jeg mener af EA´erne ikke har det det styre system som ME har
så de kan styres fra en DD vogns styrevogn.
DSB vil så vidt vides ikke ofre det på EA så det giver desværre god mening af der ingen styrevogn er med i stammen!
men ellers en god ide med Co2 neutral DD kørsel
__________________
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
EA har zws (jeg tror det hedder sådan) og det er det styrevognen bruger, DSB lavede dog forsøg med EA og dd-styrevogne med jeg mener der var noget med at det ikke virkede.
__________________
Mvh Sydbanen Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
EA har zws (jeg tror det hedder sådan) og det er det styrevognen bruger, DSB lavede dog forsøg med EA og dd-styrevogne med jeg mener der var noget med at det ikke virkede.
ZWS ja det var det som af det hed takker
er det ikke bare af opdatere ZWS i EA? men måske vil DSB ikke bruge resurcer på det da den forventede fremtidige brug af DD vogne jo er begrænset har hørt en fugl synge om af tilbage leveringen allerede begynder omkring nytår og fra K11 i December er det slut med lokomotivtrukne weekend tog fra KBH til Jylland
__________________
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Jeg har fra en DSB lokomotivfører hørt, at et enkelt af EA-lokomotiverne var forsynet med dette udstyr, så det kunne anvendes sammen med dobbeltdækkermateriel. Desværre befinder lokomotivet sig nu i Bulgarien ......
Men det kan da være, at man har forsynet et lokomotiv med "nyt" udstyr. På den anden side kan man sige: Til hvilken nytte, hvis man er ved at udfase EA-lokomotiverne?
City Night Line køres vidst ifølge tjenste køreplanen af en af
DB Schenker´s
BR 185 loks ikke noget som i praksis er sket endnu...
Men et fint eksempen på af det kan gå den anden vej er af DB Schenker låner lige fortiden et par blå DSB EA til af trække "øltoget" imellem Høje Taastrup og Taulov
__________________
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Har hørt fra en hemmelig kilde at EA"erne kan godt køre med dubbeltdækkervogne og de kan styres fra abs og de har zws som ME. Men EA"erne de har ikke døreåbnings kontakt til at åbne i den rigtig side men vogne kan stilles til at åbne selv til begge sider som bn og city night line vogne. Fra abs kan man godt styre det hele. Men i virkeligheden vil DSB nok heller ikke.
Hilsen Daniel
__________________
Er 24 år. Til dagligt lokomotivfører hos DSB og ContecRail
Medlem af Slagelse Model Jernbane Klub - Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm & MY Veterantog .
Interressen er EP.4 og 5. Køre H0 DCC på Peco med blandt andet Roco, LS Models og DF Modeltog, og H0m Bemo Rratische bahn og lidt spor 0 dansk i perioden 1980 - 2015
Farvorit; Udlandstog og især nattog i alle epoker og et dansk 80'er intercitytog med en GM'er på
Hej.EA"erne kan godt køre med dubbeltdækkervogne og de kan styres fra abs og de har zws som ME.
Det kan de netop ikke, EA'ens ZWS og Abs'ens ZWS kan ikke "tale" sammen, EA'ens ZWS er ældre end DD vognens og det er nok derfor. Hvis de kunne havde DSB nok beholdt nogle flere EA'er og så kunne de have kørt med DD. i interreigionaltogene f.eks.
__________________
Mvh Sydbanen Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
DSB har fået ombygget et antal EA lokomotiver, så de kan køre med dobbeltdækkerstammerne.
Jeg er ikke sikker på antallet men mener det er 3-4 stykker og der er i K15 dagligt løb mellem København og Ringsted.
Hvor godt det fungerer er jeg lidt usikker på. Synes der har været en del løb som blev kørt med ME istedet
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering. 2 skinne Lenz digital http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele.
Ovenstående er baseret på dels en artikel i "jernbanehistorisk årbog" (kan ikke lige huske hvilken årgang), dels et par notitser i DJKs blad "jernbanen".
I følge jernbanen.dk har DSB stadig disse EA tilbage: 3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Ja, men der savner jeg lidt uddybende informationer, og ikke mindst gerne noget om f.eks. opgraderinger.
I øvrigt synes jeg også at jernbanen. dk nogen gange er lidt "bag efter" med status, men det er jo en privat side lavet af relativt få eller muligvis kun én person, og det sætter jo visse begrænsninger når der samtidig skal være tid til arbejde og familie.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele.
