hej
da jeg i det forrige indlæg truede med at vise andre internationale tog opfyldes det hermed
på fotoet der er taget på KmK´s midlertidige station Obelhavn / Aarhus -
Navnene Obelhavn pga at i den lille by er der mange opelbiler og flere på vej. Aarhus pga at når den rigtige station skal lægges bliver det med denne jydske hovedstad som udgangspunkt.
hej
da jeg i det forrige indlæg truede med at vise andre internationale tog opfyldes det hermed
på fotoet der er taget på KmK´s midlertidige station Obelhavn / Aarhus -
Navnene Obelhavn pga at i den lille by er der mange opelbiler og flere på vej. Aarhus pga at når den rigtige station skal lægges bliver det med denne jydske hovedstad som udgangspunkt. Obelhavn = opelbiler er en skriverkarlfejl eller tataturfejl - nok mest det sidste.
nå men over til togene
spor 0 : MO 1801 = ATM 242 = CP 3256 = CPS 3228 - alle Heljan og ATM Heljan/Trinbrættet/Tikøb/h087 - dette dog et indlandslokaltog
spor 1 : tog 43 BaselExpress:
E 990 - Heljan
FS Az37 - vognnr 52120 RIC - ACME 50290
FS Bz37 - vognnr 31142 RIC - ACME 50260
FS DUz34 - vognnr 95026 RIC - ACME 50360
DSB AV 302 - Heljan, denne kunne også være en AU mangler i model
CIWL WR - vognnr 4089 - Rivarossi 4077set
SBB AB4 - vognnr 2856 RIC - Roco 45915set
SBB B4 - vognnr 9574 RIC - Roco 45915set omlitreret
DSB CC 1199 - Heljan, kan også være den kommende Heljan CA da nogle af disse var udrustet til kørsel til Schweiz
DB AB4ü Bad06 -vognnr 15805 - Liliput 384801, dette er dog ikke helt korrekt, det burde være en AB4ü- 29/35/36/39 Fleischmann Lima Lilliput Märklin - jeg har dog valgt denne da jeg syntes det er en flot vogn
spor 3 : tog 13/14 Nyborg - Hamburg sommer 1955 foto af originalen side 49 i Internationale tog via Jylland ( Banebøger )
MY 1103 - Roco
DB AB4ümg55 - vognnr 15102 RIC - LemkeHobbytrain 43011set, skal være en B4ümg54, men den kommer Lemke mener det er 43014set og den kommer i et set med AB4ümg55 og BPw4ümg58 - disse to kan så indgå i autotransporttoget til/fra Frederikshavn tog 85/20, senere Kattegat Express sammen med MPw4yg59 113993 - Heris 11032 og CIWL WL type Y - Jouef, LSmodels, Heris
DB B4ümg54 - vognnr 19147 RIC - LemkeHobbytrain 43011set
DB A4ümg54 - vognnr 11990 RIC - Roco 64496 - skiftes med en lemke
DB Pw4üe-29 - vognnr 105174 RIC - Roco 45663, det kan også være en 28/30/36 Lilliput, Märklin, Fleischmann, Lima
DB B4üw-30/52pkp - vognnr 250872 RIC - Brawa, denne vogn er lidt speciel idet det er en polskbygget hecthewagen, de var specielt nummereret 250 xxx og måtte ikke køre østpå for så kom de ikke tilbage ( krigsbytte ) endvidere var mange af dem RIC mærket og har også været brugt i Skandinavien - Holland og Nord - West ekspres
CIWL WR - vognnr 2975 RIC - Jouef 5300, der kan også indsættes en CAR vogn, begge vogntyper har været brugt
DSB AV 268 - Heljan, dog udgaven med glat tag ( taget fra en Lilliput ) rygtes at Heljan også vil komme med den udgave
DSB CB 1106 - Heljan
spor 5 : Nordpilen
MO 5xx - togdillen, er dog ikke helt færdig
AUM + CAR + AUM - Liliput, dette er såkaldte pseudovogne, der er ikke korrekte, men tilpasset så de ligner de nævnte vogne
MO 1830 - Heljan
i forgrunden MH 302 - Tog & Tekno og i baggrunden vogne fra forskellige firmaer
dette var så dagtog og jeg vil vende tilbage med flere på et tidspunkt
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Man bliver godt nok sulten af at se alle de smarties
DET GAAAAS! Er ret misundelig på resten af billedet også 
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Olsen
tak
de nævnte smarties er tegnestifter ( her i klubben kaldet mm-spor ) men det er ulige lettere at redigere i sporene og ændre sporplanen ved brug af disse ( frem for at sømme sporene fast ) men først gøre dette når man er tilfreds med stationens udseende - hermed er ideen givet videre
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej til alle på denne tråd og velkommen til nye seere
pga en ( #¤!%?!###%%¤#"! * ) drop-out tager det så lidt længere
var færdig og ville.......
