Hvilken drejeskive kan anbefales til treskinnedrift i H0? Er f.eks. Rocos et mesterværk? Den skal være lang nok til at svinge med DSB N-maskiner.
Det oplagte svar er jo Märklins egen drejeskive, men... Sådan en har jeg, og jeg er træt af den ikke fungerer så stabilt. Jeg har haft den skilt ad flere gange, renset den, skiftet motor og det er aldrig blevet helt godt i længere tid ad gangen.
__________________
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Der er 2 gode bud:
- Roco - som er lækker i drift, og nem at betjene! (Har én selv, som jeg er meget glad for!) - Den fungerer bare. Desværre, er den jo ikke efter dansk forbillede... Der er "det lille hus" på broen, men tilgengæld, er den ikke lige så meget for stor som fx Märklins eller Heljans.
- Epokemodeller - Den er helt korrekt dansk, men sportilslutningerne er lidt mindre simple, og jeg ved ikke, om styrringen er nem (Der er udviklet en god styrring til den, men om den er kommet i produktion endnu ved jeg ikke. Sagen var, at den var for dyr - har jeg hørt...)
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hvad med Epokemodellers 20m drejeskive?
Den kan benyttes til alle H0 systemer, og så er den i korrekt længde og udførsel!
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Sportilslutningen er nu ret let. Du fjerner blot et par sveller i skinneenden, så skubber du skinneenderne ind over, som vis på billedet ovenfor. Meget enkelt.
Styringen var ikke for dyr, men ham, der skulle lave softwaren, havde desværre ikke den nødvendige tid til at færdiggøre denne (læs: jeg ). Selve hardwaren er dog lavet.
Med venlig hilsen
Skott
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Hvorfor ikke Heljans nye - godt nok ikke i AC endnu men!! flot fungerer bare og kommer nok til AC snart, ellers er det ikke det store problem at bygge den om, og så har den ikke Roco's store "AC"problem med skinnepladsering - erfaring fra dengang SVJMJK kørte AC -
Billeder her: http://www.heljan.dk/faste_filer/modul.asp?vis=nyhedmod&mode=laesnyhed&a...
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Voller
Indlæg: 169
Tak for jeres forslag indtil videre.
Njarh... Det afhænger nok lidt af, hvem man er...
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Rocos drejeskive er forsynet med et antal små plastplader, der kan erstattes med tilslutningsskinner. Pladerne findes i flere størrelser, og problemet opstår når man anbringer ind og udgående spor så de er forskudt en anelse for hinanden.
f.eks 177grader - duer ikke. 180 grader OK! 173 grader OK! dvs. problemet optræder når man skal have flere spor - nok over 12 - 13 spor. Det tog os meget lang tid at få fjernet alle kortslutningsmuligheder ved vores model af Esbjerg Remise 32 spor.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
De gængse rundremiser på markedet er på enten 7,5 grader eller 15 grader. Rocos drejeskive understøtter ikke 7,5 grader, og derfor udelukker man en del remiser.
Som udgangspunkt, er der 9 grader mellem sporene. Der er så afstandsstykker med, der giver én de forskellige gradsforskelle: 1, 3, 6 og 9 grader. De skal så kombineres, så man får den ønskede forskel mellem sporene. Vil man fx have 15 grader, indsætter man et 6 graders stykke imellem, og så passer pengene. Selvfølgelig, skal man kunne addere, og ikke lade sig forvirre, men derudover, er det nemt nok. Bare man ikke vælger en 7,5 graders remise!
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Michael BJ
Indlæg: 269
Det tror jeg desværre at du har helt ret i. På Valby-messen spurgte jeg de to Heljanfolk (der stod på den ganske lille stand ovre i hjørnet hvor man næsten ikke lagde mærke til dem) om hvornår man kunne forvente at den kom til 3-skinnedrift. Svaret var at det var der ikke planer om, men at "man kan jo bare bygge den om selv, det er ikke så svært". De kunne dog ikke give mig en forklaring på hvordan man skal gøre!
Jeg synes det er komplet uforståeligt at de ikke vil lave 3-skinneudgaven - det kan vel næppe være den store investering der skal til for at kunne dække markedet for 3-skinnedrejeskiver også. Så meget desto mere ærgerligt, at det jo netop er denne størrelse og type som alle der kører ældre dansk tog har sukket efter i årevis!
Jeg kan kun opfordre andre til også at kontakte Heljan og bede om en 3-skinneudgave. Måske lader de sig overbevise - man kan da i hvert fald håbe.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det mest underlige er, at hvis de fra start planlagde 3-skinne-versionen, så kunne de jo ligesom Epoke-modeller nøjes med at lave en version.
Epoke-modellers 2-skinne drejeskive ombygges ved at "viske" malingen af metaldørkpladerne med et skinneviskelæder og derefter flytte et stik (sådan som jeg har forstået det).
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Når man tænker på, hvordan 3-skinnefolket altid skælder ud på Heljan, kan jeg ærlig talt godt forstå, hvis de har valgt fremover kun at satse på 2-skinne: Vi er ikke så utilfredse, så Heljan kan både spare penge på udvikling og samtidigt få væsentligt mere tilfredse kunder - ikke noget dårligt valg.
Så kan 3-skinnefolket jo bare bede Märklin om at lave de danske modeller, de har brug for... :twisted:
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Næ Lars ... vi beder bare EpokeModeller og HobbyTrade om det.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Arne
Indlæg: 258
For at kunne bygge et hus, er man nødt til at state med fundamentet. I hvert fald hvis man skal have et ordentligt resultat.
Det er klart der skældes ud på Heljan, når de glemmer at komme fundamentet i kassen.
Eller glemmer de egentligt at komme det i kassen? Det kan jo være de helt har glemt at støbe det.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Arne.
