Picture

Litra P

Indlæg: 1.756

PB

Pas på ved køb af billet hos DSB :-)

En DSB medarbejder kender ikke reglerne - udsteder en forkert billet (til og med til overpris)...

Kunden bliver opdaget og idømt en bøde!

http://fpn.dk/rettigheder/article2087521.ece

Det sjoveste er imidlertid den yderst svage undskyldning, der kommer fra foretagendet....

SNIP

DSB's sekretariatschef, Bjarne Lindberg Back, medgiver, at det kunne være gjort bedre.

"Der er klart foregået nogle misforståelser. DSB's billetkontor burde ikke have udstedt en ungdomsbillet uden at se Tobias Larsens Wild Card, som han ikke har. Han skal selvfølgelig have den billigere børnebillet," siger Bjarne Lindberg Back".

Genialt mand! - tegn på intelligens klart tilstede...

"Jeg er selvfølgelig også ked af, at togføreren ikke i det øjeblik vælger en anden løsning. Men vedkommende kan ikke klandres for at udstede en bøde til en passager med en forkert billet. Og hvis han ikke havde gjort det, ville det have været sværere for Tobias Larsen at få de penge tilbage, han har betalt for meget. Nu har vi en chance for at behandle sagen," siger sekretariatschefen og indrømmer:

"Samlet er der klart begået fejl. Jeg skal være den første til at give ham en undskyldning."

Øhh - altså skulle togføreren have valgt bare at kigge væk - så havde DSB ikke haft noget problem Laughing out loud, men nu da den pligtfyldige togfører valgte at følge reglerne så er sagen kørt efter bogen -surt show for sekretariatschefen...

Men systemmæssigt er der begået en fejl "Nu har vi en chance for at behandle sagen". Ja det er jo helt fint - Sagen drejer sig om 84 kroner plus de 300 oveni, men hvad værre er, er at en regelmæssig kunde er hængt ud som snyder - jeg aner ikke hvad det foretagende tænker på!

Og hvorfor lander historien i det hele taget i pressen - skal den slags ikke fanges før?

Hvis det var mig der var administrerende direktør for DSB ville jeg kalde hele koret (kommandolinien hele vejen ned) ind på mit kontor og bede om en løsning på, hvordan den slags østtyske problemløsninger, kunne undgås i fremtiden - med en afsluttende bemærkning om, at hvis den slags finder sted igen, vil det få konsekvenser for de involverede (og hele vejen ned)....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.303

PB

Ja, de har da opført sig helt tåbeligt (togføreren inklusive). Eneste trøst er, at firmaet har kunnet få det til at fungere i mere end 150 år - men desværre lige pånær de seneste. Er der kommet for mange smarte slipsedrenge uden forstand på jernbanedrift, service og kundepleje ind i DSBs salgsorganisation?

Noget andet er, at de egentlige billetsalg er nedlagt de fleste steder. Jeg er ikke sikker på, at personalet i Kort & Godt kioskerne er klædt ordentlig på til at sælge billetter, og mon det bliver meget bedre, når stor del af disse overgår til at blive 7-Eleven kiosker :?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.310

PB

Hej!

Ja når al selvstændig og fornuftig tankegang erstattes af regler, så forsvinder konduiten også,og så er her et glimrende eksempel på, hvor idiotisk man kan opføre sig i en systematiseret verden.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.303

PB

Jeg tror at en del af problemet ligger i, at togpersonalet ikke længere (officielt i hvert fald) har lov til at udvise konduite, altså bruge deres sunde fornuft, når det drejer sig om billetter.

Jeg hørte engang en DSB-medarbejder (som havde været mange år i firmaet) sige, at "fordi jernbanen er åndsvag, behøver vi andre (underforstået medarbejderne) ikke også at være det". Spørgsmålet er bare, om hvor mange i DSB som tør udtale sig - og agere - på den måde længere. Men det er nu engang sådan, at man ikke kan opstille regler for alt - altså for enhver situation.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

kasper2406

skole

Indlæg: 77

PB

Det undrer mig hvordan man kan køre helt fra Solrød Strand til Østerbro (eller måske længere) uden at blive kontrolleret i et nogle gange propfyldt S-tog.

Var det ikke dem der sagde at de ville indføre civile konduktører, så folk ikke bare kunne smutte ind og ud af toget?

