Jeg har siddet og tænkt over hvorfor vi ofte hoster gevaldigt når nogle (ofte nye mj-folk som jeg) sidder og planlægger et layout med f.eks. R1 skinner (eller hvad de nu hedder hos de forskellige producenter) og korte sporskifter.
Ja, jeg er enig i at de små radier visuelt ser forfærdelige ud, at de kan give kørselsproblemer ved visse typer materiel samt at passagerervogne ligner jeg ved ikke hvad når de krampagtigt kæmper sig igennem et lille sving.
MEN: jeg kan ikke lade være med at tænke på, at i mange år var R1 skinnerne og de korte sporskifter min eneste mulighed for at have en modelbane i min lejlighed - og sådan tror jeg også at mange andre glade amatører har det.
Pladsen hos mange ikke-frelste (misforstå nu ikke ordet...) er blot ikke endnu til de fantastiske layouts som nogle formår at bygge og vi alle sikkert drømmer om.
Valget står således sikkert for mange mellem at have en bane hvor togene vitterligt kan kører med et rimeligt antal vogne (være aktiv) eller blot læse om hobbyen i bladene (være passiv).
Ja, det er korrekt at man med små midler kan lave særdeles flotte hylde layouts (punkt til punkt baner) på næsten ingen plads. Problemstillingen som jeg ser den er bare den, at de fleste nybegyndere nok gerne vil have en mulighed for at se togene køre - gerne med en del vogne på slæb.
Det er nok de færreste nye mj-folk der kan stille sig tilfreds med i timevis at sidde og beundre trykluftsbremseudstyret på undersiden af deres nyindkøbte IKT vogn, imens vognen holder stille på deres 2 x 0,3 meter vægbane...
Mit bud på en god begynderbane er derfor en lille ring- eller kødbensbane hvor togene vitterligt både kan køre og gerne "forsvinde" for en stund for derefter at dukke op igen.
Og HER er R1 skinnerne og de korte sporskifter uundværlige som et kom-i-gang-med-hobbyen produkt, da de tillader masser af underholdning på begrænset plads.
Får man således skabt interessen og købelysten via sin helt egen private bane hjemme i privaten, så har skinnerne og sporskifterne jo haft en vigtig mission.
Derfor syntes jeg faktisk at alt "legetøjsmateriellet" burde hædres i stedet for altid at blive buuuuet ud
Jens
DC bane i dansk epoke III
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jamen, du har da helt ret!
Men... Med tiden, inden du endnu er "frelst", fylder modeljernbanen hvergang mere og mere i dit liv. Paa et tidspunkt oensker du at omprioriterer resourcer -og dermed ogsaa den til raadighedstaaende plads- og dedikerer pludslig mange flere kvadratmeter til modelbanen.
Det er saa NU, at du skal laere at den megen nye plads IKKE skal bruges til at vikle endnu flere skinner og spaghetti-agtige sporplaner ind, men derimod flytte de skarpe kurver ud af syne, og bruge den nye plads til et mere aestetisk korrekt udseende anlaeg.
Inden du ny styrter ud og koeber 25 nye sporskifter fordi "-de kan vaere der!" -er det bedre at anvende de korte skifter du nu har, i skjulte banegaarde.
Hvis du fortsaetter paa det "rette spor", sker det uundgaaelige at du igen oensker at omprioterer pladsforholdende derhjemme, og dedikere ENDNU MERE plads til din bane!
-Jamen du skulle saa iloebet af den foregaaende periode, gerne vaere blevet klar over de bloede svungne kurvers dyder. Oensket om at anvende lange 1:87 vogne og rullende materiel af "fremmed fabrikat" eksisterer maaske ogsaa. Du kan f.eks. have faaet oeje paa et eller andet super-detaljeret lok som kraever mindst 428mm kurve radius. Disse ting betyder desvaerre ogsaa det endelige farvel til skarpe kurver og korte sporskifter, -selv i de skjulte dele af anlaegget! (Med lidt held kan du stadig anvende disse skinner paa en sidebane, eller giv det til soennike. -Eller du er maaske endda blevet bessefar paa nuvaerende tidspunkt..?)