Det er heller ikke helt unikt med en sådan løsning. F.eks. blev nogle af Eurotunnels såkaldte shuttle lokomotiver opgraderet med nyt udstyr, hvilket dels gav bedre adgang til eks. reservedele, dels en noget bedre ydelse; oprindelig 5,6 MW (ca. 7.500 HK), nu 7 MW (9.400 HK), for 45 ud af 57 stk.
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Arhh, ja den detalje havde jeg lige overset.. Når det står i jernbanen og på ing.dk (teknikkens svar på ekstrabladet), så tror vi på at det hele er som det skal være.
DSB har sikkert nok købt 6 Siemens Vectron og byttet vognkassen ud med EA..
0 kan lide
Log ind
Søg
Donér
Hvis du vil hjælpe med den videre udvikling af Sporskiftet, har du mulighed for at donere et beløb her:
ulrikernst
Indlæg: 247
jeg mener af EA´erne ikke har det det styre system som ME har
så de kan styres fra en DD vogns styrevogn.
DSB vil så vidt vides ikke ofre det på EA så det giver desværre god mening af der ingen styrevogn er med i stammen!
men ellers en god ide med Co2 neutral DD kørsel
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Sydbanen
Indlæg: 321
EA har zws (jeg tror det hedder sådan) og det er det styrevognen bruger, DSB lavede dog forsøg med EA og dd-styrevogne med jeg mener der var noget med at det ikke virkede.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
ulrikernst
Indlæg: 247
ZWS ja det var det som af det hed takker
er det ikke bare af opdatere ZWS i EA? men måske vil DSB ikke bruge resurcer på det da den forventede fremtidige brug af DD vogne jo er begrænset har hørt en fugl synge om af tilbage leveringen allerede begynder omkring nytår og fra K11 i December er det slut med lokomotivtrukne weekend tog fra KBH til Jylland
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hvad med udlands togene?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Jeg har fra en DSB lokomotivfører hørt, at et enkelt af EA-lokomotiverne var forsynet med dette udstyr, så det kunne anvendes sammen med dobbeltdækkermateriel. Desværre befinder lokomotivet sig nu i Bulgarien ......
Men det kan da være, at man har forsynet et lokomotiv med "nyt" udstyr. På den anden side kan man sige: Til hvilken nytte, hvis man er ved at udfase EA-lokomotiverne?
Svend
ulrikernst
Indlæg: 247
City Night Line køres vidst ifølge tjenste køreplanen af en af
DB Schenker´s
BR 185 loks ikke noget som i praksis er sket endnu...
Men et fint eksempen på af det kan gå den anden vej er af DB Schenker låner lige fortiden et par blå DSB EA til af trække "øltoget" imellem Høje Taastrup og Taulov
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
City Night Line
Lokomotivfører DSB Fjern- & Regionaltog
Indlæg: 19
Hej.
Har hørt fra en hemmelig kilde at EA"erne kan godt køre med dubbeltdækkervogne og de kan styres fra abs og de har zws som ME. Men EA"erne de har ikke døreåbnings kontakt til at åbne i den rigtig side men vogne kan stilles til at åbne selv til begge sider som bn og city night line vogne. Fra abs kan man godt styre det hele. Men i virkeligheden vil DSB nok heller ikke.
Hilsen Daniel
Er 24 år. Til dagligt lokomotivfører hos DSB og ContecRail
Medlem af Slagelse Model Jernbane Klub - Sporvejsmuseet Skjoldnæsholm & MY Veterantog .
Interressen er EP.4 og 5. Køre H0 DCC på Peco med blandt andet Roco, LS Models og DF Modeltog, og H0m Bemo Rratische bahn og lidt spor 0 dansk i perioden 1980 - 2015
Farvorit; Udlandstog og især nattog i alle epoker og et dansk 80'er intercitytog med en GM'er på
Sydbanen
Indlæg: 321
Det kan de netop ikke, EA'ens ZWS og Abs'ens ZWS kan ikke "tale" sammen, EA'ens ZWS er ældre end DD vognens og det er nok derfor. Hvis de kunne havde DSB nok beholdt nogle flere EA'er og så kunne de have kørt med DD. i interreigionaltogene f.eks.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Buzzard
Kalvehave
Indlæg: 44
Et sjældent syn ? ....... Jeg har selv ALDRIG set det før nu.