Hilsen Kasper.

__________________

Mit navn er Kasper, og jeg er 16 år.

Jeg har DB ICE2 og DSB MY1147, og kører märklin HO. Jeg elsker også at tage togbilleder, så er der noget spændende, så skriv det

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 1.974

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Hvis det var mig der var administrerende direktør for DSB ville jeg kalde hele koret (kommandolinien hele vejen ned) ind på mit kontor og bede om en løsning på, hvordan den slags østtyske problemløsninger, kunne undgås i fremtiden - med en afsluttende bemærkning om, at hvis den slags finder sted igen, vil det få konsekvenser for de involverede (og hele vejen ned)....

Naturligvis er det uheldigt, når der begås fejl, men det er så let at løse andres problemer!

Din ledelsesmæssige løsning minder mest af alt om ledelsesprincipper fra Nordkorea eller Kina.

Særligt din afsluttende bemærkning skaber "fejlangst" ... forestil dig et hospital drevet efter samme principper .... ingen vil så indrapportere fejl, ingen fejl vil blive rettet og intet forbedret!

Godt du ikke er min chef!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.756

PB

"pejft" skrev:
"Litra P" skrev:
Hvis det var mig der var administrerende direktør for DSB ville jeg kalde hele koret (kommandolinien hele vejen ned) ind på mit kontor og bede om en løsning på, hvordan den slags østtyske problemløsninger, kunne undgås i fremtiden - med en afsluttende bemærkning om, at hvis den slags finder sted igen, vil det få konsekvenser for de involverede (og hele vejen ned)....
Naturligvis er det uheldigt, når der begås fejl, men det er så let at løse andres problemer!Din ledelsesmæssige løsning minder mest af alt om ledelsesprincipper fra Nordkorea eller Kina. Særligt din afsluttende bemærkning skaber "fejlangst" ... forestil dig et hospital drevet efter samme principper .... ingen vil så indrapportere fejl, ingen fejl vil blive rettet og intet forbedret!Godt du ikke er min chef!
I min organisation kommer kundenerne i første række, det er dem der skaber omsætningen og dermed betaler min løn.Løsningen er selvfølgelig at indføre regler der er så fleksible, at dem der har kundekontakten også har beføjelserne til at behandle dem optimalt. I dette tilfælde. "Beklager, du har fået en forkert billet, du får en ny og penge tilbage af mig".Fejl kan der altid opstå - klart - men det jeg opponerede imod er det sædvanlige plidder-pladder med at bortdefinere enhver form for personligt ansvar og kalde det en systembetinget fejl. Og ja - jeg kan godt forstå, dem der har kundekontakten og deres frustrationer, hvis der er for mange snævre regler og uigennemskuelige billetpriser...
Citat:
Din ledelsesmæssige løsning minder mest af alt om ledelsesprincipper fra Nordkorea eller Kina.

Netop IKKE! I dette tilfælde ville de så bare blive fjernet fra posten (i vanære), uden chancen for at vise at de godt kan leve op til deres job (og løn) med ændrede spilleregler, som de selv skal definere.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

andersj

Indlæg: 3

PB

Normalt er proceduren for salg af WildCard billetter, at kunden enten beder om den, eller at man som sælger spørger ind til, om kunden har Wildcard. Vi skal på stationen ikke se wildcardet, ligesom vi ikke skal se legitimation for at sælge en børnebillet, mens togpersonalet kan kræve at se legitimation.

Det der muligvis er sket her, er at de ekspedienter har misforstået hinanden.

"Svend" skrev:
Noget andet er, at de egentlige billetsalg er nedlagt de fleste steder. Jeg er ikke sikker på, at personalet i Kort & Godt kioskerne er klædt ordentlig på til at sælge billetter, og mon det bliver meget bedre, når stor del af disse overgår til at blive 7-Eleven kiosker :?

Jeg kan trøste dig med at Kort & Godt på alle større stationer uden eget billetsalg udenfor hovedstadsområdet altid har kompetente folk på arbejde, der kan sælge alt. Men hvad der kommer til at ske med 7-Eleven og Kort & Godt ved vi ikke mere om, end hvad alle andre gør, udover at de 14 butikker der ikke kommer med i 7-Eleven muligvis lukker.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.