Picture

Niels K

Altmuligmand

Indlæg: 27

PB

Dobbeltraktion med MA lyntog

Hej alle

Godt nytår,

Min futven og jeg har hver vores MA lyntog. Vi ville så prøve at køre med begge tog i dobbeltraktion. Vi startede med at "varme" togene op en halv times tid. Derefter gav vi begge tog samme opsætning m.h.t. acc, speed o.s.v. Vi kører med Märklins Centralstation.

Problemet er at det ene tog kører en lille smule stærkere end det andet. Begge tog er lige gamle og har kørt omtrent det samme. Så der skulle jo ikke være noget problem med at det ene skulle være bedre tilkørt eller hvad ved jeg.

Jeg har tidligere prøvet med min Roco MZ 1414 og min Roco MY 1124. Det er er det samme. Det ene lokomotiv trækker mere end det andet.

Håber at der nogen der kan give en fornuftig forklaring på dette problem.

MVH

__________________

Niels

MY, ME, MZ og Mondeo det ruller bare!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

En ikke så lige til løsning, men du laver to lige stræninger en til hver MA, og sætter dem ved siden af hinanden, du skal lade dem kører side om side, begge skal kører på samme kører trin på kontrolen, og du vil sikkert opdage, at selv om dekoderne er sat ens, kører MAerne forskelligt...

Nu skal du så stille dekoderen på den ene, så den passer i hastighed, bremse, opstart osv med den anden, det kræver nok mange forsøg, på de lige stræninger, men nå først de kører ens, kan i altid samkoble dem, en anden gang....

Jeg har indstillet alle mine MY, ME, MZ.. MAér efter denne metode, og jeg kan til hver en tid, nu sammen koble dem uden problem

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

Nu skriver du ikke om du har problemer (afsporinger m.m.) med at de ikke trækker lige meget.

Jeg har prøvet, at køre dobbelttraktion med MA 461 og MA 463 på Intellibox, der trak den ene motorvogn også mere end den anden uden at det gav problemer med afsporinger eller andet. Begge togsæt kørte med fabriks indstillinger undtaget adressen.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels K

Altmuligmand

Indlæg: 27

PB

Hej

Hvor lange skal sådanne strækninger ca. være.?

Når man er på max fart kunne jeg da forestille mig at det kræver nogle lange strækninger.

Jo, de afsporer hver gang. :oops:

Da jeg prøvede med MY + MZ "fedtede" hjulene bare mere rundt på et af lokomotiverne.

MVH

__________________

Niels

MY, ME, MZ og Mondeo det ruller bare!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Jeg lavet to stræninger på stuegulvet, og de var ca. 7 meter lange...

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Problemet med afsporing skyldes belastningsfunktionen i dekoderne. Når et lokomotiv med belastningsfunktion mærker at der er mere vægt bagved, øger den trækkraften. Ligeledes sænker lokomotivet trækkraften, hvis den mærker meget lidt vægt bagved.

Når man bruger MA'er i dobbelttraktion opstår flere uheldige sammentræf:

1.

Lokomotiverne er i hver sin ende af togstammen - og i små radier kan vognene i mellem dem enten blive skubbet ud over kanten, eller trukket ind over midten. Jo mindre radius jo større problem.

2.

Hvis det ene lokomotiv kører en smule langsommere (f.eks. det bagerste) så vil det andet mærke det som om, der er en stor togstamme bagved og øge sin trækkraft. Det langsomste vil derimod mærke, at det hele pludselig er blevet meget lettere, da det ikke knokler nær så meget - og det vil så sænke sin trækkraft. Dette er en ond cirkel og resulterer hurtigt i afsporing.

Løsningen er at slå belastningsfunktionen fra i begge lokomotiver - og tune dem som Peter beskriver.

Når Peter skriver at han ikke har nogle problemer efter tuning, så skyldes det sandsynligvis, at hans dobbelttraktion foregår med lokomotiverne koblet direkte sammen. Derved kan der ikke opstå de samme spændinger i kurverne, da lokomotiverne bare puffer til hinanden.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

PS. min max hastighed, er ikke så høj på mine toge, da jeg forsøger at kører 1/87 også i hastighed, derfor var de 7 meter nok til mig

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nå ja ... og så kan Peter ikke lide små radier, så han mærker nok ikke så meget til problemet. Wink

P.

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Når Peter skriver at han ikke har nogle problemer efter tuning, så skyldes det sandsynligvis, at hans dobbelttraktion foregår med lokomotiverne koblet direkte sammen. Derved kan der ikke opstå de samme spændinger i kurverne, da lokomotiverne bare puffer til hinanden.