EA med dobbeltdækker vogne + styrevogn:
https://www.youtube.com/watch?v=yD41HAq2g50
https://www.youtube.com/watch?v=iiSJUPCIKHQ
https://www.youtube.com/watch?v=8pFt-gHX09Q
https://www.youtube.com/watch?v=_rio3ZPW0wY
Tilsyneladende kan EA også skubbe et dobbeltdækker styrevognstog,
er man gået helt bort fra det igen ?
Det ville ellers hjælpe på problemet med diesel partikler fra ME i dobbeltdækker vognenes ventilation,
som blev målt til at være alt for højt, et el lokomotiv giver vel meget mindre os ?
Men nu hvor det er set i funktion, vil jeg da sætte en blå EA på et dobbeltdækker styrevogns sæt en gang i mellem,
selv om det klart er ME der ses og bruges i hverdagen.
Det er nogle herlige klip der viser at det kan/kunne lade sig gøre.
EDIT: efter noget læsning på jernbanen.dk , fandt jeg at det kun er EA 3007 Navngivet "Kirstine Meyer" der i 2014 fik ZWS kommunikation,
som i skrivende stund er fuldt ud kompatibel til dobbeltdækkertog med Abs styrevogne.
mvh, Peter
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 145
DSB har fået ombygget et antal EA lokomotiver, så de kan køre med dobbeltdækkerstammerne.
Jeg er ikke sikker på antallet men mener det er 3-4 stykker og der er i K15 dagligt løb mellem København og Ringsted.
Hvor godt det fungerer er jeg lidt usikker på. Synes der har været en del løb som blev kørt med ME istedet
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
mr-data
Indlæg: 805
Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele.
Ovenstående er baseret på dels en artikel i "jernbanehistorisk årbog" (kan ikke lige huske hvilken årgang), dels et par notitser i DJKs blad "jernbanen".
I følge jernbanen.dk har DSB stadig disse EA tilbage: 3001, 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
-angående DSB's materiel i drift - antal og litra, så kan oplysningerne fås direkte på DSB's egen hjemmside: http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/tog-i-drift/
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
mr-data
Indlæg: 805
Ja, men der savner jeg lidt uddybende informationer, og ikke mindst gerne noget om f.eks. opgraderinger.
I øvrigt synes jeg også at jernbanen. dk nogen gange er lidt "bag efter" med status, men det er jo en privat side lavet af relativt få eller muligvis kun én person, og det sætter jo visse begrænsninger når der samtidig skal være tid til arbejde og familie.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Jeg er ret sikker på, at det er samtlige tilbageværende EA hos DSB som har undergået en ombygning som omfatter opgradering af ZWS (til samme version som i DD), udskiftning af det meste af det elektriske i lokomotivet (nogen har nævnt at det nærmest kun er hovedtransformeren og banemotorerne som er bevaret); det er især pga. det elektronik (vekselrettere) som styrer banemotorerne som EA er udrustet med er første generation, som nogen har kaldt en "blindgyde", og som der ikke er nogen der producerer og derfor er det også svært grænsende til umuligt at få reservedele og sliddele.
Så er der gang i gættefabrikken igen..
mr-data
Indlæg: 805
Så er der gang i gættefabrikken igen..
Njaeh ikke helt. Tilbage i 2013 bragte DJK i Jernbanens juni-udgave en notits om at DSB ville opgradere sine EA.
Og tilbage i 2012 bragte ing.dk følgende artikel: http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskab...
Det er heller ikke helt unikt med en sådan løsning. F.eks. blev nogle af Eurotunnels såkaldte shuttle lokomotiver opgraderet med nyt udstyr, hvilket dels gav bedre adgang til eks. reservedele, dels en noget bedre ydelse; oprindelig 5,6 MW (ca. 7.500 HK), nu 7 MW (9.400 HK), for 45 ud af 57 stk.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Njaeh ikke helt. Tilbage i 2013 bragte DJK i Jernbanens juni-udgave en notits om at DSB ville opgradere sine EA.
Og tilbage i 2012 bragte ing.dk følgende artikel: http://ing.dk/artikel/gamle-ustabile-el-lokomotiver-skal-lose-el-togskab...
Arhh, ja den detalje havde jeg lige overset.. Når det står i jernbanen og på ing.dk (teknikkens svar på ekstrabladet), så tror vi på at det hele er som det skal være.
DSB har sikkert nok købt 6 Siemens Vectron og byttet vognkassen ud med EA..