Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

DSB's 1300 serie?

Hvad var nummerserien begyndende med 13xx tiltænkt? Der er jo et hul mellem 12xx og 14xx, så de var tiltænkt et projekt som siden blev droppet. Kunne det f.eks. være dobbelt (dvs. to-delte, hver del enkeltrettede) My'er som DSB drømte om en overgang, inden man fik tilbuddet om Mz?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"mr-data" skrev:
Hvad var nummerserien begyndende med 13xx tiltænkt? Der er jo et hul mellem 12xx og 14xx, så de var tiltænkt et projekt som siden blev droppet. Kunne det f.eks. være dobbelt (dvs. to-delte, hver del enkeltrettede) My'er som DSB drømte om en overgang, inden man fik tilbuddet om Mz?

Måske pga. overtro?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Måske...ligesom der ikke er række 13 i fly Cool

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

eller bil nr. 13 i formel 1

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Klaus_H" skrev:
Måske...ligesom der ikke er række 13 i fly Cool

Jo, der er. Se f.eks på http://www.aa.com/i18n/aboutUs/ourPlanes/boeing7632classnew.jsp eller http://www.aa.com/i18n/aboutUs/ourPlanes/boeing777_postModification.jsp

Der er da heller ingen pointe i ikke at have en række nummereret som række 13. Sæderækken efter række 12 vil da altid være række 13, selvom den f.eks er nummereret 14.

Men jeg tror slet ikke, at folk der er rigtig superovertroiske, benytter sig af den slags transportmidler.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hejh!

jeg ville nu helst sidde på række 1.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jeg tvivler nu på at der er tale om tro, da man så sikkert også ville have sprunget nr. 13 over i nummerserien, hvad mig bekendt aldrig har gjort. Og ligeledes ville man vel næppe have valgt lige netop 13 stk. da man købte litra Eg hvis man havde overtro.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejh!jeg ville nu helst sidde på række 1.Gert

Også jeg. Sæderne der er ganske fortræffelige og der er, som regel, individuelle skærme til film m.v, men selve turen bliver også en hel del dyrere, og man kommer såmænd ikke hurtigere frem end "de andre".

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

Hej Willie!

Se lige på tegning hvor første række er!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

OK de fleste Europæiske fly har ingen række 13. Kig på seatexpert.com, så kan man se de fleste undlader 13. række. Lufthansa, SAS, Air France, KLM osv.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Som med så meget andet, er der også forskel på de forskellige luftfartsselskabers måde at se på tingene på. F.eks. har Thomas Cook Airlines (i det mindste den danske del af selskabet!) både række 1 og 13 i kabinen.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hej Willie!Se lige på tegning hvor første række er!Gert

Umiddelbart synes der ikke at være en første række, men du mener måske [u]helt[/u] ude foran?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.330

PB

ja da!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Tilbage til tråden!

Man skal ikke lægge for meget i Typelitraerne (10, 11, 14, 15 osv).

For hvorfor starte nummerrækken med 11xx for lokomotivernes vedkommende og derefter gå tilbage til 10xx. For Motorvognenes vedkommende startede man med 18xx, for derefter at omlitrere ældre køretøjer til et højere nummer, 19xx.

Det er først i de senere år at der er kommet en smule logik i tingene. Eks MR 40 og MRD 42, MF 50 og MF 52, MG 56 og MG 58, ER 20 og ER 21, EA 30, EG 31.

For togsættene gælder det, at den "pæne " ende har det laveste nummer.

I den spæde opstart har man ikke tiltænkt et system, det er opstået hen ad vejen.

Og kald nu tingene ved deres rette navn! IC 2, 3, 4 og IR 4 betegnelserne er kundevendte konceptbetegnelser og ikke litrabetegnelser.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"lekru" skrev:
Tilbage til tråden!Man skal ikke lægge for meget i Typelitraerne (10, 11, 14, 15 osv).For hvorfor starte nummerrækken med 11xx for lokomotivernes vedkommende og derefter gå tilbage til 10xx.

Her var grunden jo for at sikre, at man kunne fortsætte evt. damplok med nr. 1xxx, hvis MY'erne ikke viste sig at være tilstrækkelige (E 999 var jo sidste producerede damplok, så flere på denne konto ville jo resultere i et ekstra ciffer på nyproducerede damploks).

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Det kan have været en årsag, men næppe plausibel. Der var mange ledige numre mellem 100 og 999.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.