Dog ikke, men glemte den med "belastningsfunktionen" lastreguleringen fra :oops:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Nå ja ... og så kan Peter ikke lide små radier, så han mærker nok ikke så meget til problemet.

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"peter e" skrev:
En ikke så lige til løsning, men du laver to lige stræninger en til hver MA, og sætter dem ved siden af hinanden, du skal lade dem kører side om side, begge skal kører på samme kører trin på kontrolen, og du vil sikkert opdage, at selv om dekoderne er sat ens, kører MAerne forskelligt...

En lidt mindre pladskrævende metode er at lade dem køre efter hinanden på en rundstrækning. Hold en lille smule afstand imellem dem og det vil hurtigt afsløres om afstanden bliver større eller mindre.

Den nemmeste metode er at bruge et rullefelt med speedometer på først og derefter trimme det ene ind så de passer sammen. Bruger man en Lokprogrammer til at programmere med er der mulighed for at justere lidt op og ned i procent uden at ændre på alt det andet.

Men det kan lade sig gøre, min Sølvpil kører i fuld længde og med lyd på begge maskiner lyder det ret flot. Husk at give styrevognene egne adresser, så lyset kan slukkes på dem, det ser forkert ud når der er lys imellem 2 sammenkoblede vogne Smile

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"peter e" skrev:
Jeg har indstillet alle mine MY, ME, MZ.. MAér efter denne metode, og jeg kan til hver en tid, nu sammen koble dem uden problem

Har du indstillet alle dine lokomotiver, så de kan køre samen i alle kombinationer?

Det håber jeg da ikke, for en MZ har en tophastighed på 145 km/t, mens en ME kan køre 175 km/t Smile

Men du mener vel at du har programmeret dem, så du kan køre med 2 MZere og ikke så du kan køre med en MY og en ME sammen?

... og så skal jeg altså i seng ...

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Men du mener vel at du har programmeret dem, så du kan køre med 2 MZere og ikke så du kan køre med en MY og en ME sammen?

Shock Ja ja jo jo selvfølgelig har jeg programeret dem som leonard skriver, men det trode jeg lige som lå i svaret, men undskyld om det kunne misforståes Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tjalfe

Folkeskoleelev

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

Hej med jer

Er det rigtigt forstået, at der ikke er nogen fare for at ødelægge lokomotiverne på banen, hvis jeg forsøger mig med dobbelttraktion?

I mit tilfælde vil lokomotiverne være i fronten af toget, og ikke noget med at skydelokomotiv...

__________________

Med venlig hilsen
Tjalfe Bjørnson
http://www.tog.gedemarket.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Er det rigtigt forstået, at der ikke er nogen fare for at ødelægge lokomotiverne på banen, hvis jeg forsøger mig med dobbelttraktion?

Nej du ødelægger ingen ting, blot om de ikke stå ens, vil de gøre alt for at bekæmpe hinanden i hastighed osv.. og kører du marklin vil en af dem, højst sandsyndligt smide sine hæfteringe i "hjulspin"

Fare bestå i du lader dem bekæmpe hinanden for længe, at lokomotivets dekoder bliver varm, og slå fra, i værste tilfælde stå af...

Men at førsøge sker der ingen ting ved.... men det er meget let at indstille dekoderen :!:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Er der nogen af jer der har læst brugsanvisningen for Roco's MA-lyntog :?: Jeg mener helt bestemt at der står noget om hvordan man skal indstille nogle bestemte CV'er hvis man vil køre i dobbelttraktion, foruden at dekoderne selvfølgelig skal være programmeret ens. Jeg har desværre ikke mulighed for at læse brugsanvisningen nu, men jeg er næsten sikker på at Roco skriver hvordan man gennemfører dobbelttraktion med MA-lyntogene.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Det der beskrives her, er blot at man skal huske at ændre et CV-register så det ene togsæt bakker, hvis man benytter samme adresse på begge loks.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Citat:
Det der beskrives her, er blot at man skal huske at ændre et CV-register så det ene togsæt bakker, hvis man benytter samme adresse på begge loks.

Det er nemmelig rigtigt, men denne beskrivning er beregnet for at begge lokomotiver har samme adresse, og dekoderen dermed skal vide, den skal kører modsat fabriks indstillingen, men bruger man IB / Central stationen, er det jo indbygget at kunne kører dobbelttraktion, med to forskellige adresser...

Problemerne med dobbelttraktion er, at selv om begge lokomotiver er ens, samme dekoder, kører de ikke altid ens, derfor den besværlige indstil vi skriver om

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.