Picture

00

Indlæg: 633

PB

DSB Talk - de holdt én dag

Tænk sig hvor amatøragtigt, de lancerer mobilselskab efter et halvt års arbejde og millioner af kroner - uden at sikre sig at rammen er i orden. Trafikministeren lukkede DSB Talk efter én dag i luften, det er verdensrekord..

Tog til tiden, men ikke tale til tiden

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.288

PB

De kommer da rent galt afsted for tiden. Og det værste er næsten, at der er personsammenfald i sagen om de støjende TV-skærme i S-togene og mobiltelefonselskabet DSB Talk Shock

Se http://web.dsbtalk.dk/ så længe det varer ......

DSB Talk

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 74

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
De kommer da rent galt afsted for tiden. Og det værste er næsten, at der er personsammenfald i sagen om de støjende TV-skærme i S-togene og mobiltelefonselskabet DSB Talk :shock:Se http://web.dsbtalk.dk/ så længe det varer ......

Ja, både skærmene i S-togene og nu det seneste tiltag, DSB-Talk, er salgsdirektør NIklas Marschall værk.

Det er helt sikker ikke små penge der er pumpet i både skærme og teleselskab - men Søren Eriksen eneste kommentar til tele-skandalen er 'Der skal være plads til fejl' , med den udtalelse forstår man bedre hvorfor Søren Eriksen stadig er direktør i DSB - der skal jo være plads til fejl.....

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.288

PB

men Søren Eriksen eneste kommentar til tele-skandalen er 'Der skal være plads til fejl' , med den udtalelse forstår man bedre hvorfor Søren Eriksen stadig er direktør i DSB - der skal jo være plads til fejl.....

'Der skal være plads til fejl' - det er ministeren sikkert helt enig med ham i Wink

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.488

PB  Hjemmeside

Tænk sig så amatøragtigt af ministeren ikke at lade nye spændende initiativer komme til. Prøv at læse om konceptet og man kan se en fed forretningsidé i det. Det kunne måske ligefrem genere flere penge i statskassen.

Det er en OM og næse til Transportministeren ...

Martin Wink

__________________

http://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
http://www.hyldegaarden.dk
http://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

00

Indlæg: 633

PB

"HenrHans" skrev:
"Svend" skrev:
De kommer da rent galt afsted for tiden. Og det værste er næsten, at der er personsammenfald i sagen om de støjende TV-skærme i S-togene og mobiltelefonselskabet DSB Talk :shock:Se http://web.dsbtalk.dk/ så længe det varer ......
Ja, både skærmene i S-togene og nu det seneste tiltag, DSB-Talk, er salgsdirektør NIklas Marschall værk.Det er helt sikker ikke små penge der er pumpet i både skærme og teleselskab - men Søren Eriksen eneste kommentar til tele-skandalen er 'Der skal være plads til fejl' , med den udtalelse forstår man bedre hvorfor Søren Eriksen stadig er direktør i DSB - der skal jo være plads til fejl...../Henrik

fejl.... ja, det er en kvajer af de store. tænk at bruge så lang tid og så mange penge - på et stort område som tele, uden at trafikministeren har hørt om det. det koster millioner at sætte et selskab op, de har købt ind, bygget platform, ansat folk, trænet support osv.

__________________

Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.288

PB

Til Martin (og alle I andre):

Jeg er bestemt ikke på ministerens parti (så ved I det), men jeg kan forestille mig, at han ønsker at DSB bruger krudtet på at få togene til at køre som de burde, og ikke til at lave alt muligt andet. Det er bestemt ikke gået hans næse forbi, at der gennem de sidste par måneder har været en massiv kritik af flere af de ting som DSB har været involveret i (bl a de omtalte skærme i S-togene). Og det værste en minister kan tænke sig er, at man rundt omkring begynder at snakke om, at han (eller hun) ikke har styr på sin forretning. Jeg synes det fint, at han melder præcist ud, og jeg synes også at det er underligt, at DSB ikke har orienteret sin ejer om, hvad man er i gang med. Hvad der sker videre i sagen, må vi læse om i avisen. Men hatten af for Hans Christian - han er sgu et mandfolk Smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.593

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg er med på holdet, der vil sige, at DSB har opført sig ualmindeligt tåbeligt i denne sag. Jeg læste om den, før foretagendet blev lukket - og tænkte, den går da vist ikke...

Hvis vi nu prøver at glemme ideologiske indspark, så har vi visse love i Danmark, der skal overholdes af alle. En af dem handler om, at offentlige institutioner kun må beskæftige sig med det, de er sat i verden til at gøre - eller har mandat til, for nu at sige det lidt mere højtideligt.