Naar du endelig opgiver/bortgiver det gamle materiel, indtraeder du dermed i de frelstes raekker!
Det er derfor mange foreslaar at der ikke satses for meget paa det korte "begynder-materiel", men istedet taenkes lidt fremad. -Men det er altid svaert at laere af ANDRES erfaringer. Nemmere at goere dem selv...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Modeljernbanehobbyen er, om noget, kompromissernes kunst, og derfor finder krumme kurver og skarpe skiftespor stadig indpas, fordi mange desværre har mindre plads, end de ønsker til deres anlæg.
Du har helt ret i, at en personvogn med boogier ser rædderlig ud, når den kører gennem en R1 eller 2 kurve, fordi 3/4 dele stikker udenfor.
Jeg vil gætte på, at problematikken har været oppe at vende for år tilbage også, men at det sker mere nu, skyldes måske, at vi er blevet lidt forvænte, med at det hele gerne skal se naturligt ud; ikke kun skinner, men sandelig også det rullende materiel.
Jeg er en da dem, der holder på, at alle elementer ved denne hobby gerne skal være så naturtro og autentiske som muligt. Derfor vil jeg aldrig bruge R1 til andet end industrispor eller en lille sidebane.
Det betyder også, at der er nogle ting, jeg ikke kan få gjort på et anlæg, men det må jeg så se bort fra, indtil de fysiske rammer er helt optimale. Og det kan sagtens være et lokale på 30-40-50 m2, hvor der er plads til de meget bløde kurver og sporskifter med grene på mellem 5 og 12 grader.
I starten af min modeljernbanemæssige karriere, gik jeg ikke så højt op i hverken opkoblinger eller naturtro omgivelser. Jeg har således kørt med rød/sort MY og TEE-vogne samt VT98 med bivogn på samme anlæg. Noget sådant kunne jeg ikke finde på i dag, hvor jeg kører "jysk", hvilket betyder, at jeg ikke kommer til at eje en S'er. til gengæld har min N-maskine nok at gøre med de store godstog.
Jeg har således en mere naturtro tilgang til hobbyen end tidligere.
Hvordan vores tilgang til hobbyen udvikler/ændrer sig, er måske en afspejling af vores personlighed?
Men jeg vil gætte på, at de fleste har den samme store glæde, uanset hvordan de "gør" det.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.717
Livet er fuld af valg, som kan være skæbnesvangre ..........
Med det med modeljernbane er dog blot noget med penge, hvis tankerne bliver anderledes.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
PerOlsen
Indlæg: 2.070
For mit vedkommende skabtes mit "had" til R1 af, at jeg på mine to første baner rent faktisk brugte dem. Men det var ALTID i R1-vendesløjfen at de store katastrofer indtraf.
Jeg ville gerne have et helt MA-lyntog kørende ... men med to maskiner i hver sin ende af lyntoget skete det uundgåeligt, at vognene på midten enten blev skubbet ud over siden - eller trukket ind over indersiden ... der skulle kun ganske lidt forskel i maskinernes hastighed til for at det gik galt.
Og ved lange godstog, så blev vognene også trukket ind over indersiden ... så jeg kom efterhånden til at hade den ene ende af min jernbane. Specielt fordi den skjulte vendesløjfe var svært tilgængelig.
Men ... min søn har fået R1 til sin lille ovalbane. Han skal nemlig kun køre med Thomas Tog og korte vogne fra øen sodor ... og så er der ingen ballade.
Det handler altså om de ulemper, der opstår når man bliver krævende. Det er bare pokkers ærgerligt at have bygget en bane, som skal bygges om, hvis man udvikler sin interesse.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
D 804
Indlæg: 384
Jeg kan kun følge Per i hans argumentation, men det der irreterer mig mest, er faktisk den urealistisk store sporafstand der kommer, når man anvender korte sporskifter.
Der er typisk også det problem, at mange af de lange maskiner ikke kan komme igennem dem uden at afspore, da de simpelthen ikke er konstrueret til at køre igennem de kurveradier. Derfor jamrer jeg tit over at jeg ikke for lang tid siden enten havde skiftet til K-skinne systemet, eller havde droppet 3-skinne helt, og var gået over til 2-skinne!!
