Hej Igen
Ja, jeg har været lidt fraværende, men min anden store hobby har krævet en del opmærksomhed. Min Land Rover fra '65 har fået ny motor. Nok om det.
Fystendømmet Spinkenstein begynder at få en infrastruktur ud fra den sporplan Lars Litra var så venlig at skabe til mig. Purellum var så venlig at sælge en kasse skinner til mig som stort set rakte til at lave grundideen i Lars's plan. Selve layoutet bliver nok ikke som ambitiøst som på Lars's plan, -i første omgang. Men der skal jo også være plads til forbedringer, men det er vist alt sammen noget der hører til i en anden tråd.
Mit umiddelbare spørsmål er. Hvordan med signaler? Jeg har søgt lidt her på forum, men syntes ikke rigtig jeg kan finde præcis det jeg søger. Og i blandt de svar jeg finder synes jeg at emnet som sådan er meget nørdet. I virkeligheden har jeg nok to spørgsmål:
1)Findes der en enkelt og ligefrem forklaring på hvordan signaler virker?
2) Mit anlæg er jo grundlæggende en enkelt hovedstrækning med to vendesløjfer, med stationsanlægende liggende i sløjferne. Min 5årige søn har lidt et problem med at han ikke helt forstår at begge tog (har nu to lok.) ikke kan forlade hver sin station samtidig. De vil uundgåeligt køre sammen. Kan man sætte et sætte et signal op i hver ende af hovedstrækningen der virker på den måde at der er grønt fra den ene side og rødt fra den anden, således at et tog ikke får lov at køre ind på hovedstrækningen, hvis der er et modgående tog. Og vil dette virke automatisk?Skal dder mere til? Foreløbig har vi jo kun en mobilstation at styre med.
På forhånd tak
og venlig Hilsen Niels
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej Niels,
Der er egentlig flere spørgsmål her, lad os se hvor mange jeg kan svare på.
1: Signaler virker, ja, ved at man sender strøm igennem pæren. Ok, det var måske ikke det svar du gerne ville ha
. Grundlæggende så er der to opgaver, at få signalet til at lyse rødt eller grønt og at få toget til at rette sig efter det.
Når man kører digitalt er man også nødt til at ha en digital løsning. (teknisk set kunne man sagtens styre lamperne med en kontakt, men jeg antager det ikke er det du er ude efter).
For at få signalet til at lyse "digitalt" dvs kunne styre det fra en controller (som ikke er mobilstation, beklager) skal du ha en dekoder til signalet. Der findes et hav af forskellige muligheder, jeg skal ikke kunne udtale mig om anvendeligheden, men fælles for dem er at de vipper et relæ om så tænder eller slukker for lampen i signalet.
Den anden side af sagen er straks mere vanskelig. Hvordan får man toget til at stoppe for rødt? Jeg har selv et system med dioder (ABC bremse). Humlen her er at bremse/stop systemet skal passe med dekoderen i lokomotivet.
Dit sidste spørgsmål - med strækningen - er mere ovre i noget blokstyring. Men grundlæggende så ja, hvis du har to signaler som kan få toget til at stoppe så kan du nemt sørge for at det ene altid lyser rødt hvis det andet lyser grønt og omvendt. Man kunne også lave tilbagemelding på strækningen og så lade centralen (ikke mobilstation) bestemme om signalerne må lyse rødt eller grønt - jeg er ikke helt sikker på om dette er indenfor mulighederne med f.eks. en ecos eller centralstation.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se det var et sikringsanlæg du mangler
Sikringsanlæg kan være bygges alt fra "meget simpelt" og til "ret avanceret". Ret beset drejer det sig vel om at det skal være umuligt at sende et tog ud på strækningen, så længe der er andre tog derpå?
Nu kender jeg ikke lige din sporplan, kan du evt poste den igen?
Hvilket skinnemateriel bruger du?
Vil du nødvendigvis have (lys)signaler, eller er det nok med sikkerhedsautomatik?
Skat der afbrydes for strøm, ved stop, elelr skal tog holde med lys (og evt lyd) på?
Du kan lave det så tog automatisk standser inden de kommer ud mod strækningen og så der skal gives "grønt lys" ved hjælp af en trykknap. Er der optaget i sporet foran, kan man gøre så det ikke er muligt at trykke "grønt lys" og når man kører ud på selve strækningen bliver lyset selv skiftet til rødt igen.
Et lettere alternativ vil være at lave autmatisk stop, der blot afbryder forsyningen til sporene før og efter strækningen. Det kan gøres ved hjælp af et relæ og 4 kontaktskinner.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Du behøver ikke styre sporskifter og signaler digitalt. Den billigste løsning er at indsætte Märklins kontaktskinner og købe to brugte lyssignaler. Indrømmet ikke high-end mere, men det virker.
Ved udgangen af hver station sættes der et udkørselssignal og lige efter dette sættes der en kontaktskinne ind. Denne sætter udkørselssignalet i den anden ende på rødt eller endnu bedre et af perronsignalerne (eller et spærret afsnit). Dette muliggør, at det ankommende tog kan "komme forbi" den andens stations afgående tog, der derefter kan overtage strækningen.
