Picture

Jernhesten

Indlæg: 62

PB

Dobbeldækkervogne

Hej igen, jeg har en plan om at købe Hobbytrade's DSB Dobbeldækkervogne, men først et par sporgsmål:

Er der nogen her der ved hvor høje de er, og om de kører godt?

og hvad for et lok der skal trække det?

Jeg har kun set dem med en ME, men jeg er ikke ret glad for hobbytrades lokomotiver, har haft en dårlig oplevelse::!!

Jeg ejer en Heljan EG hvis den ka' bruges?? Shock

Märklin C-SPOR

Jernhesten Laughing out loud

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Hejsa!

Af hensyn til hvor gode vognene er skal jeg ikke kunne udtale mig om dem, udover de er meget lange (lige som i virkeligheden).

Til at trekke dem skal det være en ME. EG er til gods og har ikke tilhørt DSB mens DSB har haft dobbeltdækkere. Måske en en EA kunne bruges, men mener ikke den har styresystem til dobbelt dækkerne. Det er der sikkert nogle andre der ved.

Hvis du skal købe en ME syntes jeg bare du skal kaste dig ud i det. Har selv deres MZ og D-maskine og er meget glad for begge.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

De skulle efter sigende køre ganske glimrende, dog skal du være opmærksom, at de som standard i AC-udgave har en slæbesko under den ene bogie på hver vogn, hvilket betyder de kan være tunge for lokomotivet at trække. Dette kan løses vha. det digital-sæt (v.nr. 96025) hoobytrade tilbyder til dem, sørg evt. for at få strømførende koblinger til dem, så kan du nøjes med en slæbesko under styrevognen.

Hvad lokomotiv angår, så skulle Hobbytrades modeller ikke være hverken bedre eller dårligere end Heljan, f.eks. så kørte deres D-maskine næsten perfekt fra fabrikken, det samme kan vist ikke just siges om nogle af Heljans dampere.

Det korrekte lokomotiv til dobbeltdækkerne er en ME, som er det lokomotiv der ofte har trukket dem i virkeligheden. Nogle enkelte gange har der også været set en Ea foran, men så kan styrevognen ikke bruges, der er tale om to forskellige generationer af fjernstyringen (ZWS) som ikke kan "snakke" sammen.

Hvad EG angår, bør den IKKE spændes foran dobbeltdækkerne, eller nogen andre persontog for den sags skyld; i hvert fald ikke hvis det skal være realistisk.

EG er (i virkeligheden) et rent godstogslokomotiv, og har hverken udstyr til elforsyning af vognene (til f.eks. varme) eller den nødvendige elektronik til fjernstyring. Den kunne principielt godt få dette udstyr eftermonteret, men eftersom DSB ikke har flere af dem i "folden" sker det sandsynligvis ikke, ligesom at de fleste strækninger hvor dobbeltdækkerne kører ikke er elektrificeret. Og det skal samtidig erindres, at DSB planlægger at udrangere dobbeltdækkerne så snart at der frigivet tilstrækkeligt mange IC3 fra fjerntrafikken til at de kan blive ombygget og indsat i regionaltrafikkken.

Hvad højden på dobbeltdækkerne angår, aner jeg ikke hvad den er i model. I virkeligheden hører de til blandt DSBs højeste materiel, og er en anelse højere end IC3. Så hvis du har en Heljan IC3 kan du kigge på deres højde og så lægge et par milimeter til, præcis hvor mange må andre kunne fortælle dig.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

"SFJ" skrev:
Hejsa!Af hensyn til hvor gode vognene er skal jeg ikke kunne udtale mig om dem, udover de er meget lange (lige som i virkeligheden). Til at trekke dem skal det være en ME. EG er til gods og har ikke tilhørt DSB mens DSB har haft dobbeltdækkere. Måske en en EA kunne bruges, men mener ikke den har styresystem til dobbelt dækkerne. Det er der sikkert nogle andre der ved.Hvis du skal købe en ME syntes jeg bare du skal kaste dig ud i det. Har selv deres MZ og D-maskine og er meget glad for begge.

Me og DD skal det være. Ea som der bliver nævnt ses kun meget sjældent med DD. EG har tilhørt DSB, da de blev leveret i år 2000 og DSB Gods blev solgt i 2001 så 1 år har de kørt under DSB.

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

ulrikernst

Indlæg: 247

PB

Jeg har hørt af en stamme DD vogne er blevet trukket af en EA

dog uden styrevognen da EA´s elektronik ikke er (og bliver det sandsynligvis heller ikke) opdateret til disse vogne Crying

EG er kun til gods kørsel eneste tilfælde hvor en EG har trukket DD vogner (inc ME) er en gang unde for Odense hvor ME´gik død

og en af DB schenker´s EG´er var tilfældigvis lige i nærheden til af trække toget ind på stationen igen

på modelbanen er man jo sin egen herre og nogle kan ikke se noget forkert i af koble en gammel preussisk kejser vogn bag på et moderne lyn tog osv osv Laughing out loud men hvis forlægget er forbilledeligt jernbane trafik går det ikke med EG foran Dobbeltdækker vogne Wink

har selv DD vognene de er rigtig flotte kan kun anbefale dem

man da jeg bruger Märklin sporsystem skal jeg have fikset en anden strøm forsyning så jeg slipper for slæbesko under hver en vogn

Hobbytrade´s ME lokomotiver er nogle gode modeller har selv to og de køre som en drøm helt på højde med Roco ol.

men man kan jo være uheldig i så fald vil jeg anbefale af opsøge forhandleren hurtigst muligt efter købet og fremlægge problemet

__________________

Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

"mr-data" skrev:
EG er (i virkeligheden) et rent godstogslokomotiv, og har hverken udstyr til elforsyning af vognene (til f.eks. varme) eller den nødvendige elektronik til fjernstyring. Den kunne principielt godt få dette udstyr eftermonteret, men eftersom DSB ikke har flere af dem i "folden" sker det sandsynligvis ikke...