nå men forfra
denne gang tog 35/36 NORDEKSPRESS - tog 58/25 og tog 960/945 NORDPILEN
spor 0 : MO tog nævnt i forrige indlæg - venter stadig på passaserer fra disse tog
sopr 1 : Nord Ekspres set fra venstre
MY 1114 - Roco kører til stammen for at fører toget sydpå
NS Bc 7001RIC type N - Heris 12210set ; burde være en CIWL WL type Y nogle gange også en WL type P
NS A4B4 7852RIC type D - Roco 44282; omdannet A8vogn, denne burde være en SNCB type I1 A1B2C3 / A3B5 men vi venter på LSmodels, de har annonceret den - kunne også være DSB AU/AV
så i dagens anledning er de så NS der stille vogne til rådighed - kørte til Oostende
CIWL WR 2089RIC - Rivarossi 4077set; ja de tofarvede pullmanmvogne har været brugt i Nordekspress
se internationale tog via Jylland, vognen er en omdannet WPc - siddevogn med køkkenafd
DB AB4üwe-39 13632RIC - Märklin 43232, kunne også være 29/35/36 kørte til Lyon
DSB AB - Lilliput 84203 A4ü-28 omdannet til AC 19, førte internationalt 1 & 2 klasse
2 stk CIWL WL LX16 3499+3514 - HornbyRivarossi 4010set , burde være type Y men imens vi venter på LS
DB Pw4ú-28 105 001RIC - Lilliput 382101; tidligere Rheingoldvogn, men blev brugt i Nordekspress se int tog via Jylland
SNCF Ac3/2Bc5/5 4003 RIC type Ost - Roco42214A, de har været brugt men det burde være type Nord og OCEM B/C9, men imen vi venter på LS
SNCF A8 5260 RIC type OCEM nittet - Jouef 530900, det sam,e som ovenfor
MY 1202 - Heljan - kom med toget og afløses af MY 1114
spor 3 : tog 58/25
E 994 - Heljan
CB + AV284 - Heljan; AV er ud af den serie på 7 vogne der fik sikkertag og wendelsuger og 283 og 284 fik også AB styreledninger - kørte Nyborg - Hjørring - Hirtshals
CIWL WR 2138DK type R teakbeklædt med tagrytter - Lilliput 386314, De kørte i DK til 1953/54 og har nogen gange også været brugt i int tog
AC - HeljanCC ombygget med trinbrættet aarhus sider
CD - Heljan, hvis ikke disponibel så en CM HobbyTrade
CA - Lilliput ? tilpasset B4ü-28
CB - Heljan
spor 5 : tog 960/945 NORDPILEN 1953
P 928 - Heljan med ombygget kulkasse der er forlænget
CMT/CMK 2495 - selvbygget; skulle være en CME eller CAE, men den ene findes ikke og vi venter på Heljan, - så i dagens anledning er CMK omdannet til CMT og varmekedlen taget ud og rummet bruges til rejsegods - tja fantasien.....
CAR 1283 - Lilliput omdannet ( ex DB B4ü-28 ) lidt tidlig da de store bogstaver RESTAURANT først kommer på senere, men imen vi venter på Heljan ----
AV + CC + AV + CC - Heljan; de 2 sidste vogne kørte så til Hamburg bag på tog 47 Parisekspress fra fredericia
i spor 10 : N 205 - Roco ombygget + stort godstog og MH 302 tog & tekno rangerer i spor 11 med vogne
* hvis det der skulle have stået der var blevet skrevet i rene ord var skærmen nok blevet sort
så meget for denne gang - håber at I hygger jer med dette og kan få nogle ideer ud af det ( svag klappen og højtlydende øvøv i kulissen???? )
med venlig hilsen
henning / h087
vender tilbage med flere oprangeringer - vi mangler jo nattogene og de mere beskedne tog
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej til alle der måske følger med i denne tråd - og tænker han har r..... øh tog på loftet.
der har været nogle forspørgelser om jeg evt kunne oplyse vognnr og katalognr også
det kan jeg godt og opdatere så lidt efter lidt.
