Hej..
Dybt nede i mine gemmer har jeg fundet en gammel model af DSB ltr. C.
Modellen er købt som byggesæt for ca. 25 år siden, og er vist af britisk fabrikat. Materialet er hvidmetal.
Den er til 3 leder drift, men vel egentlig oprindelig konstrueret til jævnstrøm. Motoren sidder i lokomotivet, og trækker på hjulene via et snekke/rulle drev som er synligt i førerhuset. Perfectomskifteren og slæbesko sidder i tenderen.
Desværre er tidens tand ikke gået ubemærket hen over modellen. Den har adskillige defekter, men da jeg kan ikke huske fabrikatet, og aner ikke hvor man kan skaffe reservedele er den svær at få køreklar igen
Er der nogen der ved hvad det er for en model jeg har?
Kan der skaffes reservedele som f.eks. drivhjul ?
Findes der tekniske tegninger.
Jeg vil lægge et billede på siden når jeg kommer hjem til min egen PC
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
märklintossen
Indlæg: 184
Fabrikat er sikkert Keyser... Reservedele tja det er et godt spørgsmål. Tikøb Hobby laver en tilsvarende maskine, måske nogle af løsdelene herfra kan anvendes...
Hilsen
Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Jeg er også den lykkelige ejer af sådan en maskine. Den oprindelieg konstruktion er optisk rimelig pæn, men køreegenskaberne er ikke helt hvad man kan ønske.
Min er som oprindeligt til 2 skinne drift.
jeg har opdateret min med nye drivhjul fra Romford(Odense modeljernbanecenter), motorarrangementet er skrottet og et helt nyt tenderdrev fra Tikøb er anskaffet. Så er der monteret dekoder med lyd med højttaleren i tenderen - dekoder i kedlen. Så er den blevet fikset lidt op med nye snenæser fra Freja, førerrumsindretning og lys.
Det tager altså bare noget tid at lave.
Se vedheftede billede - før nye snenæser!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Hermed som lovet et billede af min Cmaskine. Og ja, det er tydeligvis samme model. Min er bare ikke nær så flot. Men det må jeg jo til at arbejde på :?
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Øhm, der mangler et billede.........
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Ja. Billedet var for stort, så jeg måtte beskærer det. Men det burde være der nu :roll:
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, jo nu er det der. Er det bare mig, eller ser det ud som om hjulbandagen er faldet af !?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Jo. Der er røget en hjulbandage af. Det er derfor jeg skal skaffe nye drivhjul.
De ikke strømførende hjul er desuden meget rustne.
Og så kan maskinen kun kører fremad. Eller rettere kunne. For da hjulbandagen røg var det osse slut. :oops:
Baglæns går det slet ikke. Men jeg tror det er fordi "strømtråden" til det ene hjulpar på tenderen er faldet af !
Er der nogen der ved hvordan man får tenderen åbnet ?
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej igen. Tjah, måske du kan finde ud af det ved at se efter evt samlinger. Men ellers vil jeg mene Gert Frikke kan svare på det. Men ellers virker en vinkelsliber vel hvar gang....... høhø
Men spør du mig, så smid tendrern væk, og sæt en ny bag ligesom Gert har gjort. Det ville jeg gøre, selvom det er en lidt dyr reperation, men så kan den da køre uden de store vanskeligheder, skulle jeg tro...
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Omnummerer tenderen, så den er "resterne" fra en ophugget maskine og stil denne på et sidespor - sådan var virkeligheden jo...
Med venlig hilsen
Skott
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
På min gamle tender(originale) sidder der 2 skruer op gennem plastbunden - de fastholder overdelen.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Jean
Indlæg: 93
Hej Alle.
Her er en skanning af "byggevejlednings tegningen" af den nævnte model.
med venlig hilsen
Jean
Jean - Märklin fan.
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Tusind tak Jean
Det er jo lidt som at genfinde Titanic efter mange år !
Der er ingen vej ind i tenderen, uden brug af ultra vold
Selv om Du kalder dig Märklin fan er det jo jævnstrøms udgaven Du vedlægger tegninger til. Men vekselstrømsudgaven er jo næppe meget anderledes. Udover at der er en perfectomskifter gemt i tenderen.
Som I kan se på billederne kører jeg osse Märklin, så jeg må igang med vinkelsliberen, eller gå den tunge gang til Tikøb Hobby og investerer i en ny tender, med motor
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej igen Henrik
Nu har jeg ikke lige stået med tenderen i hånden, men efter hvad tegningen viser kan man måske være heldig og få delene adskildt fra hinanden, ved med forsigtighed at save lige under tenderkassen. Er delene ikke samlet med yderligere overraskelser indeni, kan det måske lade sig gøre. Ellers må du jo under alle omstændigheder anskaffe en ny tender, hvis dy da ikke bygge den selv. Målene har du jo lige ved hånden...
Mvh Jesper.
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa igen!
Tenderen er ikke samlet som det var tiltænkt, så alle muligheder står åbne! Meningen var, at de 2 tværstykker skulle monteres med tilsvarende møtrikker - og i plast "undervognen" er der 2 huller til passende skruer.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Michael BJ
Indlæg: 279
Hej Henrik
Mig bekendt blev der aldrig solgt en Märklinudgave. Hvis du har et lokomotiv i Märklinudgave, må det være bygget om til formålet. Jeg mindes at have set mindst et par forskellige forslag til ombygning i modelbaneblade fra 1980´erne.
Jeg købte selv et eksemplar af byggesættet dengang og lavede min egen ombygning til treskinnedrift, men jeg fik det aldrig til at køre ordentligt på Märklins M-skinner som jeg brugte dengang. Jeg har nu både købt tender, tenderdrev, ny overdel og Märklinhjul til lokomotivet hos Tikøb, så det bliver jo nærmest et helt nyt lokomotiv jeg får ud af det!
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Hej Michael, Gert m.fl.
Jeg har nu studeret lokomotivet i detaljer.
Og sørme, under slæbskoen sidder de to skruer. Rigtigt godt gemt, men de er der.
Modellen er købt til Märklin i sin tid. Det er ikke en ombygning jeg selv har lavet.
Men det kan jo ikke skjules at det er en jævnstrømskonstruktion.
Jeg har i øvrigt konsulteret div. opslagsbøger og kan se, at DSB's ltr. C har kørt med en drivhjulsdiameter på 1846 mm. Da DB's br. 18 kørte med en diameter på 1870 mm tror jeg jeg kan bruge drivhjulne fra en sådan.
Og Märklin reservedel er jo normalt til at skaffe ?
Venlig hilsen
Henrik
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg skal ikke gøre mig klogere end forfatterne til ovennævnte svar, men jeg kan da bidrage med, at et af de store problemer med samlesættet i sin tid var, at der var alt for meget gods i hjulkasserne, så drivhjulene på ingen måde kunne dreje rundt. Der måtte en stor gang udgravning til, før det nogenlunde kunne lykkes. Hjulene er et (engelsk!) kapitel for sig (støbejern?), de blev meget slidt i en grad, så de hele tiden "gnistrede" til. Og så var der motoren.... Eller bremseklodsen!
Og som Michael skriver, skal der en næsten 100% fornyelse til, før maskinen kan køre tilfredsstillende.
Men det har Gert jo også skrevet om i en anden tråd.
Jeg husker, at da fabrikanten Keyser i sin tid blev konfronteret med alle problemerne var svaret, at fabrikken producerede byggesæt til vitrinen, motoren var kun med, hvis en eller anden insisterede på også at se modellen køre! Og det har jo vist sig at holde stik.
Og hvis du anskaffer drivhjul af større diameter, så forbered dig på et større udgravningsarbejde.
Bjarne
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej igen
Jeg ville nu nok osse vælge en mindre hjuldiameter. Der behøver vel ikke så Märklin på hjulene, bare maskinen er bygget til systemet !? Kan ikke huske det, men er det ikk omtrens samme hjuldiameter som Pr maskinen kørte med. Eller deromkring ? Så kunne du -hvis du turde binde an med dem- anskaffe et par reservehjul til en Pr maskine til bagerste kobbelhjul, og bruge dem. De er jo et standard kvadreret hjulsæt.
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
ja hjulkasserne er et kapitel for sig selv. jeg har simpelt hen "snydt" på den måde, at de bagerst hjulkasser har jeg simpelt hen udeladt. De er ret så meget gemt bag trykluftbeholderne alligevel.
Jeg har således nu fået en velkørende maskine. Den er jeg blevt glad for.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
otto
Indlæg: 2