Og så skulle DSB jo også til at betale moms for EG'erne, hvis de (også) skulle bruges i persontrafikken.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"cbt" skrev:
Og så skulle DSB jo også til at betale moms for EG'erne, hvis de (også) skulle bruges i persontrafikken.

Skal de ikke det alligevel? DSB er jo et selvstændig aktieselskab (dog ejet 100% af staten, men alligevel), og andre selskaber skal vel også betale moms af deres lokomotiver, hvis ellers det er selskabets danske afdeling der køber dem. Nu er jeg ikke så pokkers meget inde i regler for anskaffelse af lokomotiver, men mig bekendt er der inden for bus- og lastbilbranchen ikke forskel om man anskaffer det ene eller det andet, i begge tilfælde kan momsen trækkes fra som en udgift (hvis ellers jeg husker rigtigt fra da jeg havde erhvervsøkonomi), og det gælder forhåbentlig for banerne.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.108

PB  Blog  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Skal de ikke det alligevel? DSB er jo et selvstændig aktieselskab (dog ejet 100% af staten, men alligevel), og andre selskaber skal vel også betale moms af deres lokomotiver, hvis ellers det er selskabets danske afdeling der køber dem.

Jo, med godstogslokomotiver er der sikkert ingen problemer - her gælder de almindelige regler, som du også henviser til.

Problemet er persontrafikken: Der er ikke moms på personbefordring i Danmark, og når man ikke lægger moms på indtægterne, må man heller ikke fratrække moms på udgifterne. Jeg kender ikke reglerne detaljeret, men jeg kunne godt forestille mig en kedelig situation, hvor DSB ville blive nægtet momsfradrag på EGerne, hvis de blev brugt i blandet trafik. Sådan er det ihvertfald for biler.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Spørgsmålet om man må anvende godstogslokomotiver til at fremføre passagertog har været behandlet tidligere. Svaret var at det er ikke noget problem, heller ikke set i lyset af betaling af afgifter, moms osv.

Denne "remisesnak" om at man ikke må, bliver åbenbart ved, men det ændrer altså ikke noget. Forøvigt kan (kunne) man i tjenestekøreplanerne se, at HecorRail skulle have været (for det bliver åbenbart ikke til noget) operatør på Veolia-passagertog fra Sverige til København H og retur.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhesten

Indlæg: 62

PB

OKAYYYY

tak for alle de gode svar, så må det jo blive en ME,

men hvad hvis jeg nu køber dem i den tyske udgave, kan man så ikke bruge nogenlunde alle loks? Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Nej.

Primært BR 110, 112, 145, 146 og 218.

Tyskerne har også opdelt deres loks i gods- og persontrafik.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

condor-9

Odense C

Indlæg: 281

PB

"mr-data" skrev:
Det korrekte lokomotiv til dobbeltdækkerne er en ME, som er det lokomotiv der ofte har trukket dem i virkeligheden. Nogle enkelte gange har der også været set en Ea foran, men så kan styrevognen ikke bruges, der er tale om to forskellige generationer af fjernstyringen (ZWS) som ikke kan "snakke" sammen.

Ofte er vist en underdrivelse.. Smile Det er kun Litra Me der kører med dobbeltdækkere.

Man har foretaget nogle enkelt test med EA på DSB's område, men det har aldrig været indsat i fast løb.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhesten

Indlæg: 62

PB

kan man ikke bruge en 182, og hvad er foreskellen på 112 og 143?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

182 kører, så vidt jeg kan se, mest gods - men også en gang imellem IC/EC. Og det vil sige, at de - nok - ikke har kørt regionaltrafik.

112 kan køre 160 og har en effekt på 4220 kW.

143 kan køre 120 og har en effekt på 3720 kW.

Men egentlig kan du jo gøre, som det passer dig, undtaget hvis du går op i, at det skal være så forbilledligt som muligt. Cool

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"boholm" skrev:
182 kører, så vidt jeg kan se, mest gods - men også en gang imellem IC/EC. Og det vil sige, at de - nok - ikke har kørt regionaltrafik.

Cirka halvdelen af DB 182 er overgået til DB Regio, og har siden slutningen af 2009 således også kørt regionaltog Arrow http://www.railcolor.net/index.php?nav=1404958&lang=1&file=siem_20300_58...

For ganske kort tid siden blev der også foretaget prøvekørsler med dobbeltdækkervogne, og det vil helt sikkert kunne opleves i den nærmeste fremtid.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Modelbanemæssigt kan man selvfølgeli køre med hvad man har lyst til. Men i det virkelige liv, er det kun ME lokomotiver der kører/har kørt med dobbeltdækker vognene.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.