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
her starter der så nogle indlæg om vogne der kan bruges til international tog i DK
om de findes i model, vognnr, fabrikat osv.
Desværre eller heldigvis for mange ligger min interesse primært i epoke 3 og str H0, men jeg vil prøve på at se om jeg kan finde ud af om de fås i andre størrelser og epoker.
Da sådan noget selvfølgelig tager noget tid, vil der blive revideret i indlæggene over et stykke tid - så nogen gange må i så vende tilbage for se disse
Der vil blive sprunget i det, idet jeg vil i første omgang bruge min egen samling som udgangspunkt, endvidere vil jeg bruge de vogne som jeg har solgt videre til andre medlemmer her i KmK, de skal så findes frem, da det meste materiel i hidtil har set på fotoerne i mine indlæg fra KmK er mit eget materiel.
med venlig hilsen
henning / h087
feedback og eventuelle rettelset er meget velkomne - feedback for at vide om der er interesse for noget sådan, rettelser fordi jeg desværre ikke ved alt samt at det f........ tatatur - se selv
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
JD
Indlæg: 712
Hej Henning.
Vedr. brug af tegnestifter: er det muligt at lave en improviseret opstilling hvor man ren faktisk kan køre en strækning igennem med et tog eller er det kun for rent visuelt at se hvordan sporplanen ser ud?
Hvis ja: kræver det ikke en masse besvær med sporskifterne mht. strøm m.v.?
Jens
DC bane i dansk epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Jens
med hensyn til dine begge dine spørgsmål, der på en måde hænger sammen. jov / nej - jov/måske
På den station som bruges i indlæggene "Obelhavn" er der brugt Peco code 100 spor
enkelte sporskifter er dog fra Piko. Grunden til det er, at det kun er en midlertidigt anlagt station, der kun er lavet for at vi kan køre. Vi vender tilbage til den senere.
Resten af anlægget bliver bygget i code 83, alt synligt er med Tillig, dog enkelte steder er der brugt sporskifter fra andre fabrikater Peco og Roco code 83,
Tillig har desværre ikke endnu lavet 3-vejssskifter eller kurveskifter med tilstrækkelig kurveradius i begge kurver. På alle sporskifte og englændere på anlægget synlige del er der brugt Tillig motordrev
( for tiden afprøves nogle nye drev der hedder Cobalt )
På skjulte strækninger og stationer bruger vi Tillig/Roco spor
men på skjulte stationer Roco sporskifter med sideliggende magnetdrev ( det kan aligevel ikke ses )
Med hensyn til sikker kørestrøm har vi valgt på anlægget, at hvert eneste sporstump og sporskifte bliver strømforsynet med egne ledninger, som så går ned til gennemgående 2,5 kvardrat ledninger, som så kan opdeles efter behov. Det vil så sige at sporskifter sidder fast med søm på grund af det underjordiske drev - men vi har prøvet med smarties og det kan virke - så jo det kan lade sig gøre at køre på sporet, selvom det kun er fastholdt med smarties. Endvidere helisolere vi sporskifternes forgrening, dvs at begge strenge i både ret og afvigende spor er helisoleret.
Grunden er, at så kommer vi ikke ud for ubehaglige overraskelser senere hvis vi vil lave noget mere teknisk på banen - det er et F...... arbejde at tage sporskifter op, især ved store udfletninger for at lægge isoleringer ned, - det er gjort og det er lettere at gøre det på strækningsspor, hvis det bliver nødvendigt.
Så ved sporskifterne er der så strømtilførsel til strengene via ledninger og hjertestømspolariseringen klares via motordrevet.
Nå så vender vi tilbage til Obelhavn.
Alle sporskifte og englændere er manuelt drevne.
Peco fordi de har indbygget klikfjeder og Pikoerne har et magnetdrev der håndbetjenes, - stationen skal jo tages ned igen.
