Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

DSB's naboer i røg og sodpartikler

Jvf. dagens udgave af Nordjyske, er der igen problemer i et boligområde, som ligger tæt op af DSB's spor lige syd for Aalborg banegård; nærmere bestemt andelsboligforeningen på Forchhammersvej.

Beboerne i området føler sig generet af udstødningen fra de MR-stammer, som angiveligt holder i venteposition til klargøringshallen. Det er en kotyme, som DSB har benyttet sig af, i lang tid inden andelsboligerne blev bygget. Og beboerne burde således være indstillet på en vis gene fra togene.

Miljøchef i DSB Jesper Mølgård, kan ikke love at problemet bliver løst, og mener heller ikke umiddelbart, at det er teknisk muligt at udstyre de op til 30 år gamle motorer i MR-togene med partikelfiltre, katalysatorer og andet udstyr, der kan være med til at begrænse generne hos togenes omgivelser.

DSB har formodentlig brug for spor til venteposition, på samme måde som det er tilfældet i Lindholm, men er der virkelig noget teknisk til hinder for, at man udstyrer MR-togene med udstyr, der kan begrænse generne hos togenes omgivelser?

Er andelsboligforeningens medlemmer bare nogle pyldrerøve, som kunne have fundet et andet og måske bedre sted at slå sig ned end lige klods op af et jernbaneanlæg?

Der er ganske givet ligeså meget os fra bilerne på Hobrovej; en af Aalborgs store indfaldsveje fra syd, som er ligeså tæt på andelsboligerne som banen, men det nævner artiklen sjovt nok ikke noget om.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Med fare for at træde enkelte over tæerne! Hermed advaret.

Jeg er træt af at høre om, hvordan DSBs tog generer folk. Det er efter min mening en gang indbildsk pjat!

Først postcenteret i Århus, så Bruuns Galleri, og nu et boligområde i Aalborg. Helt ærlig. I mine øjne er det folks manglende evne til at finde noget at brokke sig over, der gør at de falder over en allerede brugt/slidt historie.

Jeg tror virkelig at det er den slags typer, der bevidst leder efter noget der skal genere deres hverdag, så de kan få en mening med livet, i deres ellers indholdsrige og kedelige gennemsnitshverdag - og så kan man jo også lige komme i avisen.

Pjat! Pjat! Pjat!

DSB har varmet tog op på den måde i næsten to generationer, så hvis der virkelig var et problem, så ville det have været afdækket for lang tid siden.

Bruuns Galleri begyndte også at brokke sig over "osen" fra hovedbanegården i Århus. Der blev lavet en undersøgelse, der kunne forklare at den uheldige luft var fyldt med partikler fra: Benzin! Så var der ikke flere der klagede. Det ville heller ikke have set godt ud, hvis kunderne skulle tage toget i stedet for deres egen bil! Wink

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

pamm

Indlæg: 118

PB

"sjlauritsen" skrev:
Med fare for at træde enkelte over tæerne! Hermed advaret.Jeg er træt af at høre om, hvordan DSBs tog generer folk. Det er efter min mening en gang indbildsk pjat! Først postcenteret i Århus, så Bruuns Galleri, og nu et boligområde i Aalborg. Helt ærlig. I mine øjne er det folks manglende evne til at finde noget at brokke sig over, der gør at de falder over en allerede brugt/slidt historie. Jeg tror virkelig at det er den slags typer, der bevidst leder efter noget der skal genere deres hverdag, så de kan få en mening med livet, i deres ellers indholdsrige og kedelige gennemsnitshverdag - og så kan man jo også lige komme i avisen. Pjat! Pjat! Pjat!DSB har varmet tog op på den måde i næsten to generationer, så hvis der virkelig var et problem, så ville det have været afdækket for lang tid siden. Bruuns Galleri begyndte også at brokke sig over "osen" fra hovedbanegården i Århus. Der blev lavet en undersøgelse, der kunne forklare at den uheldige luft var fyldt med partikler fra: Benzin! Så var der ikke flere der klagede. Det ville heller ikke have set godt ud, hvis kunderne skulle tage toget i stedet for deres egen bil! Wink
he heDet minder mig om et citat jeg engang læste i bogen om Kolding-Egtved banen, som eksisterede fra 1898-1930. en dame kladede over os fra loket, når hun havde vaske tøj ude at hænge, som svar fik hun en køreplan tilsendt af C Berg som var direktørfor banen med teksten, Kære Frue: nu burde problemet være løst, med denne køreplan, kan de se hvornår det er gunstigt er for dem at tørre tøj.Måske burde man bruge samme fremgangsmåde over for de personer du omtaler.vh Poul.
Citat:

