Hvad var nummerserien begyndende med 13xx tiltænkt? Der er jo et hul mellem 12xx og 14xx, så de var tiltænkt et projekt som siden blev droppet. Kunne det f.eks. være dobbelt (dvs. to-delte, hver del enkeltrettede) My'er som DSB drømte om en overgang, inden man fik tilbuddet om Mz?
__________________
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Måske pga. overtro?
Med venlig hilsen
Skott
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Måske...ligesom der ikke er række 13 i fly
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
eller bil nr. 13 i formel 1
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jo, der er. Se f.eks på http://www.aa.com/i18n/aboutUs/ourPlanes/boeing7632classnew.jsp eller http://www.aa.com/i18n/aboutUs/ourPlanes/boeing777_postModification.jsp
Der er da heller ingen pointe i ikke at have en række nummereret som række 13. Sæderækken efter række 12 vil da altid være række 13, selvom den f.eks er nummereret 14.
Men jeg tror slet ikke, at folk der er rigtig superovertroiske, benytter sig af den slags transportmidler.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejh!
jeg ville nu helst sidde på række 1.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
mr-data
Indlæg: 805
Jeg tvivler nu på at der er tale om tro, da man så sikkert også ville have sprunget nr. 13 over i nummerserien, hvad mig bekendt aldrig har gjort. Og ligeledes ville man vel næppe have valgt lige netop 13 stk. da man købte litra Eg hvis man havde overtro.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Også jeg. Sæderne der er ganske fortræffelige og der er, som regel, individuelle skærme til film m.v, men selve turen bliver også en hel del dyrere, og man kommer såmænd ikke hurtigere frem end "de andre".
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej Willie!
Se lige på tegning hvor første række er!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
OK de fleste Europæiske fly har ingen række 13. Kig på seatexpert.com, så kan man se de fleste undlader 13. række. Lufthansa, SAS, Air France, KLM osv.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Som med så meget andet, er der også forskel på de forskellige luftfartsselskabers måde at se på tingene på. F.eks. har Thomas Cook Airlines (i det mindste den danske del af selskabet!) både række 1 og 13 i kabinen.
Bjarne
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Umiddelbart synes der ikke at være en første række, men du mener måske [u]helt[/u] ude foran?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
ja da!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
lekru
Indlæg: 100
Tilbage til tråden!
Man skal ikke lægge for meget i Typelitraerne (10, 11, 14, 15 osv).
For hvorfor starte nummerrækken med 11xx for lokomotivernes vedkommende og derefter gå tilbage til 10xx. For Motorvognenes vedkommende startede man med 18xx, for derefter at omlitrere ældre køretøjer til et højere nummer, 19xx.
Det er først i de senere år at der er kommet en smule logik i tingene. Eks MR 40 og MRD 42, MF 50 og MF 52, MG 56 og MG 58, ER 20 og ER 21, EA 30, EG 31.
For togsættene gælder det, at den "pæne " ende har det laveste nummer.
I den spæde opstart har man ikke tiltænkt et system, det er opstået hen ad vejen.
Og kald nu tingene ved deres rette navn! IC 2, 3, 4 og IR 4 betegnelserne er kundevendte konceptbetegnelser og ikke litrabetegnelser.
Dansk epoke III.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Her var grunden jo for at sikre, at man kunne fortsætte evt. damplok med nr. 1xxx, hvis MY'erne ikke viste sig at være tilstrækkelige (E 999 var jo sidste producerede damplok, så flere på denne konto ville jo resultere i et ekstra ciffer på nyproducerede damploks).
Med venlig hilsen
Skott
lekru
Indlæg: 100
Det kan have været en årsag, men næppe plausibel. Der var mange ledige numre mellem 100 og 999.
Dansk epoke III.