Picture

Henrik PS

Indlæg: 77

PB  Hjemmeside

EA og dobbeltdækker vogne

Jeg har netop i dag set EA spændt foran 6 dobbeltdækkervogne. Vognsættet var uden styrevogn. Kan EA køre med styrevogne?

EA_3004

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

jeg mener af EA´erne ikke har det det styre system som ME har

så de kan styres fra en DD vogns styrevogn.

DSB vil så vidt vides ikke ofre det på EA så det giver desværre god mening af der ingen styrevogn er med i stammen!

men ellers en god ide med Co2 neutral DD kørsel Cool

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

EA har zws (jeg tror det hedder sådan) og det er det styrevognen bruger, DSB lavede dog forsøg med EA og dd-styrevogne med jeg mener der var noget med at det ikke virkede.

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

"Sydbanen" skrev:
EA har zws (jeg tror det hedder sådan) og det er det styrevognen bruger, DSB lavede dog forsøg med EA og dd-styrevogne med jeg mener der var noget med at det ikke virkede.

ZWS ja det var det som af det hed takker Laughing out loud

er det ikke bare af opdatere ZWS i EA? men måske vil DSB ikke bruge resurcer på det da den forventede fremtidige brug af DD vogne jo er begrænset Sad har hørt en fugl synge om af tilbage leveringen allerede begynder omkring nytår og fra K11 i December er det slut med lokomotivtrukne weekend tog fra KBH til Jylland Crying

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hvad med udlands togene?

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Jeg har fra en DSB lokomotivfører hørt, at et enkelt af EA-lokomotiverne var forsynet med dette udstyr, så det kunne anvendes sammen med dobbeltdækkermateriel. Desværre befinder lokomotivet sig nu i Bulgarien ......

Men det kan da være, at man har forsynet et lokomotiv med "nyt" udstyr. På den anden side kan man sige: Til hvilken nytte, hvis man er ved at udfase EA-lokomotiverne?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

"SFJ" skrev:
Hvad med udlands togene?

City Night Line køres vidst ifølge tjenste køreplanen af en af

DB Schenker´s

BR 185 loks Shock ikke noget som i praksis er sket endnu...

Men et fint eksempen på af det kan gå den anden vej er af DB Schenker låner lige fortiden et par blå DSB EA til af trække "øltoget" imellem Høje Taastrup og Taulov Laughing out loud

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

City Night Line

Lokomotivfører DSB Fjern- & Regionaltog

Indlæg: 19

PB

Hej.

Har hørt fra en hemmelig kilde at EA"erne kan godt køre med dubbeltdækkervogne og de kan styres fra abs og de har zws som ME. Men EA"erne de har ikke døreåbnings kontakt til at åbne i den rigtig side men vogne kan stilles til at åbne selv til begge sider som bn og city night line vogne. Fra abs kan man godt styre det hele. Men i virkeligheden vil DSB nok heller ikke.

Hilsen Daniel Laughing out loud

__________________

Er 24 år. Til dagligt lokomotivfører hos DSB og ContecRail

Medlem af Slagelse Model Jernbane Klub - Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm & MY Veterantog .

Interressen er EP.4 og 5. Køre H0 DCC på Peco med blandt andet Roco, LS Models og DF Modeltog, og H0m Bemo Rratische bahn og lidt spor 0 dansk i perioden 1980 - 2015

Farvorit; Udlandstog og især nattog i alle epoker og et dansk 80'er intercitytog med en GM'er på Wink

Like 2 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"City Night Line" skrev:
Hej.EA"erne kan godt køre med dubbeltdækkervogne og de kan styres fra abs og de har zws som ME.

Det kan de netop ikke, EA'ens ZWS og Abs'ens ZWS kan ikke "tale" sammen, EA'ens ZWS er ældre end DD vognens og det er nok derfor. Hvis de kunne havde DSB nok beholdt nogle flere EA'er og så kunne de have kørt med DD. i interreigionaltogene f.eks.