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.714

PB  Blog  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
Jeg er træt af at høre om, hvordan DSBs tog generer folk.
Ja, det virker lidt absurd med den ensidige fokusering på tog, når nu bilerne er meget værre.
Citat:
DSB har varmet tog op på den måde i næsten to generationer, så hvis der virkelig var et problem, så ville det have været afdækket for lang tid siden.

Det synes jeg til gengæld er et tåbeligt argument: For to generationer siden var der næsten ingen, der tænkte på forurening. Det er vi heldigvis begyndt på siden da, og efterhånden som vi får et renere og renere miljø, bliver forureningskilder, der tidligere var ubetydelige i den store sammenhæng, i stigende omfang væsentlige at tage hånd om.

Som en medarbejder fra HC Ørstedsværket så malende udtrykte det i radioen for nyligt: "I gamle dage havde vi masser af os op af skorstenen, det var kun godt, for det var tegn på, at vi lavede noget og at samfundet var i fremgang. I dag skal vi naturligvis helst ose så lidt som muligt, så derfor har vi fået alle de nye filtre."

Tiderne ændrer sig - engang var en smule dieselos for intet at regne sammenlignet med andre forureningskilder, men efterhånden som de andre kilder er væk, bliver dieselosen et stadigt større problem.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.327

PB

Hejsa

Jeg har prøvet at stå på Århus H og se / lugte 4 sammenkoblede Mr-sæt, som alle holdt med motorene i gang. Jeg vil vædde på, at selv diesel-og DSB-fanatikere, kunne få ondt i lungen der Oups

I Tyskland, hvor de mest kører dieselhydraulisk, og hvor motorerne derfor først skal opbygge trykket i hydraulikken, har de siden før 1980 kunnet finde ud af, at slukke for motorene, når et lok. holder stille - ja faktisk har det været et påbud i mange år. Så er mit spørgsmål : Er det kun vi "dumme Dänen", som ikke kan finde ud af det med miljøet p.g.a. gamle dogmer eller hva' ?

MVH

Henrik

2-skinne, dansk, epoke 3, analog på hjemmebanen

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg kan da oplyse at Arrivas Linttog nu holder med slukkede motorer, hvis opholdet på stationen er længere end 5 minutter. Det er bl.a. i Århus, Struer, Viborg, Herning og Skjern. En Lint er forholdsvis nem at starte op igen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ts_dk

Indlæg: 295

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg kan da oplyse at Arrivas Linttog nu holder med slukkede motorer, hvis opholdet på stationen er længere end 5 minutter. Det er bl.a. i Århus, Struer, Viborg, Herning og Skjern. En Lint er forholdsvis nem at starte op igen.MvhClaus

Yep, og jeg har også lagt mærke til at MR/MRD togene på Grenåbanen først starter deres motorere 3-5 min før afgang fra Århus H.

Hilsen Thomas Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Det synes jeg til gengæld er et tåbeligt argument: For to generationer siden var der næsten ingen, der tænkte på forurening. Det er vi heldigvis begyndt på siden da, og efterhånden som vi får et renere og renere miljø, bliver forureningskilder, der tidligere var ubetydelige i den store sammenhæng, i stigende omfang væsentlige at tage hånd om.

Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Jeg mener, at hvis det virkelig var DSB, der var skyld i at folk langs stationen fik det dårligt, så var den årsag afdækket for længe siden. Det er for let at give DSB skylden for hovedpine og dårligt arbejdsmiljø, når det har fungeret i 2 generationer uden problemer. Desuden hører jeg ingen klager fra resten af beboerne langs banegraven.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.316

PB

Hej!

Nu er det efterhånden sædvane her til lands, at de sidst ankomne skal have mest ret!

Banen har været på stedet i 100 år - og nu flytter der nye beboere ind - og føler sig generet af banen! Mon så ikke at de skulle være flyttet ind et andet sted.

Hvis støj og lugt er så stort et problem, skulle der aldrig være givet byggetilladelse til boliger på området - men det er boligspekulanter ligeglade med.

Hvis vi ser tilbage i tiden, så har det ligeledes været normalt, at når man anlægger en flyveplads langt fra alting - så bygger man en by udenom bagefter!

Planlægningsfadæser - måske kernen i noget af det "ægte" danske!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Jeg vil give Gert ret.

Følgende er et lille sidespring, men har dog lidt med emnet at gøre:

Jeg bor ret tæt på startbanen på Flyvestaion Skrydstrup, så jeg hører alle fly, der starter og lander. Om natten kan jeg se flammerne fra motoren, hvis de bruger efterbrænder.

Det generer mig dog ikke, og jeg vidste det inden jeg købte huset.

Men generelt er det nytilflyttere, der klager over larmen fra flyene.

Flyvestationen er fra begyndelsen af 1940'erne, og da flyvevåbnet gik over til jetfly, var der logisk nok mange af dem, der boede tæt på, som klagede over larmen.

Her var flyvevåbnet konsekvent: Klagede de over larmen, købte flyvevåbnet dem ud, og fik tinglyst at ejendommen ikke længere måtte bruges til beboelse. Så fik de ikke flere klager fra dén kant.

Vores gamle klubhus var en af de gårde, som flyvevåbnet købte for at undgå flere klager.

De øvrige huse omkring flyvestationen er bygget efter at flyvestationen blev anlagt, så her afviser man kort og godt klagerne med besked om, at flyvestationen allerede lå der, da de flyttede ind, så larmen kan ikke komme bag på nogen.

Beboerne i Aalborg burde have en lignende besked.

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Z20500

student

Indlæg: 53

PB  Hjemmeside

Kunne man ikke varme togene op med el ?

Jeg toer, det kan gøres med nogle dieseltogsæt i Frankrig, for at de ikke komme til at forurene hele området.

__________________

Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"pamm" skrev:
"sjlauritsen" skrev:
Med fare for at træde enkelte over tæerne! Hermed advaret.Jeg er træt af at høre om, hvordan DSBs tog generer folk. Det er efter min mening en gang indbildsk pjat! Først postcenteret i Århus, så Bruuns Galleri, og nu et boligområde i Aalborg. Helt ærlig. I mine øjne er det folks manglende evne til at finde noget at brokke sig over, der gør at de falder over en allerede brugt/slidt historie. Jeg tror virkelig at det er den slags typer, der bevidst leder efter noget der skal genere deres hverdag, så de kan få en mening med livet, i deres ellers indholdsrige og kedelige gennemsnitshverdag - og så kan man jo også lige komme i avisen. Pjat! Pjat! Pjat!DSB har varmet tog op på den måde i næsten to generationer, så hvis der virkelig var et problem, så ville det have været afdækket for lang tid siden. Bruuns Galleri begyndte også at brokke sig over "osen" fra hovedbanegården i Århus. Der blev lavet en undersøgelse, der kunne forklare at den uheldige luft var fyldt med partikler fra: Benzin! Så var der ikke flere der klagede. Det ville heller ikke have set godt ud, hvis kunderne skulle tage toget i stedet for deres egen bil! Wink
he heDet minder mig om et citat jeg engang læste i bogen om Kolding-Egtved banen, som eksisterede fra 1898-1930. en dame kladede over os fra loket, når hun havde vaske tøj ude at hænge, som svar fik hun en køreplan tilsendt af C Berg som var direktørfor banen med teksten, Kære Frue: nu burde problemet være løst, med denne køreplan, kan de se hvornår det er gunstigt er for dem at tørre tøj.Måske burde man bruge samme fremgangsmåde over for de personer du omtaler.vh Poul.
Citat:

Anekdoten om Kolding-Egtvedbanen er ganske fornøjelig, men er næppe løsningen på nutidens problem, hvor trafikfrekvensen er en helt anden.

De folk, som har bosat sig i umiddelbar nærhed af banen, må lære at leve med de gener det giver, på samme måde som folk, der slår sig ned tæt på en hovedfærdselsåre som f.eks en stor indfaldsvej eller større vejkryds.

Man må, inden for rimelighedens grænser, kunne forvente visse gener eller slå sig ned et andet sted og mere trafikfattigt sted. Selv i Aalborg og Nr.Sundby er det muligt at bo i områder, hvor man ikke plages af trafikstøj m.v!

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.067

PB  Blog

Nogle klager er afgjort pjattede eller hysteriske. Specielt hvis man flytter ind tæt på banegårde, motorveje, lufthavne o.lign. uden at undersøge forholdende først. Men selvfølgelig er fremvisninger af huse altid om søndagen af samme årsag. Wink

Når det så er sagt, skal vi lige huske på, at det er klager og krav om miljøforbedringer, der skaber ændringer. Og generelt er vi som dansker hamrende meget vanemennesker, der helst ikke ser noget lavet om. I min branche (grafisk IT) er der mange professionelle brugere, der holder godt fast i regler som havde direkte relation til reprokameraer og firefarve trykraster. Det er nærmest helt umuligt, at få aflivet gamle myter og få folk til at tænke i nye baner. Mon ikke det samme gør sig gældende indenfor DSB? Et damplokomotiv skulle fyres op dagen før det skulle køre - og det betød vel i realiteten, at man sjældent slukkede fyret? Hvis ikke der er fokus på, at teknik, tider og krav ændres ville der sikkert stå mange flere lokomotiver og togsæt i tomgang døgnet rundt ... blot fordi ... sådan har vi altid gjort.

Er vi ikke også selv sådan? Mon ikke den stigende bevidsthed om vores sårbare drikkevand (og afledningsafgiftens størrelse) har fået mange af os til at lukke for vandhanen mens vi børster tænder? Gjorde vi det for 20 år siden? Og havde vi mon ændret vanerne, hvis der ikke havde været fokus på det?

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.316

PB

Hej!

Selvfølgelig skal der være rimelighed og fornft fra alle parter. Mindre forurening i alle aspekter er ønskeligt. Jeg formoder også at DSB har meget focus på dette punkt.

I "gamle dage" stod MY'erne jo altid og brølede i tomgang i mange timer for at belaste motoren for temperaturchock. Dieselolien kostede ingenting, men naboerne var generet af larmen.

Uanset hvor meget man gør for at mindske generne, ja så vil der være noget støj og udstødning tæt på et banegårdsområde med tilhørende maskindepot.

Hvis osen er så slem som beboerne klager over, og DSB har reduceret tomgangskørsel til det absolutte minimale, så har byggemyndighederne altså et problem ved at have tilladt et boligbyggeri på grunden.

Elektrificeringen af banenettet ville jo hjælpe på det og mange andre ting, men så visionære er danske politikkere ikke!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.775

PB

"Gert Frikke" skrev:
I "gamle dage" stod MY'erne jo altid og brølede i tomgang i mange timer for at belaste motoren for temperaturchock. Dieselolien kostede ingenting, men naboerne var generet af larmen.

Det må være meget gamle dage. I slut-'70'erne ved jeg i hvert fald, at maskinerne blev slukket, når de havde nogle ledige stunder, på depotet i Padborg.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.