Endvidere er det jo sådan at Peco har to slags sporskifter; Insulfrog og Elctrofrog
( Piko´s er af insulfrogtypen )
Forskellen er at Insulfrogen styrer stømmen uden om hjertestykket ( plastic = ikke så god strømoptagelse til foreksempel Beuertraktore og andre maskiner med for lidt/kort strømoptag ) til strengene ved hjertestykket, dvs at der er isoleret ved hjælp af sporskiftes stilling.
Electrofrogen strømforsyner hjertestykket ( metal ) og derfor skal der så isoleres på disse to hjertestyksstrenge. Og så må der ledninger på sporene imellen skifterne.
Da jeg generelt har brugt Insulfrogen er der her ikke isoleret alle steder - men hvis to skifter står modsat så skal der isoleret. Efterhånden bliver man skrappere til det og da jeg har strøm på sporene imens jeg lægger dem, ja så ser jeg med det samme at der er en kortslutning og det samme hvis der ikke er strøm på ( ved hjælp af en maskine med lyd eller lys ( MH eller MT ) og så på med isolering eller strømledning.
så til dine spørgsmål vil svarende være jo/nej - jo/måske
men nu fik du så lidt af forklaringen på det -
håber at jeg fik det skrevet forståentlig nok
Har desværre ikke den store forstand på strøm
Du er velkommen til at spørge hvis der er mere du vil have at vide
med venlig hilsen
henning / h087
PS husk at forbore med et lille bor, - både svelle og underlag, - det gør det nemmere at sætte smarties i og for den sags skyld også når der sømmes,
her er vi begyndt at sætte søm i begge sider af svellen - så rykker/drejer den ikke - og ved Tillig sporskifter sætter vi søm i nærmeste svelle ved trækstangen - midt på sporskiftet og i begge grene - de er rimelige flexible -
Peco og Roco er mere stive i det, men her gør vi det også, så skal man ikke tænke over det hver gang men gør det automatisk.
smarties fjernes når man sætter søm i og søm fjernes når man lægger balast på og sporet har sat sig
dette er så hvordan vi/jeg gør det - andre har metoder som er lige så gode
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
nyboder
Civil i forsvaret
København N
Indlæg: 404
Jeg er godt nok glad for at jeg kører AC, for det er godt nok noget af et stykke arbejde for at lægge et sporskifte i DC.
Jeres ser pænt ud, men jeg vil hellere bruge flere krafter på kørslen og udsmykningen af banen.
Hilsen
Erik
Med venlig hilsen
Erik
Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.
JD
Indlæg: 712
Særdeles detaljeret vejledning, Henning - tak for den
Jeg vil forsøge mig med gammeldaws tegnestifter ved forsøgsstrækninger for at kunne få et bedre indtryk af kørslen.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Michael BJ
Indlæg: 278
Hej Henning
Alletiders oversigt du har lavet! Ikke alene er det interessant at se hvordan alle disse tog har været oprangeret, men det gør det særlig anvendeligt, at du også skriver hvilke modeller, der kan bruges på modelbanen.
Lad os endelig få mere af den slags - både internationale og indenlandske eksprestog samt de mere ydmyge lokaltog.
Mer´
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
det er lidt længe siden at jeg har gjort noget ved dette - men et par foto som forsmag
mangler også at fotografere de almindelige personvogne og pakvogne
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
og så lidt flere vogne
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Ole
Indlæg: 246
Foranlediget af nogle billeder på http://www.jernbanen.dk/forum] om en tysk vogn i Nordpilen har jeg været på indkøb og anskaffet denne her : [url]http://www.ehattons.com/stockdetail.aspx?SID=18538.
En superflot model og så til den "latterlige pris" af 11,00 GBP. Med forsendelse står den mig i 119,00 kroner.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Ole
ja den er god nok; BC4üwe - 38/ AB4üe - 38/51/ ABüe 334 den har jo været en del i DK og derfor også i Nordpilen - det mest utrollige er jo nok at den har kørt langt op i 70erne. Den har også været brugt i andre internationale tog sam mindre tog - bla til Varde over Tønder - Ribe - Bramming og Esbjerg - opr eks MO - CL + DB AB og MO + MO + DB 2 kl silberling - DB AB 334 - DSB CC og som nævnt i Nordpilen også med design DSB og MZ
Jeg vil senere i tråden også komme ind på disse vogne samt andre tyske vogne
så tillykke med den - og billig var den jo oså
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Den pris kan man vist ikke kalde andet end rimelig.