Jeg er ked af det - men den der forstod jeg simpelthen ikke: Jeg er sikkert blevet for gammel - men jeg kan ikke se, hvad det har med sagen at gøre?
MVH
Lars
Arne
Indlæg: 258
Du er nødt til at starte et sted.
Skal du bygge et hus, starter du vel med fundamentet?
Sammenlign her et Heljan lokomotiv med et hus. Der glemmer Heljan så fundamentet, ellers er det bare godt og grundigt fejlbehæftet.
Og det er svært at bygge et hus på et fundament, der slet ikke er der. Og er fundamentet fejlbehæftet, får du også i længden fejl på dit hus.
Akkurat på samme måde, er det svært for Heljan at få noget til at køre optimalt, hvis ikke de laver det ordentligt fra begyndelsen.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
SAMTLIGE mine Heljan "ting" kører godt - men jeg kører 2-skinne; hvorfor ikke acceptere, at Heljan er til 2-skinne, og så vende jeres 3-skinne interesse mod noget andet?
MVH
Lars
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Heljan har indimellem et "lille" problem med kvalitetskontrol, desuden laver de modeller - derfor kan man selvfølgelig ikke forvente at disse kan køre på gamle Fleischmann samt startsæt profi skinner - det samme gør sig gældende for Märklin, hvor M-skinner, små radier og kurveskifter samt korte skifter (K) selvfølgelig også er bandlyst, men Märklin laver jo selv modeller(f.eks T3) hvor det samme gør sig gældende.
Ellers har jeg ikke haft større problemer med Heljan, det gælder både til AC og DC. Faktisk kører MS og MO bedst i AC - DC udgaverne kræver en længere tilkørsel hver gang de tages ud af æsken(belægning på hjul efter 2-3 måneder).
-Heljans store problem er reservedele, når der er gået nogle år
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Arne
Indlæg: 258
Jeg acceptere også, at Heljan er til 2-skinne.
Længere er den ikke.
Jeg fik vist hjulpet debatten over på et langt sidespor, beklager.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Michael BJ
Indlæg: 269
Jeg forstår ærlig talt heller ikke hvorfor nogen mener at Heljan kun skal beskæftige sig med 2-skinnemodeller. For det første har jeg generelt temmelig gode erfaringer med Heljans 3-skinnemateriel og for det andet så tyder det for mig mest i retning af at Heljans kvalitetskontrol måske ikke er helt på højde med andre producenters: Det virker som om der er lidt varierende oplevelser med de samme modeller hjemme hos de enkelte kunder.
Det største problem som jeg ser det, er at nogle kunder åbenbart vælger at brokke sig over kvaliteten på diverse fora i stedet for blot at returnere defekte modeller til forhandler.
Den eneste Heljanmodel jeg har haft lidt problemer med er E-maskinen, og den gik blot retur og blev rettet så den kom til at køre godt. Jeg ser ikke noget problem med Heljan i forbindelse med 3-skinnedrift, men det er selvfølgelig forståeligt (men også meget ærgerligt), hvis Heljan efterhånden ikke synes at det er umagen værd at forsøge at tilfredsstille 3-skinnekørerne.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Arne
Indlæg: 258
Det er selvfølgeligt dejligt at Heljan gider forsøge, på at tage sig af 3-skinne kørene også.
Man må jo for pokker da forvente at noget kører perfekt, når det er helt nyt.
Da du skriver din maskine er rettet til, var dette jo ikke tilfældet. Det er med andre ord håndværker modeler, som Heljan sætter på banen.
"Ret den selv til. Eller send den ind og undvær' den."
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Så har jeg altså haft 11 håndværkertilbud igang uden at opdage det fantastisk.
Det eneste mandagseksemplar jeg har haft indenfor døren var en 3317 - og den er da fra Märklin - så efter den tid burde jeg jo ikke købe Märklin mere
Nåh ja - og så skrev Moppe vist nok at D-maskinen fra Hobby-Trade havde et problem - så nu er det også slut med Hobby Trade
Det ender jo med at der ikke er nogen der kan levere - ingen er jo fejlfri.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det største problem er når indsender et problematisk lokomotiv (toleder E-maskine) og får det retur med en bemærkning om, at det er teste og fundet i orden, uden at man har gjort noget ved problemet. Som maskinen altså stadig lider under.
Så den manglende kvalitetskontrol er vist et velkendt fænomen hos Heljan. Ærgerligt, at det er tilfældet, der skal afgøre, om man får en brugbar maskine eller ej.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Flemming
Det lyder godt at du ved det. Her må du hjælpe mig for jeg kan ikke lige gennemskue hvordan den kan bygges om.
Kan du vejlede mig?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
morten
Indlæg: 301
Hvilke remiser på markedet passer til Roco's drejeskrive (altså med det rigtige antal grader) ?
gejo
Indlæg: 668
Til både Lars og Flemming
Det rigtigt, at jeg og mange 3-skinne køre ikke har været tilfreds med Heljan. Jeg synes, det vil være en god beslutning - ikke mindst for Heljan, hvis de holdt sig til 2-skinne modeller, og dermed undgik 3-skinnefolkets forventninger, skuffelser og kritik.
Hilsen Gert
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.105
Da' Gert.
Du har valgt at svare på nogle fem år gamle indlæg: Heraf kan man lære, at ikke meget har ændret sig siden da.
Jeg har dog ikke tænkt mig at gå ind i denne ørkesløse debat igen.
MVH
Lars
gejo
Indlæg: 668
Da' Lars
Det forstår jeg godt, du ikke har lyst til.
Det overraasker mig, at Heljan havde de overvejelser for 5 år siden - uden at det tilsyneladende blev beslutningen.
Hilsen Gert