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
JD
Indlæg: 712
Strøm og skinne systemet har vel ikke noget at gøre med radierne...?
Jeg kan da også (hvis jeg er åndsvag nok) lave en radius 25 med mine fleksskinner og så se alt der kommer igennem blive afsporet.
Min pointe er blot at hvis man tager hensyn til de ulemper der naturligvis er, og man køre med småt materiel ved lav (realistisk) hastighed, så kan man sagtens få en masse sjov ud af disse "racerbane" skinner.
Jens
DC bane i dansk epoke III
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 514
Hej Jens
det kan godt lade sig gøre at komme ned på 46 mm med korte sporskifter ,
se " Sportavle " af miken under selvbyg , de kommer til at indgå i 3modul systemet
Christian
http://3modul.dk/
KBAndersen
Indlæg: 180
Har endnu ikke fået vores lille bane på plade, men den er på vej. Reol/vippeplade er på plads og skinnemateriel er næsten bestilt.
Jeg har undgået R1 kurvespor, men kun fordi jeg er blevet frarådet og bruge dem. Af to årsager: Ser ikke godt ud. Andet matiriel end Märklin kan få/have problemer med R1.
Derfor er er der kun brugt R2/R3 kurver.
Men, jeg har ikke kunnet få plads til slanke sporskiftere, så her bliver brugt "standard" modellerne. Får jeg nu et problem her?
Mvh
Kenneth B. Andersen
3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.
Litra P
Indlæg: 1.852
Nej - Märklins "normale" sporskifter (24611 & 24612) er R2 og i øvrigt pålidelige i drift.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Enig. Dete r kun visuelt at det i nogle situationer er bedre at anvende de slanke sporskifter.
Læg også mærke til at man (så vidt jeg er orienteret) ikke har de slanke sporskifter på små endestationer og på rangerområder. Det har noget med hastigheden at gøre: jo mindre hastighed på toget jo skarpere sporskifter kan man anvende.
Jens
DC bane i dansk epoke III
KBAndersen
Indlæg: 180
Hej LitraP
Pyyyha. Godt og høre. Tak for svaret.
Mvh
Kenneth B. Andersen
3-skinne. Ingen hjemmebane, kun værksted. - Banekørsel foregår i klubregi.
Litra P
Indlæg: 1.852
Ved at blande de forskellige sporskifter kan indtrykket af gennemgående spor og rangerområder forstærkes - det er fuldstændig rigtigt. Man skal dog være opmærksom på at selv de slanke sporskifter hos mange fabrikanter faktisk også er for skarpe set i forhold til virkelighedens verden. Så hvis man har pladsen, så brug generelt de slankeste sporskifter der findes i programmet. Under jorden (eksempelvis på skyggebanegårde) kan man så bruge de normale sporskifter, der jo er pladssparende og dermed sikrer at sporristene bliver så lange som muligt.
Erik Olsen har i øvrigt skrevet en række fin artikler om DSB´s sporskifter:
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskanv.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spskdr.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/spor1.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/krspsk.htm
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/spor/turnout.htm
Men i det hele taget er den hjemmeside guld værd
.
Hvis man har et anlæg med en sidebane/lokal bane og en DSB hovedstrækning kan man også forstærke forskellen mellem disse ved eksempelvis at bruge Peco code 75 til lokalbanen og Tillig code 83 til DSB-strækningen. Selv code 75 er for "tung" i forhold til virkelighedens verden mange steder, men øjet snydes og længere ned skal man nok ikke gå, fordi man så med garanti får kørselsproblemer med det meste industrimateriel.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
JD
Indlæg: 712
Interessant, Lars.
Jeg sidder nemlig og har egentlig besluttet mig for at bruge Tilligs korte sporskifter til mit sidebanespor, men kommer nu i tvivl om hvad der er bedst.
Visuelt vil det måske være bedst at anvende dem som jeg allerede har indkøbt til hovedstrækningen, men omvendt giver det jo mere luft mellem sporskifterne på min lille sækbanegård at anvende de korte sporskifter og der vil jo heller ikke komme lange togstammer eller store lokomotiver...hmm.
Svært valg...
Jens
DC bane i dansk epoke III