Debat: En ny bane Århus-Silkeborg
Banen vil både gøre turen hurtigere og øge pendler-mulighederne.
Af PIAOLSEN DYHR trafikordfører (SF)
Den kollektive trafik lider i Danmark. Der er stadig færre busser, og togene kører som vinden blæser.
Og visse steder i landet skal man kigge langt efter god kollektiv tra-fik. Det skal vendes, hvis bilen skal stilles i garagen, og folk skal hoppe i den kollektive trafik.
Der er to virkemidler - en gulerod og en pisk. Guleroden er en klar forbedring af den kollektive trafik, og pisken er indførelsen af kørselsafgifter, så det koster at tage bilen.
Hurtigere og til tiden
Den kollektive trafik skal være billigere, køre til tiden og ikke mindst være lækker. Prisen i den kollektive trafik er steget med 43 pct. fra 2001 til 2008 - altså under denne regeringsperiode. Det er jo helt absurd, at det er billigere for de fleste pendlere at tage bilen frem for toget.
SF vil sætte prisen ned med en femtedel. Bussen og toget skal gå til tiden, og visse steder i landet fungerer det godt og andre mindre godt. Det kræver ikke mindst et nyt signalsystem, som SF sammen med de øvrige partier i Folketinget har sat gang i.
Man kan arbejde i toget
Sidst, men ikke mindst, skal det være lækkert at køre i den kollektive trafik - og vi ved, at mange mennesker foretrækker at køre med bane frem for bus. I toget kan man arbejde, både læse og bruge sin computer. Her er bussen en smule mere skrumlende. Derfor vil vi i SF undersøge om, vi skal have flere baner i Danmark - og andre steder nogle hurtigbusser, som er mindre skrumlende.
Én af de jernbaner, som SF har krævet at få undersøgt, er en ny bane mellem Silkeborg og Århus over Galten. Den vil gøre det hurtigere for den enkelte pendler både fra Silkeborg, Herning og vestpå at tage toget. I dag skal man en kæmpe omvej ned om Skanderborg.
Strækningen mellem Skanderborg og Århus er i dag meget trafikeret, og ved at bygge en ny bane vil vi også aflaste denne strækning. Det vil så gøre det muligt at indføre kvarters-drift med toget fra f. eks.
Fredericia til Århus. Endnu en styrkelse af mulighederne for togpendlerne.
Hvorvidt banen mellem Silkeborg og Århus skal være en letbane eller en traditionel bane er fortsat åbent. Der kan være fordele og ulemper ved begge dele, men noget skal der ske.
Meningsløst at lade være
På strækningen er det allerede i dag muligt at tage bussen, men når vi nu ved, at borgerne foretrækker at køre i tog i stedet for, er det fuldstændig meningsløst ikke at oprette en bane.
Det er netop i et tilfælde som dette, at den kollektive transport skal tilpasses borgerne, så det er den, de vælger. Det er da klart, at vi vælger bilen, hvis der ikke er et bedre alternativ.
---
Hun vil gerne have en jernbane, som kører langs motorvejen fra Aarhus -> til Silkeborg.
Hvis det skete, at den blev til virkelighed, vil banen fra Skanderborg til Sikeborg bliver en halv spøgelsesbane.
Hvad synes I om forslaget med en bane fra Aarhus til Silkeborg via Galten? er andre lokaliteter mere vigtige at kigge på?
Lærer, og læser videre i systemet
Søndenfjords
Indlæg: 284
Der er en strækning, der trænger langt mere til at blive rettet ud, og det er hovedsporet fra Aarhus til Randers.
Først slår det et slag ud imod Galten, men ombestemmer sig så og snor sig i stedet op imod Hinnerup og Hadsten.
Så får det igen lyst til at drage vestpå og lægger turen rundt om Langå, før det kommer på andre tanker og fortsætter nordøst på mod Randers.
Herefter tager det så endnu en tur vestpå, før det når Hobro, og først herefter bliver linieføringen nogenlunde direkte, sådan som den ville blive, hvis man lavede et højhastighedsspor i dag.
Men det gør man ikke ...
Søndenfjords
mrfusker
Indlæg: 113
Ja den føring er lidt underligt, men af praktiske årsager anlagde man jernbanen sådan - i tunneldale fra istiden - fordi det var billigere. Terrænet er ikke så kuperet.
Lærer, og læser videre i systemet
mrfusker
Indlæg: 113
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/Skanderborg/2009/05/13/081928.htm
Gammelt vin på nye flasker
Lærer, og læser videre i systemet
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Rolig nu, det er SF, de vil gerne tage æren for det.
For øvrigt, en fed kommentar til sidst:
"Ligges den nye bane over Voel og Resenbro, kan traceen fra ÅHTJ genanvendes de sidste 5 km ind til Silkeborg"
Jeg var ikke klar over at Århus-Hammel-Thorsø-Jernbane kørte over Silkeborg
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Sådan er politik, det må man leve med. Regeringen har såmænd gjort det samme ang. timeplanen for fjerntog KH-OD-AR, hvilket er en gammel ide, og som iøvrigt kommunalpolitikerne i København, Odense og Århus også har fremlagt for nogle år siden.
Som sagt, sådan er politik.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
cbt
Indlæg: 1.165
Der ligger flere tracéer i det område, som umiddelbart kan genbruges.
Har prøvet at lege lidt med Google Earth.
Strækningen kunne f.eks. føres således:
Gl. tracé: Silkeborg - Resenbro (med stop i Silkeborg og Resenbro)
Ny tracé: Resenbro - Toustrup St. By (over Voel med stop i Voel)
Gl. tracé: Toustrup St. By. - vest for Galten (over Laasby med stop i Toustrup St. By og evt. Laasby)
Ny tracé: vest for Galten - Lillering (med stop i Galten/Klank)
Gl. tracé: Lillering - vest for Harlev (med stop i Lillering)
Ny tracé: vest for Harlev - Ormslev (med stop i Harlev)
Gl. tracé: Ormslev - Århus H (med stop i Ormslev, Stautrup, Viby N og Århus
(Banen indføres naturligvis til Århus H, frem for Hammelbanens station, som nu er Bymuseum).
Google Earth filen kan downloades her
Hmmm, kan ikke vedhæfte en fil - hvad går der galt ???
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Lillering er der ingen grund til at standse ved.
Den gamle trace ved Stautrup er placeret for langt fra bebyggelse til at den vil blive ordentligt udnyttet. Så hellere ind nord om Brabrandsøen og få et trinbræt der.
En del af de gamle tracer du vil bruge er fra den gamle AHTJ. Der var en grund til at AHTJ gik til grunde, blandt andet fordi man ikek kom tæt nok på byerne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
...alternativt også fordi man ikke ønskede at føre banen ind til Århus H og i stedet valgte at føre den ind til egen banegård langt fra Århus H. Selv da muligheden lå der, valgte man at blive ved egen banegård. Set i bagklogskabens lys en beslutning, der garanteret har været en stor spiller i banens endeligt.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/