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 1 kan lide
Top

Picture

Buzzard

Kalvehave

Indlæg: 44

PB

Et sjældent syn ? ....... Jeg har selv ALDRIG set det før nu.

EA med dobbeltdækker vogne + styrevogn:

https://www.youtube.com/watch?v=yD41HAq2g50

https://www.youtube.com/watch?v=iiSJUPCIKHQ

https://www.youtube.com/watch?v=8pFt-gHX09Q

https://www.youtube.com/watch?v=_rio3ZPW0wY

Tilsyneladende kan EA også skubbe et dobbeltdækker styrevognstog,

er man gået helt bort fra det igen ?

Det ville ellers hjælpe på problemet med diesel partikler fra ME i dobbeltdækker vognenes ventilation,

som blev målt til at være alt for højt, et el lokomotiv giver vel meget mindre os ?

 

Men nu hvor det er set i funktion, vil jeg da sætte en blå EA på et dobbeltdækker styrevogns sæt en gang i mellem,

selv om det klart er ME der ses og bruges i hverdagen.

Det er nogle herlige klip der viser at det kan/kunne lade sig gøre.

 

EDIT: efter noget læsning på jernbanen.dk , fandt jeg at det kun er EA 3007 Navngivet "Kirstine Meyer" der i 2014 fik ZWS kommunikation,

som i skrivende stund er fuldt ud kompatibel til dobbeltdækkertog med Abs styrevogne.

__________________

mvh, Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

DSB har fået ombygget et antal EA lokomotiver, så de kan køre med dobbeltdækkerstammerne.

Jeg er ikke sikker på antallet men mener det er 3-4 stykker og der er i K15 dagligt løb mellem København og Ringsted.

Hvor godt det fungerer er jeg lidt usikker på. Synes der har været en del løb som blev kørt med ME istedet

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele. 

Ovenstående er baseret på dels en artikel i "jernbanehistorisk årbog" (kan ikke lige huske hvilken årgang), dels et par notitser i DJKs blad "jernbanen".

I følge jernbanen.dk har DSB stadig disse EA tilbage: 3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 139

PB  Hjemmeside

-angående DSB's materiel i drift - antal og litra, så kan oplysningerne fås direkte på DSB's egen hjemmside: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/  Wink

 

__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.

 Jeg bruger Lenz digital DCC.

Medlem af DE5 og FREMO.

www.gemiko.dk

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ja, men der savner jeg lidt uddybende informationer, og ikke mindst gerne noget om f.eks. opgraderinger.

I øvrigt synes jeg også at jernbanen. dk nogen gange er lidt "bag efter" med status, men det er jo en privat side lavet af relativt få eller muligvis kun én person, og det sætter jo visse begrænsninger når der samtidig skal være tid til arbejde og familie.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

mr-data skrev:

Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele. 

 

Så er der gang i gættefabrikken igen.. Smile

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

condor-9 skrev:

Så er der gang i gættefabrikken igen.. Smile

Njaeh ikke helt. Tilbage i 2013 bragte DJK i Jernbanens juni-udgave en notits om at DSB ville opgradere sine EA.

Og tilbage i 2012 bragte ing.dk følgende artikel: http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskab...

Det er heller ikke helt unikt med en sådan løsning. F.eks. blev nogle af Eurotunnels såkaldte shuttle lokomotiver opgraderet med nyt udstyr, hvilket dels gav bedre adgang til eks. reservedele, dels en noget bedre ydelse; oprindelig 5,6 MW (ca. 7.500 HK), nu 7 MW (9.400 HK), for 45 ud af 57 stk.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

mr-data skrev:

Njaeh ikke helt. Tilbage i 2013 bragte DJK i Jernbanens juni-udgave en notits om at DSB ville opgradere sine EA.

Og tilbage i 2012 bragte ing.dk følgende artikel: http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskab...

Arhh, ja den detalje havde jeg lige overset.. Når det står i jernbanen og på ing.dk (teknikkens svar på ekstrabladet), så tror vi på at det hele er som det skal være. Smile

DSB har sikkert nok købt 6 Siemens Vectron og byttet vognkassen ud med EA.. Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.