Picture

bluesy

Indlæg: 52

PB

DCC/lyd i lok

Så kommer der lige et spørgsmål mere.

Jeg har luret at de fleste lokomotiver til 2 skinne umidelbart købes analoge, og så monteres der en decoder, om det så er med eller uden lyd er underordnet, ud over at jeg syntes lyd delen er spændende.

Men et lokomotiv skal jo køre "realistisk" dvs ICE skulle gerne overhale en gammel damper uden problemer, men hvordan? hvis man køber en digital model går jeg ud fra frabrikanten har sat den op, men ved ombygning, fin tuner i den så selv ved at måle hastighed, klarer butikken det hvis de installerer den, eller hvad er planen?

Nu skal det siges jeg kører med multimous som ikke kan udlæse CV værdier, derfor kunne jeg forstille mig butiks løsningen er den bedste, men ved ikke om det er noget der er med i indbygnings prisen da jeg ikke har forhørt mig nærmere endnu.

Hilsen

Dennis

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"bluesy" skrev:
Så kommer der lige et spørgsmål mere.Jeg har luret at de fleste lokomotiver til 2 skinne umidelbart købes analoge, og så monteres der en decoder, om det så er med eller uden lyd er underordnet, ud over at jeg syntes lyd delen er spændende.Men et lokomotiv skal jo køre "realistisk" dvs ICE skulle gerne overhale en gammel damper uden problemer, men hvordan? hvis man køber en digital model går jeg ud fra frabrikanten har sat den op, men ved ombygning, fin tuner i den så selv ved at måle hastighed, klarer butikken det hvis de installerer den, eller hvad er planen?Nu skal det siges jeg kører med multimous som ikke kan udlæse CV værdier, derfor kunne jeg forstille mig butiks løsningen er den bedste, men ved ikke om det er noget der er med i indbygnings prisen da jeg ikke har forhørt mig nærmere endnu.HilsenDennis

En dekoder, som købes løs eller monteret, er som regel sat op med standardvædier, som får trækkraften til at køre meget lidt naturtro.

Der er helt sikkert forhandlere, som "fintuner" lokomotivet for kunden. Alternativt kan man erhverve en speedometervogn eller stå klar med stopuret og måle køretiden fra punkt a til punkt b. Og kender man afstanden mellem de to punkter, giver en simpel udregning hastigheden.

Men hvis man har en god fornemmelse for, hvordan en naturtro acceleration eller deacceleration ser ud, er det jo selvføgelig det nemmeste.

Der er som regel ingen grund til at give en forhandler x antal hundrede kroner for at montere en dekoder, hvis man ellers er lidt fingernem selv, og ikke er bange for at rode med skrøbelige plasticdele.

Det er en ganske nem operation som alle kan foretage.

Jeg har valgt at bruge visuel kontrol, som ganske vist har krævet efterjusternger, men resultatet er såmænd blevet ganske hæderligt.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Du kan ikke regne med at en fabriksmonteret dekoder er justeret ind til modellens realistiske hastigheder. For det meste er det bare standardværdier, ligesom når du selv monterer eller får forhandleren til at eftermontere en dekoder. Det resulterer som regel i at modelbanen bliver til en racerbane, hvor togene kører altfor hurtigt.

Det program jeg bruger til at styre banen med, RailRoad & Co Traincontroller, fodres med oplysninger om max. hastighed, acceleration og deacceleration og derefter sættes modellen på en opmålt strækning, hvor det køres frem og tilbage i alle hastighedstrin, mens der tages tid. Så ved programmet hvilke trin, der giver hvilken skalatro hastighed og sørger for resten.

Nu synes jeg så ikke det er godt nok, så jeg har købt et rullefelt med et speedometer på og en lokprogammer, hvor alle parametre kan justeres og fintunes (på ESUs lokpilot-dekodere). På den måde udnytter jeg så den bedste kombination mellem de to systemer.

Jeg har en enkelt gang købt ombyggede modeller hos en forhandler, der havde programmeret dekoderne 100% ind til realistiske værdier, men det har jeg altså ikke plads til, selvom jeg forventer at få kørestrækninger på forholdsvis mange meter. En gammel dampmaskine er ikke sådan lige at få op på tophastigheden af svimlende 70 km/t, når den har en stribe tunge godsvogne med, så det kræver et par omgange eller 20-30 meter spor og ca. ligeså langt for at komme ned til stilstand igen.

Som så meget andet i vores modelverden, må der hugges en hæl og klippes en tå, så selvom du kan programmere skalatro hastigheder, så vil du blive nødt til at have for hurtige acc. og deacc. tider.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bluesy

Indlæg: 52

PB

I kommer med nogle gode ideer og synspunkter, specielt noge jeg slet ikke har overvejet, absolut værd at tage med, så jeg tror justering biver noget ala det ene tog er ca så mange gange hurtigere end et andet tog og så justere det ind på et realistisk plan.

Så lige et sidste spørgsmål, jeg har prøvet at forstå loksounds manual og jeg tror det er nemmere når man kan lege med tingene imens, men kan man slå lyden helt fra så hvis man en aften vil trille lidt uden at få konen på nakken?

Hilsen

Dennis

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
kan man slå lyden helt fra

Ja - afhængig af, hvordan din dekoder er programmeret. Som regel er det F1, der slår lyden til-og-fra.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.