lars skriver -på nær et punkt. Spændingsfaldet over ensretterdioden. De angivne værdier er for en germaniumdiode, og de anvendes sjældet. For siliciumdioderne, som er de absolut mest anvendte, ligger spændingsfaldet på omkring 0,7V. Det betyder ikke så meget ved en ensretning af 230V - spændingsfaldet er meget lille i %, men er det f. eks. en 5V AC du vil ensrette, så begynder det at få betydning.
Du kan godt få spids-spids værdien ud af en ensretter. Den skal bare forbindes lidt anderledes. Det er i virkeligheden 2 ensrettere du sætter sammen. En positiv og en negativ med fælles nulpunkt. Den kan også kaldes en spændingsdobler. Det er bare ikke så ofte at den er anvendt.
Hvor simpelt emnet om ensrettere end lyder, så er der faktisk mange varianter og forhold at lege med!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Da' Gert.
Undskyld, ja, det var mig, der huskede galt. Jeg kan kun give dig ret.
MVH
Lars
mr-data
Indlæg: 805
Når du skriver "normal" ensretter, hvad mener du så helt præcis? På førnævnte skoleperiode lærte vi, at man altid bør bruge en diodebro (altså fire ensretter-dioder i "firkants-kobling") til ensretning; præcis hvorfor kan jeg dog ikke huske.
Ang. spændingstabet, så mente jeg ligesom Gert skrev at det burde ligge på eller under 1 V.
Når strømmen så er nået gemmen ensretteren, så er resultatet så-vidt jeg har forstået en "pulserende" jævnstrøm, er det korrekt?
Og er det ligeledes korrekt at man kan/bør anvende en kondensator til at "glatte" den pulserende jævnstrøm ud? Hvis ja, findes der så nogen rettesnor/formel for at vælge den rigtige størrelse? Den skal self. kunne håndtere den spænding jævnstrømmen har efter ensretning, men hvad med kapaciteten, dvs. hvor mange Fahrad skal være på, hvis vi f.eks. arbejder med 16 - 18 V, som er det mest almindelige ved modelbanen?
Og igen, jeg har ikke tænkt mig at eksperimentere med emnet, og da slet ikke ved mere end maks 24 V. Men hvis man fik brug for en jævnspænding i f.eks. en vogn til et-eller-andet formål, eksempelvis et kamera, ville en ensretter vøre nødvendig. For mig bekendt, leverer de fleste digital-centraler nu om dage vekselspænding til sporet, uanset om det er 2- eller 3-skinne vi snakker.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.165
Størrelsen har ikke så meget med spændingen at gøre - det er mere dit strømforbrug, der er interessant. Man kan lave mange formler for at beregne en passende størrelse, men det er svært at sige, hvad der er "rigtigt": Jo større kondensator, jo bedre jævnstrøm får du ud af det.
Med "bedre" menes, at du med den nævnte metode altid vil få det, man normalt kalder ripple: Du får ikke en flad jævnstrøm ud af det, på toppen vil der stadig være bølgerester tilbage fra din pulserende jævnstrøm. Hvis denne ripple er på f.eks. 1 V, vil din jævnspænding altså svinge fra f.eks. 15 V til 16 V med samme frekvens, som den vekselspænding, du startede med. Jo større kondensator, des mindre ripple.
Men jo mere strøm, du trækker, des mere ripple får du med den samme kondensator, så i praksis bliver det et kompromis mellem, hvor meget ripple du kan tåle og hvor stor en kondensator, du vil ofre. Man kan godt lave en formel til at beregne det, men det kræver, at du kender din belastning godt - og det gør man sjældent: Problemet er her, at belastningen sjældent er en rent ohmsk belastning, og så bliver det kompliceret at regne på.
Trial-and-error plejer at være den bedste fremgangsmåde.
MVH
Lars
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tæt på....