DSBs opgave er helt klart at køre tog - eller, mere præcist, at transportere mennesker og gods fra A til B. Allerede her kan man se, hvor svært det kan være at afgrænse - DSB har nemlig traditionelt holdt på den sidstnævnte definition, mens politikerne har holdt på den første. Mere præcist er vi her inde i kernen af tidligere tiders diskussion om, hvorvidt DSB overholdt deres forpligtelser, når de hellere ville køre med bus end tog.

Den lader vi ligge: Men offentlige virksomheder skal ihvertfald holde sig indenfor deres mandat. Eller skulle - indtil engang i 80erne: Her indførte man et begreb om "indtægtsdækket virksomhed". Man var nået til en erkendelse af, at det var for snærende for innovationen i visse offentlige virksomheder, at man slet ikke måtte konkurrere med det private.

Personligt blev jeg rodet ind i det, mens jeg arbejdede for Arkitektskolen i Århus: Deres afdeling for IT forskning havde stiftet en GIS virksomhed, den var vokset voldsomt, og en dag kom Rigsrevisionen så på besøg. Her var meget løftede pegefingre - denne virksomhed gik langt ud over grænserne for "indtægtsdækket virksomhed". Slutresultatet blev, at den pågældende virksomhed blev skilt ud fra Arkitektskolen og i stedet fusioneret ind i DataCentralen - statens EDB-selskab (i dag solgt og videreført som CSC Danmark).

DSB har på samme måde et vist råderum for at eksperimentere - men et teleselskab, det må nu nok siges at være langt ude over grænserne. Det kan gå, den dag de bliver privatiseret - men det er DSB mig bekendt ikke endnu.

Der er som bekendt mange teleselskaber, der kører med endog meget store underskud - og det ville DSBs nok også komme til. Og hvem skulle så betale for det? Skatteyderne? Hvem ellers?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 74

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
Til Martin (og alle I andre):Jeg er bestemt ikke på ministerens parti (så ved I det), men jeg kan forestille mig, at han ønsker at DSB bruger krudtet på at få togene til at køre som de burde, og ikke til at lave alt muligt andet. Det er bestemt ikke gået hans næse forbi, at der gennem de sidste par måneder har været en massiv kritik af flere af de ting som DSB har været involveret i (bl a de omtalte skærme i S-togene). Og det værste en minister kan tænke sig er, at man rundt omkring begynder at snakke om, at han (eller hun) ikke har styr på sin forretning. Jeg synes det fint, at han melder præcist ud, og jeg synes også at det er underligt, at DSB ikke har orienteret sin ejer om, hvad man er i gang med. Hvad der sker videre i sagen, må vi læse om i avisen. Men hatten af for Hans Christian - han er sgu et mandfolk Smile

Jeg er bestemt heller ikke på ministerens side, men i denne sag har han vist sig som en person der handler - og ikke kun snakker (som idag næsten altid er reglen).

Der må i DSB's ledelse være endog meget røde øre, men jeg tror desværre at ledelsen med Søren Eriksen er så glat, at intet bider på - men omvendt så vil Søren Eriksen nok heller ikke synes om at skulle møde op i ministeriet til endnu en skideballe, hvis en af hans 'løjtnanter' opfinder på et nyt spændende projekt til et større millionbeløb.

Men mon ikke at salgsdirektøren har et rimeligt overtræk på kvajekvoten i det næste lange stykke tid, så det bliver nok småt med nye ideer fra den kant...

/Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.593

PB  Blog  Hjemmeside

"HenrHans" skrev:
[...] opfinder på et nyt spændende projekt til et større millionbeløb.

Skulle der ikke stå milliontab?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.288

PB

DSB er åbenbart gået helt i sort. På deres hjemmeside findes stadigvæk denne pressemeddelelse

http://www.dsb.dk/Om-DSB/Presse/Pressemeddelelser/DSB-lancerer-nyt-mobil...

men der er ikke et ord om ministerens besked om at tage det af bordet igen. Det virker helt besynderligt. Hvor er direktøren, hvor er pressechefen - er de løbet skrigende bort?

Man kan såmænd også stadig købe telefoner og abonnement via DSB Talk hjemmesiden - som endnu ikke er lukket. Det vil nok være en god ide at lade være ...... :!:

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene i denne sag, som vel er lidt kompliceret.

Umiddelbart vil jeg også sige lad DSB køre tog, men hvis det at kunne tilbyde ”en samlet pakke” (hvem siger at mobiltelefoni var/er eneste nye tiltag) er måden at lokke folk over i togene på, så er det vel et fornuftigt tiltag. Det er jo ikke sådan at fokus flyttes fra kerneforretningen, blot fordi virksomheden ”multitasker”.

Pengene til DSB Talk er jo ikke gået fra infrastrukturen, som vel sammen med IC4 projektet er det der i DK kan give hyppigere og mere stabil drift. Pengene er der til IC4, det er vist mere løsninger der mangler, og mht. infrastrukturen er det jo ministeren Hans Christian Schmidts opgave. Men det er jo selvfølgelig rart at få fjernet fokus fra de opgaver, som man åbenbart ikke selv magter, og som de sidste mange Transportministre har syltet, det gælder såvel vedligehold som nyanlæg.

DSB er et aktieselskab, ganske vist kun med en ejer nemlig staten, i sidste ende er det ministeren der er øverste ansvarlig, og derfor er han selvfølgelig i sin gode ret til at reagere som han gør.

Ministeren vil gerne at DSB konkurrerer på markeds vilkår, for ellers udliciterer han bare opgaven til andre og bedre selskaber. Så han har en dobbelt rolle som eneaktionær i DSB og ansvarlig for at befolkningen får det bedste selskab til at løse opgaverne på skinnerne.

Hvor meget skal han blande sig i detaljen, det er jo ikke sådan at Søren Eriksen har købt for 10 milliarder kr. togselskab for at øge markedsandelene. Mon ikke ministeren og dennes repræsentanter har sovet i timen, de har vel på et bestyrelsesmøde godkendt overordnede strategiske tiltag, og derefter overladt det til DSB´s direktion at udmønte dette i konkrete tiltag. Det er vel også den tillid man som bestyrelse skal have til sin adm. direktør og direktion.

En af ideerne med at gøre DSB til et A/S var vel at andre operatører ikke kunne sige at det var unfair konkurrence at DSB vandt licitationer i fremtiden, blot fordi DSB var styret direkte af ministeren/ministeriet, som jo er de der udbyder trafikkontrakterne. Nu kan disse selskaber vel med god ret sige at DSB jo helt tydelig er ledet af ministeren.

DSB bliver altid skudt i skoene at de altid er på hælene udviklingsmæssigt, her har de så forsøgt at være på forkant, men det kan altså heller ikke accepteres.

Et er at ministeren er utilfreds med tiltaget, men ligefrem at desavouere den direktør og direktion som han selv har ansat, i det offentlige rum er da tåbeligt. Han har nu udstillet Søren Eriksen som ren marionet for ministeren og ikke som en selvstændig direktør, der på lukkede bestyrelsesmøder er ansvarlig overfor sin bestyrelse.

Jeg har haft mine tanker, og synes at ministeren bekræfter dem med sin reaktion, bl.a. om IC4. Den kæmpe beslutning der blev taget i foråret 2009 om at fortsætte med Ansaldo Breda som tog leverandør, er jo set i lyset af DSB Talk sagen, en helt klar minister beslutning, som Søren Eriksen bare loyalt har bakket op om. Måske var Søren Eriksen rede til at droppe Italienerne, men fik af ministeren stoppet Ansaldo Breda ned i halsen igen, p.g.a. rene politiske forhold. Dvs. at hvis ikke snart IC4 fungerer må den tidligere minister, og nuværende påtage sig hele skylden. Den er der vist ikke mange der tror på, nej mon ikke aben fra IC4 ender i skødet på Søren Eriksen, en minister der på TV beklager overfor befolkningen, og straks vil sørge for at denne ”inkompetente” direktør fjernes fra posten.

Iøvrigt ejer DSB ikke DSB Talk, det gør et privatfirma Mobilevalue som har udviklet og driver DSB Talk for DSB. Så det er jo ikke et statsejet firma der konkurrerer med det private, med en privat virksomhed der konkurrerer med andre private virksomheder.

Det er vel ikke værre end at TDC tilbyder internet i togene, noget som den tidligere transportminister har godkendt.

Men det er selvfølgelig den siddende transportministers ret, at synes det er et dårligt tiltag, og forbyde det. Men det kunne vist godt have været gjort mere elegant.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.288

PB

Tilsyneladende har DSB kun leveret "indpakningen" (navn, hjemmeside og fordele) mens alt det øvrige (driften og indtjeningen) ligger hos telefirmaet Mobilevalue ApS i Hørning.

Se bl a

http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/1061135/ejeren-bag-dsb-talk-v...

http://www.comon.dk/nyheder/DSBs-telefoni-partner-truer-med-erstatningsk...

http://mobilevalue.dk/

Det bliver spændende at se hvordan (og til hvilken pris) man får rodet sig ud af denne affære - Mobilevalue har jo naturligvis en vis forventning om at tjene penge på at sælge mobiltelefoni til DSBs kunder ......

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.