Hvordan foregår betalingen, når man handler hos dette firma? VISA, bank ....??
Svend
Ole
Indlæg: 246
[quote="Svend
Den pris kan man vist ikke kalde andet end rimelig.
Hvordan foregår betalingen, når man handler hos dette firma? VISA, bank ....??[/quote]
Jeg betalte med VISA.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
så er der kommet franske personvogne til vores internationale expresstog
det handler om de såkaldte OCEM FL type 1929, der også har været på besøg
i DK med Nordexpress og Parisexpress - men som ikke er den typiske repræsentant
- det er typen express nord rapides som LS også vil udkomme med
A3½B5myfi vognen blev der bygget 17 stk og leveret i 1935 og
C10myfi vognene blev der bygget 10 stk også leveret 1935
men det er flotte vogne
men mere om dem når de er ankommet
med venlig hilsen
henning h087
d
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
en oversigt hvad der udkommer af OCEM typer fra LS
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
og her er så CIWL WL type S som også har være i DK
og så også for dem der bare kan lide de blå CIWL vogne
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
og her oversigt af varianter og katalignumre af CIWL WL type S
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
S-typen er specielt interessant for os, idet der fra 1963 var stationeret fem vogn i Danmark - dog i en indvendigt ombygget form som ST/STU - både i løb til udlandet og lokal dansk trafik. Før den tid var der ST/STU-vogne i fast løb til udlandet, både fra/til København H og Frederikshavn.
Desværre er det nok lidt svært at få matchet en af LS-modellerne, så de passer ind i et "dansk tog". Men man kunne da håbe på, at en af de danske forhandlere kunne få LSModels til at fremstille en vogn med danske påskrifter, så vi kan få oprangeret et rigtigt Esbjerg-tog som det så ud frem til 1971 (tog 95/20).
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Svend
jep de er interessante
har en oversigt over vognnumre og type + land af de modeller LS vil udsende :
2908 - type S2T -. SNCF
2926 - type S1 - SNCF
2947 - type STU - ÖBB
3411 - type S1 - NS
3416 - type S1 - SNCF
3436 - type SGT - TCDD - Tyrkiet - fandt det under N maskiner - tak
3452 - type S1 - SNCF
3458 - type S1T - SNCB/B
og så kunne jeg godt finde på at købe sættet med de hvide vogne fra Egypten
der er jo også noget om tag ( engelsk - kontineltal ) og bærerammen ( lang / kort )
har du eventuelt de numre der var i DK af S typen?
men er ved at samle information om M3 typen der jo var bygget på Scandia
var det 7 stk - og selv om der blev solgt 4 til Kina i 37 er de stadigvæk interessante
ikke bare for os her i DK - men også for kineserene - og alle der er samlere af CIWL vogne - det er jo de eneste der er teakbeklædte af den modernede type - alle andre teakbeklædte har jo tagrytter
og så sende hele molevitten til LS - så måske
med venlig hilsen
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
I følge bogen Sove - og spisevogne i Danmark er det disse CIWL-numre
2894 (STU, DK 1963-65)
2896 (STU, DK 1963-65)
2898 (STU, DK 1963-71) 1969: 51 66 06 40 026
2899 (STU, DK 1963-71) 1969: 51 66 06 40 027
2901 (STU, DK 1963-71) 1969: 51 66 06 40 028
Desuden nævnes at disse vogne har været anvendt i trafik til DK:
2645 (ST)
2883 (STU)
2888 (STU)
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
tak Svend
har nogle historik lister over CIWL vogne -
prøver at spore dem den vej og se hvad der kan opsnuses med hensyn til type og ombygninger - nej når det kun er det indvendige - bør det nok benævnes som omdannelse - eller kan det forvirre med omb omb omb selv om der ikke sker en disse udvendigt
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej alle
så er de første SNCF type OCEM vogne på vej til vores expresstog
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej henning ,hvilket årstal har 35/36 NORDEKSPRESS kørt i ? og kan mit LS 40208 vognsæt bruges i 35/36 NORDEKSPRESS ? mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