Ved enkeltensretning vil ripplefrekvensen svare til indgangsfrekvensen. Ved dobbeltensretning er ripplefrekvensen det dobbelte af indgangsfrekvensen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Kondensatoren - ja den kan man regne på. Det er let at bare sætte en stor kondensator på, men det er ikke altid lige lykken. Desto større kondensator, desto større opladestrøm i kortere tid. Det er en strøm der abdsolut ikke er sinusformet. Den kan en transformator ikke lide og medfører, at den jævnstrøm man kan belaste med, bliver noget mindre end den strøm transformatoren er bergnet til. Her skal vi til at bruge VA begrebet i stedet for Watt - de 2 størrelser er ikke længere lig hinanden.
Som tommelfingerregel laver jeg kondensatoren så stor, at der er 1 mF pr. Ampere DC forbrug.
Er forbruget meget varierende som i en lavfrekvens udgangsforstærker, kan man få problemer med elektrolytternes hastighed, idet meget store elketrolytters egnenresonans frekvens er forholdsvis lav.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og den regel er ganske god - den har jeg også lært/brugt gennem de sidste 20+ år....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Det er da vist et kompliceret emne jeg er gået i gang med her, der kan formentlig skrives en større afhandling om det.
Det lyder noget pudsigt, at ripple-frekvens er større ved dobbelt-ensretning (her menes der vel med bro-koblede dioder, eller ..?) er større end ved enkelt-ensretning, men sådan er der nogen pudsigheder indenfor elektronikkens verden. Jeg kan f.eks. huske, at ved parallel-kobling af modstande bliver den samle ohm-værdi mindre, men kan ikke beregnes med et helt simpelt regnestykke, det kræver en lettere indviklet division, men det er til at overkomme.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ripplefrekvensen er højere (afstanden mellem to toppe er kortere) og dermed kan man bruge mindre kondesatorer.
Ved enkeltensretning kommer der kun en halvperiode gennem dioden i halvdelen af tiden. Ved dobbeltensretning er der 2 dioder til at "hælde strøm på", dermed er der maget mere guf at gøre emd og kondesatoren bliver ladet op dobbelt så tit.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Nå på den måde, så forstår jeg bedre. Når du skriver "at kondensatoren bliver ladet op dobbelt så tit", hvilken betydning har det så for den jævnstrøm man "trækker ud" efter at den har passeret ensretter og kondensator? Jeg mener, er den mere stabil (dvs. svinger ikke så meget over/under den ønskede spænding), er den mere ren (dvs. mindre riiple / færre resterende pulser) eller ..?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
ja, en brokoblet ensretter er dobbelt så effektiv/god som en enkeltensretter. Og den belaster heller ikke transformatoren så hårdt, da strømpulserne halveres i styrke.
Skal "kvaliteten" af DC spændingen forbedres, så skal der som regel noget elektronisk stabilisering kobles efter kondensatoren.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Og her gik jeg og troede, at strøm var noget, der kom ud af to huller i væggen. Og når man sætter to ledninger i, kan man få et hundredemandsorskester til at spille i nogle små bokse.
Men der er åbenbart mere i det...... Al respekt for jeres store viden og villighed til at dele den!
Bjarne
mr-data
Indlæg: 805
Ja strøm virker måske umiddelbart simpelt, og er det for så vidt også; i hvert fald hvis man nøjes at "rode" (læs: bruge) færdige komponenter, og ikke piller ved installationer. Begynder man derimod selv at pille, eller vil man selv bygge f.eks. en strømforsyning til et givent formål, så er det lidt af en jungle man bevæger sig ud i.
Og det er jo netop derfor, at en helt alm. elektriker samlet set skal en 4-årig uddannelse, og de fleste andre el-uddannelser tager endnu længere tid.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Mange ville sikkert ønske at det var muligt, men det er det ikke. Måske tænker du på strømstyrken målt i ampere?
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Jo, det har du ret i jeg tog fejl; man kan aldrig trække en større effekt (Watt) på en trafo's sekundærside end dens primærside vil trække fra sin forsyningskilde.
