Jvf. dagens udgave af Nordjyske, er der igen problemer i et boligområde, som ligger tæt op af DSB's spor lige syd for Aalborg banegård; nærmere bestemt andelsboligforeningen på Forchhammersvej.
Beboerne i området føler sig generet af udstødningen fra de MR-stammer, som angiveligt holder i venteposition til klargøringshallen. Det er en kotyme, som DSB har benyttet sig af, i lang tid inden andelsboligerne blev bygget. Og beboerne burde således være indstillet på en vis gene fra togene.
Miljøchef i DSB Jesper Mølgård, kan ikke love at problemet bliver løst, og mener heller ikke umiddelbart, at det er teknisk muligt at udstyre de op til 30 år gamle motorer i MR-togene med partikelfiltre, katalysatorer og andet udstyr, der kan være med til at begrænse generne hos togenes omgivelser.
DSB har formodentlig brug for spor til venteposition, på samme måde som det er tilfældet i Lindholm, men er der virkelig noget teknisk til hinder for, at man udstyrer MR-togene med udstyr, der kan begrænse generne hos togenes omgivelser?
Er andelsboligforeningens medlemmer bare nogle pyldrerøve, som kunne have fundet et andet og måske bedre sted at slå sig ned end lige klods op af et jernbaneanlæg?
Der er ganske givet ligeså meget os fra bilerne på Hobrovej; en af Aalborgs store indfaldsveje fra syd, som er ligeså tæt på andelsboligerne som banen, men det nævner artiklen sjovt nok ikke noget om.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Med fare for at træde enkelte over tæerne! Hermed advaret.
Jeg er træt af at høre om, hvordan DSBs tog generer folk. Det er efter min mening en gang indbildsk pjat!
Først postcenteret i Århus, så Bruuns Galleri, og nu et boligområde i Aalborg. Helt ærlig. I mine øjne er det folks manglende evne til at finde noget at brokke sig over, der gør at de falder over en allerede brugt/slidt historie.
Jeg tror virkelig at det er den slags typer, der bevidst leder efter noget der skal genere deres hverdag, så de kan få en mening med livet, i deres ellers indholdsrige og kedelige gennemsnitshverdag - og så kan man jo også lige komme i avisen.
Pjat! Pjat! Pjat!
DSB har varmet tog op på den måde i næsten to generationer, så hvis der virkelig var et problem, så ville det have været afdækket for lang tid siden.
Bruuns Galleri begyndte også at brokke sig over "osen" fra hovedbanegården i Århus. Der blev lavet en undersøgelse, der kunne forklare at den uheldige luft var fyldt med partikler fra: Benzin! Så var der ikke flere der klagede. Det ville heller ikke have set godt ud, hvis kunderne skulle tage toget i stedet for deres egen bil!
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
pamm
Indlæg: 118
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.100
Det synes jeg til gengæld er et tåbeligt argument: For to generationer siden var der næsten ingen, der tænkte på forurening. Det er vi heldigvis begyndt på siden da, og efterhånden som vi får et renere og renere miljø, bliver forureningskilder, der tidligere var ubetydelige i den store sammenhæng, i stigende omfang væsentlige at tage hånd om.
Som en medarbejder fra HC Ørstedsværket så malende udtrykte det i radioen for nyligt: "I gamle dage havde vi masser af os op af skorstenen, det var kun godt, for det var tegn på, at vi lavede noget og at samfundet var i fremgang. I dag skal vi naturligvis helst ose så lidt som muligt, så derfor har vi fået alle de nye filtre."
Tiderne ændrer sig - engang var en smule dieselos for intet at regne sammenlignet med andre forureningskilder, men efterhånden som de andre kilder er væk, bliver dieselosen et stadigt større problem.
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Jeg har prøvet at stå på Århus H og se / lugte 4 sammenkoblede Mr-sæt, som alle holdt med motorene i gang. Jeg vil vædde på, at selv diesel-og DSB-fanatikere, kunne få ondt i lungen der
I Tyskland, hvor de mest kører dieselhydraulisk, og hvor motorerne derfor først skal opbygge trykket i hydraulikken, har de siden før 1980 kunnet finde ud af, at slukke for motorene, når et lok. holder stille - ja faktisk har det været et påbud i mange år. Så er mit spørgsmål : Er det kun vi "dumme Dänen", som ikke kan finde ud af det med miljøet p.g.a. gamle dogmer eller hva' ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke 3, analog på hjemmebanen
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg kan da oplyse at Arrivas Linttog nu holder med slukkede motorer, hvis opholdet på stationen er længere end 5 minutter. Det er bl.a. i Århus, Struer, Viborg, Herning og Skjern. En Lint er forholdsvis nem at starte op igen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
ts_dk
Indlæg: 295
Yep, og jeg har også lagt mærke til at MR/MRD togene på Grenåbanen først starter deres motorere 3-5 min før afgang fra Århus H.
Hilsen Thomas
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg tror vi skriver forbi hinanden. Jeg mener, at hvis det virkelig var DSB, der var skyld i at folk langs stationen fik det dårligt, så var den årsag afdækket for længe siden. Det er for let at give DSB skylden for hovedpine og dårligt arbejdsmiljø, når det har fungeret i 2 generationer uden problemer. Desuden hører jeg ingen klager fra resten af beboerne langs banegraven.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Nu er det efterhånden sædvane her til lands, at de sidst ankomne skal have mest ret!
