Sidder lige nu i toget på vej til København og bliver lidt deprimeret ved at se alle de godsarealer som er forladte, eller ved at blive pillet op.
__________________
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Ja det er trist. Tænker selv det samme når jeg tager S-toget ind til København om morgenen. Der er ikke mange spor tilbage ved sydhavnen station. Før stod der tit noget spændende materiel parkeret på de mange spor, som nu er ved at blive revet op.
Det henleder jo nærmest tankerne på hærværk og vandalisme, når man ser de mange entrapenørmaskiner rive spor op.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
God Tur Lars
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Det er tiderne!
Der er ikke længere kvæg til kvægtorvet og kød fra kødbyen. Øllet er også væk og det samme er al den øvrige vognladnings- og stykgodstrafik. Det meste kører på containere, veksellad og løstrailere (når vi taler jenbane) og her ekspederes det meste af godset til Københavnsområdet via Høje Taastrup.
Til gengæld er der vækst i persontrafikken på jernbane, når vi taler København City. Det gamle godsbaneareal skifter derfor anvendelse til nye spor for persontrafikken ind mod København H, ligesom der skal bruges mere plads til henstilling af passagertogsmateriel. Så hvis der bare bliver ryddet ordentlig op, når de er færdige med arbejdet, bliver det rigtig flot
Svend
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja det er i det mindste noget der komme ny jernbane oven på godsarealet, det ville være sørgeligt hvis der bare blev bygget huse
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Ja det skal nok blive flot, men hvis der skal være flere perron spor på arealet, så bliver man da sat af "uden for byen" og skal ligeså "uden for byen" for at tage toget
De gange jeg er ankommet i spor 26 eller har taget toget fra spor 26, er medpassagererne da enige om at der er langt til København, og godsarealet er da endnu længere "ude på landet"
Venlig hilsen
Carsten
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Vi taler om nye spor ind mod København. Hvis der engang skal anlægges flere perroner, bliver nok noget tættere på Københavns hovedbanegård. Desværre har man (DSB ejendomme) solgt alle interessante arealer tæt på Bernstorffsgade fra...... men det skal da nok ikke afholde DSB (det egentlige togselskab) fra at beklage sig lige netop over dette :roll:
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Vi taler om nye spor [u]ind mod [/u]København. Hvis der engang skal anlægges flere perroner, bliver nok noget tættere på Københavns hovedbanegård. Desværre har man (DSB ejendomme) solgt alle interessante arealer tæt på Bernstorffsgade fra...... men det skal da nok ikke afholde DSB (det egentlige togselskab) fra at beklage sig lige netop over dette :roll:
Svend
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Nu er det jo BaneDanmark, uden bestyrelse efter ministeren har fyret bestyrelsen og selv har overtaget bestyrelsens arbejde, der er infrastruktur ejer.
Så det er jo ministeren og den ledelse han har ansat i BaneDanmark, der skal sørge for tilstrækkelig kapacitet på både strækninger og stationer. BaneDanmark har vel bare ikke budt højt nok da DSB solgte arealerne fra, og udvist den rettidige omhu som kræves når man skal forudsige trafiktal.
I sidste ende har skiftende ministre jo også vist stor interesse for daglig ledelse i DSB som ministeren jo er eneaktionær i, så ministeren kunne vel have bedt DSB´direktion om ikke at frasælge arealerne, før Banedanmark havde en samlet infrastrukturplan for fremtiden.
Venlig hilsen
Carsten
Duizz
Indlæg: 225
Tak for de mange gode indlæg. Det er rart at se at jeg ikke er den eneste der synes det er ærgerligt. Med hensyn til godsmængden, så er det jo rigtigt at godstypen har ændret sig, men i vore dages forbrugersamfund er mængden næppe blevet mindre. Nu flyttes den bare på lastbiler i stedet.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Der tager du noget fejl. DSB fik jo netop arealerne i det store bodelingscirkus for at realisere dem. Havde det været meningen at de skulle anvendes til jernbaneformål, var de jo netop blevet bodelt til Banedanmark. Banedanmark skal ikke ud og købe jord, det er slet ikke meningen. Men det er korrekt at Transportministeriet/Trafikstyrelsen/Banedanmark skal sørge for at der er tilstrækkelig kapacitet - spørgsmålet er bare til hvad. Der er flere løsninger på at skabe fornøden kapacitet, og ikke alle er lige hensigtsmæssige. Riget fattes jo penge!