Men nu hvor det så er Ampere vi snakker om i denne forbindelse, så vil det jo principielt sige at hvis man tager udgangspunkt i en modelbanetrafo på 16 Volt 4,3 Ampere (dvs. der kan trækkes 68.8 Watt), så bliver strømmen nedtransformeret med 230/16= 14,38 gange, og belastningen (dvs. antal Ampere) på primærsiden når sekundærsiden trækker de 4,3 Ampere bliver ligeledes 14,38 gamge mindre, dvs. ca. 299 mA eller groft sagt 0,3 Ampere. Eller har jeg regnet forkert?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Det er stort set rigtigt, blot har du ikke indregnet transformerens tab.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
mr-data
Indlæg: 805
Der vil selvfølgelig altid være et tab når man regulerer på strømmen, eller på anden vis "roder" med den (f.eks. transformerer den op eller ned, ensretter den, vekselretter den osv.), men det kan da vel ikke være så pokkers meget, eller hvad?Når vi arbejder med denne størrelse, hvor meget vil tabet så ca. være? Der er vel ikke tale om mere end 50 - 100 mA, eller ?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tabet bliver til varme.
Læg hånden på din transformator og mærk hvor varm den bliver......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
At strømtabet bliver til varme, er jeg godt klar over; f.eks. så bliver strømforsyningen til min bærbare pc mere end bare håndvarm, snarere som hvis man tager udvendig på en koppe kaffe der lige er hældt op...
Men der må da også være et tab på et antal mA hvis ikke jeg tager meget fejl, men hvor er det?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er varmen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Tabet forårsages af modstanden i kobbertråden jvf. Ohms lov samt hvirvestrømstab i jernkernen.
At transformatoren ikke er glad for at blive belastet med ensretter og kondensator skyldes følgende:
Hvis vi forstiller os at ve belaster ensretteren med 1 A DC, så vil strømmen transformatoren skal levere, være en meget stor strøm i de korte perioder kondensatoren lader op. Afhængig af kondensatorens størrelse, kan den sagtens være 10A. g det er de 10A vi belaster transformatoren med - det er den altså ikke glad for.
Jeg har vedheftet et billede af strømmen fra AC siden ind til en brokoblet ensretter - her kan man tydesligt se de korte strømpulser. Og så er det endda et tifælde, hvor der er gjort en masse for at lave det pulsformige strømtræk så "pænt" som muligt.
Håber at det illustrere lidt hvad der er på spil.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
mr-data
Indlæg: 805
Ja okay, det hjalp en del på forståelsen, og den varme som dermed bliver afgivet fra trafoen under belastningen er vel også skyld i at næsten alle trafoer har en køleribbe eller ligefrem er kølet vha. en blæser.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Tabet er en effekt og måles i W. Hvis man beregner det relative tab dvs. tabseffekten i forhold til optaget effekt, kan det beregnes i procent. Hvis man måler eller beregner optagen effekt og fratrækker tabseffekten, får man afgiven effekt. Beregnes den relative afgivne effekt dvs. afgiven effekt i forhold til optagen effekt, fås virkningsgraden som ofte angives i procent.
Tabet i en transformer er ikke konstant. Hvis vi taler om jernkernetransformere, er der kobbertab som Gert nævner, men også jerntab dvs. magnetiske tab i jernkernen. Jo dårligere udført transformeren er, des større er jerntabet. Man kan beregne tabet som tomgangstab plus belastningstab som afhænger af den strøm man trækker fra transformeren. Tabets størrelse kan være fra få procent til over ti procent (og måske langt mere i dårligt udførte transformere).
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Ja og tabet i små transformatorer er relativt langt større end i store transformatorer.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg ser yderst sjældent transformatorer med blæsere eller køleribber.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
mr-data
Indlæg: 805
Jeg synes ellers at de fleste trafoer jeg har set, har en-eller-anden form for køleribber, medmindre vi er helt i de størrelser man ser i opladere til bærbare pc'er, mobiltelefoner og lignende forbruger-elektronik.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er nok fordi det du kalder en transformator ikke er en transformator, men en komplet spærningsforsyning.
http://da.wikipedia.org/wiki/Transformator
Jeg har arbejdet med alt fra små printtransofrmatorer op til 4MW transformere med 10kV tilslutning.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model