Banen har været på stedet i 100 år - og nu flytter der nye beboere ind - og føler sig generet af banen! Mon så ikke at de skulle være flyttet ind et andet sted.
Hvis støj og lugt er så stort et problem, skulle der aldrig være givet byggetilladelse til boliger på området - men det er boligspekulanter ligeglade med.
Hvis vi ser tilbage i tiden, så har det ligeledes været normalt, at når man anlægger en flyveplads langt fra alting - så bygger man en by udenom bagefter!
Planlægningsfadæser - måske kernen i noget af det "ægte" danske!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
S123
Indlæg: 174
Jeg vil give Gert ret.
Følgende er et lille sidespring, men har dog lidt med emnet at gøre:
Jeg bor ret tæt på startbanen på Flyvestaion Skrydstrup, så jeg hører alle fly, der starter og lander. Om natten kan jeg se flammerne fra motoren, hvis de bruger efterbrænder.
Det generer mig dog ikke, og jeg vidste det inden jeg købte huset.
Men generelt er det nytilflyttere, der klager over larmen fra flyene.
Flyvestationen er fra begyndelsen af 1940'erne, og da flyvevåbnet gik over til jetfly, var der logisk nok mange af dem, der boede tæt på, som klagede over larmen.
Her var flyvevåbnet konsekvent: Klagede de over larmen, købte flyvevåbnet dem ud, og fik tinglyst at ejendommen ikke længere måtte bruges til beboelse. Så fik de ikke flere klager fra dén kant.
Vores gamle klubhus var en af de gårde, som flyvevåbnet købte for at undgå flere klager.
De øvrige huse omkring flyvestationen er bygget efter at flyvestationen blev anlagt, så her afviser man kort og godt klagerne med besked om, at flyvestationen allerede lå der, da de flyttede ind, så larmen kan ikke komme bag på nogen.
Beboerne i Aalborg burde have en lignende besked.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Z20500
student
Indlæg: 53
Kunne man ikke varme togene op med el ?
Jeg toer, det kan gøres med nogle dieseltogsæt i Frankrig, for at de ikke komme til at forurene hele området.
Billeder af franske tog på dansk >> http://www.automotrice2000.123.fr/dk/
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Anekdoten om Kolding-Egtvedbanen er ganske fornøjelig, men er næppe løsningen på nutidens problem, hvor trafikfrekvensen er en helt anden.
De folk, som har bosat sig i umiddelbar nærhed af banen, må lære at leve med de gener det giver, på samme måde som folk, der slår sig ned tæt på en hovedfærdselsåre som f.eks en stor indfaldsvej eller større vejkryds.
Man må, inden for rimelighedens grænser, kunne forvente visse gener eller slå sig ned et andet sted og mere trafikfattigt sted. Selv i Aalborg og Nr.Sundby er det muligt at bo i områder, hvor man ikke plages af trafikstøj m.v!
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nogle klager er afgjort pjattede eller hysteriske. Specielt hvis man flytter ind tæt på banegårde, motorveje, lufthavne o.lign. uden at undersøge forholdende først. Men selvfølgelig er fremvisninger af huse altid om søndagen af samme årsag.
Når det så er sagt, skal vi lige huske på, at det er klager og krav om miljøforbedringer, der skaber ændringer. Og generelt er vi som dansker hamrende meget vanemennesker, der helst ikke ser noget lavet om. I min branche (grafisk IT) er der mange professionelle brugere, der holder godt fast i regler som havde direkte relation til reprokameraer og firefarve trykraster. Det er nærmest helt umuligt, at få aflivet gamle myter og få folk til at tænke i nye baner. Mon ikke det samme gør sig gældende indenfor DSB? Et damplokomotiv skulle fyres op dagen før det skulle køre - og det betød vel i realiteten, at man sjældent slukkede fyret? Hvis ikke der er fokus på, at teknik, tider og krav ændres ville der sikkert stå mange flere lokomotiver og togsæt i tomgang døgnet rundt ... blot fordi ... sådan har vi altid gjort.
Er vi ikke også selv sådan? Mon ikke den stigende bevidsthed om vores sårbare drikkevand (og afledningsafgiftens størrelse) har fået mange af os til at lukke for vandhanen mens vi børster tænder? Gjorde vi det for 20 år siden? Og havde vi mon ændret vanerne, hvis der ikke havde været fokus på det?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Selvfølgelig skal der være rimelighed og fornft fra alle parter. Mindre forurening i alle aspekter er ønskeligt. Jeg formoder også at DSB har meget focus på dette punkt.
I "gamle dage" stod MY'erne jo altid og brølede i tomgang i mange timer for at belaste motoren for temperaturchock. Dieselolien kostede ingenting, men naboerne var generet af larmen.
Uanset hvor meget man gør for at mindske generne, ja så vil der være noget støj og udstødning tæt på et banegårdsområde med tilhørende maskindepot.
Hvis osen er så slem som beboerne klager over, og DSB har reduceret tomgangskørsel til det absolutte minimale, så har byggemyndighederne altså et problem ved at have tilladt et boligbyggeri på grunden.
Elektrificeringen af banenettet ville jo hjælpe på det og mange andre ting, men så visionære er danske politikkere ikke!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det må være meget gamle dage. I slut-'70'erne ved jeg i hvert fald, at maskinerne blev slukket, når de havde nogle ledige stunder, på depotet i Padborg.
Med venlig hilsen
Skott