Svend
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Lige hurtigt ang. perronspor på København H. Hvis I er interesserede i at se Trafikstyrelsens ideoplæg til udbygning af banegårdskapaciteten på København H, så kig på dette link. Personligt synes jeg den underjordiske terminal under Bernstorffsgade er mest interessant.
De spor som man er ved at bygge ind mod/ud af København H er en del af KØR projektet, som skal forbedre kapaciteten mellem København-Ringsted. De løber ud over Godsbanegårdens gamle areal til Vigerslev, og kobles til godsshuntens spor, som fører til Hvidovre Fjern. Senere er det meningen at de nye spor skal indgå i banen mod Køge/Ringsted, som kommer til at udgå fra Vigerslev.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Svend
Det er korrekt som du beskriver bodelingen, og DSB har gjort som de blev bedt om, afhændet jorden.
Det jeg forsøgte at kommentere var din kommentar om at det ikke ville afholde DSB fra at beklage sig.
Hvilket jeg roligt synes DSB kan, det er skiftende ministrer der er årsagen til at tingenes tilstand er som de er.
DSB skal køre tog, det hørte vi sidst da mobiltelefonselskabet blev stoppet af en minister.
Det gør DSB så, men når der er for lidt kapacitet, så skal DSB jo blot bede om mere, og overhovedet ikke bekymre sig om hvordan kapaciteten øges, det er BaneDanmark´s problem. Så DSB kan da roligt beklage sig over den manglende kapacitet.
Venlig hilsen
Carsten
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Det gør DSB så, men når der er for lidt kapacitet, så skal DSB jo blot bede om mere, og overhovedet ikke bekymre sig om hvordan kapaciteten øges, det er BaneDanmark´s problem. Så DSB kan da roligt beklage sig over den manglende kapacitet.
Jeg er sikker på, at der ikkke kommer til at mangle kapacitet i de kommende år. En løsning på dette kan jo være større tog, uanset om vi taler passager- eller godstrafik. En anden løsning kan være, at nogle af (passager-)togene slet ikke kører til København H, men f eks drejer af direkte mod Lufthavnen. Man (og det er højere magter end Banedanmark) vil gøre alt for at undgå de enorme omkostninger det vil medføre, hvis Københavns hovedbanegård skal udvides.
Svend
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.107
Vi startede egentligt med godsarealerne - og ja, det er meget trist at se dem blive pillet op. Nogle steder er det også meget dumt.
Men: Der er vel ikke nogen, der tror på, at den go'e gamle model med vognladningsgods kommer tilbage? At købmand X i Y-købing bestiller en vognfuld Tuborg øl til levering på Z station?
De tider er forbi, verden har nu engang ændret sig (det er også derfor, min modelbane holder sig til epoke III - det var før, verden gik af lave (næsten...)): Hvis vi vil have gods tilbage på jernbanen, giver det netop meget mening, at København har fået en ny terminal i Høje Tåstrup, hvortil godset kan ankomme med tog, og så blive distribueret videre med lastbil.
Det fungerer i nutidens verden - men hvordan havde nogen af jer dog forestillet jer, at det skulle give mening at transportere 50 42" fladskærms-TV med tog til først Gb (dvs. godsbanegården i Kbh.), så omlade dem til lokalgodstoget til Lersøen (på Nørrebro), for til sidst at køre dem ned til forhandleren i Nørrebrogade - på måske en trækvogn?
Nej, de ville straks blive læsset over på i en varevogn - og hvor er så den samfundsøkonomiske fordel i at skifte fra eet godstog til et andet på Gb. for at køre den korte vej til Nørrebro - fremfor at læsse dem på varevognen med det samme?
Og givet de store butikker i storbyens periferi - hvorfor skal godset så samles i centrum af byerne? Det er vel ikke der, butikkerne er længere?
Misforstå mig ikke - jeg er på en måde ked af den udvikling, verden har taget, jeg ville elske at se den "lille station" med godstransport - men det er og bliver fortidsromantik - skal vi have gods på skinner tilbage (og det bør vi), skal det organiseres på en helt anden måde.
MVH
Lars