Derefter er sporet frit for det tog, der forlod stationen. I den anden ende skal den kunne køre "baglæns igennem" det røde udkørselssignal, dette kan ligeledes styres med en kontaktskinne. Samtidig skal udkørselssignalet fra den afgående station her sættes på grønt, da strækningen nu er fri.
Faktisk behøver du kun to kontaktskinner, da de "retningsbestemte" kontaktskinner kan bruges.
Hvis du vil have lys og lyd på, mens toget holder for rødt, skal der styres digitalt.
Venlig hilsen
Lars
Hvordan det hele virker kan du læse mere om her:
http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Pastorniels
Sognepræst
Indlæg: 37
Tusind tak for svar.
Ja, altså mit spørgmål var ganke rigtig flerleddet. Ang det første, nemlig en overordenet vejledning i siganler, der mangler jeg simpelthen en bog/manual el. lign der kan give mig en grundlæggende forståelse for hvordan signaler virker i den virkelige verden. Jeg har luret at "Rød" er "stop" og "Grøn" er "kør" Har også en fornemmelse af at "Gul" betyder noget i retning af "Giv agt"
Derudover mangler jeg en forståelse af hvordan digitale signaler virker på en Märklin Digital H0 bane. Hvad skal jeg bruge af udstyr?
Så er der endelig spørgsmålet om ikke at sende lokomotiver mod hinanden. Her var jeg igang med at skrive et langt spørgsmål, ud fra Moppes udmærkede svar, men kan se at Lars, der jo kender layoutet bedre end jeg allerede har svaret og ved hvad jeg mangler.
Nu mangler jeg bare lige helt præcist at forstå hvad det er de gør de kontaktskinner, findes der en graf/illustration for os "tekniktumber"
Tak for svar, allesammen
-og Lars. Banen opføres stadig efter din idé, men der skal jo være plads til modelbyg på den samme plade også næste vinter.
Mvh Niels
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej prøv at læse den manual jeg gav dig på ovennævnte link. Der kan du se hvordan en kontaktskinne virker....
@Moppe: her er sporplanen (ser lidt overfyldt ud, men er i virkeligheden ikke så kompliceret).
Hele tråden er her....
http://www.sporskiftet.dk/node/4634
Her de forskellige layers også gengivet...
Hilsen
lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at skriv dit "lange spørgsmål" alligevel - så kan det være at vi begge kan lære noget.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Niels,
Der er væsentlig forskel på det tyske og det danske signalreglement. Med bjerge og en borg på toppen befinder vi os jo nok ikke i Danmark på jeres anlæg, så du skal nok vælge det tyske her. Med hensyntagen til anlæggets karakter behøver man imidlertid ikke skyde gråspurve med kanoner - keep it simple.
Generel information om signalering på tysk kan du finde her.
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html
Den danske verden er naturligvis også meget spændende. Her er der et par links:
Et godt overblik over hvordan en typisk dansk station udstyres med signaler, den er god som indføring:
http://www.skilteskoven.dk/pics/signaler_%20faste_marker.jpg
Den ultimative side om danske signaler(?) også nævnt af Moppe ovenfor :
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/dksignal.html
Og som leksikon:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/
BaneDanmarks side om signaler (interaktiv – sejt mand!), med powerpoint præsentationer til at downloade.
http://www.banebasen.dk/signaler/index.htm
Så er resten af denne weekend og den næste igen belagt med spændende læsning!
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Pastorniels
Sognepræst
Indlæg: 37
Hej Lars, så ikke lige linket i første omgang, solen står ind i skærmen
jeg tjekker det ud.
Og Moppe, det var nok lige sådan noget jeg manglede vedr. signaler.
Jeg vil komme tilbage med mit lange spørgsmål.
Forøvrigt Lars, er min sporplan meget tæt på det billede du viser. Blot er der ikke så mange sidespor, men de kommer. Det samme gælder bjergene, men det er uddelegerede jeg til min kone, men hun har lidt travlt med planlægning i den virkelige verden. Odense skal jo have et nyt sygehus bla. Men det kommer!
Mvh Niels
Pastorniels
Sognepræst
Indlæg: 37
Hej igen lars. Ja du må have postet inden jeg nåede at svare.
Men du har ret, der er vist tilstrækkelig læsestof til det næste stykke tid. Skal dog også lige afse tid til lidt prædikenskrivning, det er jo snart højsæson for den slags
For øvrigt ligger Spinkenstein ikke i Tyskland, men er et lille overset fyrstendømme, i en glemt region et sted i Centraleuropa, som nu rejser sig efter jerntæppets fald og må klare sig med det mere eller mindre udtjente materiel, den unge Maximillian kan skaffe rundt om i Europa. Meget mere om det senere.
Mvh Niels
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Lars
I denne lange smøre må du da ikke glemme dette link hvor der er læsning til et par aftener: http://www.bane.dk/visReferencer_uden.asp?artikelID=793
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, det er svært at køre med modelbane nutildags.... SUK!
For dem der gerne vil læse lidt mere, men forståeligt for de fleste (og knap så omfattende som ovenfor) har jeg lige et link mere (specielt hvis man kører Epoke III):
http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...