Nordekspressen startede op igen i 1946/47 og til ihverttilfælde 1988 - hvor der vist kun var en enkelt eller to vogne tilbage i toget
Paris express fra 1952 og til op i 70serne
Da dit sæt er efter 1958, - gul stribe for 1kl - så har den kørt her - men som tidligere skrevet var det ikke den typiske vogntype - det var dem der hed Rapides nord og DEV AO vognene
men den kan sagtens indgå i både Nord og Paris ekspresserne - men som sagt - ikke den typiske vogntype
jeg har så selv købt sættet 40207 fra før den gule stribe og med 3 kl - så at sige op til 1956, - men vil da også købe Rapides Nord sættene nor de kommer ( er faktisk forudbestilt )
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej henning,det lyder godt,de 2 NS vogne kan de byttes ud med f.eks CIWL type Y og DSB AU/AV ? jeg har fået fat i bøgerne internationale tog via gedser og jylland bliver nærlæst i øjeblikket. mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
jeg går ud fra at dit udgangspunkt er dette
sopr 1 : Nord Ekspres set fra venstre
MY 1114 - Roco kører til stammen for at fører toget sydpå
NS Bc 7001RIC type N - Heris 12210set ; burde være en CIWL WL type Y nogle gange også en WL type P
NS A4B4 7852RIC type D - Roco 44282; omdannet A8vogn, denne burde være en SNCB type I1 A1B2C3 / A3B5 men vi venter på LSmodels, de har annonceret den - kunne også være DSB AU/AV
så i dagens anledning er de så NS der stille vogne til rådighed - kørte til Oostende
CIWL WR 2089RIC - Rivarossi 4077set; ja de tofarvede pullmanmvogne har været brugt i Nordekspress
se internationale tog via Jylland, vognen er en omdannet WPc - siddevogn med køkkenafd
DB AB4üwe-39 13632RIC - Märklin 43232, kunne også være 29/35/36 kørte til Lyon
DSB AB - Lilliput 84203 A4ü-28 omdannet til AC 19, førte internationalt 1 & 2 klasse
2 stk CIWL WL LX16 3499+3514 - HornbyRivarossi 4010set , burde være type Y men imens vi venter på LS
DB Pw4ú-28 105 001RIC - Lilliput 382101; tidligere Rheingoldvogn, men blev brugt i Nordekspress se int tog via Jylland
SNCF Ac3/2Bc5/5 4003 RIC type Ost - Roco42214A, de har været brugt men det burde være type Nord og OCEM B/C9, men imen vi venter på LS
SNCF A8 5260 RIC type OCEM nittet - Jouef 530900, det sam,e som ovenfor
MY 1202 - Heljan - kom med toget og afløses af MY 1114
så jeg ville lave den således:
DSB - maskine - E, MY, den første fra Heljan og den anden fra diverse firmaer - alt efter hvad du køre og kan lide
CIWL WR - der fås forskellige fra jouef, Rivarossi, Electrotren og der kommer fra LS og Heris
DSB AV - Heljan - den kan så jo på et tidspunkt når LS endelig får sig snøvlet færdig suppleres med en SNCB vogn der skulle komme som ABC og AB vogn
CIWL WL Y - den er på vej fra LS
SNCF AB istedet for DSB AC - den har du jo i LS 40208
CIWL WL Y - på vej fra LS
CIWL WL Y - på vej fra LS
DB Pw - der fås forskellige typer, Pw28 fra Lilliput, Pw29 fra Roco, Pw30 fra Märklin og Pw36 fra Fleischmann og Lilliput - det burde være en SNCF vogn - blev lavet fra Jouef engang
SNCF B - LS 40208
SNCF B - LS 40208
ang CIWL WL Y kan man indtil bruge andre - hvis de kan findes - der er lavet type Y, Z og S fra forskellige - men skal jo nok findes brugt for Y og Z - og S er kommet fra LS dog en SNCF tildelt vogn og hvor påskriften på siden "sovevogn" står på græsk, men der kommer flere S udgaver, men type Y er den mest korrekte at bruge - men nu har du også "BOGEN" og der er flere oprangeringer der kan omskrives - til det man har og kan skaffe - og så må årstallene vige lidt
god fornøjelse
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej henning,jeg takker for hjælpen til at få de sidste brikker på plads,så er det bare at vente på CIWL vognene.mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
en af dem er her - mere følger - når bedre kamera ankommer
SNCF A3½B5 4881 - LSmodels 40208-1 - foto h087med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved