Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

DSB litra CM

Pludselig, næsten uden jeg ved hvordan er der dukket en CM-vogn op i min samling. Den er vinrød og det får mig til at tænke på hvornår CM-vognene var teak-farvede og hvornår de blev vinrøde.

Jeg har kigget på http://www.jernbanen.dk som elers giver mange svar, men der blev jeg ikke klogere.

Er der nogen her der kan svare på det?

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, som du også vil kunne læse i Ulrik Tarps bog om rystevogne, blev de fleste malet vinrøde i starten af 50erne - nærmere betegnet skete det løbende i forbindelse med revision af vognene.

Vinrød er derfor på mange den bedste farve til epoke III - dvs. rystevogne som togførervogne - mens den originale teakfarve mere hører til epoke II og tiden, hvor de blev brugt som personvogne i ordinære tog.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Ja, som du også vil kunne læse i Ulrik Tarps bog om rystevogne, blev de fleste malet vinrøde i starten af 50erne - nærmere betegnet skete det løbende i forbindelse med revision af vognene.Vinrød er derfor på mange den bedste farve til epoke III - dvs. rystevogne som togførervogne - mens den originale teakfarve mere hører til epoke II og tiden, hvor de blev brugt som personvogne i ordinære tog.

Hej Lars

Tak for det hurtige svar. Det virker dog som om du skriver om CU og ikke CM, som jeg spurgte om, men svaret gælder formentlig for alle personvogne, der var i drift i 50-erne.

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jan.

"otkjaer" skrev:
Tak for det hurtige svar. Det virker dog som om du skriver om CU og ikke CM, som jeg spurgte om, men svaret gælder formentlig for alle personvogne, der var i drift i 50-erne.

Se, nu har Ulrik jo netop meldt sig på Sporskiftet igen, så du burde egentligt spørge ham - han er eksperten: Men, jo, de fleste teakvogne blev malet vinrøde i løbet af 50erne, det var et besparelseshensyn.

Og nej, jeg skriver ikke specielt om CU, CM er bestemt også en rystevogn.. Mere præcist er alle to-akslede personvogne hos DSB "rystevogne".

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

Hej Lars

Cm har 4 aksler Wink

Leif

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Leif.

"tog-tosse" skrev:
Cm har 4 aksler Wink

Ja, du har jo fuldstændig ret - jeg tænkte på Cxm, jeg ved ikke hvorfor. :?

Men under alle omstændigheder er resten gældende: De teak-beklædte vogne blev generelt malet vinrøde i løbet af 50erne.

Undskyld fejlen... :oops:

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Det skal også lige tages med, at nogle Cm'er havde en mærkelig afvigende farve.

Om det var fordi, DSB lige fik et parti maling hjem, som var forkert blandet, eller det var fordi lige den type maling blegedes hurtigt,

ved jeg ikke; men f.eks. et iltog med 3 Cm'er i stammen, kunne sagtens opvise 3 markant forskellige farve-nuancer på disse vogne.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

otkjaer

Indlæg: 65

PB

Tak for de mange fine svar. Det var lige det, jeg havde brug for Smile

__________________

Mvh. Jan Otkjær
3-skinne H0, dansk, epoke III
Bjerringbro Modeljernbaneklub

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.